Weide ongelijk na omploegen en opnieuw inzaaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Weide ongelijk na omploegen en opnieuw inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 21:27

Hoi

We hebben de weide vorig najaar opnieuw ingezaaid. Hiervoor is de weide helemaal omgeploegd en dood gespoten.
Inmiddels staat er een mooie nieuwe grasmat, maar ik merk dat de bodem op sommige plekken wat ongelijk is door het ploegen. Soms zit er zelfs een hele rand in. (Op enkele plekken)

Wat kan ik hieraan doen? Of is dit niet zo erg als de paarden de weide op gaan?
Er zijn ook stukken wel mooi egaal.

suffie

Re: Weide ongelijk na omploegen en opnieuw inzaaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:28

Normaal wordt er na het ploegen en zaaien, wanneer het gras opstaat ook nog gerold. Dit om de bodem gelijk te maken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:31

Ploegen verkruimelen er een zaaien rollen dat is de volgorde die ik ken.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 21:34

Vergeet ik erbij te zetten. Na het ploegen is er met een rotorkopeg overheen gegaan en daarna opnieuw ingezaaid en aangerold.
Maar er blijven op sommige plekken wat "randen " daar waar de grond is omgeslagen door het ploegen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:59

Ik zou de paarden sowieso niet in een nieuw ingezaaide weide laten. Ze vertrappen de boel en trekken het gras zo uit de grond. Je kunt er beter eerst een koppel schapen op doen, die trappen de grond aan en het gras stoelt beter uit. En als je die mogelijkheid niet hebt, eerst een keer maaien. Als het niet al te groot is, met de zitmaaier of anders met een weidebloter. Die randen verdwijnen tzt wel.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 18:29

pillow schreef:
Ik zou de paarden sowieso niet in een nieuw ingezaaide weide laten. Ze vertrappen de boel en trekken het gras zo uit de grond. Je kunt er beter eerst een koppel schapen op doen, die trappen de grond aan en het gras stoelt beter uit. En als je die mogelijkheid niet hebt, eerst een keer maaien. Als het niet al te groot is, met de zitmaaier of anders met een weidebloter. Die randen verdwijnen tzt wel.

De weide is al afgelopen septemeber ingezaaid en we hebben inmiddels al bemest,onkruid gespoten en 2x gemaaid. Dus de paarden mogen er nu op:)

Fijn om te horen dat die randen dan vanzelf verdwijnen. Wellicht stampen de paarden de grond een beetje aan.