Enquete natuurlijke opfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kalicha

Enquete natuurlijke opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 12:50

Hallo Bokkers!!

Zouden jullie ons willen helpen door onderstaande Enquête in te vullen?
Ik ga samen met een vriendin een multifunctioneel bedrijf neerzetten en zijn nu bezig met de details in ons bedrijfsplan.
1 van de onderdelen die we op gaan zetten is natuurlijke opfok voor ponyveulens. Wij zelf weten in grote lijnen hoe we het aan willen gaan pakken en in gaan vullen, maar het lijkt me geen stom idee om markt onderzoekje te doen zodat we er achter komen wat de eigenaren nou echt graag zien voor hun veulens en jonge paarden.

Hieronder staat de Enquête, wij zouden het heel erg op prijs stellen als jullie deze in zouden willen vullen. Overigens mogen jullie absoluut op en aanmerkingen, zowel over de enquête als over de opfok zelf, plaatsen in de opmerkingen onder de post, graag zelfs!

https://www.survio.com/survey/d/H9A8Y8M6M7T8U4A1O

rosak

Re: Enquete natuurlijke opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 12:58

Ik heb hem ingevuld! :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:00

Ingevuld :)

Maar bedenk meteen ook even hoe je in de (nabije) toekomst de opfokveulens adequaat gaat beschermen tegen de wolf ;)
Dat lijkt nog ver weg, maar tussen nu een 5 jaar hebben we er een serieus probleem bij.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 13:01

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 14:56

Mirranda schreef:

Maar bedenk meteen ook even hoe je in de (nabije) toekomst de opfokveulens adequaat gaat beschermen tegen de wolf ;)
Dat lijkt nog ver weg, maar tussen nu een 5 jaar hebben we er een serieus probleem bij.

Je bent de eerste die daar over begint en hier dus duidelijk problemen aan ziet komen... Top!

Hier in de regio zijn ze helaas al meerdere malen gespot, dit "toekomstige" probleem nemen we ook absoluut mee en zijn we druk over aan t brainstormen hoe we de bescherming optimaal kunnen verzorgen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:33

Ook ingevuld :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 15:47

Ingevuld, maar vond de vragen wel veel van hetzelfde.

Ik zoek niet, maar ingevuld alsof ik zou zoeken. Bij een nieuw bedrijf zou ik toch eerst afwachten en niet snel vooraan staan.

Wbt wolf vraag hierboven. Dat kan een probleem worden, maar een wolf kan 24/7 rondlopen, dieren pakken etc. Opsluiten zou voor mij echt nooit een optie zijn. Dat geeft gegarandeert gezondheidsproblemen, waar de kans door een wolf gegrepen worden echt kleiner is.

Maar goede afrastering zal noodzakelijk worden en evt echt flinke waakhonden, ezels etc etc. Wij hebben sloot, dan 1.20m gaas en daar bovenop 1 koord, maar wel paarden 24/7 buiten. Er komen nog camera's en zal misschien iets nodig gaan zijn dat je melding krijgt

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 15:52

superpony schreef:
Ingevuld, maar vond de vragen wel veel van hetzelfde.

Ik zoek niet, maar ingevuld alsof ik zou zoeken. Bij een nieuw bedrijf zou ik toch eerst afwachten en niet snel vooraan staan.

Wbt wolf vraag hierboven. Dat kan een probleem worden, maar een wolf kan 24/7 rondlopen, dieren pakken etc. Opsluiten zou voor mij echt nooit een optie zijn. Dat geeft gegarandeert gezondheidsproblemen, waar de kans door een wolf gegrepen worden echt kleiner is.

Maar goede afrastering zal noodzakelijk worden en evt echt flinke waakhonden, ezels etc etc. Wij hebben sloot, dan 1.20m gaas en daar bovenop 1 koord, maar wel paarden 24/7 buiten. Er komen nog camera's en zal misschien iets nodig gaan zijn dat je melding krijgt

Bedankt voor je input!
Opsluiten is absoluut een "no Go" dus inderdaad in het kader van afrastering e.d. zoeken wij de veilighied... maar uhm.. ezels zeg je? kan je me daar iets meer over uitleggen? ik vraag dit uit oprechte interesse..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:00

Ik durf er niks over te zeggen, maar had een paar keer gelezen dat ezels behoorlijk goed waken en wolven dirven aan te vallen. Ondanks dat ik ezels niet snel bij paarden zou zetten, zou ik het toch echt serieus overwegen onder goed worm beleid dan.

