Ernstige jeuk op zomerweide

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LalaVita

Ernstige jeuk op zomerweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 20:52

Lieve bokkers, ik heb jullie hulp nodig!

Mijn pony heeft ontzetttend last van jeuk en ik weet even niet welke stappen ik het beste kan ondernemen om haar hier zo snel mogelijk vanaf te helpen, dus hoop ik dat jullie met mij mee willen denken.

Ik zal voor de duidelijkheid meteen even een totaalplaatje schetsen van de situatie:

Mijn twee pony's staan in de winter aan huis. Overdag minimaal 14uur op de paddock, 's nachts op stal. 3x per dag een flinke portie hooi, kraanwater en de desbetreffende pony krijgt daarnaast 1x per dag 300gram Vitalbix Daily Complete, 200gram Vitalbix Lucerne en 60ml Vitalbix Linseed Oil. Dit is op basis van een voedingsadvies door Vitalix samengesteld.

In de zomer staan zij 24/7 op een weide, 2km van stal vandaan. Naast onbeperkt (gedoseerd) gras krijgt ze dezelfde aanvulling. Ook hier drinken ze kraanwater en kunnen ze niet bij de sloot. Naast het weiland zit een boer met koeien en schapen. Zijn land grenst direct aan het land waar de pony's lopen. Het weiland kijkt uit over de polder op de duinen 3km verderop.

Bodembedekking van de stal is op beide locaties hetzelfde, dit nemen wij namelijk zelf mee van huis. Op de zomerlocatie hebben ze een inloopstal, in dit gebouw zit ook het binnen verblijf van een kippenhok. 4 meter van de stal vandaan met een dichte deur ertussen.

20 jaar lang geen problemen gehad, maar nu komt het.

Afgelopen jaar zijn wij van zomerweide verhuisd. In plaats van een weiland in de polder, zonder schuilmogelijkheden naar een weiland bij iemand aan huis, waar ook een stal, vers water ed aanwezig is.

Afgelopen jaar was hun eerste zomer op hun nieuwe locatie. Eén van de twee pony's kreeg daar last van jeuk. In het begin viel dit nog mee, maar het werd gedurende het zomerseizoen steeds erger. Omdat ze ook overal bulten kreeg en er veel vliegen zaten, dacht ik in de eerste instantie dat ze steeds gestoken werd en de jeuk hiervan kwam. Ik heb haar toen naast een vliegenkap ook een vliegendeken omgedaan, maar dit hielp helaas niet. Door de jeuk schuurde ze de deken snel kapot, waardoor er weer gaten in kwamen en hoewel ik hem dan verving voor een nieuwe, bleven de vliegen toch steeds kans krijgen om op haar te zitten. Ik heb daardoor lang gedacht dat de (steek)vliegen het probleem waren en ik gewoon te laat begonnen was met de vliegendeken, waardoor er een cirkeltje van jeuk, schuren, gaten en opnieuw steken en jeuk kwam.

Op een gegeven moment ben ik haar voeding onder de loep gaan nemen en kwam ik erachter dat ze gemiddeld toch wat te weinig aan vitamines binnen kreeg. Ik ben het voer toen gaan aanpassen en ben volledig overgestapt op de producten van Vitalbix. Het aanpassen van het voer viel ongeveer gelijk met het terugverhuizen naar de winterlocatie. De jeuk verdween en ik hoopte maar dat het nooit meer terug zou komen.

De hele winter is het goed gegaan. Maar afgelopen zaterdag zijn ze opnieuw naar de zomerlocatie verhuisd en op zondag zag ik dat ze al geschuurd had, op haar hals, net achter haar oren. Vandaag ontdekte ik zowel op haar hals als op haar buik ook twee flinke bulten waarvan die op haar hals ook echt pijn doet als ik eraan kom, maar ze het ook wel lekker vindt als ik eraan krab.

Er zijn nog helemaal geen vliegen. Dus ondanks dat ik nu uit ellende maar een exceemdeken heb opgedaan, denk ik niet dat dit de oorzaak en oplossing is. Aangezien de voeding nu ook volledig zou zijn, zou ik dat ook durven uitsluiten... Maar wat blijft er nog over? Mijn andere pony heeft gelukkig nergens last van. Maar hoe vind ik uit wat ik moet veranderen om ervoor te zorgen dat deze jeuk zo snel mogelijk ophoudt.

Jeuk is echt verschrikkelijk en ik baal heel erg dat ze er nu weer last van heeft. Kan het een plantje/onkruid zijn dat hier in de weide groeit waar ze wellicht allergisch voor is? Kan ik bijvoorbeeld bloedonderzoek laten doen om hier achter te komen? En zoja, waar moet er dan op gelet worden? Kan het door de kippen komen? Ze staan niet veel binnen merk ik, dus lijkt mij niet logisch? Ik hoor graag of iemand misschien ideeën heeft waar ik niet aan denk, want als dit zo doorgaat zal ik haar weer terug moeten verhuizen naar de winterlocatie. Dat doe ik natuurlijk liever niet, maar ik kan haar ook geen zomer vol jeuk aandoen natuurlijk.

