Info, tips en voor en nadelen shet bij je paard zetten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_Kid

Info, tips en voor en nadelen shet bij je paard zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 21:45

Hoi,

Sinds september heb ik mijn paard (12 jarige quarter ruin) bij de grootmoeder van mijn vriend staan. Hij heeft voorheen altijd op een privé stal gestaan maar door het werk kan ik er niet genoeg heen om hem voldoende buiten te laten. Heb hem toen twee jaar bij vrienden kunnen zetten maar hier is door scheiding een einde aan gekomen. Hij heeft niet vaak echt samen met een ander paard gestaan maar wel naast elkaar. Hij is braaf maar heeft zijn ruimte nodig. Nu staat hij dus volledig in eigen beheer wat ik wel geweldig vind. De wei is op weg naar het werk dus handig. Hij gaat en staat daar waar hij wil, stal,paddock of wei. Heb er water en elektriciteit kortom dik inorde. Nu sta ik echter zwaar in dubio want ondanks alle voordelen staat hij daar wel alleen. Doet het prima maar blijft toch een sociaal dier die ookal is het niet in dezelfde wei toch contact moet hebben, Achter een haag staan 2 shets die hij maar af en toe kan zien (dus ook geen fysiek contact) Ik wil er eventueel graag een shet bij zetten maar wat als ik met hem op verplaatsing ga rijden. Ik heb stallen die ik kan afsluiten maar het is niet de bedoeling dat de shet volop in de stress gaan. Voor de rest beetje extra eten, hoefsmid, DA enzo lig ik niet wakker van maar gewoon het feit dat de shet alleen zal staan als we weg zijn. Kid vind een maatje leuk maar ziet die niet staan als ik er ben maar ben dan ook bezig met hem. Wat zijn jullie ervaringen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 21:48

als je plek hebt gewoon 2 shetjes doen?
dan staat er nooit eentje alleen.

Lieke_Kid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 22:04

ellepel schreef:

Als het mijn eigen wei was meteen, maar we moeten in de toekomst op zoek naar iets anders. Het is tenslotte zijn grootmoeder en hoewel ze goed is weten we ook niet wanneer ze niet meer zelfstandig kan wonen. Het huis en grond gaan dan in de verkoop en dat kopen is geen optie de regio is enorm duur en hoewel zijn moeder het ons zou gunnen denken helaas niet al haar kinderen er zo over (maar dit ter zeide). Als ik iets koop is het om te houden, voor eentje vind je wel iets, twee al iets lastiger maar een grotere en kleinere cv maar drie...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:16

Vergeet niet dat een shet andere voerbehoefte heeft dan je quarter.
Ik zou kijken of je een gelijkwaardig paard van een ander kunt vinden.

Want ook de shet gaat zijn aandacht en beweging nodig hebben en kan je er niet bijzetten zonder er iets mee te doen.
Daar krijg je die onopgevoedde, ontsnappende shetlanders van.

mellamoshan

Re: Info, tips en voor en nadelen shet bij je paard zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:22

Mijn grote nadeel ervan, als ze een keer een schop verkopen zitten ze direct op knie hoogte. Heb er eens een gehad die paard net een dag op stal een slagaderlijke bloeding sloeg. Domme pech maar komt wel door de hoogte.

Qua voeren vind ik het meevallen. Alles staat hier op onbeperkt ruw, incl Shet en die ziet er top uit.

Lieke_Kid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 22:34

Onali schreef:
Vergeet niet dat een shet andere voerbehoefte heeft dan je quarter.
Ik zou kijken of je een gelijkwaardig paard van een ander kunt vinden.

Want ook de shet gaat zijn aandacht en beweging nodig hebben en kan je er niet bijzetten zonder er iets mee te doen.
Daar krijg je die onopgevoedde, ontsnappende shetlanders van.

Mijn quarter krijgt een mengeling laag in suikers en eiwitten, voldoende ruwvoer in slowfeeder en kan de wei op. Een shet heeft toch een “arm” dieet nodig. Kan ze apart voeren dat ze niet in mekaars bak gaan.

