Eerste hulp bij droge huid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muchas

Eerste hulp bij droge huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:42

Hoi
Mijn jaarling merrie heeft een erg droge en schilverige huid,waar ze ook veel jeuk aan heeft. Ik vind zelf haar vacht ook wat stug.

Ze krijgt al een tijdje extra lijnzaadolie en zonnebloempitten bovenop haar standard voer. Vitalbix breed and grow en oerbalans. Twee keer per week krijgt ze ook slobber. Ze heeft bijna onbeperkt hooi.

Ik heb een shampoo die zou moeten helpen, maar ik twijfel of ik haar nu wil wassen als het maar 10 graden buiten is.

Zijn er tips voor sprays of zalfjes die kunnen helpen? Ik heb her en der wat gelezen over appel cider azijn, tea tree en kokosolie. Maar ik kan nergens echt concrete gebruiken vinden.

Heeft er iemand tips?

Nicky1963

Re: Eerste hulp bij droge huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:51

Heeft ze zeker te weten geen luis of een schimmelinfectie?

Muchas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 20:55

Nicky1963 schreef:
Heeft ze zeker te weten geen luis of een schimmelinfectie?

Nee, ik heb al contact gehad met de da.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:12

Ik ben voor hetzelfde probleem kortgeleden nog bij de DA geweest, maar die rade mijn wassen ook af. Al die shampoos drogen de huid alleen maar uit en dat is net wat je niet wilt.
Goed poetsen (desnoods scheren wat ik gedaan heb) en dan smeer ik er kokosolie(vet) op zodat de huid kalmeert en niet uitdroogt. Verder is het idd van binnenuit behandelen met voldoende vitaminen en mineralen als het voer té eenzijdig is.

Justine2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:24

Afsponsen wil wel helpen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:31

Dan plakken de schilfers idd aan de spons, maar een goede borstel doet dat ook.

Muchas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 17:29

DubbelFun schreef:
Ik ben voor hetzelfde probleem kortgeleden nog bij de DA geweest, maar die rade mijn wassen ook af. Al die shampoos drogen de huid alleen maar uit en dat is net wat je niet wilt.
Goed poetsen (desnoods scheren wat ik gedaan heb) en dan smeer ik er kokosolie(vet) op zodat de huid kalmeert en niet uitdroogt. Verder is het idd van binnenuit behandelen met voldoende vitaminen en mineralen als het voer té eenzijdig is.

Dankjewel voor de tips! Hoe deed je het insmeren met kokosolie?

Ze zou in principe alle vitamine en mineralen moeten krijgen die ze nodig heeft. Ik heb ook nog als tip kurkuma gekregen, maar ik weet niet of het slim is om alles tegelijk te doen

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 17:39

Wassen zou ik zeker afraden. Het is nog veel te koud en vaak wordt de huid van shampoo alleen maar droger. Je zou haar wel kunnen afspuiten wanneer het komende week lekker weer is.
Een worm infectie kan zich ook uiten in vacht problemen. Een schilferige huid niet perse maar niet elk paard is hetzelfde.
Ik gebruik zelf babyolie als m'n pony wat schilfertjes heeft maar kokosolie is misschien een beter idee! Iets minder rotzooi :+

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 17:43

Amandelolie. Ligt heel dicht bij wat het lichaam zelf aanmaakt. Ik druppel amandel olie op een zachte borstel en smeer dan het paard in. Niet te veel, gewoon heel dun laagje. Andere optie is emmer met warm water en amandelolie. Doel erin laten weken, uitwringen totdat het echt bijna droog is en dat over het paard halen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 17:44

Muchas schreef:
Dankjewel voor de tips! Hoe deed je het insmeren met kokosolie?
Eerst goed borstelen dat alle schilfers zoveel mogelijk weg zijn en dan gewoon een klodder kokosolie/vet uit de pot nemen en op de huid smeren waar de ergste plekken zitten.
Als de olie ook wordt gebruikt om te koken zou ik eerst even een beetje in een apart potje doen ;)

Het is wel belangrijk om de dikke olie/wit vet te gebruiken, want de vloeibaar blijvende olie mist net het onderdeel wat belangrijk is! (laurine- en caprinezuur).

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:17

Heb je een foto?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 17:09

Moi?? Waarvan ??

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 17:01

DubbelFun schreef:
Moi?? Waarvan ??

Was een vraag aan de TS :)