HOEVEN: wat zijn de beste ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HSPaard

HOEVEN: wat zijn de beste ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 20:52

Ik heb mijn haflinger gekocht met ijzers,
eerst wou ik hem erop laten staan maar aangezien we zelden op het verharde rijden denk ik eraan om de ijzers eronderuit te halen (en zo ook een hoop te besparen)

Echter heeft hij enorm droge hoeven, en ringen op zijn hoeven door voedingstekorten in het verleden.

Ik zoek een supplement die helpt van binnenuit (Biotine van Pharmahorse? Pavo? Marstall? ...)
En een goed hoef smeersel dat de hoef elastisch en vochtig houd/ aantrekt.

Ik heb voorheen Duo hoef gehad van pharma horse, deze is fijn maar wordt een vettig smeersel bij kouder weer. Ik heb nu gewoon vanuit de decathlon een pot meegenomen (groene gel) met eucalyptus om de hoef te voeden..

Maar waar hebben jullie de beste ervaringen mee?

MilesNF

Re: HOEVEN: wat zijn de beste ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:00

Ik zag duidelijk verschil met biotine van Subli.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:20

Overleg met je hoefsmid wat wijsheid is..hij ziet paard en hoef.. en je gebruik die kan er wat zinnigs overzeggen

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:22

is het bekend of dit paard met een speciale reden op ijzers gezet is?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:49

Ringen op de hoeven zijn in het laatste anderhalf jaar ontstaan.
Ringen ontstaan vaak door verandering van voeding (vaak meer of rijker) of ziekte zoals hoefbevangenheid.

Het is nu ook droog buiten dus dat hij nu droge hoeven heeft is niet zo gek.
Kijk eens naar van die speciale springschoenen, die maak je nat en doe je een minuut of 20 om de hoeven. Dat helpt daar heel goed bij.

Weet je of er een reden is voor hoefijzers?
Als die er niet is en je ze er af laat halen, kan het nog steeds zijn dat hij een tijd gevoelig zal lopen. Dat is normaal en is een kwestie van wennen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:55

Mijn hoefsmid raadde mij aan om de droge gescheurde hoeven in te smeren met puur afwasmiddel. Volgens hem werkt dat als een tierelier. Ik ben er vorige week mee begonnen en ben benieuwd wat het gaat doen.

FreeSpirit87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:16

Het is een combinatie van factoren om goede sterke hoeven te krijgen.
Goed voer, goed bekappen, op een goede manier gehuisvest met verschillende ondergronden en verhouding nat droog, veel bewegen etc.
Soms kunnen poedertjes oid wel gebruikt worden ter ondersteuning. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik zou persoonlijk nooit iets ontvettends op een paardenhoef smeren ivm uitdroging. Of vet ivm afsluiting.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:18

Simpele manier, maak het rondom de waterbak nat, tijdens het drinken weken ze gelijk hun hoeven.

Kringen zijn idd van grote voedselveranderingen van ongeveer het laatste jaar. Maar ook bv ziekte, hoefbevangenheid laten zijn sporen hierin achter.

Ik zou met je smid over leggen om een plan op te stellen en bekijken of de ijzers eronder weg kunnen.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:44

Ik gebruik inmiddels al jaren de Biotine van PharmaHorse en de voor en na foto's spreken voor zich denk ik. Ze staan op mijn blog.

Er zit veel verschil in Biotine supplementen. In de PharmaHorse Biotine zit bijvoorbeeld 500 x (!!) zoveel Biotine als in de Pavo Biotinforte. Pavo: 6000 mcg vs PharmaHorse 3000 mg. Verkijk je niet op de eenheid op een etiket, 6000 mcg = 6 mg. (Ook een blogpost over geschreven ;) )

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:52

Ik ben ooit eens 2 dagen bezig geweest met alle beschikbare biotineproducten te vergelijken. Zitten heel grote verschillen in qua dosis en ook de aanbevolen dosis komt niet altijd overeen. Aanbevolen dosis in de literatuur was zelfs 50/60 mg per dag, waar fabricanten zelden aan kwamen.
Een foto van mijn lijstje kan ik eventueel wel via pb sturen als ik het terugvind. Prijs/kwaliteit kwam toen pharmahorse biotine + het beste uit de bus, dus die voer ik nu.

