Meningen gezocht : pensionstal en opfok omgeving Tilburg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ceminono

Meningen gezocht : pensionstal en opfok omgeving Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 17:00

Hallo Bokkers!

Ik wil graag jullie meningen over mijn plan :) en of er vraag naar is om een kleinschalige en gezellig pensionstalling en jonge paarden opfok te beginnen in de omgeving Tilburg in Noord Brabant.

Ik al hieronder het een en het ander toelichten zodat het een zo duidelijk mogelijk beeld schets :)

Momenteel woon ik nog in een boerderij en heb ik mijn eigen paarden aan huis, Echter is mijn prive situatie gewijzigd en zijn mijn partner en ik uit elkaar waardoor ik met mijn paarden moet gaan verhuizen. ik heb zelf 3 doerakken rondlopen die ik heb gekocht als veulen 1 KWPN en 2 mini shetlanders. Mijn KWPN heb ik als veulen naar de opfok gebracht en mijn minies heb ik gelijk naar ons huis gebracht. Ik vond het zelf een fijne gedachte als mijn KWPN met grote vriendinnen mocht opgroeien dat ze lekker kon spelen en rennen met grote leeftijdsgenootjes ipv met minies, echter heb ik daar spijt van gekregen en ga niet teveel in details treden omdat ik niemand wil beledigen. Ik heb mijn KWPN na 4 maanden naar huis gehaald en bij de minies gezet, Mijn KWPN kwam niet buiten en heeft dus 4 maanden in een stal gestaan en nadat haar koppel vriendje was weggehaald ging het slechter met mijn lieve veulen, ik ging elke week naar haar toe en nadat afspraken vanuit de andere partij niet werden nagekomen en heb ik haar weggehaald, Ze kwam hier thuis te staan bij de minies die 24/7 buiten liepen met een grote inloopstal. en begon binnen weken duidelijk positieve veranderingen te zien bij mijn KWPN. Heb haar toen ze 2 was naar de zomer opfok gebracht en daar heeft ze een super tijd gehad met grote leeftijdgenootjes, zodat ze nog steeds wel in contact kwam met grote vriendinnen. in de winter heb ik haar weer naar huis gehaald zodat ze nog steeds 24/7 zelf kon kiezen of ze binnen of buiten wilde zijn.
De 3 doerakken zijn ondertussen 3jaar en kennen alle basis dingen, ze mogen nu nog lekker door monsteren totdat ze 4 zijn en dan gaan we aan de slag met logeren en inrijden.
Bij mij staan de paarden voorop en vind de basis super belangrijk. vroeger verzorgde in paarden op een hengstenhouderij en heb ik veel veulens voorbij zien komen en sommige heb ik ook mogen opleiden.

Nu wil ik een pensionstal voor maximaal 15 paarden (inclusief die van me eigen) beginnen en een opfok gedeelte voor maximaal 15 jonge paarden, echter wil ik het wel zo goed mogelijk maken voor de paarden en met alle gemakken voor de paarden eigenaren.

Opfok gedeelte
paarden krijgen een ruime stal van 20 x 10 meter met minimaal 2 doorgangen naar buiten met een gedeelte stro met rubberen matten als ondergrond en een gedeelte stenen of beton(zolang het maar niet glad is), als ze de inloop stal uitlopen een groot gedeelte wit zandpaddock en daar aangrenzend een groot stuk land met gras, zo leren veulen gelijk diverse ondergronden kennen.
De eigenaren van de jonge paarden krijgen standaard een kast waar ze wat spulletjes in kwijt kunnen, zoals poetsspullen en een halster etc etc..
ik wil ook even graag trainingen geven om de veulens abc te leren, gewoon wat basis dingen, van een veulen mag je niet te veel verwachten maar het is voor veulen goed en leuk om spelenderwijs nieuwe dingen te ontdekken en te leren. de trainingen zullen gehouden worden met de eigenaar van het jonge paard en het paard zelf zo wordt er een band opgebouwd op een leuke manier, dit is niet verplicht en voor iedere die dat wel wil is het een mogelijkheid

