Afspraken weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjord_Pip

Afspraken weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 14:42

Goedemiddag,

Ik zit al een tijdje op Bokt. En inmiddels ook een eigen pony. Nu is het volgende ter sprake gekomen.
Ik sta sinds een maandje op een gehuurd weiland met een ander iemand. Die persoon staat er al zo'n 2 jaar, en nu is mijn pony erbij gekomen en ontstaan er problemen. Het is zo dat mijn pony (Fjord) heel ondeugend is en aan de stal bijt. Als tijdelijke oplossing heb ik hiervoor een graasmasker, die ze hopelijk vanaf morgen af kan omdat ze wondjes krijgt onder haar kaak door dat masker. En dat dit niet te oplossing is voor permanent. Heb hier vandaag ook een bericht over gelezen dat dit tot meer stress kan leiden wat zelfs haar tanden kan aantasten. Dus hierover graag geen opmerkingen. Tenzij je tips hebt hoe je dit kapot bijten van het hout kunt verhelpen.
*** Cribox heb ik nu voor de 2e keer besteld omdat dit ergens anders heel lang duurt voordat het geleverd wordt. Dit werkt wel. Maar ik wil natuurlijk iets permanents.

Maar nu is het zo dat mijn pony volgens haar zeggen de weidepaaltjes (plastic) kapot gelopen heeft, dit zou zij al 2x gedaan hebben. Echter is het zo dat ik dit dus steeds niet zie en dus niet zelf kan aantonen dat ze dit gedaan heeft. Ik zie daarnaast ook geen wondjes op haar benen dat ze zichzelf ermee verwond heeft, terwijl die best scherp zijn.
Dus ik heb laatst al 10 weidepaaltjes gekocht en de paaltjes die er staan zijn al zo oud en krom dat deze zelf ook gemakkelijk te breken zijn.
Ik ga niet zeggen dat mijn pony het niet gedaan heeft, maar ik vind het ergens frappant. Helemaal omdat ik er bijna 2x daags langs ga en dit steeds bij haar gebeurd en niet bij mij...
Dat roept vragen op...
Daarnaast is gisteren gebleken dat er GEEN stroom op het draad stond, waardoor zij er gemakkelijk tussendoor kon gaan (ervan uitgaand dat ze dit wel gedaan heeft...). Ik was afgelopen weekend weg en het was dan ook haar verantwoordelijkheid dat de weide in orde was. Dit bleek zo niet te zijn, waardoor ik nu de dupe ben door mijn pony die door het draad gegaan is.

Nu wil ik het volgende vragen;
> Wat voor een afspraken hebben jullie met gezamenlijk weidegang?
> Stel jij bent verantwoordelijk voor de weide omdat die andere even afwezig is, en de pony van diegene gaat erdoorheen met de gevolgen. Wie is hier dan verantwoordelijk voor? Voor wie zijn de kosten? Gezamenlijk of voor eigen rekening eigenaar paard?
> De weide moet beschikken over nieuw schrikdraad, wie bekostigd dit dan als de weide eigenaar hier geen onderdeel van uitmaakt? Degene die er nieuw komt te staan waarvan haar pony steeds uit wilt breken of is dit voor gezamenlijke rekening van beide weidegebruikers?

En kan je hiervoor bijvoorbeeld een overeenkomst/afsprakenblad voor opstellen en door beide laten ondertekenen? Of slaat dat bijvoorbeeld nergens op.

Ik ben namelijk bang dat als ik hier geen goed advies in ga krijgen dat ik mezelf verantwoordelijk ga stellen om de hele weide te beschikken over nieuw draad en paaltjes...

tamary

Re: Afspraken weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:07

Zo te lezen is de ander hoofdhuurder en heeft plek aangeboden voor extra pony? Dan zal het afhangen van wat zij met de verhuurder heeft afgesproken. Maar het klinkt nogal als doe het zelf opzet en dat betekent dat zij zelf verantwoordelijk is voor omheining reparatie en onderhoud. Incl. op zijn minst een werkende omheining. Dat haar pony wel achter een stroomloos draadje blijft is fijn voor haar, maar dat mag je niet verwachten van willekeurig welke andere pony je er bij zet. Op zijn minst is er dus niet goed nagedacht over de voorwaarden en verantwoordelijkheden als je een klant/medehuurder uitnodigd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 15:44

Huur je direct van de eigenaar van het land of is het onderhuur, dat wil zeggen je betaalt huur aan de hoofdhuurder?

