Sinds kort heb ik de zorg voor deze lieve Fjord, Freddie, op me genomen.

Jammer genoeg is hij de afgelopen 6 jaar verwaarloosd geweest. Hoeven niet verzorgd, veel te veel toegang tot gras, zeker voor een Fjord in dit gebied (Montagne Noire, Zuid-Frankrijk).
Omdat hij hoefbevangen was/is heb ik hem van het gras gehaald en in een cave gezet. Daar staat hij nu al drie weken in. Persoonlijk ben ik geen voorstander van paarden in een stal (of cave). Dus ik ben drie weken geleden gelijk begonnen met het opzetten van een paddock paradise voor hem. Jammer genoeg wacht ik nog steeds op het binnenkomen van het pakket met de isolatoren en de elektrische tape om de boel af te kunnen maken.
Maar nu sta ik voor een dilemma, ik lees en hoor overal dat gras een no go is voor hoefbevangen paarden. Er zijn echter ook mensen die mij verteld hebben dat hij volgens hen wel een paar uur per dag kort gras kan eten. (Laten we zeggen 3 uur per dag.) Ik zou het echter niet graag zien dat hij nog minstens drie maanden op stal moet staan en maar 4 uur per dag buiten komt (ik loop ook nog met hem).
Nu dacht ik dat het misschien een uitkomst zou zijn om de grond te frezen (zeg je dat zo?). Maar ja, dan vrees ik dat het één grote modderpoel zal worden. Dan komen er weer andere mogelijke problemen die de kop opsteken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan mok.
Zijn er misschien mensen die mij kunnen vertellen of er sowieso modder gaat ontstaan, en of dit dan ook echt lang blijft liggen? Het is nu wel lente, maar in dit gebied is er wel nog kans dat het een keer de hele week regent...
Wat zouden jullie aanraden? Ik zou hem eventueel ook alleen in stal kunnen zetten wanneer het te modderig is, maar als het dan heel lang duurt voor het weer beloopbaar is dan ben ik ook niet blij. Ik zou ook kunnen kiezen om bijvoorbeeld een aantal stukken in de track wel met kort gras te laten staan, maar hoeveel daarvan kan hij dan hebben? Dan kan hij misschien genoeg op droge grond staan, zodat zijn kootholtes de kans krijgen om op te drogen en niet constant nat te zijn.
Het vervelende is dat als ik de boel eenmaal gefreesd heb het wel even duurt voordat de effecten daarvan verdwenen zijn, ik wil dus geen verkeerd besluit nemen.
Hebben jullie tips en/of ideeën voor mij? Ik hoor ze graag

Groetjes Freddie & Mika