Ik wil met een all-n prijs gaan werken, en daarbij zit eigenlijk alle inbegrepen.
24/7 toegang binnen en buiten ( wintermaanden word het grasland afgesloten, maar hebben ze nog steeds veel ruimte om te rennen in de zandpaddock)
wordt 24/7 hooi gevoerd en 2x per dag brok (geschikte brok voor jonge paarden)
hoefsmid 4 a 5 keer per jaar
inentingen
2x wormenkuur per jaar (mocht het nodig zijn meer of minder eventueel met een mest onderzoek)
eigen kast ruimte
veulen trainingen

Pensionstal gedeelte
paarden krijgen net als bij de jonge paarden ook een grote inloopstal 20 x 10 meter met minimaal 2 doorgangen naar buiten, binnen een strogedeelte met als ondergrond rubberen matten, een stenen/beton gedeelte en een zandpaddock naar buiten en een groot stuk grasland met daaromheen een zand track beetje paddock Paradise achtig maar er komen op de track niet echt obstakels( misschien ook wel maar net wat de paarden eigenaren willen) de paarden krijgen 24/7 hooi en brok(wat de paardeneigenaren zelf willen)
er komt een buitenbak met minimaal 20 x 40 of 20 x 60 (afhankelijk waar ik vergunning voor krijg verschilt per gemeente) een longeercirkel en binnenbak(dit zal wel ook afhangen of de gemeente hier een vergunning voor geeft, dit schilt ook weer per gemeente maar ik zou het wel heel graag willen maar is optioneel)
Er komen ook 1 persoonstallen (mocht er een paard boxrust nodig hebben of er is een wedstrijd en je paard is gewassen en moet schoon blijven dan kan je het paard altijd een paar uurtjes in de stal zetten.
er komen 3 was en poets plaatsen (met warm en koud water) met op 1 plaats een solarium zodat je paard na het wassen lekker snel droog is(winter periode is dit echt heel fijn)
er is een kantine aanwezig met keukenblokje en alle gemakken en een toilet ruimte
en komt ook een zadelkamer met voor ieder een eigen ruime kast van 1x1x2 ( l x d x h ) zodat je echt genoeg ruimte heb voor al je spullen. dan komt er een apart gedeelte waar de deken uitgehangen kunnen worden zodat deze kunnen drogen en niet nat of vies in de kast erbij moeten.
Ook hierbij wil ik met een bijna all-n prijs gaan werken, alles hierboven zit bij de prijs inbegrepen dus het warm water en gebruik van solarium en eigen kast zit erbij inbegrepen ook 1x per jaar ontwormen en 2x per jaar mestonderzoek zit bij de prijs inbegrepen ( het enige wat de paarden eigenaren zelf moeten betalen is de hoefsmid en de dierenarts voor inenten en eventuele andere dingen waarvoor de dierenarts moet komen) Brokken zitten bij de prijs inbegrepen en wordt in overleg met de paarden eigenaren gekeken mocht een paard een speciaal voer nodig hebben wat de kosten daarvan zijn of ze daar een gedeelte van zelf moeten betalen maar dit moet allemaal nog uitgewerkt worden.

Ik wil de prijzen gewoon normaal houden,(ik zat zelf te denken aan de pension paarden 300€ per maand en de opfok paarden zomer 150€ per maand en winter 175€ per maand) vind het belangrijk dat de paarden het goed hebben en dat de eigenaar alle gemakken hebben. Een paard kost al veel geld en het moet voor iedereen betaalbaar blijven.

Ik heb een woning op het oog en dit ligt in het buitengebied bij Tilburg, met een bos op 10 a 15 minuten stap afstand.

Ik ben super benieuwd naar al jullie meningen / adviezen

Hoe denken jullie over dit concept/plan?
Wat vinden jullie van de prijzen in combinatie met alles wat daarbij zit inbegrepen?
Is er vraag naar dit concept in de omgeving van Tilburg?

Poekkie

Re: Meningen gezocht : pensionstal en opfok omgeving Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:33

Hoeveel ruimte hebben de paarden dan in totaal? Ik vind 10x20 als stal klein voor 15 paarden in de winter, ben bang dat de kneusjes nooit kunnen schuilen.

