Sterk hooinet / slowfeerder met 20 mm mazen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Sterk hooinet / slowfeerder met 20 mm mazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 10:41

Zijn die er?

We gebruiken nu netten van 30 mm, maar dat gaat eigenlijk nog te hard. We kunnen uiteraard hooi bijgeven, maar ivm dikkertjes willen we liever dat ze wat langer over hun huidige porties doen.

Zijn er sterke netten met 20 mm mazen, die ook nog een tijdje meegaan en niet na een week kapot geknaagd zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 10:44

De ellende met 20mm netten, is dat hoe kleiner de maaswijdte, hoe dunner het materiaal wordt.... bij de grotere maaswijdtes kan je nog wel 6mm dikke draden vinden maar bij 20mm is mij dat helaas niet gelukt -O-

Bij de ene kudde / paard gaan ze jaren mee, de ander knaagt er inderdaad binnen no-time een gat in want als paarden dezelfde dag nog hun nieuwe, dure, sterke deken kunnen (laten) slopen....dan lukt dat met een hooinet ook :(:)

Ze lijken het langste mee te gaan als je ze los hangt.
Dus dichtmaken met een touw en dan als een boksbal vrij bewegend ophangen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Sterk hooinet / slowfeerder met 20 mm mazen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 10:51

Ah kijk ze zijn er dus wel!

Tsja we hebben 10 paarden, van Shet tot kasteel, en niet allemaal even subtiel... De netten zitten bij ons in bakken, als een soort envelop om de hooibaal geslagen zeg maar. Ik heb jouw link iig even doorgestuurd aan de eigenaresse. En dank voor je info!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:06

Ja zo gebruiken wij ze zelf ook. In een kunststof kuubskist.
Maar ook als een envelopje aan de muur en als boksbal buiten aan de tak van een boom :)

Op zich zegt het formaat paard niet zo veel. Het is meer de mate van lompigheid :P

De 1 raakt het net amper aan en bijt echt in de sprietjes. Maar de ander hapt gewoon maar wat en trekt elke hap hard aan het net. En er zijn er ook die steeds net zo lang op hetzelfde plekje bijten dat ze (muhahaha, evil genius weet je wel := ) daar uiteindelijk door dapper blijven doorknagen een gat maken waardoor het eten makkelijker gaat.

Het is ook wel leuk dat je soms een nogal cynische klant hebt "mijn paard sloopt altijd alles, het zal wel niks worden..." en wonderlijk genoeg gaat het daarbij dan tijden goed, terwijl er dan een watje van de bovenste plank is, die nooit iets verkeerd doet en altijd voorzichtig is....die er wel binnen no-time een gat in knaagt.

Je kan er echt geen peil op trekken.

We hebben ook klanten die elke zoveel jaar een nieuw stuk net bestellen om de oude weer te vervangen. Op zich kan het meestal ook al wel snel uit qua kosten als je ziet wat de prijs van hooi is, en hoeveel hooi paarden vertrappelen zonder fijnmazig hooinet....

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:36

Ik heb netten met een maas van 2,5cm van Shires. Ze gaan al twee winters mee en behalve de touwen waarmee ik ze ophang zijn ze nog in perfecte staat. Het zijn erg stevige netten, geen dun materiaal en niet geknoopt. En betaalbaar.
Maar ik zie nu net dat ze momenteel nergens leverbaar zijn..

Als je echt 2x2 wilt kan je bij Zeldenrust haystack eens kijken. Zijn een stuk duurder maar ik geloof wel dat het ook degelijk materiaal is.

https://www.zeldenrusthaystack.nl/c-507 ... net-2x2cm/

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 12:14

www.tricklenet.nl

Ik heb deze, super stevig.
Ik heb alleen geen idee hoe lang ze mee gaan.
Mijn paard eet niet zo snel en eet zijn netten maar half leeg. Met deze netten at hij nog langzamer en bleef er nog meer in de netten zitten, terwijl mijn paard juist wel wat extra mag eten.

Ik heb nu andere netten van 20 mm, deze zijn een stuk dunner en wordt dus veel sneller uit gegeten.

Snoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:18

Katyatje schreef:
Ik heb netten met een maas van 2,5cm van Shires. Ze gaan al twee winters mee en behalve de touwen waarmee ik ze ophang zijn ze nog in perfecte staat. Het zijn erg stevige netten, geen dun materiaal en niet geknoopt. En betaalbaar.

Als je echt 2x2 wilt kan je bij Zeldenrust haystack eens kijken. Zijn een stuk duurder maar ik geloof wel dat het ook degelijk materiaal is.

Die van shires valt te kopen bij paardeerlijk, ik zat er ook over na te denken die te kopen maar ik zoek toch een 2x2 hooinet

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 13:47

Ik heb 2x2 netten van Zeldenrust Haystack, het materiaal is hetzelfde als die van 3x3 netten, en ook geen knoopjes, stevig degelijk materiaal..en ze zin er net zo handig mee als de 3x3 netten...iets meer gepeuter, maar ze eten er graag uit, en wisselen gewon van x3 naar 2x2...ik heb beide variaties hangen

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:03

RickC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 22:34

Katyatje schreef:

Hoi Katyatje, super fijne netten! Door de brexit zijn ze lastig verkrijgbaar, bij paardeerlijk zijn ze wel in voorraad!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:27

Ik heb ze ook van Zeldenrust Haystack de 2x2 maas, hangen nu een maand maar zien er nog als nieuw uit, worden zeer fanatiek gebruikt door een vreetgrage Fjord :D

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:28

Teteltee schreef:
Ik heb ze ook van Zeldenrust Haystack de 2x2 maas, hangen nu een maand maar zien er nog als nieuw uit, worden zeer fanatiek gebruikt door een vreetgrage Fjord :D

Toevoeging: Ik heb al heel veel merken slowfeeders gebruikt en dit zijn tot nu toe absoluut de stevigste die ik in handen heb gehad met zo'n kleine maas.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 17:31

Ook hier super ervaringen met de slowfeeders van zeldenrust, ook de 2x2. Mijn sloopgrage haf laat ze ook heel :) hij tilde de kuubkisten ermee over de paddock, maar geen slijtage van te zien aan de netten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 13:17

Weer hebben nu 2 negen met kleinere mazen in gebruik. En ze vinden het supergezellig zoals je ziet :Y) Netten houden zich voorlopig nog goed!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 13:30

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:16

Hier vreten ze uit de 3x3 maaswijdte zo snel, en de 2x2 maaswijdte ook, geen enkel probleem, ze kunnen kiezen en staan net zo vaak bij de 2x2 als bij de 3x3, heb verdeeld over de track 6 tot 8 netten hangen en liggen

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:34

Mi_Amore schreef:
Die van Shires, gekocht op agradi:

https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... t-25cm.htm

Deze is 2,5 maar stérk!! Mijn Haf krijgt er nooit alles uit...
Dus ik gebruik hem amper nog...

Enkel heeeeeel fijn hooi, dat krijgt ze eruit :)

Gebruik ik ook bij mijn Freiberger...die gooit het net telkens omhoog om het hooi te herschikken en krijgt de netten zo netjes leeg. Is grappig haar telkens met een coupe vol hooi te zien lopen, maar eten doet ze er wel van. En na een jaar elke dag te gebruiken nog maar 1 maas die ze iets groter gekregen heeft. De rest houdt zich heel erg stevig. :D

Het gewone net dat ik ervoor snel had gehaald bij de lokale winkel hield het maar een goeie maand uit.

P.S. Ze moeten er gewoon ook handigheid in krijgen heb ik de indruk. De eerste keer hooibal heb ik die ook vol teruggevonden omdat het haar niet lukte...daarna nooit meer. ;)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 13:15

Teteltee schreef:
Teteltee schreef:

Toevoeging: Ik heb al heel veel merken slowfeeders gebruikt en dit zijn tot nu toe absoluut de stevigste die ik in handen heb gehad met zo'n kleine maas.

Even een schopje.

Maar hoe bevallen deze netten na een langere tijd?