Zou die er niet maar bijzetten om er te staan en aan de hand er wel mee werken. Goed grondwerk is nodig om inderdaad niet zo’n ellendige pony te krijgen. Werk mijn paard ook vaak aan de hand is tenslotte de basis van alles

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 22:50

ellepel schreef:

Ja dan staan er 2 te brullen....

Ik zou er echt nooit een shet bij zetten. Ze slopen je omheining, hoeveel extra draden je ook hebt, en ze zijn zo snel hoefbevangen. Dan zou ik eerder gewoon een ander groot paard met dezelfde voerbehoefte doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:08

Gypsy schreef:
ellepel schreef:

Ja dan staan er 2 te brullen....

Ik zou er echt nooit een shet bij zetten. Ze slopen je omheining, hoeveel extra draden je ook hebt, en ze zijn zo snel hoefbevangen. Dan zou ik eerder gewoon een ander groot paard met dezelfde voerbehoefte doen.

Nou overdrijven is ook een vak >;)
Mijn shetlanders slopen niks en gaan ook niet dwars door draden heen.
Nooit gedaan ook.
En ik ken meer dan genoeg shetlanders die dat ook niet doen.

Maar ben het wel eens met een oneven aantal, zal altijd 1 het buitenbeentje zijn.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:12

Hier gaat het prima. Wel een grote maat shetlander. Nog nooit uitgebroken of iets gesloopt, ook andere shetlanders niet. Als je goed je stroom op orde heb hoeft dat echt niet zo te zijn.

Verder zou ik eerder kiezen dat je shetlander eventjes alleen staat, dan dat je paard áltijd alleen staat. Shetlander hier hinnikt even en rent even maar gaat prima en gaat daarna eten.

Voorkeur is natuurlijk wel 2 shetlanders. Maar beter 1 dan geen 1 zou ik zeggen. Anders staat je paard altijd alleen. Hoefbevangen kan je gewoon goed in de gaten houden, ligt er ook maar net aan wat voor soort bouw je koopt en hoeveel hij op wei staat. Je kan ook voor een shet/welsh gaan die net wat slanker gebouwd zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 23:22

Toen mijn paard vroeger met alleen een shet stond ging dat prima. Beestje wist dat die weer terug kwam en reageerde er eigelijk niet op.
Maar ze goed houden is moeilijker, eigelijk lukt weidegang gewoon niet of amper met een shet. Onbeperkt ruwvoer gaat soms afhankelijk van het energiegehalte. Dit jaar lukt het mij om mijn twee shets perfect op gewicht te houden op onbeperkt droog hooi, maar de vorige jaren moest ik altijd rantsoeneren.

Verkijk je daarnaast niet op de kosten. Ik heb twee shets in eigen beheer, geen stalgeld. Zijn puur pensionado’s dus geen kosten voor tuig, scheren, etc. Die beestjes kosten mij gemiddeld 120 euro per maand. Persoonlijk is dat mij te veel maarja zorg ontzeggen kan ik niet en ze zijn te oud om weg te doen. Dus ja :roll:
Zou er zelf nooit meer een nieuwe bij kopen in elk geval.

Als je niet per se de behoefte hebt om met een shet te werken naast je paard, zou ik denken dat je veel beter zou zijn met 1 of 2 weidemaatjes als in opfok of een pensionado. Die kunnen dan ook gemakkelijk weer weg moest dat nodig zijn en dragen financieel een beetje bij. Als dat geen optie is, zou ik toch denken om eventueel een oude grotere pony te nemen ipv een shet. Kosten gaan niet veel verschillen in elk geval.

Lieke_Kid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 09:43

Poekkie schreef:
Toen mijn paard vroeger met alleen een shet stond ging dat prima. Beestje wist dat die weer terug kwam en reageerde er eigelijk niet op.
Maar ze goed houden is moeilijker, eigelijk lukt weidegang gewoon niet of amper met een shet. Onbeperkt ruwvoer gaat soms afhankelijk van het energiegehalte. Dit jaar lukt het mij om mijn twee shets perfect op gewicht te houden op onbeperkt droog hooi, maar de vorige jaren moest ik altijd rantsoeneren.

