Tuinhuis ombouwen naar stal of overige opties?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Shay2002

Tuinhuis ombouwen naar stal of overige opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 14:31

Hoi iedereen,

Ik wil graag een eigen paard en zit nu vanalles uit te zoeken (ik heb de tijd, ga op zijn vroegst eind van het jaar echt de stap zetten) maar nu wou ik eigenlijk zo veel mogelijk overdag dat hij/zij buiten komt te staan, maar wil ook een stal als optie hebben, nu dacht ik eraan om deze gewoon bij huis te maken dmv een tuinhuis om te bouwen bijvoorbeeld, zijn er meer mensen die dit gedaan hebben?

Dan is het dus de optie op hem sochtends op het land te zetten en tegen de avond tot eind van de avond (met mooi weer denk ik een uur of 10 savonds) weer op stal te zetten!

Als dit toch niets blijkt te zijn ga ik natuurlijk kijken naar een andere optie! :)

Wees aub niet te hard, ik ben de enige paardengek hier thuis, en moet het dan ook van eigen kennis en wat ik lees en zie via internet doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:49

Nou bij ouders in de buurt is er een centrum voor gehandicapten. Zij hebben een pony en geitjes. En een groot tuinhuis (niet zo een standaard kleintje) als stal. Maar nadeel is wel dat het glas in de ramen al wel gesneuveld werd de eerste week (destijds was ik er vrijwilliger om de dieren te verzorgen).

Zo eentje ongeveer was dat.
De deuren waren er wel uit gelaten zodat ze vrij in en uit konden.
Afbeelding

Shay2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 14:56

Art_Ificious schreef:
Nou bij ouders in de buurt is er een centrum voor gehandicapten. Zij hebben een pony en geitjes. En een groot tuinhuis (niet zo een standaard kleintje) als stal. Maar nadeel is wel dat het glas in de ramen al wel gesneuveld werd de eerste week (destijds was ik er vrijwilliger om de dieren te verzorgen).

Zo eentje ongeveer was dat.
De deuren waren er wel uit gelaten zodat ze vrij in en uit konden.
[ [url=m/bE7CsG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh okay, ja het glaswerk is dan idd wel een dingetje, denk dat ik die er zelf al uit zal halen, of er ijzerwerk voor zou maken, maar het lijkt mij opzich wel handig, we hebben geen land bij huis maar dan wel op loopafstand... ik ga me er sowieso wel nog verder in verdiepen haha! Maar ben heel benieuwd naar de ervaringen en do's en don't s van het hele gebeuren hahaha

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:56

Alles kan, zolang je er maar een vergunning voor hebt. Voor een paard bij huis krijg je niet perse automatisch vergunning.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:57

Maar als je tuinhuis nieuw koopt ben je denk ik in dezelfde prijsklasse als een enkele stal. Een stal vind je ook al snel 2dehands.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:58

Een paard alleen is zeker niet wenselijk dus dan zou jer er al een 2e (pony) bij moeten hebben. Je hebt dan al een flink tuinhuis nodig en die zijn doorgaans dermate dun dat een beetje pony er dwars doorheen trapt. Een stal of schuilstal neer laten zetten is dan echt niet zoveel duurder en wel kwalitatief vele malen geschikter.

DubbelFun

Re: Tuinhuis ombouwen naar stal of overige opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:13

Heb je al een wei?? En wat is daarvan de ondergrond... kunnen ze daar ook in de winterperiode staan zonder dat het een baggerbende wordt (met mok als gevolg). En ook op een wei heeft een paard (eigenlijk paarden) een schuilplaats nodig tegen hitte, extreme nattigheid en kou.
Als het antwoord 'nee' is dan is de vraag hoe groot is de tuin waar ze dan de hele winter in belanden en hoe groot wil je de stal maken ?? Hoe staan je huisgenoten hier tegenover ?? Heb je wel een achterom breed genoeg om een paard door te laten ?? Of doe je hem dan gewoon door de gang ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:16

Zo'n tuinhuis is wel heel dunnetjes en fragiel. Als je een beetje een lomperik hebt schuurt ie 'm zo omver met z'n kont of als je een beetje een paniekerig ding hebt zit er zo een been door het hout heen.

Ik zou toch kijken naar een professionele stal. Kom je waarschijnlijk ook gewoon op dezelfde kosten uit.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:28

Art_Ificious schreef:
Maar als je tuinhuis nieuw koopt ben je denk ik in dezelfde prijsklasse als een enkele stal. Een stal vind je ook al snel 2dehands.

Denk ik ook.
Daarnaast is het 'probleem' bij de meeste tuinhuizen dat de deuropeningen smaller en lager zijn dan bij een paardenstal. En de muren zijn dunner. Voor een pony gaat dat wel lukken. Maar een groot paard wordt al weer een ander dingetje. Daarnaast moet er iets van ventilatie zijn, dus een luik dat open kan etc. Dus als je een tuinhuis koopt moet je dat al verbouwen. Ik zou dan eerder opzoek gaan naar een (tweedehands) buitenstal. Kost je uiteindelijk net zoveel denk ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:34

https://www.schuilstal.com/prijslijst/
JE kan beter eens op deze site kijken, hier kan je schuilstallen per jaar huren, Als je besluit na X jaar te kopen krijg je dan een (deel van de ) huurprijs in korting op de stal. Je kan ook direct kopen. Hele betrouwbare site.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:48

Wij hebben een blokhut gekocht om als schuilstal in te zetten. Hij is 3x5 en de wanden zijn uit mijn hoofd gezegd 52mm dik, maar het kan ook 48mm zijn. Dat is dik zat als stalwand. Het is zeker de moeite waard om rond te kijken op marktplaats e.d.. De dikte staat er bij advertenties vaak bij, en kan je anders navragen. Ik zou minimaal voor 40mm gaan, maar liever dus nog iets dikker. De blokhutten van 20-28mm moet je links laten liggen. Wij hebben tot nu toe 3 blokhutten tweedehands gekocht (de tweede als schuurtje, de laatste als Tiny House), in alle drie de gevallen waren we maximaal 15% van de nieuwprijs kwijt, dat scheelt enorm met aanschaffen, zeker als je wat betere kwaliteit/dikker hout wilt.

Afbeelding
Het dak was uiteraard nog niet af. Er staat hier een Groninger in van 1.78 en een bijna 2-jarige kruising fries x haflinger van toen denk ik 1.45-1.50 (nu, 2 jaar later, 1.58-1.60).

Maar je hebt niet genoeg aan 1 stal als je hem 's nachts binnen wilt zetten, want een paard hoort niet alleen te komen staan. Er zal dus in ieder geval ook een kleinere stal voor een shet bij moeten komen (of ze vrij toegang geven tot een inloopstal, dan kan 1 wat grotere stal ook.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 12-04-21 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:52

Shay2002 schreef:
Ik wil graag een eigen paard en zit nu vanalles uit te zoeken (ik heb de tijd, ga op zijn vroegst eind van het jaar echt de stap zetten) maar nu wou ik eigenlijk zo veel mogelijk overdag dat hij/zij buiten komt te staan, maar wil ook een stal als optie hebben, nu dacht ik eraan om deze gewoon bij huis te maken dmv een tuinhuis om te bouwen bijvoorbeeld, zijn er meer mensen die dit gedaan hebben?

Een paard alleen gaat niet dus je hebt 2 blokhutten nodig. En nog ruimte voor je hooi en stro, en ruimte voor een mesthoop (ik weet niet hoe je woont maar denk dat je buren daar niet zo heel gelukkig van worden).

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:58