Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LalaVita schreef:Bedankt voor het meedenken, maar het gras zelf kan het probleem niet zijn. Ze staat al jaren zomers op de weide. Ook heeft er vaker wisseling in weides gezeten en heb nooit problemen gehad. Alleen nu sinds vorige jaar op deze locatie. Wat wellicht wel kan is dat het een plantje/onkruid is die hier in het gras groeit. Maar als dat zo is, hoe vind ik dan uit welke?
eilleen333 schreef:Om het uit te sluiten is het makkelijk, paar weken op de winterlocatie, en als de jeuk dan weer weg gaat weet je genoeg.
ClaudiaHS schreef:Staan er eikenbomen waar processierups in zit of heeft gezeten?
Ik had 3 paarden aan huis, 2 hadden nergens last van, 1 kreeg gigantische jeuk en uitslag van de processierups.
eilleen333 schreef:LalaVita schreef:Bedankt voor het meedenken, maar het gras zelf kan het probleem niet zijn. Ze staat al jaren zomers op de weide. Ook heeft er vaker wisseling in weides gezeten en heb nooit problemen gehad. Alleen nu sinds vorige jaar op deze locatie. Wat wellicht wel kan is dat het een plantje/onkruid is die hier in het gras groeit. Maar als dat zo is, hoe vind ik dan uit welke?
De mijne had het eerst ook niet, en toch ontwikkelde zich jeuk. Stond altijd op dezelfde wei (naja, wel wisselen van weides, maar op dezelfde stal). Met de jaren werd de jeuk steeds erger. Nu staat ze 3 jaar niet meer op gras, en elk jaar wordt de jeuk minder. Ik kan de grasinname niet 100% vermijden ivm wat gras wat onder de omheining door groeit, maar de jeuk komt niet meer in de buurt van wat het een paar jaar geleden was.
Ze kunnen een allergie ook ontwikkelen, dus dan gaat het eerst een hele tijd goed, en dan niet meer.
AnoukWelsh schreef:Hoelang staat ze op de vitalbix? Er zijn best veel paarden die ook daar helaas van gaan schuren..
Spaansepony schreef:Hier een pony wat zich ook schuurt tot bloedens toe. Nooit exceem gehad en is een pony wat al 20+ is. Eerst dachten we aan luisjes of mijt maar dit had ze niet toch ervoor behandeld met injecties van de dierenarts, maar het schuren blijft. Met of zonder deken, staan hier niet op het gras, geen bomen in de buurt, voeding en stal bedekking al jaren het zelfde. Pony geschoren voor de jeuk, dichte warme vacht natuurlijk. Maar ook dit maakt geen verschil. We zijn nog steeds opzoek naar de oorzaak met de dierenarts
atilla schreef:Wordt de wei misschien (anders) bemest?
Lindsey_99 schreef:eilleen333 schreef:Om het uit te sluiten is het makkelijk, paar weken op de winterlocatie, en als de jeuk dan weer weg gaat weet je genoeg.
Precies dat. Makkelijkste is testen. Of weer naar de oude locatie of op de paddock.
Een paard kan een gevoeligheid ontwikkelen naarmate het dier ouder wordt. Dat het in het verleden altijd is goedgegaan zegt niets over het nu. Kan liggen aan het (voorjaars)gras, knutten, of de overgang van hooi naar gras. Puzzelen dus.
bigone schreef:Van een open gebied, in de polder, veel wind naar een beschutter gebied en nu jeuk. Het kan gras zijn en ik vermoed, zomereczeem door de knutten. Dit kunnen ze op elke leeftijd krijgen en nu naar de polder terug verhuizen zal niet helpen want eenmaal een reactie op de knut zal elk jaar eerder en sneller jeuk geven. Eerste optie, een hele goede eczeemdeken.
Marie111 schreef:In plaats van Vitalbix proberen of Oerbalans beter gaat? Of de nieuwe Dermacontrol?
Maiske schreef:Er zitten kippen bij de paarden? Bloedluis als ik je verhaal zo lees.
Hier was ik ervoor gewaarschuwd door de dierenarts maar nam het niet zo serieus. Ponies wel behandeld tegen mijt en knutten, ze bleven schuren. Tot rollen op de betonvloer aan toe.
Tot ik het afbreken van de schuur de bloedluizen vond. Ponies accuut verhuisd en schuren was over.