Storten beton paardenstal (vloer)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Storten beton paardenstal (vloer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 17:48

Hoi, morgen wordt er beton gestort voor een paardenstal die ik laat bouwen. Ik heb benoemd dat het een stal wordt en dat ik heb gehoord dat het daarom niet te glad moet worden. Iemand had mij daarom getipt 'niet te vlinderen' maar de architect geeft aan dat vlinderen wel nodig is, maar dat het niet strak afgewerkt gaat worden. Nu nodigt hij mij uit om morgen te komen kijken om te checken of ik tevreden ben. Maar ja, waar moet ik op letten? Nu laat ik hen weten dat ik hun vraag om een paardenvloer, en dat ik reken op op hun deskundigheid. Toch is het fijn als jullie mij misschien kunnen inpraten op hetgeen waar ik op moet letten. Alvast dank!

Daan13

Re: Storten beton paardenstal (vloer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:55

Je hebt wel de juiste beton? Want het beton moet wel geschikt zijn tegen de zuren die de mest en urine kunnen produceren.

om de beton de stroefheid te geven die je graag wilt, halen ze nadat ze klaar zijn een soort bezem over de vloer heen, dan trekken ze zeg maar lijntjes in de beton wat dus voor grip zorgt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:03

In de stallen zelf heb je er toch bodembedekking over heen dus dan is de vloer nooit glad. In het gangpad zou ik altijd kiezen voor een mooie gladde vloer. Makkelijk vegen :D
In principe heb je ze altijd vast in het gangpad dus de kans dat ze dan glijden is niet echt groot. Bij de meeste grote stallen zie je gewoon een strakke betonnen vloer liggen. Ik vind dat wel makkelijk.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 18:10

Ja Daan13, precies dat bezemen gaan ze doen! Fijn dat het dus iets bekends is. Ik check of in de offerte staat dat het beton is geschikt voor een paardenvloer, ivm mest en urine.

En dank xmalriez, misschien had ik even moeten zeggen dat het een inloopstal wordt bij een paddock. Dat maakt het weer een ander verhaal: er zal misschien niet altijd bodembedekking liggen want ik ga ervan uit dat ze in zomertijd de zandpaddock gebruiken. Maar goed om te weten dat soms dus gewoon een gladde vloer wordt gebruikt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:18

xmarliez schreef:
In de stallen zelf heb je er toch bodembedekking over heen dus dan is de vloer nooit glad. In het gangpad zou ik altijd kiezen voor een mooie gladde vloer. Makkelijk vegen :D
In principe heb je ze altijd vast in het gangpad dus de kans dat ze dan glijden is niet echt groot. Bij de meeste grote stallen zie je gewoon een strakke betonnen vloer liggen. Ik vind dat wel makkelijk.

Hier hebben we gladde betonvloeren. Niet helemaal goed gegaan met aanleggen. Trekken we de stallen helemaal leeg en doen er nieuw stro in, wil het zeker wel eens glad zijn. Ook als ze te snel vanuit het gangpad de stal in/uit willen draaien en ze hebben mest o.i.d onder de voeten, willen ze wel uitglijden hoor.

Nu gaan hier echt niet wekelijks paarden onderuit hoor, maar je moet gewoon even opletten als je ze in/uit de stal haalt.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:40

Ja het gladde gedeelte is makkelijker te vegen maar zoveel meer moeite is het niet om het gebezemde gedeelte te vegen.

Wij willen het risico op uitglijden zo klein mogelijk maken.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 19:07

Fijn de tips. Ik heb nu contact met de architect. Hij zei dat hij wilde 'doorschuren' maar naar aanleiding van mijn reactie gebaseerd op bokt, wil hij toch waarschijnlijk gaan 'bezemen'. Hebben jullie weleens gehoord van doorschuren?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:10

Is dat vlinderen wat er in België polieren noemen? Indien ja, niet doen, veel te gladdig!
Hier een opslag zo gedaan en daar worden paarden geladen. Zolang het droog is, geen probleem, maar als dat nat is, levensgevaarlijk om uit te glijden!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:17

EvelienKiss schreef:
Fijn de tips. Ik heb nu contact met de architect. Hij zei dat hij wilde 'doorschuren' maar naar aanleiding van mijn reactie gebaseerd op bokt, wil hij toch waarschijnlijk gaan 'bezemen'. Hebben jullie weleens gehoord van doorschuren?

het ligt eraan in welk deel van Nederland jij je bevindt want doorschuren kan ook vlinderen betekenen.

Ook kan doorschuren betekenen dat ze net zo lang de vloer bewerken dat de grindstenen zichtbaar worden en je daardoor een motief in het beton krijgt.

Ik zou voor bezemen gaan.

Kan straks wel ff een foto maken. (Als ik het niet vergeet) :+

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:45

Het gebezemde gedeelte.

Afbeelding
Afbeelding

De overgang van ruw naar glad

Afbeelding

En het gladde gedeelte

Afbeelding

De zaagsnedes zijn later in de week gemaakt.
Bij grote oppervlakken zorgt dat ervoor dat het beton niet scheurt.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:27

Toen wij de vloer lieten storten hebben wij ook niet laten vlinderen om zo te voorkomen dat hij te glad word. Waarom zou de vloer gevlinderd moeten worden volgens de architect dan?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 13:28

Dat helpt Daan13, heb ik er eindelijk een beeld bij.

Ik ga nog een keer vragen waarom de architect en betonboer vlinderen nodig vinden. Ze gaan het zo storten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:45

misschien is het voor je paarden ook wel fijn als je rubbermatten op het beton legt, dat ligt wat zachter.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:47

wij hebben het gewoon laten storten en that's it. Is mooi ruw, geen slipgevaar, maar het ligt niet exact waterpas of op afschot; onder de drinkbak loopt het bij ons bv. niet naar achteren toe naar het putje wat we hebben, maar blijft daar liggen. Voor de boxen vind ik dat niet zo'n issue, voor de poetsplaats had ik het achteraf gezien liefst nog iets strakker willen hebben voor de hoefsmid. Gelukkig niet ernstig genoeg dat hij zijn werk niet goed meer kan doen, dus het blijft zo :)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:54

Vlinderen wordt gedaan om de betonvloer te verdichten. Zodat hij niet poreus blijft. Eigenlijk wel nodig. Doe je het niet dan is het gewoon ook minder sterk en stevig. In mijn paardenbedrijf hebben we het toendertijd wel degelijk gevlinderd. Heeft ook met de vloeistofdichtheid te maken en dus met eisen. Let daar goed op ! Waarschijnlijk heeft jullie architect daar ook mee te maken.
Wel hebben we in de stallen altijd rubbermatten gehad, die ironisch genoeg, bij sommige druktemakers glad bleken. Het is lastig om een vloer te creeeren waar niet op geslipt kan worden. Vieze voeten uit het land (klei) kan ook voor slippen zorgen. Of een vochtige lucht vanwege regenval kan het laagje mest en stro op de vloer glad maken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 20:25

Als je vlindert hoeft het niet super glad te worden. Gewoon een kwestie van op tijd stoppen. Vlinderen gaat in etappes. Geloof dat bij mijn stal 2x is gevlinderd en dat is echt een prima vloer geworden.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 08:43

Jongens, allemaal bedankt voor de uitleg. Ik wist nu waar ik op moest letten. Het is nu gevlinderd, en erna gebezemd. Het beton is geschikt voor ammoniak. Afbeelding