Hoe ver ga je als pensionhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Hoe ver ga je als pensionhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 21:03

Pffff lastig lastig lastig, ik hoor graag jullie meningen.

Sinds vorig jaar staan hier vier pony's aan huis. Drie van andere mensen, één van mij zelf. We hebben hier bewust (mager) paardengras ingezaaid en ook bij beide eigenaren gemeld dat er mager hooi gevoerd wordt, perfect geschikt voor pony's die snel te dik/ziek worden en die zijn er dan ook gekomen: twee shetjes en een grote kruising en mijn haflinger met insuline resistentie. Nou is die grote pony behoorlijk oud en zijn zijn voerbehoeften aan het veranderen. Het magere hooi krijgt hij niet meer weg, dus ik zet hem 's nachts apart met gewoon hooi en daarnaast krijgt hij een flinke emmer geweekte grasbrok en glyx mash.

Nou is de eigenaresse van mening dat hij steeds verder invalt (klopt wel, maar hé, hij is zo goed als 30 en waar hij eerst nog regelmatig een ritje maakte, is dat nu heeeeeeeel onregelmatig, dus hij raakt ook echt uit conditie) en heeft ze bedacht dat hij per direct vol op het gras moet.
Ik was van plan de pony's vanaf komend weekend op te gaan bouwen. Ze komen van een heel kaal stuk, dus ik wilde stapje voor stapje het vollere gras introduceren, ook om de weide een beetje te sparen en zo lang mogelijk met de hoeveelheid gras die we hebben te kunnen doen. Ineens vol op het gras betekent dus niet alleen kans op een zieke pony, maar ook dat de andere pony's daardoor een stuk minder lang van het gras kunnen genieten op het moment dat zij ook de hele dag mogen. Deze plek is dus eigenlijk niet geschikt voor een pony die op vol gras moet om daar zijn vetjes uit te halen, maar zowel de eigenaresse als ik hebben wel altijd het idee gehad dat hij hier zou blijven tot zijn dood...

Aan de klanten: hoe ver verwachten jullie dat een staleigenaar alles uit de kast haalt om aan wensen te voldoen, ook al past dat eigenlijk niet bij de locatie en de voerbehoeften van alle andere paarden die er staan?

Aan staleigenaren: hoe ver gaan jullie voor jullie klanten?

Edit:
De pony's staan 24/7 buiten in de paddock en een kaalgegeten deel van de wei en met onbeperkt toegang tot mager hooi. De totale wei is 7000 vierkante meter en opgedeeld in drie stukken. Er is géén vaste stal aanwezig, alleen een grote schuilstal die nu in tweeën is gesplitst zodat het oudje 's nachts apart kan staan.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 26-04-21 21:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:07

Als je snel van een oude pony af wilt, moet je 'm van de ene op de andere dag op vers gras zetten. Koliek gegarandeerd.

Juist een oude pony heel geleidelijk aan opbouwen.

En als je niet voldoende gras hebt, heb je niet voldoende gras. En de pensioneigenaar bepaalt wie wanneer en hoe lang op het gras kan. Als jij als eigenaar iets anders verwacht, moet je iets in eigen beheer huren.

En 4 ponies op 7000 m2 betekent dat je (te) weinig gras hebt. Simpel zat.

Edit: is die oude pony op PPID getest? Want PPID betekent ook dat ze mager worden én dat vers gras gevaarlijk is.

Rocamor

Re: Hoe ver ga je als pensionhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:10

Kun je niet Seniores priores bijvoeren? De pony staat toch al apart.

Daar was mijn opapaard flink van opgeknapt, enkel hooi of gras werkte niet.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:10

Heel hard gezegd, niet. Ik zie hier op stal dat de staleigenaar erg mee wil denken en open staat voor heel veel dingen, maar het moet wel passen bij de mogelijkheden en niet ten koste gaan van haar. En te veel van haar tijd. Als je een oud paard hebt met andere voerbehoeften kan je je paard in de groepsstalling houden maar dan moet je zelf bijvoeren of je huurt een box en dan krijgt ie zo veel appart voer als dat je zelf klaarzet. Er worden geen graastijden aangepast aan individuele paarden hoe lastig soms ook en ook de hooigift in de groep word op het gemiddelde afgestemd. Als je het er niet mee eens bent kan je een box huren en het voer helemaal zelf klaarzetten en met hooi word er dan wel rekening gehouden. of een andere stalling zoeken. Anders is het niet te doen voor de pensionhouder. Korte ziektes van paarden waarvoor extra zorg nodig is en medicijnen voor korte periode geven is geen probleem. Langere tijd doet ze om die reden ook niet. Tenzij je extra betaald.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:12

Idd niet te snel op vol gras en dat is zeker niet mogelijk.. maar even vraagjes aan eigenaar
Tanden gecheckt .zand getest ( meerdere dagen )
Misschien hoger in eiwit voeren en / of priores er bij als hij apart staat.. ( en is hij niet te veel e ertoe kwijt geweest aanneem blijven / nu verharen)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:13

ik heb (nog) geen eigen paard. maar als ik me het voorstel ga ik er eigenlijk altijd vanuit dat ik als eigenaar eindverantwoordelijk ben voor de voeding en verzorging. dat een stalhouder bereid is mee te helpen bij speciale behoeften beschouw ik als niet vanzelfsprekend maar wel goed voor de verstandhouding.