Ik heb ook een haflinger. Met de biotine merk ik niet veel verschil. Hij had altijd al goede, harde hoeven maar ik begon biotine te voeren in de hoop dat ze dan langere wandelingen vol zouden houden. Ze sleten toch nog steeds te hard en wij gebruiken nu dus hoefschoenen. De biotine geef ik wel nog steeds door, ben er nog niet over uit of ik het terug ga stoppen of niet.

Verder gebruik ik een hoefcreme van de ruitersportwinkel. Beetje vergelijkbaar met handcreme voor mensen, redelijk vettig en trekt gewoon in zonder af te sluiten. Hier ben ik tevreden over. Zijn hoeven brokkelen minder in de zomer als vroeger. Maar echt een wondermiddel is het natuurlijk ook niet.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:54

pillow schreef:
Mijn hoefsmid raadde mij aan om de droge gescheurde hoeven in te smeren met puur afwasmiddel. Volgens hem werkt dat als een tierelier. Ik ben er vorige week mee begonnen en ben benieuwd wat het gaat doen.

Kun je uitleggen waarom dat zou helpen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:38

Rije schreef:
pillow schreef:

Kun je uitleggen waarom dat zou helpen?

Nee, de smid kon mij dat ook niet zeggen, maar hij zag hele goede resultaten.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 14:48

Erg lastig is dit altijd!

Duo hoef is wel echt een goede hoefolie, 1 van de weinige welke ook echt verzorgt en niet alleen zorgt voor glimmende voeten!

Daarnaast raadde onze hoefsmid ons aan om laurierzalf op de kroonrand te smeren.
Dit bevorderd de hoorngroei en bij onze paarden met “slechte” voeten, werkt dit heel goed.

Hoeven moeten er ook aan wennen als de ijzers er af gaan, zolang de nagelgaten nog zichtbaar zijn, is de kans groot dat ze afbrokkelen.
Dat staat niet zo mooi, maar is ook geen ramp, als de hoefsmid het daarnaast maar goed bij houdt!

https://www.agradi.nl/grand-national-la ... 8OEALw_wcB

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:16

Duo-Hoef van Duo-Protection werkt als enige écht naar mijn idee. Dus niet die van pharmahorse.
En dit wordt echt vast vet in kou maar vloeibaar bij beetje lekker weer, ik vind het superspul.

Wat betreft ijzers, dit wordt weer een wel of geen ijzer discussie met mensen die voor en tegen zijn.
Wanneer je niet kunt achterhalen waarom het dier ijzers had bij de vorige eigenaar kun je het altijd proberen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 15:24

ik denk dat geen enkel supplement opweegt tegen de totale manier van paarden houden.
daarmee wil ik zeggen 24/7 mogelijkheid om te bewegen, op goede en schone ondergrond (urine en mest (resten) zijn ook echt heel slecht voor de hoeven) een goed uitgebalanceerd voer (vooral goed gras en hooi) voldoende schoon drinkwater en een paard op gezond gewicht dat gelukkig is op zijn plekje in een leuke kudde.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 16:44

ElCamino schreef:
Duo-Hoef van Duo-Protection werkt als enige écht naar mijn idee. Dus niet die van pharmahorse.
En dit wordt echt vast vet in kou maar vloeibaar bij beetje lekker weer, ik vind het superspul.

De Duo Hoef van PharmaHorse is exact hetzelfde, maar dan met een ander etiket..

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 21:43

axel_1997 schreef:
is het bekend of dit paard met een speciale reden op ijzers gezet is?

Koetswerk