Hoefbevangenheid -> op gras, modder of in de stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MikaJDG

Hoefbevangenheid -> op gras, modder of in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 19:56

Hallo allemaal!
Sinds kort heb ik de zorg voor deze lieve Fjord, Freddie, op me genomen.

Afbeelding

Jammer genoeg is hij de afgelopen 6 jaar verwaarloosd geweest. Hoeven niet verzorgd, veel te veel toegang tot gras, zeker voor een Fjord in dit gebied (Montagne Noire, Zuid-Frankrijk).

Omdat hij hoefbevangen was/is heb ik hem van het gras gehaald en in een cave gezet. Daar staat hij nu al drie weken in. Persoonlijk ben ik geen voorstander van paarden in een stal (of cave). Dus ik ben drie weken geleden gelijk begonnen met het opzetten van een paddock paradise voor hem. Jammer genoeg wacht ik nog steeds op het binnenkomen van het pakket met de isolatoren en de elektrische tape om de boel af te kunnen maken.

Maar nu sta ik voor een dilemma, ik lees en hoor overal dat gras een no go is voor hoefbevangen paarden. Er zijn echter ook mensen die mij verteld hebben dat hij volgens hen wel een paar uur per dag kort gras kan eten. (Laten we zeggen 3 uur per dag.) Ik zou het echter niet graag zien dat hij nog minstens drie maanden op stal moet staan en maar 4 uur per dag buiten komt (ik loop ook nog met hem).

Nu dacht ik dat het misschien een uitkomst zou zijn om de grond te frezen (zeg je dat zo?). Maar ja, dan vrees ik dat het één grote modderpoel zal worden. Dan komen er weer andere mogelijke problemen die de kop opsteken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan mok.
Zijn er misschien mensen die mij kunnen vertellen of er sowieso modder gaat ontstaan, en of dit dan ook echt lang blijft liggen? Het is nu wel lente, maar in dit gebied is er wel nog kans dat het een keer de hele week regent...

Wat zouden jullie aanraden? Ik zou hem eventueel ook alleen in stal kunnen zetten wanneer het te modderig is, maar als het dan heel lang duurt voor het weer beloopbaar is dan ben ik ook niet blij. Ik zou ook kunnen kiezen om bijvoorbeeld een aantal stukken in de track wel met kort gras te laten staan, maar hoeveel daarvan kan hij dan hebben? Dan kan hij misschien genoeg op droge grond staan, zodat zijn kootholtes de kans krijgen om op te drogen en niet constant nat te zijn.

Het vervelende is dat als ik de boel eenmaal gefreesd heb het wel even duurt voordat de effecten daarvan verdwenen zijn, ik wil dus geen verkeerd besluit nemen.
Hebben jullie tips en/of ideeën voor mij? Ik hoor ze graag :)

Groetjes Freddie & Mika

siskeh

Re: Hoefbevangenheid -> op gras, modder of in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 19:58

Is hij écht hoefbevangen? of is hij bevangen geweest? of "chronisch" hoefbevangen?
Dat maakt nogal een verschil in wat je het beste kan adviseren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:03

Kort gras is sowieso gevaarlijker dan lang gras, dus kort gras is een slecht advies. Kort gras is nl gestresst gras en stressgras maakt nou net de suikers aan die hoefbevangenheid in de hand werken.

Dus: kortere tijd (1-2 uur per dag) laten grazen (desnoods met graasmasker) op doorgeschoten gras (gras dat in bloei gaat en aan het verhouten is) is een optie. De kans is overigens vrij groot dat waar jij zit het gras een stuk paardvriendelijker is dan het doorgefokte koeiengras hier in NL, wat zou betekenen dat je mogelijk wel wat langer kunt laten grazen.

Daarnaast is de beste optie op een zandpaddock met (oud) hooi.

Bij acute bevangenheid is bewegen volgens sommige leerscholen van dierenartsen een non-go, en dan zou stal dus juist de beste optie zijn. Andere dierenartsen zeggen: laat maar scharrelen, ze bewegen toch niet veel met pijn.

MikaJDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 20:11

Om heel eerlijk te zijn ben ik daar jammer genoeg geen expert in. Op dit moment staat hij gewoon normaal op zijn benen maar op 5 maart stond hij er zo bij:
Afbeelding
Vreemd genoeg alleen met zijn achterbenen onder zijn lijf en zijn voorbenen niet naar voren.
Soms stond hij ook op rust met één achterbeen. Maar hij keerde wel steeds terug naar deze positie. Nadat ik hem in zijn stal heb gezet is dat vrij snel weg gegaan. Hij loopt nog steeds erg gevoelig. Ik heb iemand laten komen voor zijn hoeven. Hij zegt dat hij in alle vier de hoeven een losgelaten (verbreedde) witte lijn ziet. Je ziet het ook van de buitenkant:
Afbeelding
Ik denk dat het vrij veilig is om aan te nemen dat hij vaak (of chronisch?) hoefbevangen is geweest. Hij heeft 6 jaar lang vrij op 15 ha grond gestaan. En zoals je kunt zien heeft hij ook zwaar overgewicht.

Als er andere dingen zijn die ik je kan vertellen die kunnen helpen dan hoor ik het graag :)

MikaJDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 20:16

Ibbel schreef:
Daarnaast is de beste optie op een zandpaddock met (oud) hooi.

Ik ben bang dat dat lastig te realiseren zal zijn hier jammer genoeg.. Ik denk dat het dichtste dat ik daarbij kan komen is met de frees de grond in te gaan.

Ibbel schreef:
Dus: kortere tijd (1-2 uur per dag) laten grazen (desnoods met graasmasker) op doorgeschoten gras (gras dat in bloei gaat en aan het verhouten is) is een optie. De kans is overigens vrij groot dat waar jij zit het gras een stuk paardvriendelijker is dan het doorgefokte koeiengras hier in NL, wat zou betekenen dat je mogelijk wel wat langer kunt laten grazen.

Ik denk dat ik een test zou moeten doen om dat zeker te weten. Maar wat ik van de buren het gehoord is het gras hier "rijk".

Ibbel schreef:
Kort gras is sowieso gevaarlijker dan lang gras, dus kort gras is een slecht advies. Kort gras is nl gestresst gras en stressgras maakt nou net de suikers aan die hoefbevangenheid in de hand werken.

Dus dan is het eigenlijk geen optie om ook maar iets van gras te laten staan? Hij gaat het dan meteen kort grazen natuurlijk ;(
Laatst bijgewerkt door MikaJDG op 27-03-21 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:20

Als hij nog steeds zo zwaar is zou ik hem niet op gras zetten.

Als er geen ander mogelijkheid is om hem buiten te doen, dan in ieder geval met graaskorf

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:20

Tja, daar mag wel 100 kg af, om mee te beginnen.
En die houding, alle 4 de benen onder het lijf, is typisch voor bevangenheid aan 4 benen.

Eerst afvallen dus, en dan héél beperkt op gras en misschien wel beter helemaal niet.

Als zand geen optie is, dan toch maar frezen en zorgen voor een verharde uitloop als er teveel regen en dus modder is.

MikaJDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 20:27

Ibbel schreef:
En die houding, alle 4 de benen onder het lijf, is typisch voor bevangenheid aan 4 benen.

Eerst afvallen dus, en dan héél beperkt op gras en misschien wel beter helemaal niet.

Als zand geen optie is, dan toch maar frezen en zorgen voor een verharde uitloop als er teveel regen en dus modder is.

Dat afvallen gaat maanden duren denk ik, zou je zeggen helemaal geen gras tot hij weer op een normaal gewicht is?

Voor een verharde uitloop zou ik straattegels kunnen proberen te vinden (hier in FR jammer genoeg niet zo makkelijk als in NL :\ ) Die kan ik dan neerleggen bij zijn waterbak en waar hij zijn hooi krijgt, zou dat genoeg zijn? Anders moet ik het misschien maar gewoon even aanzien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:32

Ik zou hem met een graadkorf strookbegrazing aanbieden. Kijken hoe hij daar op reageert. En met beperkte inname hem ook al laten afvallen.
Kan hij dat niet hebben heb je geen keus dan geen gras meer voeren

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:34

Ibbel schreef:

Ja, helemaal met je eens, daarom ook mijn vraag: hoe bevangen is hij?
Ik had een pony met een HB-verleden en PPID, die deed ik nog wel eens een paar uurtjes op het gras, maar had ook zelf heel snel door dat het gras te veel was, en dan deed ik weer een paar dagen niet op het gras.(wel gezegd, ik zág haar niet bevangen, liep niet gevoelig/kort, maar voelde wel aan de manenkam dat het harder was of algemene gedrag dat de paarden wat vol of met natte mest van het gras kwamen, dan deed ik ze al niet meer er op)

In dit geval zou ik ook absoluut meegaan met jou advies, gewoon niet.. en misschien ook wel niet weer op het gras. Maar als een paard eigenlijk nog "actief" bevangen is, dan is gras echt een no-go

Wat, als je het zelf in beheer hebt, makkelijker kan om een paar uur er op te zetten. Dan kun je met weersomstandigheden(fructaan-omstandigheden) en het paard goed in de gaten houdende kijken of het wel of niet een optie is.

Voordeel van modder is wel weer dat het de hoeven kan koelen, wat pijnstillend werkt.

Justine2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 20:44

Ach arm Beestje wat sneu

MikaJDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 20:51

Oke dus voor nu sowieso geen gras.

In de zomer droogt het gras hier helemaal uit door hoge temperaturen. Zou het dan veiliger zijn voor hem om het te eten? Ik heb ook gehoord dat het suikergehalte in hooi nog steeds heel hoog kan zijn (omdat het suiker dat erin zat toen het gemaaid werd erin blijft zitten). Zou dat ook zo zijn als het uitdroogt? Of gaan de suikers dan naar de wortelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:09

Wij hebben ook een pp ivm twee paarden die niet op gras mogen ivm gevoelig voor hoefbevangen. In het begin stond er op de paden nog wel wat gras, maar na een jaar is dat zo kapot gelopen dat het zand blijft. En we hebben een deel verhard ivm modder en ook nog een wit zand paddock.
We hebben twee stukjes land in het midden waar ze een uurtje of 2 op mogen als we erbij zijn.
Hooi kun je laten testen. Afvallen en veel bewegen is belangrijk (dit laatste ook nog als hij al afgevallen is ivm afvalstoffen kwijt raken).
Is hij op een bepaalde manier bekapt nu door de smid?
Geen optie om tijdelijk wat kleiners af te zetten zolang je je spullen nog niet hebt?
Krijgt hij verder nog iets bij gevoerd?
Meeste paarden die hb zijn geweest is gras een no go. Maar dat hoeft niet voor elk paard te gelden.
Ohja en krijgt ie hooi of verpakt spul?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-21 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:10

als je een zandpaddock kunt maken is dat het beste. Kort gras is stressgras. Als gras gestresst raakt - bijvoorbeeld door kou, of maaiden etc - dan slaat het suiker op, en die suikers wil je nu juist niet voor een paard met aanleg voor hoefbevangenheid. Hoor van tweede snede of sowieso arm hooi is het geschiktst.

Hooi kan inderdaad ook een probleem zijn, hoe armer hoe beter.

onze pony had ook aanleg voor hoefbevangenheid, een kwartiertje op oud gras was wel het maximum, maar alleen an een wenperiode die steeds met minuten werd verlengd. Het is een heel lastig en akelig probleem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 21:20

MikaJDG schreef:

In de zomer droogt het gras hier helemaal uit door hoge temperaturen. Zou het dan veiliger zijn voor hem om het te eten? Ik heb ook gehoord dat het suikergehalte in hooi nog steeds heel hoog kan zijn (omdat het suiker dat erin zat toen het gemaaid werd erin blijft zitten). Zou dat ook zo zijn als het uitdroogt? Of gaan de suikers dan naar de wortelen?

Gras dat niet kan groeien (of dat nu door vorst, gebrek aan water, gebrek aan mest of door te kort afmaaien is) is stressgras. Dus je afgestorven gras door de hitte in de zomer is ook gevaarlijk.
Minst gevaarlijke gras is gras dat goed aan de groei is door genoeg water, genoeg mest (ja, dat ook, gras is een grote eter en heeft dus ook voldoende mest nodig) en een goede groeitemperatuur.

MikaJDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 22:11

Humpiedumpie schreef:
Wij hebben ook een pp ivm twee paarden die niet op gras mogen ivm gevoelig voor hoefbevangen. In het begin stond er op de paden nog wel wat gras, maar na een jaar is dat zo kapot gelopen dat het zand blijft.

Oké dus jullie hebben zand gestort op de paden? En zonder drainage?

Humpiedumpie schreef:
En we hebben een deel verhard ivm modder en ook nog een wit zand paddock.
We hebben twee stukjes land in het midden waar ze een uurtje of 2 op mogen als we erbij zijn.
Hooi kun je laten testen. Afvallen en veel bewegen is belangrijk (dit laatste ook nog als hij al afgevallen is ivm afvalstoffen kwijt raken).

Ja ik denk dat het erg zal helpen als dat extra gewicht eraf is. Ook voor zijn gewrichten en de extra druk op zijn hoeven!

Humpiedumpie schreef:
Is hij op een bepaalde manier bekapt nu door de smid?

Hij is natuurlijk bekapt, en hij heeft geloof ik een extra grote mustang roll toegepast om druk van de witte lijn af te halen, kan dat kloppen? Ook heeft hij de straal iets korter gesneden (of dunner?) Zodat hij niet meer op de grond drukt, en teveel druk in de hoef geeft wat ook pijn kan doen. En ik heb ook gelezen de straal extra kan groeien door hoefbevangenheid.
Sorry dat ik het allemaal niet zo zeker weet. Mijn Frans is nog niet zo heel goed, ik woon hier nog niet zo lang. En hij spreekt alleen frans. Hij doet wel zijn best om het uit te leggen! Ik ben zelf nog veel aan het leren over de hoeven.

Humpiedumpie schreef:
Geen optie om tijdelijk wat kleiners af te zetten zolang je je spullen nog niet hebt?

Niet echt, hij is een meester in ontsnappen, en ik heb alleen maar een goedkoop wit lint en een zwak schokapparaat.. Ik wil het risico niet lopen dat hij ontsnapt, dat zou veel rampzaliger zijn. Het pakket had anderhalve week geleden aan moeten komen, maar de pakketdiensten hebben wat problemen hier op het moment :(

Humpiedumpie schreef:
Krijgt hij verder nog iets bij gevoerd?

Hij krijgt op dit moment hooi dat al minstens een jaar op het land in zo'n grote ronde baal ligt. Dus dat zou door de regen wel uitgespoeld moeten zijn denk ik. Ik wil hem daarom vitamines gaan bijvoeren maar ik heb nog niet besloten welke dat moeten worden. (tips zijn welkom!) En er ligt stro in zijn stal waar hij ook van eet.

MikaJDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 22:32

Ibbel schreef:
MikaJDG schreef:

Gras dat niet kan groeien (of dat nu door vorst, gebrek aan water, gebrek aan mest of door te kort afmaaien is) is stressgras. Dus je afgestorven gras door de hitte in de zomer is ook gevaarlijk.
Minst gevaarlijke gras is gras dat goed aan de groei is door genoeg water, genoeg mest (ja, dat ook, gras is een grote eter en heeft dus ook voldoende mest nodig) en een goede groeitemperatuur.

hmm waar vind je zulk gras normaal gesproken? Lente is niet goed, zomer dan dus ook niet. In de winter is er vorst. Zou de herfst dan kwalificeren? Of zit ik alles nu teveel in vakjes te stoppen :')?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:39

Lastig, je moet het ook maar doen met hetgeen je hebt natuurlijk.

Mijn hb paard staat gewoon weer op de weide. Stress gras, dus ook gras bij droogte, is wel linker. Ik merk dat haar manenkam dan harder wordt. Regelmatig bewegen en glucobalans geven is bij haar dan voldoende. In dit rare wisselende seizoen voer ik iets met probiotica bij (Fiber Force).

In het begin geen weidegang, eerst de hb tot rust laten komen en dan weer rustig aan gaan bewegen en gras opbouwen als je dat wilt.
Nu zou ik 'm op het zand zetten, een harde ondergrond werd mij afgeraden omdat ze zool zo gevoelig is. Zand geeft voldoende tegendruk en kan verkoelen.
Kleine dingen kunnen al voor een betere balans zorgen: als het weer kan zorgt 5 minuten draf voor een omzetting van energie/suikers (simpel gezegd, hier kan je meer over uitzoeken), voer iets bij zoals appelazijn of glucobalans en wat bij mij goed helpt is probiotica bij geven (bijvoorbeeld Bonpard Colin, Cavalor Fibre Force of los poeder). Zorgt dat de suiker die binnen komt goed wordt omgezet.
Alle beetjes bij elkaar, naast huisvesting en op tijd bekappen, gaan je helpen. Succes!