Edit: In deze situatie doe jij al heel wat om de eigenaar tegemoet te komen.
Laatst bijgewerkt door axel_1997 op 26-04-21 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 21:13

Rocamor schreef:

Helaas geen optie, hij kan blijkbaar niet tegen granen, vandaar de glyx mash...

Ibbel: (te) weinig gras is voor de andere pony's die hier staan dus echt perfect, maar niet meer voor deze...

Snorkel:
Tandarts is vorige herfst en nu in april ook weer geweest. Pony krijgt voor de zekerheid een zandweg kuur, omdat we een klein beetje zand in de mest vonden bij het mestonderzoek. Zandweg heeft hij in november ook gehad.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 26-04-21 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:14

Het is wel erg gevaarlijk om een pony van 30 zomaar 24/7 op gras te zetten....
Dus dat zou ik in ieder geval met de eigenaar bespreken. En eerlijk delen klinkt ook wel logisch.
Dus voor mij zou het hier stoppen. Voor een echt oud dier is meer voer er in ook niet het enige, een goede (veterinaire) check zou misschien ook op z'n plaats zijn?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:15

Delaja schreef:
Rocamor schreef:

Helaas geen optie, hij kan blijkbaar niet tegen granen, vandaar de glyx mash...

Ibbel: (te) weinig gras is voor de andere pony's die hier staan dus echt perfect, maar niet meer voor deze...

Dan aan de bietenpulp met soja schroot?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:17

Wat je wel nog kunt doen is olie bij gaan voeren aan het oudje. Kan gewoon supermarkt zonnebloemolie zijn, je voert het tenslotte alleen maar voor de calorieën. Opbouwen naar 300 ml per dag, door z'n geweekte grasbrok.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:18

Er is een weidebeleid op deze stal, en ik zou zeggen dat de klanten zich daar aan te houden hebben.
Voldoet dat niet aan de voerbehoeften, dan is dat toch echt het probleem van de klant. Waarbij er voldoende andere alternatieven zijn. Dier staat snachts apart, dus dan is simpelweg Bonpard voor oude paarden bijvoeren ( schreeuwend duur/ maar je hebt het dier heel snel in heel goede conditie) de makkelijkste oplossing zou ik zeggen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:19

Ik begrijp dat de eigenaresse dat zou willen voor haar paard maar ik vind absoluut niet dat je hier in mee moet gaan.
Het zou ten koste gaan van de andere paarden, dus binnen de kortste keren krijg je gedoe met die eigenaren. Plus, als je zoiets toe laat zal zij (en misschien de andere ook) steeds verder gaan met dingen die ze verwachten van je.
Er zijn genoeg andere opties die de eigenaresse kan doen. Zij heeft een oud paard en heeft daar ook voor te zorgen. :) Zelf rijk hooi halen, bijvoeren met slobber, eiwitten etc.
Plus, een oud paard valt ook gewoon in. Het hoort er nou eenmaal bij. De spieren vallen weg, de rug zakt wat in.. mijn opa van 30 is mooi op gewicht maar je ziet wel z'n ribben omdat zijn lichaam gewoon veranderd is.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:21

Ik heb ook wat paarden in pension en wil best wat aanpassen, maar niet ten kostte van de andere paarden of mezelf. Hier ook schraal hoog, ook op eiwitten en dat is echt een uitdaging met oudere paarden...
Er is vast wel voer voor senioren zonder graan? Of bijv Agrobs Alpengrun mash met fiberbeet oid? Ik ben overigens wel benieuwd of jij dit dan ook betaald? Bij ons is alles naast gras en hooi wel voor rekening eigenaar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:23

Ik zou de eigenaresse eerlijk aangeven dat je niet voldoende gras hebt om te pony tot in het najaar vol op het gras te hebben, dan is de keuze aan haar.
Je hebt gewoon de optie niet, of je nou wel of niet wil.

@ibbel, met zulke hoeveelheden zonnebloemolie continu trek je de omega 3/6/9 verhouding scheef met een hoger ontstekingsrisico, lijkt me niet handig bij een wat oudere pony!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:25

Wij hebben een kleins PP aan huis, 1 pensionklant, 4 eigen paarden. Ik heb een pony van 31 die bijgevoerd moet worden, maar dit is mijn eigem pony.