Verkijk je daarnaast niet op de kosten. Ik heb twee shets in eigen beheer, geen stalgeld. Zijn puur pensionado’s dus geen kosten voor tuig, scheren, etc. Die beestjes kosten mij gemiddeld 120 euro per maand. Persoonlijk is dat mij te veel maarja zorg ontzeggen kan ik niet en ze zijn te oud om weg te doen. Dus ja :roll:
Zou er zelf nooit meer een nieuwe bij kopen in elk geval.

Als je niet per se de behoefte hebt om met een shet te werken naast je paard, zou ik denken dat je veel beter zou zijn met 1 of 2 weidemaatjes als in opfok of een pensionado. Die kunnen dan ook gemakkelijk weer weg moest dat nodig zijn en dragen financieel een beetje bij. Als dat geen optie is, zou ik toch denken om eventueel een oude grotere pony te nemen ipv een shet. Kosten gaan niet veel verschillen in elk geval.

Zou zoizo een grotere maat willen en moet daarom niet persé een shet zijn een kruising, welsh of andere pony is ook prima. geen jonkie die nog van 0 moet beginnen. ben me er van bewust dat een shet zeer gevoelig kan zijn om hoefbevangen te komen. maar kan mits wat extra afspanning er wel voor zorgen dat ze beide in de stallen kunnen maar dat bv enkel mijn paard de wei in kan en de pony dan op de paddock blijft die ik dan ook nog wel wat leuker kan maken als PP. Om er iets van iemand anders bij te zetten zie ik persoonlijk niet zitten in het verleden al problemen mee gehad toen mijn vorig paard tijdens mijn studie als weidemaatje stond. En ze zien ook niet graag dat er andere mensen op het erf komen het is voorheen verhuurt geweest maar we zijn er nu nog de rommel van aan het opruimen :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:54

Als er achter de heg 2 shetten staan is het dan niet mogelijk om die zichtbaarder/bereikbaarder te maken??

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 09:56

Mijn shetje was ook alleen maar een maatje de eerste jaren. Als ik met de rijpony wegging, sloot ik hem op in een paddock met hout omheind. Meestal ging hij dan juist even languit slapen(!)
Omdat het zo’n speelse druktemaker is, is hij nooit bevangen geweest.
Voordeel: hij was goedkoop in aanschaf en vermaakt de ander.
Nadeel: je kan er niet (zelf) op rijden maar hebt wel kosten.

Lieke_Kid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 10:16

DubbelFun schreef:
Als er achter de heg 2 shetten staan is het dan niet mogelijk om die zichtbaarder/bereikbaarder te maken??

Jammer genoeg niet zijn dikke coniferen van al een halve meter van de buren. De eigenaren zetten ze soms in hun tuin en dan ziet hij ze maar hun paddock is helaas achter de haag

Lieke_Kid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 10:20

Amalarab schreef:
Mijn shetje was ook alleen maar een maatje de eerste jaren. Als ik met de rijpony wegging, sloot ik hem op in een paddock met hout omheind. Meestal ging hij dan juist even languit slapen(!)
Omdat het zo’n speelse druktemaker is, is hij nooit bevangen geweest.
Voordeel: hij was goedkoop in aanschaf en vermaakt de ander.
Nadeel: je kan er niet (zelf) op rijden maar hebt wel kosten.

Dankjewel
Heb er stallen van 3 op 4 die gemetst zijn en volledig dicht kunnen dus het in de omheining houden als we weg zijn is geen probleem. hij zou dan inderdaad ook zoals die van jou rustig moeten blijven tot we terug zijn maar heb al vaak gehoord dat dit niet het geval is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:50

Ik heb sinds het overlijden van mijn pensionada een shet erbij en ondanks dat ik altijd anti-shet was zijn het toch wel hele leuke dieren. Jammer genoeg was er geen klik met de eerste (erg bang ruintje) en nu heb ik een hele rustige en lieve merrie. Ze komen bij een stichting vandaan die paarden/ponies opvangt en een goed tehuis voor zoekt.
Ik merk qua onderhoud dat een shet beduidend soberder gehouden moet worden dan een groter formaat; veel minder hooi, minder mest en minder 'omkijken' naar. Ze is hier ook alleen voor gezelschap, ik doe er verder niets mee behalve een beetje borstelen en af en toe een wandeltje.
Ze gaat niet door de draden of als een idioot lopen rennen als ik met de grote weg ben.
Nadeel: de poepjes zijn zo klein die vallen af en toe door de mestvork heen :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 10:53