Fjord_Pip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-21 11:45

Ik huur het stukje land net als haar van de eigenaar van het stukje land.
En is het zo dat hij zich verder niet bemoeid met de omheining, maar wel alles in overleg en zijn toestemming moet gebeuren. Echter is me nu duidelijk geworden dat zij er op is gekomen en dat de omheining (incl schrikdraad) daar destijds al voorzien was. Dus zij heeft nooit geld daarvoor uit hoeven te geven. Dus denk ik dat dit wel samen bekostigd moet worden. Maar is er ook iets van een "contract/overeenkomst/afsprakenlijst" wat ik met haar (medehuurder) kan opstellen? Of is dit onzinnig?

Ik betaal de huur aan de hoofdhuurder (eigenaar van het land idd)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 11:52

Ik zou dit soort afspraken even duidelijk op papier zetten.

Als er geen stroom op de draad staat is het normaal dat ze door die prikpaaltjes gewoon doorlopen, dat doen ze hier ook. Heeft geen zin om daar een welles/nietes discussie van te maken.

Als je geen optie hebt om stroom op de draad te zetten, probeer dan minstens drie a 4 lijnen strak te spannen met de laagste op 20/30 cm. Daar heeft het merendeel wel respect voor, al is het geen garantie.

Draad en omheiningskosten zou ik voor nu splitsen. Klinkt als een niet deuglijke omheining momenteel en niet als iets dat jou pony specifiek sloopt.
Als er iets gebeurt bij uitbraak ben je zelf als eigenaar verantwoordelijk normaal gezien. Juridisch kan je weinig met ‘ja maar zij ging dit weekend opletten en ik niet’.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:09

Hier zijn ze ook wel eens door de draag gegaan en hebben ze gelukkig geen wondjes, dus dat kan best.
Stroom er op, flinke klap niet half half, want ja zonder goede stroom is het vragen om problemen.

Beetje hoe het is afgesproken. Wat er bij de huur inzit.
Als zij heeft gezegd er staat een goede omheining vind ik de kosten voor haar.
Is er afgesproken jij zorgt voor een goede omheining waar jou paard staat is het voor jou.

betreft knagen aan de stal, mijn ervaring wondjes aan de onderkant van de kin is een maat te klein masker.
Ook al zou het volgens de maattabel goed zijn.

Maar waar bijt hij, is het aan de staldeurrand, kun je er een hoekijzer op doen. Is het overal aan, jan dan zal cri box wel zo ongeveer het enige zijn wat werkt. Gebruik die dikke pasta, die blijft tenminste een tijd zitten.

Dus ga in gesprek. Wat hoort bij de huur wat niet.
Zet dat op papier anders blijft het een gedoe.

Fjord_Pip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 14:07

Poekkie schreef:
Ik zou dit soort afspraken even duidelijk op papier zetten.

Als er geen stroom op de draad staat is het normaal dat ze door die prikpaaltjes gewoon doorlopen, dat doen ze hier ook. Heeft geen zin om daar een welles/nietes discussie van te maken.

Als je geen optie hebt om stroom op de draad te zetten, probeer dan minstens drie a 4 lijnen strak te spannen met de laagste op 20/30 cm. Daar heeft het merendeel wel respect voor, al is het geen garantie.

Draad en omheiningskosten zou ik voor nu splitsen. Klinkt als een niet deuglijke omheining momenteel en niet als iets dat jou pony specifiek sloopt.
Als er iets gebeurt bij uitbraak ben je zelf als eigenaar verantwoordelijk normaal gezien. Juridisch kan je weinig met ‘ja maar zij ging dit weekend opletten en ik niet’.

Idd wat je aangeeft dat het geen zin heeft in een welles/nietes discussie. Maar het is wel frappant dat dit steeds bij haar schijnt te gebeuren. Het schijnt al 3x gebeurd te zijn bij haar. Ik woon echt naast het weiland zowat en zie het nooit.

En zij had wel toen de verantwoordelijkheid voor het weiland omdat ik dus een afgesproken weekend weg was.

Dan ga ik dit met haar bespreken en breng ik de weide eigenaar op de hoogte hiervan.

Dankjewel!

Fjord_Pip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 14:10

DuoPenotti schreef:
Hier zijn ze ook wel eens door de draag gegaan en hebben ze gelukkig geen wondjes, dus dat kan best.
Stroom er op, flinke klap niet half half, want ja zonder goede stroom is het vragen om problemen.

Beetje hoe het is afgesproken. Wat er bij de huur inzit.
Als zij heeft gezegd er staat een goede omheining vind ik de kosten voor haar.
Is er afgesproken jij zorgt voor een goede omheining waar jou paard staat is het voor jou.

betreft knagen aan de stal, mijn ervaring wondjes aan de onderkant van de kin is een maat te klein masker.
Ook al zou het volgens de maattabel goed zijn.

