Rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline29

Rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 13:34

Hoi allemaal,

Wij hebben jaren geleden een rijbak aan laten leggen met drainage en spuitzand. De rijbodem is vanaf het begin af aan heel zwaar en mul. De paarden staan er de hele winter mooi droog in, alleen kan ik er niet in rijden (het is heel fijn en los zand). Nu ben ik aan het kijken hoe ik de rijbodem kan verbeteren en heb ik als advies gekregen om een laag woudzand aan te brengen. Heeft iemand daar ervaring mee? Heeft iemand andere suggesties?

Suzanne F.

Re: Rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:44

Een bak valt of staat met het zand. Je kan blijven mengen en toevoegen wat je wilt maar goed wordt het nooit. Als je het echt goed wilt krijgen moet je het afgraven en ander zand er in doen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 13:44

Ik ken geen woudzand, maar dacht dat je MC3zand moest zoeken.
Hier gewassen scheldezand met geopat en die ligt eigelijk heel goed. Alleen bij warme periodes iets zwaar en stoffig maar met sproeien en slepen snel te verhelpen.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 14:11

Ik heb wel woudzand en kan het echt aanraden. Uiteraard moet je het ook sproeien als het even droog is, want hier is ook al best wat weggewaaid, maar nooit mul o.i.d.
Ik sleep het met een verzwaarde pallet.

Afbeelding
Inmiddels is het omheind, maar het ligt er nog bijna net zo bij na een sleepbeurt 2 jaar later.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 16:17

Ik heb sinds deze winter ook woudzand. Had de pech dat het nat was toen het geleverd werd, en de regen daarna niet minder werd. Het duurde dus wel even voordat ik het eindelijk uit kon laten spreiden en gaan slepen, maar nu het eindelijk ligt, uitgespreid is en behoorlijk aangereden en gesleept is het echt super.

Het ligt hier op een laag van ca 1 meter puin, en wij hebben alleen de toplaag zwart eraf laten halen.
Bergjes met zand :D
Afbeelding

alles verspreid.
Afbeelding

Een deel had ik in het begin afgesloten, omdat ik daar nog niet kon zijn om te slepen en vastrijden. Maar je ziet op deze foto ook het verschil in zand. Het voorste stukje is ander zand dan het woudzand. Dat is ook sneller nat en zompig.
Afbeelding

Dit was nadat ik ook het laatste stuk had kunnen slepen. We hadden hier net de week ervoor weer veel regen gehad en ik had net niet genoeg kunnen slepen zodat de onderlaag ook vast was, dus even weer een draadje gespannen. Ik was hier alweer bezig ze steeds meer ruimte te geven. Maar ik moet altijd even opletten geef ik ze in 1 keer het hele stuk gaan ze los en dat wilde ik nog even vermijden :D :+

Afbeelding

Het woudzand zoals wij het hebben aanleggen is heel stevig kwa bodem. Is fijn om te rijden, maar ik kan dus nog niet zeggen hoe het zich gaat houden in een droge periode.

Voor jou probleem zou je eigenlijk moeten laten testen welke korrelgrootte je zand is, en dan gaan mengen met een andere korrelgrootte erdoor. Ik heb die hele grap nl al gehad. Bij ons vorige huis had ik zand uit de afgraving daar in de buurt. Dat was notabene hetzelfde zand als wat agterberg voor hun bodems gebruikt. Alleen had ik niet de toevoeging die zij er wel in hadden zitten. Mijn paddoc daar leek in de zomer meer op strandzand. En dan het droge deel he. Was niet doorheen te komen. Alleen in de winter met vorst of veel regen was die goed.
Met maar 1 korrelgrootte gaat zand heel snel mul en te los worden. Je bent juist verschillende maten nodig om het stevig te maken.