Het is heel simpel als jij het niet wil (omdat het ten koste gaat van jouw gras, ook voor jouw paard) maar wat zou je wel willen en kunnen bieden? En wellicht tegen welke prijs.

Wij hebben het geluk dat de pony de kleinste is dus ik heb een hoekje in de inloopstal waat hij alleen onder een balk doorloopt en daar naar behoefte bietenpulp mix kan eten. Is zoiets realiseerbaa

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:26

Wildgirl schreef:
@ibbel, met zulke hoeveelheden zonnebloemolie continu trek je de omega 3/6/9 verhouding scheef met een hoger ontstekingsrisico, lijkt me niet handig bij een wat oudere pony!

Dat is bewezen niet waar. Wel de scheve verhouding natuurlijk, maar niet dat het een verhoogd ontstekingsrisico zou geven.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 21:38

Extra info: er gaat lijnzaadolie door zijn voer en hij krijgt ook vitaminepoeder speciaal voor oudjes. De eigenaresse wil niks veranderen aan de combi grasbrok/glyx mash. Dit betaalt ze allemaal zelf.

Ze gaat nu zelf kijken voor rijker hooi en dat wil ik ook best voeren op het moment dat hij apart staat, maar dan moet ze wel zelf regelen dat het er komt. Dat zal ze dan ook zelf betalen.

Verder zit de extra tijd (ik moet veel langer wachten tot deze pony klaar is met eten en het elke keer apart zetten kost ook tijd) gewoon bij de stalprijs inbegrepen. Ik vraag vrij weinig, maar het gaat mij er vooral om dat mijn pony vriendjes heeft.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:42

Ibbel schreef:
Wildgirl schreef:

Dat is bewezen niet waar. Wel de scheve verhouding natuurlijk, maar niet dat het een verhoogd ontstekingsrisico zou geven.

Heb je daar een bron van? Ik heb het onlangs nog met een arts uit Utrecht besproken nl en daar geeft men toch echt aan dat ze bij teveel zonnebloemolie vaak kleine uitbraken zien van ontstekingen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Arachidonzuur

Omega 6 is an sich gezond echter niet in de scheve verhouding waarbij de omega 3 dus ondergesneeuwd raakt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:43

Delaja schreef:
Extra info: er gaat lijnzaadolie door zijn voer en hij krijgt ook vitaminepoeder speciaal voor oudjes. De eigenaresse wil niks veranderen aan de combi grasbrok/glyx mash. Dit betaalt ze allemaal zelf.

Ze gaat nu zelf kijken voor rijker hooi en dat wil ik ook best voeren op het moment dat hij apart staat, maar dan moet ze wel zelf regelen dat het er komt. Dat zal ze dan ook zelf betalen.

Verder zit de extra tijd (ik moet veel langer wachten tot deze pony klaar is met eten en het elke keer apart zetten kost ook tijd) gewoon bij de stalprijs inbegrepen. Ik vraag vrij weinig, maar het gaat mij er vooral om dat mijn pony vriendjes heeft.

Tja dan houd het op.. als ze niet verder wil kijken...
Jij doet genoeg..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:44

Delaja schreef:

Ik bedoel indd extra vergoeding voor het extra werk dat je levert. Dat zou ik als stalhouder dus wel bespreken, als iemand meer nodig heeft prima tijdelijk zal ik niks voor vragen maar langere termijn? Jazeker wel, voor niks gaat de zon op.

Verder zou ik gewoon zeggen dat nu al vol op de weide gewoon simpelweg geen optie is.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:48

Heel simpel:
jij geeft aan wat je te bieden hebt; stalling voor sobere paarden (mager hooi, beperkt op gras).

Als er niet meer vers gras beschikbaar is, dan heeft eigenaresse van oud paard gewoon pech.
Jouw stal, jouw regels.

Wil een klant anders/meer of heeft pony behoefte aan anders/meer:
dan moet de eigenaar daar voor zorgen.
Als de eigenaar het extra voer regelt (bestelt en betaalt) dan is het aan jou als stalhouder hoeveel extra service je wil verlenen, ga jij alle slobberprutjes klaarmaken en voeren of verwacht je dat de klant dit zelf regelt.
Of kun/wil je dit extra voeren wel regelen maar omdat het jou extra tijd kost, dat je daar dan ook extra pensionprijs voor berekent.

