Caroline29 schreef:Wij zitten op veengrond. Wij hebben destijds eerst een partij veengrond laten komen om het land op te hogen. Daarna hebben wij drainage aangelegd en daarop nog eens 40 cm wit zand. Inmiddels zijn wij tien jaar verder en is er al heel wat zand weggewaaid, op sommige plekken komt het worteldoek al boven. Het idee is om het woudzand (voor zover mogelijk) te mengen met het laagje zand dat er ligt. Het is niet meer zoveel zand als ik op jouw foto zag. Waar laat je zandkorrels testen?
Ons oude huis was ook op veengrond. Nieuwe huis is gedeeltelijk veen gedeeltelijk zand.
Met maar 40 cm zand en worteldoek voorzie ik niet zulke problemen als ik had. Maar wel laten mengen en niet er maar bovenop laten gooien. Die hoeveelheid, helemaal als ook al een deel weggewaaid is, Dat vangt normaal gesproken het woudzand wel op. Het zal in het begin mss wel wat los zijn, maar woudzand heeft ook even de tijd nodig om een stabiele onderlaag te worden.
Ik was vanmorgen even achterop mijn paddock, het stuk wat ik het minste had kunnen slepen, sommige stukken was echt wel nat strandzand maar ik kon er niet meer doorheen trappen. Wat ik een maand of 2 geleden nog wel kon. De bodem begint nu dus echt fijn stevig te worden
En ik heb er maar een cm of 20 op liggen
De paddock bij ons oude huis is echt heel ernstig op de schop geweest
Was een best diep gat toen die uitgegraven was. Had te maken met puin wat we erin vonden en mijn zandlikkende paarden. Ik wilde echt van die zwarte laag af. Ik heb overigens op geen van de beide plekken worteldoek gebruikt. Bij het nieuwe huis was de puinlaag zo dicht en vast dat ik niet bang ben dat die stenen omhoog gaan komen. Het enigste waar we nu nog over nadenken is of we er niet alsnog drainage in maken. Dat ligt eraan of het woudzand het nu volhoudt en een dichte laag blijft en het water bovenlangs af wil lopen. Paddock ligt op een lichte helling
newt schreef:@Rina, ik heb ook gekeken naar mengen met snippers in verschillende vormen. Ik zit er zelf mee dat de paarden er ook los in komen en niet alleen voor het rijden
Zijn genoeg bokkers die snippers in hun paddock hebben hoor
Helemaal met katoen of kokos is dat geen probleem. Alleen de niet natuurlijke materialen moet je mee oppassen. Nadeel van snippers vind ik altijd dat ze vrij snel vergaan.