Andere dieren bij paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Andere dieren bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 09:46

Heyhoi,
Ik ben van plan komende zomer een mooi paradijsje te maken voor de paarden.
Ervaringen waren altijd dat je op bijv onder stroomdraden enz lang gras houd, van wat je dan appart moet gaan maaien enz.
Nu vroeg ik mij af .....
We hadden ook altijd geiten naast de wei van de paarden, zou je dat gewoon samen kunnen zetten?
Geiten kunnen natuurlijk makkelijk(er) onder die draden eten dus het idee is dat zij dat dan mooi wat bijhouden (wel dwerggeiten dan, die grote redden het vast nogsteeds niet haha).
En een ander dier?
Kippen heb ik dan weer niks mee en een konijn word vast plat gestampt haha. Ik zoek wel iets wat niet te veel werk kost oid , geitjes zijn leuk, geef je misschien in de winter ook een hooinetje en met echt kou wat brokjes en dat was het wel, even als voorbeeld. (Komt echt goed , klinkt misschien te simpel maar zo is het niet bedoeld!)
Ik ben even benieuwd naar ideeën of ervaringen enz. Evt een leuke foto ;)

tamary

Re: Andere dieren bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:05

Geiten eten liever struiken (of paardenstaarten) dan gras, ik wissel af met schapen, zowel voor de bemesting als de wormenbestrijding. Ik zet ze niet bij elkaar, maar laat ze achter elkaar aan grazen (met rusttijd voor het gras er tussen meestal). Niet alleen zouden mijn pony's er mogelijk speelgoed in zien, de omheining moet wat anders en ik wil graag dat de schapen de lange stukken netjes kort eten ipv zich gaan gedragen als 1 kudde die dus dezelfde stukken te kort graast.
Dieren met hoorns (zoals veel geiten hebben) zou ik ook niet bij de paarden willen, zowel voor veiligheid paarden als verstrikt raken in hooinetten. Daarnaast is een geit veel lastiger achter een omheining te houden.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:35

Ken je het gezegde 'als je wilt leren vloeken, koop dan geiten'? :D
Ik zou voor een paar schapen gaan, die zijn heel veel makkelijker.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:48

Schapen worden vaak opgejaagd door paarden, maar je kunt de omheining zo maken dat de schapen een veilige zijde hebben waar de paarden niet kunnen komen.
Dat had mijn opa vroeger op het land.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:56

Mijn paarden staan al een paar jaar bij geiten.Gaat prima.De geiten blijven wel altijd in dezelfde wei met gaas,anders zijn ze weg.Geiten zijn ontsnappings artiesten.De wei met draad gaat dat dus niet.Nooit aan staarten gezeten.Zorg wel voor een goed hok.Winddicht enz.Geiten hebben een hekel aan regen.Ook niet samen met de paarden in 1 stal,als er onrust is eindig je met een platte geit.Zet dan een stuk af voor de geiten waar de paarden niet kunnen komen.Samen in een schuilstal in de wei voor even is niet erg,als ze maar weg kunnen.Onze geiten lopen onder de paarden door naar buiten.Onze geiten zijn wel brutaal en jagen de paarden weg bij de eetbak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Britta word hier beroofd van haar meusli.Daarom later op een stoel.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 10-04-21 11:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:03

Geiten hebben geen waterdichte vacht, dus hok is een must.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:29

Geiten blijven niet binnen een draadomheining.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:27

Hey thanks allemaal voor het meedenken!

Ik heb een jaar of 10 geiten gehad, alleen was dat er eerder dan de paarden dus die bleven gewoon in hun eigen weiland destijds.

Het idee was om buitenom een hek te doen waar ze dus achter blijven , en dat ze verder onder de draden door kunnen wandelen (dan eten ze mooi het gras daar ook onder op, scheelt maaien haha)

Schapen heb ik niet zo veel mee, en ik ben bang dat er van alles onder die vacht zit enz, brrr haha

Mijn paarden lijken geitjes gewoon gezellig te vinden, maar ik kan me helemaal niet voorstellen dat ze interesse hebben er mee te spelen oid.

Hoorns is idd iets om dan even naar te kijken, dat ik dat niet krijg idd.

Ik ben me bewust dat geiten monsters zijn, zeker in ontsnappen haha, dat leer je vanzelf hihihi

ik wilde ze ook een apart lager schuilstalletje maken, dan kunnen ze daar altijd staan en blijven ze niet buiten omdat de paarden er staan bijv. en idd zorgen dat het een goed hokje is zodat het ook in de winter goed gaat. Maar ook dat ken ik , ook het improviseren van een oplossing ivm verhuizen enz dus dat komt goed.

Ik onderschat geiten niet, en ook de verzorging niet, maar het is voor mij heel gewoon en dus niet zo veel werk oid. Vraag me gewoon af of het een recept is voor drama als je ze samen houd ipv alleen.

Ze zouden met 2 paarden en een x aantal geiten op 1.5 HA staan, een paddock Paradise systeem, dus genoeg opties om onder een draad door weg te lopen.