En ik denk dat een gemengde kudde ook echt kan helpen. Mijn merrie liep in 2019 nog met haar veulen en 2 afgespeende veulens en die verdedigde ze behoorlijk.

Aamgezien je niet weet hoe laat een wolf honger heeft, hoe vaak, hoeveel er komen etc, zal opsluiten nooit de oplossing worden en zoveel ellende veroorzaken, dat we beter kunnen stoppen.

Er zullen dus andere oplossingen komen. Maar het zal hier en daar ook eerst nog een aantal keren mis gaan. We zullen ervan moeten leren helaas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:06

superpony schreef:
En ik denk dat een gemengde kudde ook echt kan helpen. Mijn merrie liep in 2019 nog met haar veulen en 2 afgespeende veulens en die verdedigde ze behoorlijk.

Dat zou zeker werken bij 1 wolf, maar roedels wolven jagen ook op elanden (die zijn een stuk groter en sneller dan paarden en hebben ook nog eens een gewei) en daar zijn wolven helaas succesvol in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:16

Brainless schreef:
superpony schreef:

Dat zou zeker werken bij 1 wolf, maar roedels wolven jagen ook op elanden (die zijn een stuk groter en sneller dan paarden en hebben ook nog eens een gewei) en daar zijn wolven helaas succesvol in.

maar alles zal per situatie afhangen. Gehouden paarden zijn natuurlijk best veel gewend en misschien toch minder bang. Ik heb bijv 2 varkens rondlopen en waar ik dan vroeger achterste voren zat, gaat dat allang prima samen.

Het grootste verschil is, wat doen de dieren? Gaan ze op de vlucht en rennen of gaan ze in de aanval? dat zal verschil maken.

En nu gaat het om enkele wolven, setjes, nieuwe nestjes, maar we moeten nog maar zien wat het beleid wordt, hoe goed ze kunnen vestigen, welke plekken ze kiezen etc etc.

Naar andere landen kijken, ervaringen uitwisselen kan bijv ook schelen.

Wij hebben bij nieuw gaas neerzetten meteen gekozen voor 1.20. Misschien blijkt het te laag, dat is afwachten. Maar wel een koord met echt flink stroom bovenop. En dan achter een schouwsloot, dus wel droog, maar toch......Doorlopen naar de buren scheelt een hoop werk zeg maar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:18

1.20 is veel te laag, en als ze springen (van de grond zijn) en dan het draad raken, krijgen ze geen stroom.
Mijn malamute sprong al met gemak over 1,50.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:20

Brainless schreef:
1.20 is veel te laag, en als ze springen (van de grond zijn) en dan het draad raken, krijgen ze geen stroom.

1.20m is tot nu toe overal aangeraden. Draad hangt hoger. Het is onmogelijk om van voor de sloot daar overheen te komen, dan moeten ze ook nog ver springen. En ga je in de sloot staan, is het koord op ruim 2 meter.

Het verschil is wel dat ze op onderzoek gaan en een paar meter doorlopen het makkelijker is.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 16:49

Ik heb 3 maanden geleden een hengstveulen gekocht en ben er echt achter gekomen hoe enorm moeilijk het is om een plekje te vinden, zeker met een hengst (merries mogen natuurlijk op alle stallen gewoon terecht).

Ik denk zeker dat er in NL voldoende vraag is naar wat volgens mij jullie visie is. Ik ben heel benieuwd waar en op welke termijn jullie dit hopen te realiseren.

Succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 17:12

Ik heb trouwens ook tm 5 jaar ingevuld. Ik vind echt de mogelijkheid tot 2 of 3jr nog vrij kort. Dat is nu normaal, maar er zijn steeds meer mensen die later willen beginnen en hun paard willen laten uitgroeien. Van mijn part tot 8jr bijv.
Maar dan wel de mogelijkheid aangegeven om ze te mogen pakken.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 18:28

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:35

superpony schreef:
Brainless schreef:

1.20m is tot nu toe overal aangeraden. Draad hangt hoger. Het is onmogelijk om van voor de sloot daar overheen te komen, dan moeten ze ook nog ver springen. En ga je in de sloot staan, is het koord op ruim 2 meter.

Het verschil is wel dat ze op onderzoek gaan en een paar meter doorlopen het makkelijker is.

Vergeet het maar. In het wolvenpark was de omheining minimaal 2.50 hoog, tevens bovenaan nog eens een halve meter dat schuin naar binnen stond, waar ook nog een flinke klap stroom op stond. 1.20 m is echt een lachertje voor de wolf is me daar verteld. Ze zijn zo sterk en zeker als ze in het wild leven.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 18:47

Renee_S schreef:
Ik heb 3 maanden geleden een hengstveulen gekocht en ben er echt achter gekomen hoe enorm moeilijk het is om een plekje te vinden, zeker met een hengst (merries mogen natuurlijk op alle stallen gewoon terecht).

Ik denk zeker dat er in NL voldoende vraag is naar wat volgens mij jullie visie is. Ik ben heel benieuwd waar en op welke termijn jullie dit hopen te realiseren.

Succes!

Hier ben ik ook tegenaan gelopen. Nu heb ik een mooie plek gevonden, maar voor mij is het erg ver rijden. Nu ga je niet dagelijks wat doen met zo'n jonkie dus dat is prima, maar het had leuker geweest als ik zo'n mooie plek dichterbij had. Ik ben ook erg benieuwd!

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 18:59

Renee_S schreef:

Succes!

In eerste instantie was het plan alleen voor hengstveulen, juist omdat het niet altijd makkelijk is om fijne plek voor jonge hengsten te vinden, nu na alle positieve reacties op diverse platforms zitten we te denken om dit misschien zowel voor hengsten als merries te gaan doen.

Het wordt sowieso regio noord-oost Brabant, en de termijn.. poeh... we zitten nu in het traject van businessplan schrijven en zijn voorzichtig wat locaties aan het bekijken dus daar durf ik nog even geen uitspraak over te doen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:01

Van alleen hengstveulens raken ze niet goed opgevoed. Je moet een gemengde kudde hebben, zowel qua geslacht als qua leeftijd (dus ook volwassen paarden ertussen).

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-21 19:06

@dorientjuh helemaal mee eens, alleen gemengd geslacht is niet te doen bij hengsten, zodra ze een jaar zijn ga ik daar geen merrie meer bij zetten.... een oudere ruin(en) voor opvoeding zou ik dan weer wel doen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 19:09

Dat gaat inderdaad niet bij jaarlingen, oudere ruinen erbij is wel fijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 00:36

pien_2010 schreef:
Vergeet het maar. In het wolvenpark was de omheining minimaal 2.50 hoog, tevens bovenaan nog eens een halve meter dat schuin naar binnen stond, waar ook nog een flinke klap stroom op stond. 1.20 m is echt een lachertje voor de wolf is me daar verteld. Ze zijn zo sterk en zeker als ze in het wild leven.

Tja, alles kan. Er lopen ook heel veel mafketels rond en dan kan je net pech hebben. Ik ga mn paarden er niet ongelukkig om houden.
Er zullen paarden sneuvelen voor we leren hoe ermee om te gaan en dan zal een groot deel nog heel laks zijn.

De sprong is hier echt niet te doen, sloot is gewoon echt diep en er is teveel in de buurt te vinden om bij ons zoveel moeite te gaan doen.
En zo niet, vind ik dat echt vreselijk, maar pas een paard kwijt en dat was een redelijk nare dood, maar niet vanwege manier van houden. Wel relatief kort, tegenover een lang, gelukkig leven.

Oudere merries kan wel, als ze drachtig zijn bijvoorbeeld.

Maar op goede, oudere opvoeders moet je wel een beetje selecteren. Die baan is niet voor elk paard weggelegd. Ik zou er ook meerdere willen en niet de taak bij 1 leggen. Ook als dat dus ruinen zijn.