Je zadelkasten zijn echt wel huge :P waar vind je die zelfs? Ik heb 75x75x180 en zelfs daarin verdrink je al.

Verder klinkt het wel fijn, alhoewel ik tot nu toe eigelijk maar heel weinig paarden ken die je gezond kan houden op onbeperkt hooi. Meeste worden daar toch moddervet van. Mijn keuze zou dit dus niet zijn hierom, al lijkt het best wel een leuk concept. Zijn er mogelijkheden voor paarden die te dik zijn? Delen apart, armer hooi, ?

Hou zie je het praktisch? Ik lees dat je 15 paarden brok gaat geven dat de eigenaars zelf willen? Kan jij dat, paard per paard uit de groep gaan halen met 15 verschillende voeders? Hier doe ik dat met 6 en het kost me echt wel wat werk en logistiek zal ik zeggen.

Qua prijs vind ik die vrij laag voor wat je biedt. Heb je al eens uitgerekend of je uit kan? Als je dit als fulltime werk gaat doen, kan je het dan alleen aan incl. Uitmesten en voeren etc? Want als er lessen door je worden gegeven, heb je misschien ondertussen een extra betaalde hulp nodig om stallen te mesten?

Daarnaast vraag ik me ook af of je die trainingen voor veulens ook in de piste wil geven? En of die van de opfok ook altijd de piste kunnen gebruiken voor ‘spelen’? Als er een jong paard in de piste is kan je als eigenaar niet niet rijden, en in dat geval is de combi 30 paarden en 1 buitenpiste wel een zwak punt.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 18:40

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ceminono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 19:15

@ Poekkie

Super bedankt voor je advies
En ja de zadelkasten moeten echt groot zijn! je moet gewoon ruimte hebben voor je spullen, en niet als je deur open gaat alles eruit komt :') :')

en ik kan hier zeker iets mee, Voor wat er nu als 'schuur' opstaat moet helemaal veranderd worden dus de stallen zouden zeker groter kunnen 20 x 20 of 20 x 30 daarin is echt alles nog mogelijk! dus de inloop stal grootte ga ik zeker meenemen om deze groter te maken! ik heb dit concept nu natuurlijk bedacht op het 'leven van mijn eigen paarden' en deze monsters staan echt altijd bijna altijd buiten terwijl ze lekker warm droog in een dik bed stro kunnen liggen!

en het concept is nu bedacht op max 15 paarden, en 15 jonge paarden. omdat ik niet te groot wil zijn! dus misschien worden het 10 paarden, dat hangt ook echt af van wat de gemeente bepaald. al zie is soms paardenobjecten waar 'paarden vergunningen opzitten met een paarden aantal op een grond waarvan ik denk hoe dan??' :)

En met paarden die wat aanleg hebben voor het snel dik worden, Momenteel krijgen de paarden bij mij ook 24/7 onbeperkt hooi, dit gaat wel in slowfeeder systemen. en ik heb 2 minies, nou die worden natuurlijk al dik van lucht :P en dat gaat tot nu toe eigenlijk goed! Dus dat wil ik daarin ook gaan doen, ik bied het niet aan als snoep natuurlijk, ze moeten er wel wat moeite voor doen. Toen mijn KWPN uit de opfok kwam daar kreeg ze voordroog hooi, daarvan heb ik toen meegenomen toen ik haar naar huis bracht en ben toen gaan afwisselen met hooi en daarna helemaal over gegaan naar hooi, het hooi wat ik nu voer is niet heel hoog in energie, en dan kunnen we natuurlijk altijd kijken voor een hooi analyse en opzoek gaan naar misschien nog armer hooi.