Hier had ik net gesleept, maar je ziet al hoever ze dan al met de hoeven het zand ingaan.
Afbeelding

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 09:10

@Rina: jouw verhaal klinkt heel herkenbaar, dan de rijbodem van de laatste foto helaas. Van de week komt een loonwerker langs, hij dacht dat er 20 cm woudzand op moest om de rijbodem beter te maken, maar garantie tot de voordeur :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 11:31

Caroline29 schreef:
@Rina: jouw verhaal klinkt heel herkenbaar, dan de rijbodem van de laatste foto helaas. Van de week komt een loonwerker langs, hij dacht dat er 20 cm woudzand op moest om de rijbodem beter te maken, maar garantie tot de voordeur :)

Kan je nu wel al vertellen dat dat niet gaat helpen. Er moet echt gemengd gaan worden om het steviger te krijgen. Het heeft nl alles te maken met de korrelgrootte. Even heel simpel, zand is een korrel en als je maar 1 maat korrel hebt heb je tussen die korrels ook veel lucht zitten. Doordat er veel plek rondom die korrel is is er maar weinig druk voor nodig om die korrels te verplaatsen. Heb je verschillende maten korrel vullen de kleinere korrels de gaten tussen de grotere op en wordt het steviger. Het heeft grip op elkaar.
Waarom dan bij nat weer wel een stevigere bodem, omdat het water een beetje de rol van die kleinere korrel overneemt. Het vult de gaten waardoor er meer druk nodig is om ze te verplaatsen.

Het meeste zand uit zandafgravingen wordt tegenwoordig gezeefd op korrelmaat. Dat is heel fijn voor diegene die een bepaalde maat nodig is (zoals bv agterberg, maar die voegen dus andere dingen (maten) toe om een stevig geheel ervan te maken. Daarom werkte dus mijn "agterberg zand" niet in de pure vorm. Woudzand is over het algemeen niet gezeefd, en heeft dus verschillende korrelgroottes (en oa leem wat eigenlijk een hele kleine korrelgrootte heeft) waardoor die bodem van zichzelf veel steviger blijft. Maar ga je die op een te rulle onderlaag leggen trappen ze er alsnog doorheen.

Ik weet niet hoe diep je originele zandlaag is (bij ons oude huis was dat 0,5 tot 1 meter diep) maar die had ik met alleen woudzand nooit stevig gekregen. Daar hadden er echt snippers (tapijt, katoen, kokos oid.) doorheen gemoeten. Op die paddock kon je nl precies zien waar ik de hooibakken had staan. Daar werd de grond er omheen steviger omdat er nog wel eens wat hooi gemorst werd en wat dan de bodem ingewerkt werd door de paarden. Het hooi functioneerde daar zeg maar als die snippers om het steviger te maken.

Daarom ook dat ik zei laat je zand testen op korrelgrootte. En anders zou ik eerder nog proberen met snippers van het een of ander of je het steviger krijgt. Zomaar zand er bij op gaat geen zoden aan de dijk zetten. Let wel alles hangt wel aan hoe diep die gele laag zand is he :D Heb je een laag van minder dan 0,5 zou het doormengen met woudzand kunnen helpen. Maar dan moet het er wel echt doorheen en niet er bovenop gegooid worden.

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-21 13:42

Wij zitten op veengrond. Wij hebben destijds eerst een partij veengrond laten komen om het land op te hogen. Daarna hebben wij drainage aangelegd en daarop nog eens 40 cm wit zand. Inmiddels zijn wij tien jaar verder en is er al heel wat zand weggewaaid, op sommige plekken komt het worteldoek al boven. Het idee is om het woudzand (voor zover mogelijk) te mengen met het laagje zand dat er ligt. Het is niet meer zoveel zand als ik op jouw foto zag. Waar laat je zandkorrels testen?

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:00

Wat fijn dit topic tegen te komen. Dus ik lift een beetje mee op de info die in je topic komt Caroline :). Aankomende zomer zal er bij ons ook een rijbak worden aangelegd met als onderlaag 15cm woudzand/ drainagezand en toplaag zitten we nog over na te denken. Vandaar dat ik ook benieuwd ben en je topic zal volgen.
Wij hebben het "voordeel" dat alles nog afgegraven moet worden. We konden de grond niet omkeren omdat er op ca 1 meter slechts 5cm zand zit en vervolgens leem.

