zweetdeken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Febeeeee

zweetdeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 11:08

mijn shetlander van 7 staat altijd buiten en dus ook deze week, met de vage sneeuw ineens is ze steeds nat en het weiland is modderig. ze heeft niet onbeperkt hooi maar ik geef haar nu wel extra. ik snap dat de paardenvacht heel goed bestand is tegen regen en dat die dat prima kan afvoeren zonder deken maar omdat ze niet onbeperkt hooi/gras heeft twijfel ik wat wijsheid is. ik wil vanmiddag misschien even met haar wandelen maar misschien dat dat dan weer te veel energie kost die ze anders moet gebruiken om zich warm te houden vanwege de wind en dat ze nat is? of heel ff de zweetdeken erop om t ergste water eraf te halen zodat dat niet te snel verdampt en ze koud wordt?

22890

Re: zweetdeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:15

Ik zou der geen zweet deken. Uit mijn ervaringen is het zo dat als een pony altijd buiten staat. Dat ze in die maanden/jaren echt al wel een goede wintervacht heeft opgebouwd. Ook is het zo dat als je een zweetdeken opdoet bij een pony met een modderige vacht dat het erg kan gaan sturen. (Omdat je zegt dat die in een vies weiland staat) Ik zou het gewoon zo laten. Wel zou ik de pony misschien wat brokjes of een appeltje aanbieden dit zorgt voor extra energie. tip je kan ook wat brok mengen met warm water krijg je een soort van slobber.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:19

Als ze het koud heeft of vermagert kan je een regendekentje opleggen, dat moet ik met een van mijn shetjes ook doen.

Zweetdekens zou ik niet op een natte modderige pony leggen, ook ivm schuren. Die dienen eigelijk voor na het werk dat het paard niet te snel afkoelt.

Wandelen kan je best en zal juist goed voor haar zijn :) dan komt de bloedsomloop lekker wat op gang.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:22

Heeft ze ook een plek om te schuilen? Dan zou ik geen deken op doen. Sowieso is een zweetdeken geen goed idee omdat die helemaal nat wordt en doorregent. Dan krijgen ze het alleen maar kouder.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:22

De vacht is haar deken, heeft een isolerende werking. Deken niet nodig dus.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:43

Als ze gaat rillen zou ik er tijdelijk een dun regendekentje op leggen. En meer voeren nu even om haar door de kou heen te helpen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:46

troi schreef:
Als ze gaat rillen zou ik er tijdelijk een dun regendekentje op leggen. En meer voeren nu even om haar door de kou heen te helpen

Als ze echt gaat rillen zou ik eerder voor een regendekentje kiezen. Niet alle dieren hebben genoeg aan onbeperkt hooi, zeker als ze al wat ouder zijn of net in verharing zitten.

Febeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 12:28

troi schreef:

ahaa want ik dacht als je een regendeken oplegt dat dan de vacht niet goed kan uitzetten dus dat je dan juist de natuurlijke werking van de vacht verstoord?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:55

Ze beweren dat vaak maar ik heb dat toch nog nooit gemerkt. Mijn oude shet heeft echt heel veel baat bij een dun regendekentje op koude en natte of winderige dagen.
Dat opzetten van de vacht lukt ook helemaal niet meer als de pony doorweekt is of als het heel hard waait, maar dat lijken de de ‘natuurlijk paardenhouden’ mensen meestal te vergeten.

@troi: ik zie dat ik je post wat te snel had gelezen. Sorry.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:28

Je kan gewoon wandelen hoor, dat kost niet zoveel energie.

Als je merkt dat je pony het echt te koud heeft raad ik ook een regendekentje aan of eentje met een hele kleine vulling. (max 50 grams)

Het is niet alleen het water wat de deken tegenhoud maar ook de wind. De combinatie van kou, regen en wind samen kan ervoor zorgen dat dieren het erg koud krijgen.
Die dekens zijn zo licht dat de vacht evengoed zijn werk kan doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 13:59

Febeeeee schreef:
troi schreef:

ahaa want ik dacht als je een regendeken oplegt dat dan de vacht niet goed kan uitzetten dus dat je dan juist de natuurlijke werking van de vacht verstoord?

Nee hoor dat is een broodje aap verhaal.

Voel maar onder zo'n deken als die een paar uur op ligt. Dat voelt heel prettig warm aan.

Febeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 15:05

ahaa okee tnx allemaal