Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ellepel schreef:als je plek hebt gewoon 2 shetjes doen?
dan staat er nooit eentje alleen.
Onali schreef:Vergeet niet dat een shet andere voerbehoefte heeft dan je quarter.
Ik zou kijken of je een gelijkwaardig paard van een ander kunt vinden.
Want ook de shet gaat zijn aandacht en beweging nodig hebben en kan je er niet bijzetten zonder er iets mee te doen.
Daar krijg je die onopgevoedde, ontsnappende shetlanders van.
ellepel schreef:als je plek hebt gewoon 2 shetjes doen?
Gypsy schreef:ellepel schreef:als je plek hebt gewoon 2 shetjes doen?
Ja dan staan er 2 te brullen....
Ik zou er echt nooit een shet bij zetten. Ze slopen je omheining, hoeveel extra draden je ook hebt, en ze zijn zo snel hoefbevangen. Dan zou ik eerder gewoon een ander groot paard met dezelfde voerbehoefte doen.
Poekkie schreef:Toen mijn paard vroeger met alleen een shet stond ging dat prima. Beestje wist dat die weer terug kwam en reageerde er eigelijk niet op.
Maar ze goed houden is moeilijker, eigelijk lukt weidegang gewoon niet of amper met een shet. Onbeperkt ruwvoer gaat soms afhankelijk van het energiegehalte. Dit jaar lukt het mij om mijn twee shets perfect op gewicht te houden op onbeperkt droog hooi, maar de vorige jaren moest ik altijd rantsoeneren.
Verkijk je daarnaast niet op de kosten. Ik heb twee shets in eigen beheer, geen stalgeld. Zijn puur pensionado’s dus geen kosten voor tuig, scheren, etc. Die beestjes kosten mij gemiddeld 120 euro per maand. Persoonlijk is dat mij te veel maarja zorg ontzeggen kan ik niet en ze zijn te oud om weg te doen. Dus ja![]()
Zou er zelf nooit meer een nieuwe bij kopen in elk geval.
Als je niet per se de behoefte hebt om met een shet te werken naast je paard, zou ik denken dat je veel beter zou zijn met 1 of 2 weidemaatjes als in opfok of een pensionado. Die kunnen dan ook gemakkelijk weer weg moest dat nodig zijn en dragen financieel een beetje bij. Als dat geen optie is, zou ik toch denken om eventueel een oude grotere pony te nemen ipv een shet. Kosten gaan niet veel verschillen in elk geval.
DubbelFun schreef:Als er achter de heg 2 shetten staan is het dan niet mogelijk om die zichtbaarder/bereikbaarder te maken??
Amalarab schreef:Mijn shetje was ook alleen maar een maatje de eerste jaren. Als ik met de rijpony wegging, sloot ik hem op in een paddock met hout omheind. Meestal ging hij dan juist even languit slapen(!)
Omdat het zo’n speelse druktemaker is, is hij nooit bevangen geweest.
Voordeel: hij was goedkoop in aanschaf en vermaakt de ander.
Nadeel: je kan er niet (zelf) op rijden maar hebt wel kosten.
daffodil schreef:Ik heb een mini jaren bij mijn grote in de stal gehad. De een van 86 cm en de ander 1.84. Ging volkomen prima, nooit gedoe geweest. Toen de mini een keer een andere stal inliep per ongeluk, kreeg ie gelijk een loeier van een trap van dat paard. Het kan dus zomaar niet klikken.
Wel was het altijd een enorme bende in mijn stal. Die overigens 5.5 x 4 was dus ruimte zat maar alles werd smerig.
Met eruit halen of met mijn paard op pad gaan en de mini achterlaten, is nooit een probleem geweest.
Poekkie schreef:Oei zo twee samen in een stal zou ik niet snel durven.
Mijn shetjes komen altijd heel goed overeen en hen zette ik wel regelmatig even in de stal van mijn paard (3x3,5) als we even op hun stuk moesten zijn voor werken. Hooi uitladen, draad repareren, ect. De laatste keer heb ik ze echter uit elkaar moeten halen omdat de kleinste na 30 min opeens begon te jagen en gemeen te stampen naar de andere in de stal. Die heeft de rest van de tijd vastgebonden aan de andere kant van de deur doorgebracht en dat blijft vanaf nu zo. Waar dat opeens vandaan kwam... geen idee. Maar met een grote zou ik het dus wel erg eng vinden.
daffodil schreef:Poekkie schreef:Oei zo twee samen in een stal zou ik niet snel durven.
Mijn shetjes komen altijd heel goed overeen en hen zette ik wel regelmatig even in de stal van mijn paard (3x3,5) als we even op hun stuk moesten zijn voor werken. Hooi uitladen, draad repareren, ect. De laatste keer heb ik ze echter uit elkaar moeten halen omdat de kleinste na 30 min opeens begon te jagen en gemeen te stampen naar de andere in de stal. Die heeft de rest van de tijd vastgebonden aan de andere kant van de deur doorgebracht en dat blijft vanaf nu zo. Waar dat opeens vandaan kwam... geen idee. Maar met een grote zou ik het dus wel erg eng vinden.
Vandaar ook mijn opmerking, het moet wel klikken maar dit ging echt zo onwijs goed. Binnen, buiten op de paddock, de wei. Ik heb ze zelfs wel eens illegaal in de trailer (1 3/4) samen vervoerd voor de sinterklaas intocht, ging helemaal prima. Goud waren ze samen....moet ook wel zeggen dat toen de kleine doodging, de grote echt ruim een half jaar van slag geweest is.