Ik heb mijn ouwetje in een rusthuis gehad. Was inclusief voer, maar mijn beestje had ander voer nodig.
Ik kocht dat voer, pensionhouder voerde het.
En deed naast de standaard voerrondes nog eens extra 4x per dag geweekte hooibrok voeren (Agrobs Wiesencobs) (met maisolie er doorheen, een liter per week) (alles kocht ik dus zelf)
Meestal voerde ik zelf 1x en zette een volgende portie alvast klaar, maar die keren dat ik echt eens niet naar stal kon, dan voerde pensionhouders alle extra hapjes.
Dat was overigens echt de service/luxe van een rusthuis. Ook het geven van medicatie.
Ze Zorgden daar echt voor de ouwetjes, dat was hun doelgroep, en deden dat met liefde.

Ik ken zat stallen waar je niks te kiezen hebt (take it or leave it)

Extra kosten zijn gewoon voor de eigenaar.
Jij biedt sobere pensionstalling.
Een oud paard/pony valt niet meer in de categorie "sober", maar in "anders" voeren.

Wat hierboven al door iemand vermeldt wordt:
oude paarden bijvoeren is schreeuwend duur.
Ik heb het inderdaad gemerkt bij mijn ouwetje :)

Extra (rijker) hooi voeren gaat denk ik niet helpen om zo'n ouwetje dikker te krijgen.
Mijn dierenarts noemde hooi "bezigheidstherapie, om zich paard te voelen".
Mijn ouwetje kon door leeftijd (en gebit) gewoon niks meer uit hooi halen, dat moest echt met bijvoeren geregeld worden.
Dat kan prima, maar kost veel geld (voer) en tijd (het klaarmaken en voeren).

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 21:55

Ibbel schreef:
Als je snel van een oude pony af wilt, moet je 'm van de ene op de andere dag op vers gras zetten. Koliek gegarandeerd.

En als je niet voldoende gras hebt, heb je niet voldoende gras. En de pensioneigenaar bepaalt wie wanneer en hoe lang op het gras kan. Als jij als eigenaar iets anders verwacht, moet je iets in eigen beheer huren.

Edit: is die oude pony op PPID getest? Want PPID betekent ook dat ze mager worden én dat vers gras gevaarlijk is.

Ik zie nu je edit. PPID is niet getest. Pony heeft wel lyme en krijgt hier op homeopathische basis tincturen voor (die geef ik ook drie keer per dag en regelt ze alleen zelf als ik een keer niet kan).

Hoefnageltje: dat van het hooi denk ik dus ook, maar het is niet mijn pony... Als zij wil dat ik rijker hooi voer, dan doe ik dat gewoon. Wie weet helpt het toch een beetje en anders heeft zij in ieder geval het gevoel dat ze alles heeft geprobeerd.
Ik zit nu vooral met het feit dat ik hem eigenlijk gewoon niet zo veel op het gras wil hebben, dan is het gras op vóór de andere pony's er meer dan een uur per dag op mogen...

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:04

Delaja schreef:
Ibbel schreef:

Ik zie nu je edit. PPID is niet getest. Pony heeft wel lyme en krijgt hier op homeopathische basis tincturen voor (die geef ik ook drie keer per dag en regelt ze alleen zelf als ik een keer niet kan).

Hoefnageltje: dat van het hooi denk ik dus ook, maar het is niet mijn pony... Als zij wil dat ik rijker hooi voer, dan doe ik dat gewoon. Wie weet helpt het toch een beetje en anders heeft zij in ieder geval het gevoel dat ze alles heeft geprobeerd.
Ik zit nu vooral met het feit dat ik hem eigenlijk gewoon niet zo veel op het gras wil hebben, dan is het gras op vóór de andere pony's er meer dan een uur per dag op mogen...

Gewoon op je strepen staan ts. Ik vind dat je al behoorlijk ver gaat voor je pensionklant en haar paard. Gewoon de grens trekken en uitleggen dat je het gras voor de andere paarden wil behouden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:08

Geweekte bietenpulp en mais zou goed zijn voor dat paard. Maar als de eigenaar dat niet wil en alleen de weidegang eist, wat jij niet kunt bieden, zou ik de eigenaar adviseren een "betere' plek voor het dier te zoeken. Misschien kan de eigenaar iedere dag een kruiwagen gras voor hem maaien, in de berm oid.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:11

Citaat:

Dan is dat dus je antwoord.

Hoe banketstaaf ook, je hoeft je in feite niet eens te verantwoorden.
Jij biedt nog altijd dat wat je eerder ook deed.
Een plek voor sobere paarden.
Dat past niet meer bij dit paard.
Is niemands schuld, zo loopt dat gewoon.

Als je wíl én kúnt, kun je wat je biedt aanpassen.
Wíl én/óf kun je dat niet, om wat voor reden dan ook, dan is dat zo.
Zo simpel is het.

Ik snap wel dat dat lastig is. Dat wel.
Maar laat niet ongevraagd en onbedoeld het werk en de zorgen van een ánder jóuw zorgen worden.