Ik heb een mini jaren bij mijn grote in de stal gehad. De een van 86 cm en de ander 1.84. Ging volkomen prima, nooit gedoe geweest. Toen de mini een keer een andere stal inliep per ongeluk, kreeg ie gelijk een loeier van een trap van dat paard. Het kan dus zomaar niet klikken.

Wel was het altijd een enorme bende in mijn stal. Die overigens 5.5 x 4 was dus ruimte zat maar alles werd smerig.

Met eruit halen of met mijn paard op pad gaan en de mini achterlaten, is nooit een probleem geweest.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:13

daffodil schreef:
Ik heb een mini jaren bij mijn grote in de stal gehad. De een van 86 cm en de ander 1.84. Ging volkomen prima, nooit gedoe geweest. Toen de mini een keer een andere stal inliep per ongeluk, kreeg ie gelijk een loeier van een trap van dat paard. Het kan dus zomaar niet klikken.

Wel was het altijd een enorme bende in mijn stal. Die overigens 5.5 x 4 was dus ruimte zat maar alles werd smerig.

Met eruit halen of met mijn paard op pad gaan en de mini achterlaten, is nooit een probleem geweest.

Oei zo twee samen in een stal zou ik niet snel durven.
Mijn shetjes komen altijd heel goed overeen en hen zette ik wel regelmatig even in de stal van mijn paard (3x3,5) als we even op hun stuk moesten zijn voor werken. Hooi uitladen, draad repareren, ect. De laatste keer heb ik ze echter uit elkaar moeten halen omdat de kleinste na 30 min opeens begon te jagen en gemeen te stampen naar de andere in de stal. Die heeft de rest van de tijd vastgebonden aan de andere kant van de deur doorgebracht en dat blijft vanaf nu zo. Waar dat opeens vandaan kwam... geen idee. Maar met een grote zou ik het dus wel erg eng vinden.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:19

Hier ook een shet en een paard samen. Ze zijn allebei snel te dik, dus qua voerbeleid gaat het prima.
Ik heb wel rondom de volledige wei een extra draadje op 30 centimeter gespannen, als daar altijd stroom op staat is er niets aan de hand.

Als ik met mijn grote weg ga staat ze altijd even te gillen, maar zodra we uit het zicht zijn is ze stil. Ze gaat wel een poosje lopen rennen, maar aangezien ik verder niets met haar doe is dat wel goed voor de lijn. :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:25

Hier ook paard en shet. Shet kan prima even alleen zijn, maar paard word hysterisch als ik de shet weghaal. Verder inderdaad voerbeleid, paard moet extra voer en zet ik dus even apart. Wel zo dat ze elkaar kunnen zien. Ze gaan een paar uur per dag in de wei en dan krijgt de shet een graasmasker.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:33

Poekkie schreef:
Mijn shetjes komen altijd heel goed overeen en hen zette ik wel regelmatig even in de stal van mijn paard (3x3,5) als we even op hun stuk moesten zijn voor werken. Hooi uitladen, draad repareren, ect. De laatste keer heb ik ze echter uit elkaar moeten halen omdat de kleinste na 30 min opeens begon te jagen en gemeen te stampen naar de andere in de stal. Die heeft de rest van de tijd vastgebonden aan de andere kant van de deur doorgebracht en dat blijft vanaf nu zo. Waar dat opeens vandaan kwam... geen idee. Maar met een grote zou ik het dus wel erg eng vinden.