We gaan de bak 20cm afgraven, geulen graven voor de drainage. Plastic plaatsen, drainage er over, 15cm woudzand en dan 15cm ander soort zand.
@Rina, ik heb ook gekeken naar mengen met snippers in verschillende vormen. Ik zit er zelf mee dat de paarden er ook los in komen en niet alleen voor het rijden.
@Caroline het witte zand wat je hebt is dat soort van straatzand? Dat hele fijne.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 14:21

Afbeelding
Afbeelding

Zo zag het er bij mij uit toen ze bezig waren en klaar waren. Ik zit ook op veen met klei er tussen. 25cm (dacht ik) afgegraven, 4 drainagebuizen er in, drainagedoek er over, woudzand er op en klaar.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 15:05

Caroline29 schreef:
Wij zitten op veengrond. Wij hebben destijds eerst een partij veengrond laten komen om het land op te hogen. Daarna hebben wij drainage aangelegd en daarop nog eens 40 cm wit zand. Inmiddels zijn wij tien jaar verder en is er al heel wat zand weggewaaid, op sommige plekken komt het worteldoek al boven. Het idee is om het woudzand (voor zover mogelijk) te mengen met het laagje zand dat er ligt. Het is niet meer zoveel zand als ik op jouw foto zag. Waar laat je zandkorrels testen?

Ons oude huis was ook op veengrond. Nieuwe huis is gedeeltelijk veen gedeeltelijk zand.
Met maar 40 cm zand en worteldoek voorzie ik niet zulke problemen als ik had. Maar wel laten mengen en niet er maar bovenop laten gooien. Die hoeveelheid, helemaal als ook al een deel weggewaaid is, Dat vangt normaal gesproken het woudzand wel op. Het zal in het begin mss wel wat los zijn, maar woudzand heeft ook even de tijd nodig om een stabiele onderlaag te worden.
Ik was vanmorgen even achterop mijn paddock, het stuk wat ik het minste had kunnen slepen, sommige stukken was echt wel nat strandzand maar ik kon er niet meer doorheen trappen. Wat ik een maand of 2 geleden nog wel kon. De bodem begint nu dus echt fijn stevig te worden *\o/* En ik heb er maar een cm of 20 op liggen :P

De paddock bij ons oude huis is echt heel ernstig op de schop geweest :D Was een best diep gat toen die uitgegraven was. Had te maken met puin wat we erin vonden en mijn zandlikkende paarden. Ik wilde echt van die zwarte laag af. Ik heb overigens op geen van de beide plekken worteldoek gebruikt. Bij het nieuwe huis was de puinlaag zo dicht en vast dat ik niet bang ben dat die stenen omhoog gaan komen. Het enigste waar we nu nog over nadenken is of we er niet alsnog drainage in maken. Dat ligt eraan of het woudzand het nu volhoudt en een dichte laag blijft en het water bovenlangs af wil lopen. Paddock ligt op een lichte helling ;)

newt schreef:
@Rina, ik heb ook gekeken naar mengen met snippers in verschillende vormen. Ik zit er zelf mee dat de paarden er ook los in komen en niet alleen voor het rijden

Zijn genoeg bokkers die snippers in hun paddock hebben hoor ;) Helemaal met katoen of kokos is dat geen probleem. Alleen de niet natuurlijke materialen moet je mee oppassen. Nadeel van snippers vind ik altijd dat ze vrij snel vergaan.

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 18:30

Wij hebben nu twee experts langs laten komen. De eerste zegt 20 cm woudzand op het bestaande zand aanbrengen en de tweede 10 cm leemhoudend zand en dat juist wel vermengen met het bestaande zand. Dit zand schijnt extra te plakken waardoor er een mooie structuur ontstaat. Leemhoudend zand schijnt veel voor binnenbodems gebruikt te worden. Het is en blijft lastig hoor.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:47

Onze bak was ook heel mul en zwaar. Te goed gedraineerd zeg maar. De hele winter kunnen we zonder problemen rijden, maar vanaf nu wordt ie zwaar. Vorig jaar er snippers in laten mengen, gaf iets van verbetering, maar de bak is nog steeds te zwaar. Binnenkort gaan wij er ook een paar cm leem opgooien/doorheen mengen. Hopelijk gaat dit helpen. Lees goede dingen over leemzand.