Bedankt voor het lezen alvast. Ik heb geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn. Ik hoop dat jullie met mij mee willen denken.

eilleen333

Re: Ernstige jeuk op zomerweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 20:56

Mijn merrie kan niet tegen gras. Hooi gaat goed, maar op het gras krijgt ze jeuk. Zij staat dus nooit op gras, maar op een paddock met hooi en ter aanvulling mineralenbrok.
Om het uit te sluiten is het makkelijk, paar weken op de winterlocatie, en als de jeuk dan weer weg gaat weet je genoeg.

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 21:06

Bedankt voor het meedenken, maar het gras zelf kan het probleem niet zijn. Ze staat al jaren zomers op de weide. Ook heeft er vaker wisseling in weides gezeten en heb nooit problemen gehad. Alleen nu sinds vorige jaar op deze locatie. Wat wellicht wel kan is dat het een plantje/onkruid is die hier in het gras groeit. Maar als dat zo is, hoe vind ik dan uit welke?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:14

Staan er eikenbomen waar processierups in zit of heeft gezeten?
Ik had 3 paarden aan huis, 2 hadden nergens last van, 1 kreeg gigantische jeuk en uitslag van de processierups.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 21:39

Ik gok toch op eczeem. Onderschat niet hoeveel knutten er al weer zijn. Hier ook een eczemer en die stond op tijd onder z’n deken, maar zie ik ook echt af en toe z’n buik weer schuren in de wei.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:26

LalaVita schreef:
Bedankt voor het meedenken, maar het gras zelf kan het probleem niet zijn. Ze staat al jaren zomers op de weide. Ook heeft er vaker wisseling in weides gezeten en heb nooit problemen gehad. Alleen nu sinds vorige jaar op deze locatie. Wat wellicht wel kan is dat het een plantje/onkruid is die hier in het gras groeit. Maar als dat zo is, hoe vind ik dan uit welke?

De mijne had het eerst ook niet, en toch ontwikkelde zich jeuk. Stond altijd op dezelfde wei (naja, wel wisselen van weides, maar op dezelfde stal). Met de jaren werd de jeuk steeds erger. Nu staat ze 3 jaar niet meer op gras, en elk jaar wordt de jeuk minder. Ik kan de grasinname niet 100% vermijden ivm wat gras wat onder de omheining door groeit, maar de jeuk komt niet meer in de buurt van wat het een paar jaar geleden was.
Ze kunnen een allergie ook ontwikkelen, dus dan gaat het eerst een hele tijd goed, en dan niet meer.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:32

Mijn oude pony heeft ook op latere leeftijd een zware grasallergie ontwikkelt. Kan dus inderdaad iets zijn waar de pony eerst geen last van had... sterkte!

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:34

Hoelang staat ze op de vitalbix? Er zijn best veel paarden die ook daar helaas van gaan schuren..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:35

AnoukWelsh schreef:
Hoelang staat ze op de vitalbix? Er zijn best veel paarden die ook daar helaas van gaan schuren..

Klopt, zit luzerne in, en daar kan die van mij ook totaal niet tegen.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:41

Hier een pony wat zich ook schuurt tot bloedens toe. Nooit exceem gehad en is een pony wat al 20+ is. Eerst dachten we aan luisjes of mijt maar dit had ze niet toch ervoor behandeld met injecties van de dierenarts, maar het schuren blijft. Met of zonder deken, staan hier niet op het gras, geen bomen in de buurt, voeding en stal bedekking al jaren het zelfde. Pony geschoren voor de jeuk, dichte warme vacht natuurlijk. Maar ook dit maakt geen verschil. We zijn nog steeds opzoek naar de oorzaak met de dierenarts

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:58

Wordt de wei misschien (anders) bemest?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:19

eilleen333 schreef:
Om het uit te sluiten is het makkelijk, paar weken op de winterlocatie, en als de jeuk dan weer weg gaat weet je genoeg.

Precies dat. Makkelijkste is testen. Of weer naar de oude locatie of op de paddock.
Een paard kan een gevoeligheid ontwikkelen naarmate het dier ouder wordt. Dat het in het verleden altijd is goedgegaan zegt niets over het nu. Kan liggen aan het (voorjaars)gras, knutten, of de overgang van hooi naar gras. Puzzelen dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 23:26

Van een open gebied, in de polder, veel wind naar een beschutter gebied en nu jeuk. Het kan gras zijn en ik vermoed, zomereczeem door de knutten. Dit kunnen ze op elke leeftijd krijgen en nu naar de polder terug verhuizen zal niet helpen want eenmaal een reactie op de knut zal elk jaar eerder en sneller jeuk geven. Eerste optie, een hele goede eczeemdeken.

