2 paarden aan elkaar laten wennen lukt niet

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

white_flame

2 paarden aan elkaar laten wennen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 09:32

Hoiii

Voor mijn paard (ruin, 1,47) hebben wij vorige week een vriendinnetje gekocht (merrie, 84)

Toen we er bij waren hebben we ze dag 1 meteen bij elkaar gezet omdat ze totaal niet op elkaar reageerde
Ik ben er toen 3 uur bij gebleven en er was niks aan de hand
Toen ben ik even gaan eten om daarna te gaan kijken. Beide paarden trof ik bezweet aan, met de kleine stukjes vacht er uit getrokken. Toen viel mijn paard de kleine nog maals aan en greep haar nek om vervolgens niet los te laten

De merrie, leek hengstig.
Misschien dat dit de oorzaak was?

Nu weet ik niet zo goed wat ik het beste mee kan doen? Iemand tips en ideeën?

tamary

Re: 2 paarden aan elkaar laten wennen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 09:38

Ja, een merrie kan spontaan hengstig worden van een nieuwe hengst/ruin en dat is niet zo handig bij zo'n verschil in maat. Daarnaast zijn ook de meeste ruinen flink speels, wat de meeste merries niet aan mee willen doen.
Kans is groot dat het beter zal gaan over een paar dagen, maar zorg dat de merrie ergens veilig kan staan (stroomdraad waar zij wel onderdoor kan) en afhankelijk van de toekomstige interacties tijdens hengstigheid kan het zijn dat je dan altijd moet scheiden ivm risico bekkenschade gezien het verschil in maat/gewicht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:10

Het is niet handig om ze gelijk bij elkaar te zetten, het beste kan je ze een paar weken naast elkaar zetten met een draadje er tussen en pas bij elkaar doen in een groot stuk met afleiding (gras) en er een aantal uur bij blijven voor het geval dat.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-21 10:11

Elisa2 schreef:
Het is niet handig om ze gelijk bij elkaar te zetten, het beste kan je ze een paar weken naast elkaar zetten met een draadje er tussen en pas bij elkaar doen in een groot stuk met afleiding (gras) en er een aantal uur bij blijven voor het geval dat.

Ja dat we ze meteen bij elkaar hebben gezet was ook op advies van waar we dr gekocht hebben.
We hebben 2 weekjes proeftijd om ze aan elkaar te laten wennen. Dus dat is een beetje lastig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:47

Beetje stom gezien de risico's lijkt me..in ieder geval ga je er vrees ik niet in twee weken achter komen of het een match is. De meeste dieren hebben langer de tijd nodig om aan elkaar te wennen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 10:53

2 weken is erg kort.
Oke er zijn paarden die meteen dikke maatjes zijn.
Maar ken er echt een heleboel die er veel langer over doen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:25

Het meteen bij elkaar zetten heb ik ook gedaan maar ik heb mijn shet de kans gegeven weg te kunnen door op een plek het draad op een hoogte te doen dat mijn paard er niet onderdoor kan maar de shet wel makkelijk en zo veilig is van haar. De 1e paar dagen heeft hij dit best een paar keer gedaan maar ondertussen zijn ze de beste vriendjes

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 11:32

Tussen mijn haflinger en paard heeft het 3 maanden geduurd voordat ze niet meer lelijk deden tegen elkaar. In het begin werd zowat de tussenstand eruit getrapt door de haflinger.
Dus op de wei uit elkaar gehouden met stroomdraad moet fiks stroom erop.
Na 3 maanden stonden ze elkaar opeens over het hek af te knabbelen.
Heb het hek open gemaakt en zonder nog een oor te draaien gingen ze het land in.