Wat mag ik planten aan de sloot kant.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Wat mag ik planten aan de sloot kant.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 10:45

Ik heb een stuk land en achter de sloot worden huizen gebouwd. Ik wil aan mijn sloot kant iets planten om zo wat privacy te hebben. Mijn paarden kunnen daar niet bij, dus hoef ik met vergiftiging geen rekening te houden.
Ze komen wel 1 keer per jaar de slootkant kortwieken, moet ik daar rekening mee houden? Het is niet een heel lang stuk dus ik hoef er niet veel te planten.

rina

Re: Wat mag ik planten aan de sloot kant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:59

Als het een schouwsloot is, ja dan kan je er geen vaste planten neer zetten. Of ze worden elk jaar gemaaid en dan blijft er niets van heel. Hoe dicht moet je naar de slootkant toe met die planten??

Als je echt iets blijvends daar wilt zul je een stuk uit de sloot moeten blijven.

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:04

Waar wil je het planten? Echt aan de slootkant die kortgehouden wordt (want dan twijfel ik of je er mag planten plus als je met kleine planten start heb je grote kans dat ze het mee afmaaien) of daarbuiten op je eigen stuk?
Afhankelijk van hoe ver je van de sloot af plant en hoe nat de bodem is kan je dan rekening houden met planten die al dan niet tegen iets nattere voeten kunnen.
Wil je echt een dichte haag planten of geven wat bomen die je bijvoorbeeld op enige struikhoogte topt (bv wilgen, die doen het goed langs het water) voldoende privacy?

Ik zou zelf gaan voor een gemengde bomenrij of haag, omdat dat een mooi speels en natuurlijk effect geeft en bijdraagt aan biodiversiteit.

Ook is het misschien leuk om ondanks dat je paarden er niet komen wel rekening te houden met de eerbaarheid van de planten, omdat je dan snoeiafval als verrijking kan gebruiken. :) Arborealis paard en plant us een leuke site om eens te kijken naar erfafscheidingen (geven goede info over gevraagde bodemconditie per soort)

Hou er trouwens rekening mee dat je nu al bijna te laat bent met aanplant, tenzij je planten jn pot koopt (veel duurder). Blote wortel moet echt het liefst voor april de grond in, dus dan zou je vanaf november kunnen starten met kopen/planten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:04

Riet en rietsigaar kunnen wel wat hebben qua maaien.
Als je verder naar binnen kunt blijven kun je ook (knot-)wilg overwegen. Of komen ze voor de schouw over jouw land?

En als je flauw wilt doen plant je zwanenbloem :+ Dat is een beschermde inheemse plant, moeten ze laten staan bij een slootschouw :))
Leuk experiment om te zien of ze het uberhaupt herkennen - ik denk het niet :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 11:15

Maaien doen ze daar niet alleen echt de slootkant daar halen wat weg.Dus ik kan dan voor de slootkant iets planten. Neeze hoeven niet over mijn land te gaan om er bij te komen, die inheemse soort lijkt me ook wel wat.

Ik dacht zelf aan koniveer ik weet niet of dat wat is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:16

Gele lis kan je ook proberen. Allemaal inheems trouwens, dus ik ben een beetje verbaasd dat eenden en reigers ed het één en ander niet allang gezaaid hebben voor je.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:16

Ibbel schreef:
Als je verder naar binnen kunt blijven kun je ook (knot-)wilg overwegen. Of komen ze voor de schouw over jouw land?

En als je flauw wilt doen plant je zwanenbloem :+ Dat is een beschermde inheemse plant, moeten ze laten staan bij een slootschouw :))

Zwanenbloemen zijn idd beschermd maar de stukken die Hoogheemraadschap hier zelf maaien, maaien ze gewoon weg hoor.

Is het een optie om de beplanting iets terug te halen zodat de slootkant voor de werkzaamheden vrij blijft?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:17

marleen_usar schreef:
Ik dacht zelf aan koniveer ik weet niet of dat wat is?

Houden niet van natte voeten, geen schijn van kans. Die groeien bij voorkeur op droge zandgrond.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 11:19

Ik kijk of ik een stuk voor de slootkant kan blijven?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:44

Als je een strook kan voorzien van pakweg anderhalve meter, kan je een heel mooie gemengde haag zetten in lagen.
Zo plant je dus zowel struikgewassen als klimplanten, bolgewassen en kruiden.