En wat betreft de brokken dat is ook wel een goed punt inderdaad, zelf ben ik geen voorstander van de paarden in een groepsverband brokken te geven , dit omdat sommige paarden daar echt niet tegen kunnen en hun brokken naar binnen schokken, en dan brokken van andere opeisen, of paarden met voernijd, en ieder paard eet op zijn eigen tempo Ik weet niet of het haalbaar is in praktijk, maar wat ik nu doe is mijn 3 apart in de stal te zetten ( ik heb 1 inloop stal die staat altijd open, en daar krijgt mijn KWPN haar brokken, en mijn minies hebben allebei een apart stalletje (alleen om te eten :') ) en die krijgen daar 1 handje muesli ) zo kunnen ze allemaal op hun eigen tempo eten en als ze klaar zijn gaan de minies naar buiten. dat wilde ik daar ook gaan doen, alleen gebruik ik dan de 1 persoonstallen ook als eet stallen, dat zal dan wel in groepen moeten. maar ik denk dat naar een tijdje dat daar wel hopelijk een routine in zit dat de eerste groep klaar is dat die dan naar buiten gaan en dat ik dan groep 2 binnen haal.
Dit zal ik verder nog even moeten bedenken, en misschien zijn er mensen die hier ervaringen meehebben?

en qua prijs vind ik het eigenlijk niet heel goedkoop, ook niet duur. Ik heb dit wel berekend, maar omdat het natuurlijk 1 grote stal wordt, half gevuld met stro zijn de stro kosten minder als dat paarden het grootste gedeelte in de stal staan. Ik moet nog wel berekend of het haalbaar is, maar vandaar dat ik hier hoop zoveel mogelijk adviezen en meningen overal over te krijgen. Dus ben zeer dankbaar voor alle meningen!! :o :o
Ik heb wel hulp, mijn moeder werkt mee met de paarden, en misschien dat ik wel opzoek ga naar stalhulp of iets dergelijks, moet natuurlijk even kijken of en hoe het allemaal gaat lopen. en met uitmesten ben ik daar ook van plan om 2x per dag te mesten, dit bespaart eigenlijk heel veel tijd, doordat ik het 2 x per dag doe is het steeds maar 'eventjes' Heb het hier getest met als ik 1 x per dag mest of 2x per dag mest,

en de training van de veulens kunnen in de piste gegeven worden, en de datums van deze trainingen worden op tijd doorgegeven, en ook aan de pension eigenaren. alleen de pension eigenaren krijgen voorrang op de piste, en het blijven veulens dus die trainingen zullen geen uur duren, max half uur en dat worden dan trainingen met een stukje uitleg vooraf en daarna halen we de veulens en laten werken we aan de beginselen van het gene wat we dan leren, ( bijvoorbeeld wennen aan voetje geven, zoon training duurt dan met het veulen 15 a 20 minuutjes) en dan gaan ze weer terug afhankelijk van de leeftijd etc etc, en daarna kunnen de eigenaren van de veulens dit zelf verder oefenen,
maar om terug te komen, mocht de piste bezet zijn dan houden we de veulen training in de zandpaddock die in het veulen gedeelte. mocht de piste vrij zijn kunnen we het daar doen.

de ruimte die de paarden hebben puur alleen de wei is 130 meter lang en 85 meter breed daar wil ik wel een track omheen maken dus gaat 4 meter af aan alle kanten, en in de hoeken wil ik het iets ronder maken, dus zeg dat ze 10.000m2 grasland hebben.

en de vueln hebben ongeveer hetzelfde aan grasland, alleen hier wil in dan een zandpaddocck uithalen van 75 meter breed en 40 meter lang ongeveer, en de rest is dan grasland

en dan komt de piste los en de schuur met inloop stallen etc etc zit daar ook niet bij in.

Sorry ik probeer steeds korte uitleg te geven, maar merk dat ik toch best veel typ _/-\o_

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:28

Voeren in groep heb ik zelf ook geen goede ervaringen mee. Zeker niet met allemaal ander eten.
Ik ben hier stal/voermeisje voor 6 en 2 shetjes, daarom dat ik hier direct aan dacht :). Verkijk je niet op uitmesten, want voor bovengenoemde aantal ben ik al 2-3 uur per dag bezig met mesten, hooi geven, water, voer. Als iedere eigenaar een ander type eten wil en nog een supplement of meer dan ben je echt lang bezig met gewoon stom over en weer lopen.

