Wij willen op ons perceel een stukje track maken. Echter ligt het perceel lager dan de buren en zitten we op kleigrond. Grond keren is geen optie. We willen ook geen puin gebruiken rechtstreeks op de grond. Iemand tips?
Van zodra het wat nat wordt krijg je blubber op klei en nog geen klein beetje ook. Hier zware klei en we kunnen ze 7 maanden op de weides(met track) laten en 5 maanden moeten ze er af of er blijft niets meer over.
lizy29
Ik geloof niet dat je het met enkel paddockroosters gaat redden op de kleigrond, die verdwijnen gewoon en ook daarvoor zal je eerst moeten afgraven en zand op moeten laten brengen, dat is het enige wat het voor de winter begaanbaar maakt, althans dat is hier zo
Kleigrond is een ramp... bij 1 dag regen wordt het spekglad en je ziet de paarden dan stuk voor stuk onderuit glijden bij een sprintje. Ik denk dat afgraven met goede drainage en zand de enige optie is helaas.
Je zou de grond een beetje af kunnen graven, worteldoek neerleggen en daarboven paddock-roosters met lava split er in, dit zijn wij misschien ook van plan deze zomer want het is nu echt een ramp (ook klei), hoewel ik moet zeggen dat de grond nog relatief droog is bij de shetlanders. Op een klein deel hebben we puin gestort (4 a 5 jaar geleden) en dat ligt nog wel erg goed.
tamary
Geplaatst: 27-03-21 16:27
Je krijgt niet alleen te maken met eigen water, maar ook met dat van de buren, dat omleiden is probleem 1. Dan zeker aangezien je lager zit en water dus slecht weg wil bij je vandaan is ergens omhoog je beste optie, maar track is dan problematisch en erg duur. Meer dan paddock met goede afvoer gaat lastig worden, want ik vermoed dat buiten in de winter juist de reden is van zo'n oplossing. Afgraven is enkel te doen als dat water ergens heen kan en dat is zo te lezen al lastig. Stuk verhogen als winterwei kom je nog het beste mee uit vermoed ik, ook qua toestemming.
Malenka heeft goede ervaringen met paddock roosters op klei, en dan vullen met Lava gruis.
Dat draineert goed namelijk.
BillyJ
Geplaatst: 27-03-21 16:30
Hier op klei/leemgrond de track van paddock naar weide geprobeerd met roosters, maar die liepen ze idd gewoon weg, gingen verzakken en vond je uiteindelijk bijna niet meer terug in de blub + het werd gevaarlijk door de scheef liggende roosters. Toplaag afgraven en dan 1st een basislaag en dan pas je roosters is wel stabieler! Maar ook een stuk duurder dan. Lavazand zoals hierboven is ideaal als drainagehulpmiddel maar vind ik persoonlijk wel erg scherp. Dan kan je beter griend of .. gebruiken denk ik.
Uiteindelijk alles laten uitgraven tot onder we klei en vooral dichtgeslibde leemlaag, daarna soort zwarte grond? erop en dan rijnzand.
Ook zonder drainage dus, wel met enig afschot. En dat stuk bleef daarna redelijk mooi het hele jaar.
Wij lagen ook lager dan de buren maar hebben dus ineens opgehoogd aan het pad.
LauraTNW
Geplaatst: 28-03-21 16:24
Hier ook klei grond. Ik heb er mij bij neergelegd dat het gewoon blubber/glad is. Ik overweeg wel een deel aan te leggen met roosters.
Laatst bijgewerkt door LauraTNW op 28-03-21 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Kanzi
Geplaatst: 28-03-21 16:42
Wij hebben een huis gehad op de klei. De mensen voor ons hadden bij een loonwerker gevraagd hoe ze het beste een bak aan konden leggen, die had gezegd dat ze een laagje zand moesten storten op de klei, eventueel later houtsnippers er door. De andere optie was inderdaad heel diep afgraven, draineren, speciaal zand etc wat daar zomaar 20.000 zou kunnen kosten. Daar tussenin zaten eigelijk geen oplossingen voor die plek. Ze hebben gekozen voor zand op de klei, een niet te dikke laag (10-20cm).
Ik heb er weer een weide van gemaakt. Het zand zakte na verloop van tijd wat door de klei heen, maar ik had daar wel een lossere bodem. En het was de droogste en minst blubberige weide die ik had, liet ze daar in de winter lopen. Dus misschien wat zand storten op de track, je track komt daarbij gelijk iets hoger te liggen dan de rest. Het is niet ideaal op klei. Buurman naast ons heeft inderdaad gekozen voor de dure oplossing met een eb en vloed bodem.
Ik heb nog geen goedkope oplossing gevonden. Bij mij is de track in de winter afgesloten, dan hebben ze alleen de paddock. Track ligt dan spekglad en blubber tot over de kogels. De plek waar de paddock ligt is hoger en blijft net wat droger (en is kleiner waardoor ze niet zoveel vaart kunnen maken als op de track). En ook deels verhard zodat ze er droog kunnen staan. Tot ik de loterij win om het te laten afgraven en draineren moeten ze het er maar mee doen, helaas.
Devitootje
Geplaatst: 28-03-21 20:27
Hier ben ik ook mee bezig en ben eigenlijk maar drie opties tegengekomen waar ik redelijk vertrouwen in heb: - vlakken, INB paddockplatten leggen (in Duitsland kopen scheelt veel geld) met dun laagje zand erover (5-7 cm) - vlakken, non-woven geotextiel leggen, 7 cm lavakorrels (16-32 mm) erop en daar weer 7 cm lavakorrels (0-16 mm) erop - vlakken, matten van de paddockmaker erop en dan daarop dun laagje zand (5 -7 cm)
Is wel flinke investering, maar dan is het hopelijk in één keer goed. Mijn mazzel is wel dat mijn stuk redelijk hoop ligt met (diepe) sloten erom heen en zelfs nog 2 'slootjes' binnen de track. En er staan naast en in het stuk een groot aantal flinke bomen die ook veel water onttrekken aan de grond.
Zidore
Geplaatst: 13-04-23 20:40
Beetje oud topic maar dit aan het onderzoeken voor komende winter… wil opsluit banden gebruiken en daar tussen drainage zand. Is maar voor een e-pony alleen op de track. Zou dat werken? Iemand ervaring? Is dat hoog genoeg of zal ik 30x30 cm tegels gaan gebruiken?