Zo zijn sleedoorn, meidoorn, sporkeplant, vlierbes, wilg, .. zijn hele leuke "struiken" om als afscheiding te dienen.
Daartussen kan je dan erwten en kamperfolie laten klimmer voor meer bloemen en kleur. En lager ga je dan met bodembedekkers, knollen (bloemen in voorjaar) en kruiden aan de gang.

Zo heb je 1x per jaar snoeiwerk en een mooie afscheiding met veel kleur het hele jaar door.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:50

Weet niet hoe het in Nl zit ... maar die sloot is waarschijnlijk van een of andere instantie (waterschap oid). En gezien sloten (in Be iig) gelden er dus ook regels gezien het planten (ookal is het in Jouw tuin)!
Zou daar eerst eens achteraan voordat je iets wil gaan planten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:08

marleen_usar schreef:
Ik kijk of ik een stuk voor de slootkant kan blijven?

Ja bv een meter, anderhalve meter.
Zodat je kan planten wat je wilt en ze er met de werkzaamheden geen last van hebben.
Dan loop je ook geen risico dat het met de werkzaamheden weg gehaald wordt.....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:23

Ik zou 2 meter van de sloot wegblijven en wintergroene laurier planten en aan jouw tuinkant wat mixen met loof die mooi herfstblad geeft en bloeiende struiken als meidoorn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:19

Stap 1 is de grond bij de sloot en misschien zelfs de sloot kadastraal van jou.

Stap 2 check de legger van het waterschap in jou gebied en kijk bij jou watergang hoe het onderhoud zit.

Heb je deze beiden gedaan dan kan je een plan gaan bedenken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:33

butengeweun schreef:

Stap 2 check de legger van het waterschap in jou gebied en kijk bij jou watergang hoe het onderhoud zit.

En vergeet bij stap 1 dus ook niet te kijken wat je mag (ookal is het je eigen kadastrale grond) hoe ver je eventueel met planten vh talut vd sloot ed af “moet” blijven ...
Want een overheidsinstantie (als buren vd sloot) heeft nu eenmaal meer rechten als particuliere grondbezitter.
Wil niet zeggen dat het in Nl zo is maar hier iig wel zo (in ons geval!)...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:21

Evelienepien schreef:
butengeweun schreef:

En vergeet bij stap 1 dus ook niet te kijken wat je mag (ookal is het je eigen kadastrale grond) hoe ver je eventueel met planten vh talut vd sloot ed af “moet” blijven ...
Want een overheidsinstantie (als buren vd sloot) heeft nu eenmaal meer rechten als particuliere grondbezitter.
Wil niet zeggen dat het in Nl zo is maar hier iig wel zo (in ons geval!)...

Daarvoor is stap 2, in die legger staat hoe en wat betreft de sloot. Wie doet onderhoud en welke rechten en plichten je hebt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:57

Ibbel schreef:

Deze planten moeten in de sloot en het gaat Ts om planten op de kant.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:35

Wij hebben een haag van meidoorn, sleedoorn, vlier enz. Dat bevalt goed en groeit vrij snel

Andere kanten hebben we een beukenhaag. Vind ik zelf erg mooi, maar heeft wel veel water nodig en groeit vrij langzaam
Laatst bijgewerkt door loulou op 11-04-21 15:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:35

Ik had in het verleden ook een sloot achter het huis waar achter nieuwbouw werd gebouwd.

Boven aan de sloot (bijna) aan het eind van onze grond hebben we een laurierhaag gepland. Die bood het hele jaar door privacy en de slootkant kon probleemloos worden gemaaid. En we konden nog achterlangs de haag lopen.

xpvdpx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 21:01

loulou schreef:
Wij hebben een haag van meidoorn, sleedoorn, vlier enz. Dat bevalt goed en groeit vrij snel

Andere kanten hebben we een beukenhaag. Vind ik zelf erg mooi, maar heeft wel veel water nodig en groeit vrij langzaam

Geen wilgensoorten ertussen staan? Dat vind ik echt top bomen en zou ik zelf geplant hebben. Meidoorn is ook echt een favoriet bij mn paard, daar knip ik nu al takjes af om aan hem te geven :)