Ik heb ze in de zomer ook altijd buiten en zet ze vast met hun emmer op de poetsplaats. Waar ik wel wat op moet letten is dat ze weten dat ze eten krijgen en je tweede groep dus erg drammerig/sjaggie kan worden. Optie is om in de buurt dan wat plukken los hooi te leggen, maar ik geef het even mee.

Als je een kostenlijstje hebt gemaakt, mag je me altijd pb sturen voor advies/vervolledigen. Ik neem aan dat je ook hebt geteld voor mestafvoer, verzekeringen, kalken, weides doorzaaien, etc.

Al gedacht hoe je het wil doen qua dekens en medicatie? In groep kan dekens nogal miserie geven dus daar best wel op voorhand aan iedereen duidelijk maken wat jij wil doen en dat bij schade het echt voor eigen zak is en niet te verhalen op de groep.

Verder zou ik toch echt kiezen om voor de veulens een apart werkstukje te maken :). Als je volpension staat en je wil lekker gaan rijden, dan lijkt 20-30 min wachten al gauw erg lang. Mijn ervaring is dat mensen niet snel durven klagen maar het onderling wel wrevel geeft.

ceminono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 19:44

@LunarEclipse

super bedankt voor je adviezen, ook hier kan ik over nadenken :)

en ooooo wat grappig, ik ben ook best lang opzoek geweest naar een opfok in de buurt, de eerste opfok was hier in de buurt maar zeker niet oke, die bestaat ook niet meer, en mijn opfok waar ik in de zomer ben geweest was op 45 minuten rijden zonder file! maar had het er voor over wel hoor, was me wel een ritje iedere week! :)

Nee klopt staat niks over scheiding, maar daar is wel over nagedacht de schuur zelf moet nog helemaal worden ingedeeld dus dan kunnen we voor de veulen 2 inloop stallen maken die beide uitkomen op de zandpaddock die weer aan het grasland zit, om de zandpaddock wil ik omheining zodat in de winter het gras niet belopen kan worden, dus dan zouden we de paddock kunnen opsplitsen en ook het grasland na aanleiding grote van de groep, mochten er 4 hengsten staan en 10 merries, dat de merries een groter stuk krijgen, en mochten er alleen 10 merries of 10 hengsten staan dan krijgen ze alles of in die richting, en de afscheiding van de paddock en grasland wordt dan wel met houten palen en stroomdraad gemaakt en niet met prikpaaltjes ( in theorie is dat alleen voor mij meer werk om dan steeds de houten palen eruit te halen en opnieuw in te delen, maar hopelijk vinden de veulens het zo fijn dan bij mij en blijft de groep tot ze 3 jaar zijn hetzelfde :) )

En met de ruimtes staat hierboven al vermeld, alleen ook de pension paarden mogen alleen in de zomer in de wei, in de natte periodes hou ik de wei dicht, en in de maanden dat het gras weer groeit mogen ze er helemaal niet op. maar de pension paarden hebben een track rondom lopen zodat ze gewoon nog lekker sprintjes kunnen trekken en genoeg bewegingsruimte hebben ook in de winter maanden, en zo houd ik de grasmat heel, zodat ze in de zomer lekker kunnen grazen en dan kan de wei in de winter bijkomen. ik bemest nu de wei ook met pavo fieldcare en dat wil ik daar ook gaan doen.

en het bos heeft wel ruiter routes, en je moet 1 drukke weg oversteken geloof ik en die weg heeft wel gelukkig naast de drukke weg een strook groen en dan een breed fietspad, ik heb de route vanuit die woning nog niet gelopen richting de ruiter routes maar mocht het doorgaan ga ik dat zeker uitzoeken.