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-21 18:53

Allereerst alvast heel erg bedankt voor het meedenken. Ik zal even op iedereen reageren:

ClaudiaHS schreef:
Staan er eikenbomen waar processierups in zit of heeft gezeten?
Ik had 3 paarden aan huis, 2 hadden nergens last van, 1 kreeg gigantische jeuk en uitslag van de processierups.

Er staan wel eikenbomen in de buurt, maar wij hebben hier in de omgeving gelukkig geen last van de processierups.

eilleen333 schreef:
LalaVita schreef:

De mijne had het eerst ook niet, en toch ontwikkelde zich jeuk. Stond altijd op dezelfde wei (naja, wel wisselen van weides, maar op dezelfde stal). Met de jaren werd de jeuk steeds erger. Nu staat ze 3 jaar niet meer op gras, en elk jaar wordt de jeuk minder. Ik kan de grasinname niet 100% vermijden ivm wat gras wat onder de omheining door groeit, maar de jeuk komt niet meer in de buurt van wat het een paar jaar geleden was.
Ze kunnen een allergie ook ontwikkelen, dus dan gaat het eerst een hele tijd goed, en dan niet meer.

Bedankt voor je uitleg, ik had er eerder niet bij stilgestaan dat een allergie zich natuurlijk ook op latere leeftijd nog kan ontwikkelen, dus ik houdt deze even in mijn achterhoofd.

AnoukWelsh schreef:

Ik ben in januari volledig over gegaan op Vitalbix, dus daar staat ze al een tijdje probleemloos op.

Spaansepony schreef:
Hier een pony wat zich ook schuurt tot bloedens toe. Nooit exceem gehad en is een pony wat al 20+ is. Eerst dachten we aan luisjes of mijt maar dit had ze niet toch ervoor behandeld met injecties van de dierenarts, maar het schuren blijft. Met of zonder deken, staan hier niet op het gras, geen bomen in de buurt, voeding en stal bedekking al jaren het zelfde. Pony geschoren voor de jeuk, dichte warme vacht natuurlijk. Maar ook dit maakt geen verschil. We zijn nog steeds opzoek naar de oorzaak met de dierenarts

Lastig he, het vinden van de oorzaak. En jeuk is echt verschrikkelijk!

atilla schreef:
Wordt de wei misschien (anders) bemest?

De weide is de afgelopen jaren niet bemest.

Lindsey_99 schreef:
eilleen333 schreef:

Precies dat. Makkelijkste is testen. Of weer naar de oude locatie of op de paddock.
Een paard kan een gevoeligheid ontwikkelen naarmate het dier ouder wordt. Dat het in het verleden altijd is goedgegaan zegt niets over het nu. Kan liggen aan het (voorjaars)gras, knutten, of de overgang van hooi naar gras. Puzzelen dus.

Ik verwacht dat de jeuk inderdaad over zal gaan als ik haar terug verhuis naar de winterlocatie, maar daarmee weet ik nog steeds niet wat de veroorzaker van de jeuk is. Dit kan dan namelijk nog steeds iets in het gras, het gras zelf of de knutten zijn. Hiermee kom ik er dus niet zo makkelijk achter.

Wat ik zou kunnen doen is ze verhuizen naar een weide, 500meter verder op. Hier hebben ze eerder probleemloos gelopen. Als daar de jeuk verdwijnt dan weet ik in ieder geval dat het geen grasallergie is.

bigone schreef:
Van een open gebied, in de polder, veel wind naar een beschutter gebied en nu jeuk. Het kan gras zijn en ik vermoed, zomereczeem door de knutten. Dit kunnen ze op elke leeftijd krijgen en nu naar de polder terug verhuizen zal niet helpen want eenmaal een reactie op de knut zal elk jaar eerder en sneller jeuk geven. Eerste optie, een hele goede eczeemdeken.

Misschien is het inderdaad toch eczeem, maar ik heb daar toch echt mijn twijfels over.. Ze zijn zaterdag aan het einde van de middag verhuisd en zondagochtend had ze jeuk. Er stond hier zowel zaterdag als zonder ontzettend veel wind, echt bijna storm. Aangezien dat niet het meest ideale weer voor knutten is, twijfel ik er echt over.

Ook dit weiland ligt aan de polder. Weliswaar de polder aan de andere kant van het dorp, maar net zo open en winderig als het oude weiland. Het verschil hier is dat er een inloopstal aanwezig is, die voor beschutting zorgt. Dus dan moeten de knutten zich daar al verzameld hebben. Deze stal is verder leeg, dus was tot nu toe geen interessante plek voor de mugjes en door de wind hadden ze er eigenlijk ook niet kunnen komen vanaf het moment dat de paarden en liepen.