Maar waar bijt hij, is het aan de staldeurrand, kun je er een hoekijzer op doen. Is het overal aan, jan dan zal cri box wel zo ongeveer het enige zijn wat werkt. Gebruik die dikke pasta, die blijft tenminste een tijd zitten.

Dus ga in gesprek. Wat hoort bij de huur wat niet.
Zet dat op papier anders blijft het een gedoe.

Het gekke is ook als ik zie hoe die paaltjes gebroken zijn, echt aan de onderkant, waar het "driehoekje" zit waar je met je voet op gaat staan om het paaltje in de grond te duwen. Dat m'n pony ook geen wondjes ervan heeft. Ze schijnt namelijk afgelopen week maarliefst 8 paaltjes kapot gemaakt te hebben...

Heb haar ook aangegeven dat we sws andere paaltjes nodig hebben die wel steviger zijn. deze heb ik nou er al 10 van aangeschaft en die respecteert ze wel en zijn minder gemakkelijk te slopen.

Ik ga met haar erover in gesprek dat het weiland een "renovatie" nodig heeft en dat het netjes zou zijn als deze kosten gedeeld zouden worden.

Dankjewel!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:48

Qua verantwoordelijkheden
Je bent als eigenaar in principe verantwoordelijk voor hetgeen jouw paard sloopt
Ook als je een weekendje weg bent
Dat je weigenootje op dat moment verantwoording heeft voor het zorgen voor de basisbehoeftes(voer, water, controle) als je dat zo afspreekt
Ja, maar zolang ze verder normaal met de dieren omgaat
Is hetgeen je paard stuk maakt jouw verantwoordelijkheid
Nu werkt dat met volledig pension etc wel weet net anders , als mijn paard iets sloopt aan de heining dan word dat gewoon gerepareerd, daar word bij ons op stal gewoon rekening mee gehouden, je hebt paarden, er gaat wel eens wat stuk ;)

Maar jij huurt zoals ik het lees eigenlijk gewoon een kale wei(heb je wel toegang tot stroom?)
En zolang er overleg plaats vind met de eigenaar, moeten jullie het zelf regelen?

Dan zou ik idd in overleg gaan met de weidegenootje over de omheining
Hoe de staat is en hoe je het onderhoud wil gaan doen/verdelen qua omheining

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:06

Ik snap de andere kant ook wel overigens. Zij staat daar fijn te staan en alles loopt op rolletjes. Er komt een nieuwe pony bij en nu gaat de omheining ineens stuk. Wat een consequenties heeft voor haar paarden. Problemen die weer zouden verdwijnen als jij weg bent.
Als je het zo bekijkt is het weer niet zo raar om zelf op te draaien voor de extra kosten die jouw paard met zich meebrengt.

Dus ik hang een beetje tussen de kosten voor jou of de kosten samen delen. Maar zeker niet de kosten bij je medehuurder weg leggen.
Maar ene goed gesprek aangaan is hoe dan ook het beste. Je moet nog wel een tijdje met haar door 1 deur kunnen neem ik aan.

En in de categorie goed stroom apparaat: Kijk voor een apparaat met MINIMAAL 2 joule ontlaad energie. Meer is altijd beter als je een paard hebt die gemakkelijk de limieten van de omheining opzoekt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:15

Ik heb geen idee hoe het officieel zit. Maar ik zou denken jouw paard, blijft jouw verantwoordelijkheid ook al ben je een weekend weg. Als zij de boel sloopt zou ik toch zeggen dat jij verantwoordelijk bent. Dat kun je niet bij de andere verhuurder leggen omdat jij dat weekend weg wilde. Dus dan zou ik zeggen dat jij het moet betalen.

Maar in dit geval klinkt het ook alsof de omheining sowieso al niet in beste staat is. Wellicht kun je met de andere huurder overleggen om alles gewoon 1 x goed te vernieuwen en de kosten te splitten.

En in de toekomst wellicht overleggen hoe het dan gaat en dat op papier zetten. Of eventueel een potje maken waar je allebei een X bedrag in de maand in legt waar je dit soort onderhoudsdingen van betaald ongeacht welk paard 'de dader' is. Want tja met paarden gaat nu wel eens wat kapot.

Maar zo paaltje kan zeker wel op zo plek knappen door een paard. Maar door de regels door lees ik eigenlijk dat jij niet gelooft dat jouw paard de dader is? Als je geen camera's hebt of iets dergelijks kun je toch niet bewijzen wie het is geweest. Kan maar zo dat het wel jouw paard was. Ze hoeven geen wondjes eraan over te houden. En jij komt 2 x per dag. Maar je paard staat nog een heel wat uur zonder jouw toezicht waarin het kan gebeuren. Als je daar nu een strijd over gaat houden met de medeverhuurder zet je jullie verstandshouding ook gelijk op scherp. Wil je dat wel? Wellicht nu je 'verlies' pakken, duidelijke afspraken maken voor later en weer door?