En een buitenrijbaan vind ik zelf super fijn, een binnenbaan is voor mij geen vereiste maar voor sommige wel, maar dat is afhankelijk of ik daar een vergunning voor krijg.

ceminono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 20:04

@ Poekkie

Aahh wat leuk dat je ook shetjes hebt! zijn die van jou ook van die donderstraaltjes!? die van mij kunnen super lief zijn maar ook ondeugend echt typisch shetten!:P

Super lief dankjewel, mocht ik zover rond zijn dan zal ik mijn kosten lijstje naar je toe sturen! Zal deze toch helemaal in orde moeten hebben voor mijn bedrijfsplan. Ben nu nog in afwachting van de bank en makelaar, het is niet makkelijk om in deze tijd een geschikte locatie te zoeken om te wonen.

en met de training is inderdaad beter om daar iets aparts voor te doe dat ga ik er op intekenen :) Ik zou het ook niet fijn vinden om te wachten helemaal omdat er maar 1 rij mogelijkheid is en dat is dan de buitenbaan..

en met voeren is inderdaad handig, dat zal ik dan tegen die tijd even een goede logica voor moeten bedenken. met miscchien dat ik stukken kan afsluiten zodat ze niet drammerig worden of iets dergelijks :) was hier in het begin ook het geval nu hebben ze zelf een volgorde bedankt wie als eerste waar naar binnen gaat, al heb ik nu te maken met 3 en straks met max 15 natuurlijk.

ik wil wel met een voer systeem gaan werken met ieder paard zijn eigen bakjes met naam stickers, zodat ik dat niet ala minute moet klaar maken maar dat dat in de voerkamer klaar gemaakt wordt en de avond ervoor alles klaar staan zodat in de ochtend niet alle paarden wild worden van brok gerammel :P
met dat hooi is een goede tip dan hebben ze iets makkelijk te knabbelen zonder dat ze er moeite voor hoeven te doen :P

en heel veel mensen vinden mesten niet leuk, stallen mesten in niet favoriete ding natuurlijk maar de wei mesten vind ik ook wel ontspannend :)
En met water wil ik wel gaan werken met in de inloop stallen automatische drinkbakken, met een anti vries systeem, en dan wil ik buiten ook nog grote waterbakken maken met een automatisch watersysteem. ik wil dat de paarden ten aller tijden water hebben, alleen moet ik in de winter maanden even kijken of dit haalbaar is als het weer zo gaat vriezen als afgelopen jaar, toen was ik veel tijd kwijt aan het drinkbaar houden van het water.

En met dekens inderdaad of medische kosten dat is wel voor eigen kosten voor de paarden eigenaar mocht er een deken kapot gaan, dat kan altijd gebeuren, of een paard in een groep staat of op stal.
En ik ben natuurlijk verantwoordelijk voor alles in de stal en rondom dat dat veilig is, dat er nergens scherpe dingen zitten waar een paard of eigenaar zich aan kan verwonden.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:10

m
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ceminono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 20:19

@LunarEclipse

Dankjewel, dat vind het fijn te horen, ik loop al best een 3 jaar met dit idee en waar mijn paard vorig jaar in de zomer opfok stond dat was z'n mooi plekje en toen zat ik al te dromen dat wil ik ook later ooit. Dat was ook een combinatie opfok en pension stal kleinschalig en super gezellig, je was altijd welkom en alles was zo goed geregeld.
en toen ik heel wat research gedaan ook in de praktijk en wil het beste voor de paarden en alle gemakken voor de paarden eigenaren en daarom vind ik iedereen zijn mening en advies super fijn en belangrijk en hoop ik hieruit nog meer ideeën en inspiratie op te doen.

Ik had alleen niet gedacht dat ik dit zo snel al zou gebeuren maar soms gebeuren er dingen en dan komt het ineens sneller als verwacht, ik moet helaas verhuizen na deze scheiding en dan kan ik het beter nu doen als straks nog een keer te verhuizen dat zie ik niet zo zitten,
Vandaar dat ik het nu wil gaan doen en dan in een keer goed,

Automatisch voerautomaat in een groepsverband ben heel benieuwd!! nog geen ervaring mee, zal er eens in gaan duiken en misschien dat ik bedrijven vind die hiermee werken en langs mag komen om dit zelf te kunnen beoordelen! dankjewel voor deze informatie :) Ik hou je hiervan op de hoogte :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:12

Begrijp ik goed dat het dan om zo'n 2ha grasland gaat, voor 30 paarden?

