Vragen over mestadministratie pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Freyja

Vragen over mestadministratie pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 17:40

Dag allemaal,

Ik ben een enorme leek op het gebied van mestadministratie en ik hoop daarom dat iemand mij verder kan helpen. Vrienden van mij hebben een kleinschalige pensionstal. De stal is inmiddels wat gegroeid en een snelle berekening leert ons dat er waarschijnlijk dit jaar meer dan 350 kg stikstof wordt geproduceerd. Ik ben in de berekening uitgegaan van 27,3 kg stikstof per jaar voor een pony en 58,8kg stikstof per jaar voor een paard (op basis van de tabel 'diergebonden normen' op rvo.nl). Weet iemand wat het peilmoment van deze berekening is? De samenstelling van paarden wisselt nog wel eens. 

Ik begrijp van de website van de RVO dat er sowieso een administratie moet worden bijgehouden als er sprake is van meer dan 3 hectare landbouwgrond. Bij de pensionstal zit meer dan 3 ha grond, maar dat lijkt me niet automatisch allemaal landbouwgrond. Niet alle grond is in gebruik voor de paarden (een deel wordt alleen gebruikt om te hooien en bij de stal hoort ook een woonhuis dat op diezelfde grond staat). Weet iemand hoe dit dan moet worden berekend? Er is minder dan 3 hectare grond in gebruik voor de paarden, maar ik heb geen idee wat er precies moet worden meegeteld.

De website van de RVO leert mij dat een mestadministratie bijhouden niet nodig is als er sprake is van hobbydieren. Ik kan echter de definitie van hobbydieren niet goed vinden. Er wordt niet gefokt en er worden geen dieren aan- of verkocht. Er worden natuurlijk wel inkomsten verkregen uit het stalgeld. Kun je op basis daarvan al stellen dat er geen sprake is van hobbydieren? 

Mocht er inderdaad een mestadministratie moeten worden bijgehouden, hoe kunnen we dit dan het best aanpakken? We vrezen dat het een duur grapje is dit uit te besteden. Moet je de administratie alleen zelf op orde houden, of dient deze ieder jaar met de RVO te worden gedeeld?

Ik hoop enorm dat iemand ons iets verder kan helpen. Alvast heel veel dank!

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:52

Waarom neem je geen contact op met de RVO? Heb ik ook eens gedaan, je kan ook anoniem bellen als je dat fijn vind. Zij zijn de experts, en kunnen over het algemeen paraat antwoord geven :)

Edit: kleine toevoeging, het hobbymatig houden van dieren gaat geloof ik alleen op als je je eigen dieren houdt voor je eigen hobby, daar valt deze situatie dus al buiten.
Laatst bijgewerkt door Eva_de_Beer op 14-04-21 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 17:54

ik heb net toevallig met mijn gemeente gebeld over mestopslag. Dit van je vrienden klinkt als bedrijfsmatig paarden houden en dan moet je je inderdaad aan de bedrijfsmatige regels voor de mestadministratie houden, ook al zijn de paarden zelf hobbydieren.
Over de grond kun je in het bestemmingsplan opzoeken wat de bestemming van die 3 ha is. Dat is waar ze naar kijken. Niet of je het ook echt op die manier gebruikt.
Verder met mestadministratie kan ik je niet helpen. Ik heb gelukkig kunnen constateren dat wij hobbymatig paardenhouden en dus niet daaronder vallen!
succes!

Freyja

Re: Vragen over mestadministratie pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 18:29

Dank voor jullie snelle reacties! Ik denk dat we binnenkort even de RVO contacteren inderdaad. Fijn om te horen dat ze over het algemeen goed antwoord op dergelijke vragen kunnen geven.

Goed om te weten dat het daadwerkelijke gebruik van de grond geen rol speelt, dan hoeven we dat niet meer uit te zoeken. Er is sowieso sprake van meer dan 3 ha met een agrarische bestemming.