Hey hallo. Ik heb een vraagje ivm mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daffiiee

Hey hallo. Ik heb een vraagje ivm mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 10:43

Mijn paard staat sins vorige week terug op de weide. Maar is ongeveer een 5 maand geleden geschoren. Maar nu regent het al twee dagen super erg en trilt altijd. En hebben alleen een schuilstal voor de paarden op de wei. Ik heb al super veel dekens op gelegt maar ofwel bijt hij ze kapot. Ofwel liggen ze gewoon op de weide. Hij houd ze nooi heel of aan. Ik ben een beetje ten einde raad wat ik nu moet doen

Utixo

Re: Hey hallo. Ik heb een vraagje ivm mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:48

Terug op stal zetten. Een geschoren paard die niet met dekens om kan gaan nu met dit weer buiten zetten is vragen om problemen. Waarom heb je niet gewacht op het betere weer?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:51

Dat dus

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:52

Wat doet hij op stal met zijn dekens dan?

Is hij volledig geschoren? Dan zal hij in de winter top stal toch ook dekens op gehad hebben, lijkt me?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:58

In het vervolg paard niet meer scheren als dat mogelijk is. Of de reden achterhalen waarom het dier niet met dekens om kan gaan. Een paard wat trilt van de kou ben je veel te laat bij... voor nu binnen zetten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:56

Het is vandaag 2-3 graden. Dat kan niet met een geschoren paard zonder deken. Dus of een goede regendeken kopen die fijn genoeg zit om hem niet af te trekken, of weer terug op stal halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 11:59

Crisis, wat een verstand joh! Je zet je geschoren paard toch niet kaal buiten met dit weer! 24/7 of ook nog op stal? Hoe stond hij op stal dan, ook kaal?
Een paard dat al zijn dekens af gooit, moet je gewoon niet scheren, pas je er op aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:04

Hoe deed je dat op stal dan? Zonder?

Nu goede waterdichte deken op doen.
Eventueel cribox voor het bijten er over doen.
Maar je kunt hem zo echt niet laten staan |(

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:07

Mindim schreef:
Crisis, wat een verstand joh! Je zet je geschoren paard toch niet kaal buiten met dit weer! 24/7 of ook nog op stal? Hoe stond hij op stal dan, ook kaal?
Een paard dat al zijn dekens af gooit, moet je gewoon niet scheren, pas je er op aan.

Lekkere binnenkomer als nieuw geregistreerde. Jij kan niet inschatten hoe kundig ze is of ervaring ze al heeft. Ze vraagt immers om raad.
Had wel iets vriendelijker gemogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:11

Oh wat zijn we weer vriendelijk! Niemand hier weet waarom het paard van TS geschoren is en of de TS wel inspraak heeft over het wel/niet op stal blijven. Voor hetzelfde geld hebben haar stalbazen nu beslist om gewoon alle paarden buiten te zwieren en moet TS dat maar aanvaarden of vertrekken. Kunnen we hier nu niet voor 1 keer op een vriendelijke manier mee oplossingen zoeken?

TS, mijn oude ruin is ook een sloper, gelukkig heeft ie zichzelf nog niet geleerd om een deken uit te doen. Een aantal merken promoten zichzelf als sterk, voor mijn oudje had ik een Felix Buhler via kramer gekocht en dat is goed heel gebleven. Heb nu een ander, naam ontglipt me, en dat is ook best stevig. Ik weet niet of het een goed idee is, kan er compleet naast zitten, maar mss blijft het deken wel zitten met een extra losse deken singel.

Trek je niets aan van de felle reacties. De bokkers hier bedoelen het goed en zijn bezorgd om je paard, het wordt alleen vrij onvriendelijk neergezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:13

Maar 5 maanden geleden geschoren... Dat is nu toch al teruggegroeid en verhaard? Dan hebben we het toch niet over een kaal paard lijkt me? Mijn paard is al compleet verhaard naar zn zomervacht. Die doe ik wel met de regen een dun dekentje op ja. Maar opzich als ze nooit een deken zouden dragen hoeft dat natuurlijk niet het is wel al half april. Dat sommige paarden al verhaard zijn is niet gek.

Voor nu zou ik inderdaad wel proberen een regendek op te leggen desnoods 1 zonder sluitingen aan de voorkant.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:14

Ik zie nergens dat ze het paard buiten zet zonder dekens,alleen dat het paard de dekens afgooit

Wat vervelend ts
Ik heb helaas geen echt advies.
Dat spul wat hierbov3n genoemd werdt helpt hopelijk...
Verder maar duimen dat het mooi weer wordt
Staat je paard erg kort in zijn vacht?
Aangezien het al paar mnd geleden is dat je hem geschoren hebt ?
Beschikt je paard over voldoende/onbeperkt ruwvoer om zich warm te houden?

Daffiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 12:21

LibertyLucky schreef:
Ik zie nergens dat ze het paard buiten zet zonder dekens,alleen dat het paard de dekens afgooit

Wat vervelend ts
Ik heb helaas geen echt advies.
Dat spul wat hierbov3n genoemd werdt helpt hopelijk...
Verder maar duimen dat het mooi weer wordt
Staat je paard erg kort in zijn vacht?
Aangezien het al paar mnd geleden is dat je hem geschoren hebt ?
Beschikt je paard over voldoende/onbeperkt ruwvoer om zich warm te houden?

Hij staat wel redelijk kort in vacht. Niet dat hij niks van haar heeft ofz je zou het moeten zien als zijn zomervacht. Ze beschikken 24/7 over voldoene ruwvoer en hebben 3 maal per dag krachtvoer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 12:49

Suzanne F. schreef:
Het is vandaag 2-3 graden. Dat kan niet met een geschoren paard zonder deken. Dus of een goede regendeken kopen die fijn genoeg zit om hem niet af te trekken, of weer terug op stal halen.

En waarom kan dat niet?
Ik denk echt dat dat per paard verschilt.
Mijn paard is ook 5-6 maanden geleden geschoren en staat sinds dat hele warme weer zonder deken 24/7 buiten.
Hij kan kiezen of hij op stal gaat staan , maar dat doet hij alleen met enorme regen.
Geen rilletje niets.

Hij is ook nog niet verhaard naar zomervacht

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 13:50

Maar geen rilletjes, je zegt het al... :)
Dit paard rilt wel. Dan moet er toch iets veranderen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 14:25

@Daffiiee: dekens met hals en gekruiste bilkoorden krijgt een paard écht niet uit... of hij moet ze finaal kapot scheuren.
Dus misschien kun je daar nog iets aan veranderen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:17

DuoPenotti schreef:

Ja dat zeg ik ook, dat het per paard verschilt.
Ik reageerde op de post van Suzanne dat het helemaal niet kan, een geschoren paard zonder deken zetten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:31

Heb je gezien dat je paard de dekens eraf haalt? Zou het niet een weidegenoot kunnen zijn? Zoals de andere ook de vraag, hoe stond je paard op stal? Zonder deken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 17:17

Silly1972 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja dat zeg ik ook, dat het per paard verschilt.
Ik reageerde op de post van Suzanne dat het helemaal niet kan, een geschoren paard zonder deken zetten.

Scheren is dekens. Behalve in de zomer.
Ze ontwikkelen gewoon minder vacht en met 2-3 graden en nachtvorst kan het gewoon niet.
5 maanden geleden is november. Dan kan je geen geschoren paard zonder deken zetten.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:26

Nee dan niet, maar we hebben het over nu, niet over toen!
Ze vraagt wat ze Nu moet doen.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 20:54

Zaten er beensingels aan de deken? Dat helpt ook mee om een deken wel op te houden.

Daffiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 21:18

Doedatje schreef:
Zaten er beensingels aan de deken? Dat helpt ook mee om een deken wel op te houden.

Er zaten inderdaad beensingels aan. Heb de duurste dekens gekocht en de beste niks helpt

Daffiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 21:29

Rennie89 schreef:
Heb je gezien dat je paard de dekens eraf haalt? Zou het niet een weidegenoot kunnen zijn? Zoals de andere ook de vraag, hoe stond je paard op stal? Zonder deken?

Ze staan maar met twee. Mijn kleinsten heeft ook een deken aan en die van hem blijft altijd mooi zitten en er is aan zijn deken nooit iets.. hij droeg op stal ook een deken. ik weet van op stal dat hij altijd in zijn eigen dekens hapte en er soms een gat in beet. Ik had het idee dat het kwam omdat hij gewent was 24/7 op de wei te staan en plots naar stal moest. En dat het misschien verveling was. Maar nu op de weide is het egt niet te doen. Vandaag tot 2 maal over weer een nieuw deken moeten opleggen. Ik weet dat het de kleinsten niet kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 21:38

Zou dan zo'n graasmasker of iets dergelijks kunnen helpen tegen het slopen van die dekens? :o? Ik ken die dingen niet zo goed. Of eet je paard dan weer te weinig?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:42

Silly1972 schreef:
Nee dan niet, maar we hebben het over nu, niet over toen!
Ze vraagt wat ze Nu moet doen.

Dat schreef ik toch? Een deken op.
November scheren is koud, rond het vriespunt dus na scheren deken op. Die houd je op tot het warm genoeg is om hem af te doen. Nu is het ook koud, rond het vriespunt dus er moet een deken op. Die deken had al die tijd op moeten blijven op een aantal dagen na overdag afgelopen maand toen het 20 graden was. Dan kan hij af. Zodra het kouder wordt moet hij weer op. Dat is het gevolg van scheren.

Als hij geen deken ophoudt heb je verkeerde dekens of een paard wat nu op stal moet en die je in het vervolg niet meer moet scheren.