Ik wil niet eigenwijs zijn hoor, en sluit eczeem ook echt niet uit. Maar mij lijkt het niet de meest voor de hand liggende oorzaak.

Ze staat op dit moment onder een eczeemdeken, ga even onderzoeken of deze inderdaad als 'goede' deken bestempeld wordt of dat ik nog een betere kan aanschaffen voor haar. De bulten, die bijna de oppervlakte van mijn handpalm hadden zijn inmiddels geslonken en bijna verdwenen. Deze bulten zijn niet typerend voor eczemers toch? Ik kon er zo snel in ieder geval even niets over vinden.

Ik denk dat ik het nog even aankijk, nu de bulten slinken hoop ik dat de jeuk ook weg zal trekken. Anders wordt mijn eerste zet denk het verhuizen naar het landje 500meter verder op. Als de jeuk daar verdwijnt dan kan ik in ieder geval grasallergie en zomereczeem uitsluiten, want dit ligt zo dicht bij waar ze nu lopen, dat de knutten daar ook wel rond zullen vliegen.

Nogmaals bedankt voor het meedenken. Mocht er bij iemand nog iets te binnen schieten, dan hoor ik het graag :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 21:43

In plaats van Vitalbix proberen of Oerbalans beter gaat? Of de nieuwe Dermacontrol?

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:52

Er zitten kippen bij de paarden? Bloedluis als ik je verhaal zo lees.

Hier was ik ervoor gewaarschuwd door de dierenarts maar nam het niet zo serieus. Ponies wel behandeld tegen mijt en knutten, ze bleven schuren. Tot rollen op de betonvloer aan toe.

Tot ik het afbreken van de schuur de bloedluizen vond. Ponies accuut verhuisd en schuren was over.

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 12:42

Marie111 schreef:
In plaats van Vitalbix proberen of Oerbalans beter gaat? Of de nieuwe Dermacontrol?

Bedankt voor het meedenken. Omdat ze al een aantal maanden zonder problemen op de Vitalbix staan, zoek ik de oorzaak in de eerste instantie niet in deze voeding. Aangezien de jeuk is opgekomen na 1 dag op de nieuwe locatie, denk ik echt dat er een verband moet zijn tussen iets wat daar anders is dan op de winterstalling.

Maiske schreef:
Er zitten kippen bij de paarden? Bloedluis als ik je verhaal zo lees.

Hier was ik ervoor gewaarschuwd door de dierenarts maar nam het niet zo serieus. Ponies wel behandeld tegen mijt en knutten, ze bleven schuren. Tot rollen op de betonvloer aan toe.

Tot ik het afbreken van de schuur de bloedluizen vond. Ponies accuut verhuisd en schuren was over.

Na overleg met de dierenarts ga ik haar morgen helemaal scheren en vervolgens wassen met Sebacil. De dierenarts twijfelt ook tussen een mijt of toch eczeem. Zouden de kippen zelf niet ook last moeten hebben, als de besmetting zo hoog is dat mijn pony er na 1 dag al zoveel last van ondervind? De kippen hebben namelijk helemaal nergens last van. Ik weet dat bloedluizen overdag verstopt zitten in kieren ed. Ik kan ze zelf er nergens vinden. Ik kan de stal eventueel een tijdje afsluiten zodat ze er niet in kan en ook niet bij in de buurt kan komen.. kijken of dat verschil maakt.

Ik kreeg via PM ook geen tip dat het misschien iets in het leidingwater kan zijn daar, veroorzaakt door iets in de leiding. Dus ga ook water vanaf de winterstalling meenemen om te kijken of dat verandering geeft. Baat dat niet, dan schaad dat zeker niet.

Ik smeer de plekken waar ze schuurt nu dagelijks in met Skin Calming Relief Lotion en spray haar vervolgens in met de Neutralizing Spray. Het lijkt alsof de jeuk op haar hoofd minder wordt, ze schuurt hier nu al een aantal dagen niet meer. De huid is daar rustiger. Aangezien ze allle vliegenkappen tot nu toe binnen een paar uur af krijgt, staat ze ook al een aantal dagen zonder hoofdbescherming. Dus dat is wel een interessante verandering..

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:34

Je kan zo'n bloedluis testje onder de zitstokken hangen. Die kan je zelf maken en anders zijn ze voor een paar euro te koop bij de Boerenbond of Welkoop.

Overdag zie je ze idd niet tenzij je gaat zoeken en weet waar je moet zoeken. Als het donker is kan je ze zo de poten op en af zien lopen met een zaklamp.

Ik heb nog nooit iets aan mijn kippen gemerkt wanneer ik bloedluis had.