Edit: gras heeft water, temperatuur en voeding nodig. Ontbreekt 't aan een van deze, of krijgt het juist veel voeding (zon, mest) dan moet je opletten en bijv je graastijd verkorten of een korf om. Mijn paard heeft er gelukkig geen grote problemen mee, maar kan nu normaal bewegen dus dat doen ik dan ook om de suikers te gebruiken.
De hoef groeit in het begin extra hard, dus op tijd laten bekappen (zeg iedere 6 weken zeker). Het duurt zo'n 9 maanden voordat de hoef helemaal vernieuwd is van boven tot onder, het snellere groeien stopt wel na een paar maanden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:48

Wat lief dat je je over hem ontfermt hebt! Is hij nu volledig in jouw beheer of zijn de eigenaren nog betrokken? Hij is inderdaad wel heel fors.

Ik weet niet of je er aan kunt komen waar je woont maar je zou kunnen overwegen om een gedeelte met stelcon platen te plaatsen op het stuk dat je laat frezen. Dan heb je een stuk verhard wat je af kunt zetten als de rest te modderig wordt. Enkel op stal met een wandelingetje is ook zowat...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:14

Goed dat je je ontfermd over deze Fjord. Beste is op een zandpaddock met hooi, in porties, of op een track zodra je de spullen hebt, en voorlopig niet meer op gras en helemaal niet meer in voorjaar en zomer. Pas in het najaar is de groei eruit en zal het wel mondjesmaat weer kunnen. Maar eerst mag deze brave jongen afvallen. De speknek geeft IR aan, en zodra hij wat kilo's minder heeft, meer beweegt zal het allemaal weer wat beter gaan. Tenen goed afronden, zodat ze niet 'opwippen' tijdens lopen, dat is pijnlijk.

MikaJDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 23:33

Rytir schreef:
Wat lief dat je je over hem ontfermt hebt! Is hij nu volledig in jouw beheer of zijn de eigenaren nog betrokken? Hij is inderdaad wel heel fors.

Zijn eigenaar is nog net zo betrokken als eerst, Freddie mag op zijn land staan, en van het hooi eten dat hij daar heeft achtergelaten voor hem.
Jammer genoeg heeft zijn eigenaar echt niet door dat het niet goed gaat met Freddie.. Het is een aardige man, maar over hoefbevangenheid hoef je tegen hem niet te beginnen. Dat snapt hij gewoon niet ofzo..

Rytir schreef:
Ik weet niet of je er aan kunt komen waar je woont maar je zou kunnen overwegen om een gedeelte met stelcon platen te plaatsen op het stuk dat je laat frezen. Dan heb je een stuk verhard wat je af kunt zetten als de rest te modderig wordt. Enkel op stal met een wandelingetje is ook zowat...

Tja stelconplaten zijn gewoon betonplaten toch? Ik heb ze nog niet gezien hier, maar ik kan me toch eigenlijk bijna niet voorstellen dat ze het niet hebben ergens. Jammer genoeg heb ik niet zoveel geld.. En dat hekwerk heeft ook een leuke prijs. Maarja misschien dat ik goedkope tegels kan vinden. Dat zou ook moeten werken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:42

Bij ons op stal staan 2 paarden die snel hoefbevangen geraken. Hun eigenaars controleren dagelijks het fructaangehalte, en afhankelijk daarvan mogen de paarden wel/niet het gras op. Dit wordt dan ook getimed, zodat ze er zeker niet te lang op staan.

Verder staan zij op de zandpaddock, waarop ook hun stalletje staat, rond de stal ligt beton dus ook in de modder-periode kunnen zij hierdoor gewoon droog staan.

Hun hooi wordt ook afgewogen. Zij krijgen ander hooi dan de rest van ons, maar vraag me niet wat het verschil is want daar heb ik geen flauw idee van :o