Deuren inloopstal: hoe breed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Deuren inloopstal: hoe breed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 22:48

Mijn man bouwt een inloopstal van 8 bij 4 voor twee paarden. Nu twijfel ik over de staldeuren. Er zijn drie deuren ingepland. Twee aan de voorzijde, één aan de zijkant. Elke deur is 1.30 meter breed. Zie tekening hieronder. Is dit voldoende breed? Ik zal een toelichting geven op de situatie.

De twee paarden kennen elkaar nog niet. Eerst zal ik ze een apart van elkaar plaatsen middels een lijntje, om te kijken hoe die twee met elkaar omgaan. Mijn wens is om ze na een kennismakingsperiode samen te laten staan. Alle twee zijn gewend om in een kudde te staan, het zijn sociale paarden.

Doordat de stal drie deuren heeft, dacht ik dat er voldoende manieren voor ze zijn om de stal veilig te verlaten. Ook als het onverwachts spannend of ongezellig wordt. Maar vandaag dacht ik opeens: of moeten de deuren breder zijn zodat ze niet per ongeluk vast komen te zitten als ze met zijn tweeën tegelijk door dezelfde deur willen gaan? Maar dan krijg je weer hele grote openingen waardoor er wind en regen binnen kan komen.

Wat is jullie ervaring en advies?

Afbeelding

Ir111

Re: Deuren inloopstal: hoe breed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:38

Het lijkt mij nogal smal, Ik zou van de 2 deuren vooraan 1 deur van 3mtr breed maken. Onze deur is 2,5 mtr breed en dat gaat op zich prima, smalle zou ik niet willen, dat gaat gedoe geven als ze ineens naar buiten willen in uitgestrekte draf...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 23:39

1.30 is normale afmeting van een staldeur toch? Hier passen ze daar net niet tegelijk naar binnen en buiten. Maar dat is eerlijk gezegd geen probleem.

Als je zorgt voor 2 deuren kunnen ze altijd de ander pakken.
Wel zo dat mocht de wind er vol in staan totaal 2.60 open hebben best flink tocht geeft.
Je zou dan nog kunnen overwegen om groter te doen met van die pvc flappen voor de ingangen

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 00:33

Ik zou voor drie keer 2 meter met flappen gaan. Tocht ontstaat ook bij drie keer 1.30 meter.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:06

Dat lijkt me voor 2 paarden echt heel veel.

Ik heb voor 3 ( net nieuwe 4e) 1 deur van zo'n 1.50, echt geen problemen. Zo graag staan ze niet binnen en binnen is groot zat. Bij 8x4 voor 2 paarden ook zeker ;)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 08:09

Oh wauw echt smurffie, vier paarden met één deur van 1.50? Hoe groot zijn de paarden? Ik heb twee van rond de 1.70 meter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:13

Wij hebben gewoon de standaard schuifdeuren in de schuilstal (8x5 m). Met op de tralies windbreekgaas gedaan voor de wind weg te houden bij de dichte deur.
We hebben links als rechts een deur.
Nu staan de beide open kunnen de paarden doorlopen, precies om de reden die jij aangeef.
Maar ik heb er ook 2 24/7 buiten gehad die heel goed samen overweg konden en was er 1 deur dicht.

Bij onderstaande foto 1 deur dicht en konden ze op die manier de linker of rechter wei in, nu is die draad weg.
Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 08:20

Ik heb kleintjes. 1.65 , 1.55, 1.03 en vandaag is daar een enter bij gekomen die nu 1.30 zal zijn.
Mijn stal is wel totaal zo'n 8 bij 12 om vrij te lopen, hierin staat een box van 3.5 bij 3.5 open en een dubbele zonder tussenschot.
Daarschter de voerstal en een losse box waar nu de enter staat voor de nachten zolang ze nog niet helemaal in de kudde staat.
Nachten staan ze met buitendeur dicht, overdag staat hij open voor inloop.
Slecht weer of juist veel zon komen ze overdag binnen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:09

In principe is een deur van 1,30 de standaardbreedte.
1,50 zou ik ze niet maken want dat is te smal om beide paarden door te laten, dat gaat je kapotte heupen op leveren. Dan liever 2 deuren van 2 mtr breed én in de hoeken niet úit de hoek zoals getekend.

Flappies zijn leuke dingen, maar je moet wel brede flappen hebben én behoorlijk dik materiaal anders gaan ze hun naam eer aan doen (flapperen) en komt er geen paard meer door.
Overigens ligt het er ook aan naar welke kant de openingen zijn of je er wel iets voor moet hangen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 10:58

1.30 passen mijn 2 grootste net niet door, 1.50 net wel samen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:10

Maar alleen als ze heel rustig naast elkaar lopen en niet als ze 'in paniek' er door willen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:16

Ze hebben nog nooit rustig geprobeerd samen door een deur te komen, rustig wachten ze wel op elkaar.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 13:18

Hoi dubbelfun, waarom in de hoeken en niet uit de hoeken?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:26

Omdat je dan minder kans hebt op 'in een hoek drijven' en een deur in een hoek wordt makkelijker 'genomen' bij haast omdat de zijwand als goed zichtbare buffer dient.
Verder is het dichte stuk in het midden dan groter zodat er meer ruimte is om uit de wind/regen te staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:33

DubbelFun schreef:
Omdat je dan minder kans hebt op 'in een hoek drijven' en een deur in een hoek wordt makkelijker 'genomen' bij haast omdat de zijwand als goed zichtbare buffer dient.
Verder is het dichte stuk in het midden dan groter zodat er meer ruimte is om uit de wind/regen te staan.

sluit ik me volledig bij aan, daarom hier de deuren ook in de hoeken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:52

DubbelFun schreef:

Paarden snappen het ook écht niet als het niet in de hoek zit, we hadden een weide met poorten nét uit de hoek(zo'n 1 a 2 meter) hoe vaak ze met het in en uit gaan van de wei niet éérst de hoek in doken.. om vervolgens verbaast te staan kijken...
De ene snapt het, de andere niet, maar het is niet de natuur van het paard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:57

@siskeh: paarden hebben problemen met de overgang van licht en donker en een deur uit de hoek kan net dat verschil in 'goed zien' uitmaken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:21

Ik zou niet opteren voor meerdere smalle deuren, zal je idd zien dat ze schrikken van iets en samen dezelfde deur uitkiezen.
Als er maar twee paarden in de stal komen zou ik gewoon kiezen voor 1 bredere deur, als er een binnenkomt kan de andere altijd er rond gaan om weg te gaan, en bij een brede deur geen risico dat ze vast komen te zitten.
Enige dat je zou kunnen hebben is dat de ene de deur blokkeert en de andere er niet meer uit mag. Maar op zich is dat niet echt een ramp als het geen rotzakken zijn. Dan wacht de andere gewoon maar even.
Op die manier heb je ook geen tocht, en kan je indien nodig ook met groter materiaal (weidemann bv) de stal inrijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 16:26

Met 2 deuren aan dezelfde kant heb je ook geen tocht, alleen als ze tegenover elkaar c.q op verschillende wanden zijn geplaatst.