Ik denk dat het niet handig is om slechts 1 opfokgroep te hebben die een cyclus van veulen tot 3-jarige doorloopt. Je kunt dan in je diensten geen continuïteit bieden want je neemt niet elk jaar veulens aan. Ik zou dan eerder het pensiongedeelte laten vervallen zodat je wel minimaal drie jaargroepen kunt maken (en dan alles ook nog gescheiden op geslacht). Maar met 2ha lijkt het me onrealistisch.

Het lijkt me ook zeer onrealistisch om voor zo'n kleine stalling een binnenbak te bouwen, of je moet een gigantische zak geld meenemen en de bank niet nodig hebben.

ceminono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-21 21:51

@ GDG

Dankjewel voor je adviezen :) ben er gelijk over aan het nadenken.

Ja dat klopt dat het om 2 hectare ongeveer grasland gaat voor Max 30 paarden dat is het idee, het kunnen er ook 20 zijn. Maar dat bekijk ik pas op het moment dat het rond is en als alles uitgezet is en wat haalbaar is. Maar zeker niet meer dan 30 paarden!!
Het huis is nog niet gekocht en mocht ik een ander huis vinden met bijvoorbeeld 6 hectare dan wil ik ook Max 30 paarden

Ik begrijp je punt dat er dan maar 1 groep kan zijn en dat ik niet elk jaar veulens kan aannemen, en hier ga ik zeker over nadenken. Maar ik wil ook geen mega groot bedrijf zijn, want daar is het perceel gewoon niet groot genoeg voor.

En ik ben wel van mening dat mochten een jonge paarden weggaan dat een 1 jarige bij een 2 jarige kan, dat is bij sommige opfok bedrijven ook het geval zolang de groep maar niet te groot wordt, en je niet een vaste groep van 15 hebt en er dan 1 nieuw veulen er bij doet. Maar mocht er na de zomer periode een aantal veulens weggaan en er blijven er maar 2 of 4 over dan kunnen er in de winter periode nieuwe veulens bij. Dit heeft niet mijn voorkeur. Maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel :)

Ik weet ook niet of het haalbaar is als je een klein bedrijf bent om dan alleen opfok te doen, want wat als je wel in groepen doet en je hebt een groep 2 jarige hengst er die groep bestaat uit 2? Dan wil je daar ook wel voldoende ruimte voor hebben, en je hebt een groep 1 jarige merries van 10 paarden. Dan zou je al 6 groepen moeten hebben waardoor je 6 inloop stallen nodig hebt met ook 6 zandpaddocks en 6 weides dan wordt het grasland opgedeeld in 6 en dan hebben ze echt geen ruimte en als er ook groepen zou zijn voor 3 jarige ruinen dan heb ik 7 groepen nodig.

Hoe denk jij hierover?

Mocht ik puur en alleen opfok doen en de pension stal niet doen dan krijgen de veulens niet heel meer ruimte want zelf heb ik ook paarden en die kunnen misschien we bij de veulens en soms is het fijn als er volwassen paarden bij lopen , maar ook dit kan 2 kanten uitgaan, en een buitenbaan heb ik voor mijn eigen paarden nodig.

Een binnenbak is voor mij geen eis, maar wil daar wel een vergunning voor aanvragen mocht het dan in toekomst toch handig blijken kan hij altijd nog gebouwd worden en moet dit zeker meenemen in het plan, zodat als hij er komt dat dit haalbaar is. En dat ik niet alles mega moet verbouwen om er een binnenbaan tussen te proppen :’)

Maar ik begrijp je punten absoluut en ga dit ook zeker meenemen!

En hahaha heb je de huizenprijzen gezien! Ben met de bank bezig ook al heb ik een zak geld, dat is nu de tijd niet voldoende:’)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:30

Je wilt een mening? Begin er niet aan... Tenzij je vermogende ouders hebt en / of je zo'n spul zo af kunt tikken... je plan is hartstikke idealistisch maar business wise ontbreekt elk fundament.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 22:42

Maar 30( en zelfs 20) paarden op 2 ha? Dan zet je een opfok op een postzegel... jong opfokgrut heeft zoveel baat bij grote groene weides. Degene die wat dun worden door de winter en het groeien, zie je zo opknappen in de weides, maar op 2 ha kan dat niet, want na enkele weken is alles op.....