Vandaar ook mijn opmerking, het moet wel klikken maar dit ging echt zo onwijs goed. Binnen, buiten op de paddock, de wei. Ik heb ze zelfs wel eens illegaal in de trailer (1 3/4) samen vervoerd voor de sinterklaas intocht, ging helemaal prima. Goud waren ze samen....moet ook wel zeggen dat toen de kleine doodging, de grote echt ruim een half jaar van slag geweest is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:37

daffodil schreef:
Poekkie schreef:

Vandaar ook mijn opmerking, het moet wel klikken maar dit ging echt zo onwijs goed. Binnen, buiten op de paddock, de wei. Ik heb ze zelfs wel eens illegaal in de trailer (1 3/4) samen vervoerd voor de sinterklaas intocht, ging helemaal prima. Goud waren ze samen....moet ook wel zeggen dat toen de kleine doodging, de grote echt ruim een half jaar van slag geweest is.

Ja maar dat vind ik zo moeilijk. Mijn shets staan altijd samen in hun uitloopstal van 2,5x2,5, hebben nooit ruzie, stampen nooit naar elkaar. En toch... die ene dag krijgt de oudste klappen en heel gemeen ook. Ben er zelf nog altijd verbaasd van.
Ik begrijp je punt hoor, zou het alleen zelf niet meer durven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:37

Wat je er ook bij zet, haal je er eentje weg, gaat de ander gillen.
Sterker nog, ik heb 3 shetlanders en haal ik er eentje uit, gaan de andere 2 gillen en rennen. :+

Maar mocht je voor shetlander gaan, kijk goed hoe ze bij de ander gehuisvest staan. Enkel draadje, compleet hekwerk, het maakt echt wat uit.
Ik kocht er ooit eentje uit een fiks omheinde wei en begreep thuis al snel waarom. Hij kon kruipen, springen en desnoods de boel slopen ... met andere woorden, die hield ik nooit binnen de omheining als ik de andere meenam.

Later kocht ik er eentje die achter 1 enkel strotouwtje langs een vrij drukke weg stond en dacht al huh hoe kan dat nou. Nou gewoon, eentje die binnenblijft en respect heeft voor alles wat op een touwtje lijkt. Helaas heeft juist zij ontdekt hoe je het grote hekwerk kunt openen door met de klink te spelen.
Dus ja, het is echt zo, shetten zijn slim en als ze weg willen, weten ze overal wel een uitweg te vinden.

Verder willen veel shetten ook graag wat te doen hebben en niet enkel als maatje fungeren.
Dus je krijgt er hoe dan ook wel werk bij als je voor een pony erbij gaat.
Succes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 11:58

Heb 6 jaar geleden een grote Shetlandermerrie gekocht voor bij mijn kruising Fjord x Anglo Arabierruin. Ze staan op een fijne paddock met schuilstal, wegens de insuline resistentie van mijn ruin. Inmiddels helemaal gehecht aan elkaar. Lief, sociaal en gehecht stel.

Mijn paarden bijten en trappen elkaar en andere paarden niet. Wennen moet altijd, in het begin, maar dat ging eigenlijk zo snel. Ze zijn andere paarden en het kuddeleven van jongsaf aan gewend. Socialiseren is zo belangrijk.

De voordelen: dikke vriendschap, rust en tevredenheid met elkaar.

De nadelen: inderdaad de verschillende voerbehoefte en de Shetmerrie kan niet meer zonder mijn ruin. Beetje lastig, als je naar buiten wilt. Dan moet ik haar even op stal zetten of straks wat uurtjes op de wei bij de buurpaarden. Maar.... ben erg blij met mijn duo, want ze zijn echt leuk samen. Ik ben inmiddels redelijk creatief in het bedenken van oplossingen geworden bij eventuele 'probleempjes'. Vind het erg belangrijk dat ze het fijn hebben met elkaar. Ik zou nu kiezen voor een zelfde type paard, maar ze is er, we zijn dol op haar en ik haal ze nooit meer uit elkaar.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 07-04-21 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 12:02

Mijn Quarter merrie stond ook jaren met een mini samen maar heeft haar uiteindelijk wel een gebroken beentje geschopt en toen kon ik haar laten inslapen... je kunt er dus niet vanuit gaan het altijd zo leuk gaat samen. Shetjes kunnen ook flink bitchen en dan kan een schop van een grote toch best naar aan komen.