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:31

pol013 schreef:
Ik snap de andere kant ook wel overigens. Zij staat daar fijn te staan en alles loopt op rolletjes. Er komt een nieuwe pony bij en nu gaat de omheining ineens stuk. Wat een consequenties heeft voor haar paarden. Problemen die weer zouden verdwijnen als jij weg bent.
Als je het zo bekijkt is het weer niet zo raar om zelf op te draaien voor de extra kosten die jouw paard met zich meebrengt.

Ervan uitgaande dat het paard van TS inderdaad degene is die door het draad gaat, dan zou ik als 'andere huurder' daar nogal de balen van hebben. Paardje heeft er altijd gewoon gestaan, er komt een ander bij en omdat die niet binnen het draad blijft, moet degene die er altijd al naar tevredenheid stond, ineens meebetalen.

Daantj__ schreef:
Als je geen camera's hebt of iets dergelijks kun je toch niet bewijzen wie het is geweest.

Dit inderdaad. Het is jouw woord tegen dat van de ander. Dat is natuurlijk heel lastig, maar jullie zijn er beiden niet 24/7. Dus het is heel makkelijk naar elkaar wijzen, twee richtingen op.

En daar is dan gelijk het belang van goede afspraken, los van wie er "schuld" heeft. Alleen is dat een heel eind lastiger nu je er al staat. De eigenaar van de wei verhuurt alleen het land, dus de rest zullen jullie onderling moeten regelen. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat de andere huurder niet zo happig is op 'samen betalen' - gezien zij nu al naar jouw paard wijst als 'sloper'. Dus of je daar nu nog uit gaat komen? Afspraken maak je samen, en als één partij niet wil, kun je helaas weinig anders dan ófwel dat accepteren, of je spullen pakken.

Dat neemt niet weg dat je het uiteraard samen kunt bespreken. Een kapot paaltje (of heel veel kapotte paaltjes) vind ik overigens ook wel iets anders dan een defecte stroomvoorziening. Die laatste wordt niet door een paard stuk gemaakt, dus daar kunnen jullie m.i. best snel uit zijn: ieder de helft. Maar verder lijkt mij het eerlijkst: if you break it, you buy it. En als jij echt niet gelooft dat het jouw paard is, is de enige oplossing: een camera ophangen.

Fjord_Pip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 10:56

UPDATE!
Inmiddels heb ik m'n verlies maar genomen en heb ik gezorgd voor alles voor een veilige en goede omheining. Nieuw schrikdraad is geplaatst en hierop staat nu echt goed stroom waardoor Pip al een paar dagen niks uitgevroten heeft. Daarnaast is het zo dat Pip zichzelf toch wat lijkt te vervelen. Zij wil uitdaging. Ik heb er een paardenvoetbal liggen en ik zie haar daar toch echt meerdere keren mee spelen. wellicht dat ik nu dus voorzichtig aan de medeverhuurster kan gaan overleggen of er een soort van kleine paddock paradise spullen in kunnen komen. Denk aan banden, houten boomstammen waar ze overheen kan/kan bijten als ze hier behoefte aan heeft. Want in het wild eten ze ook aan bomen en takken, dus dat zij dit doet is ook logisch.

Daarnaast ben ik ook inderdaad aan het overwegen om een camera er op te hangen. Inderdaad ook om te zien wie wat doet. Om ook die discussies uit de weg te gaan. En goed het schrikdraad in de gaten houden of er nog genoeg stroom op staat.

En dank jullie wel voor de goede reacties en de adviezen/tips
[Bij deze wil ik dit topic ook sluiten dus mag er een slotje op]

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:05

Fijn dat er nu een goede omheining staat en je paard erbinnen blijft. Ook goed dat je kijkt naar wat je paard nodig heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:15

Ik zou je graag nog de Tip willen geven een aansprakelijksheids verzekering af te sluiten voor je paard. Daanaast als jij geïnvesteerd hebt in de draad is het heel.simpel, als jij weggaat dan gaat óf de draad mee of zij gaat akkoord met de door jou gegeven prijs.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 13:39

Paard valt hier gewoon onder de aansprakelijkheidsverzekering van onszelf
Dat zou ik eerst checken

Fjord_Pip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 10:54

Maartje1990 schreef:
Ik zou je graag nog de Tip willen geven een aansprakelijksheids verzekering af te sluiten voor je paard. Daanaast als jij geïnvesteerd hebt in de draad is het heel.simpel, als jij weggaat dan gaat óf de draad mee of zij gaat akkoord met de door jou gegeven prijs.

Ja precies, dat is een goede inderdaad. Dankjewel