Rijbak met tapijtsnipper toplaag; wel of geen grondzeil

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Knight_Rider

Rijbak met tapijtsnipper toplaag; wel of geen grondzeil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 10:32

Beste bak-vaardige bokkers,

Ik ben op zoek naar advies over (grond)zeil bij de aanleg van een rijbak.

We hebben recent een huis gekocht met plek voor onze paarden *\o/* en zijn nu bezig met het aanleggen van een rijbak. We hebben al een paar keuzes gemaakt, maar de keus voor wel of geen zeil komen we niet uit.

We hebben hele stevige grond, dus hebben ervoor gekozen 15cm af te graven, drainage pijp in te graven, en gewoon 15cm tapijtsnippers hier bovenop te gooien. We hebben bij andere mensen ook in een dergelijke rijbak gereden en dit beviel echt uitstekend.

Nu is mijn vraag dus: is het handig/verstandig/aan te raden om tussen de toplaag en het zand een zeil aan te leggen? Zo ja, wat voor zeil? Wat zijn de overwegingen voor of tegen?

Alvast bedankt voor jullie input! <3

SjonnieZ

Re: Rijbak met tapijtsnipper toplaag; wel of geen grondzeil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:15

Bij ons op stal hebben ze dit systeem. Of een zeil noodzakelijk is durf ik niet te zeggen. Wel dat wanneer je een zeil neemt.. je de zeilstroken aan elkaar moet nieten.
Bij ons was dat niet gedaan met als gevolg dat er zand/onder kwam waardoor stukken zeil krullend naar boven kwam. Levensgevaarlijk.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:34

Wij hebben er geen zeil onder liggen.

Knight_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 18:07

SjonnieZ schreef:
Bij ons op stal hebben ze dit systeem. Of een zeil noodzakelijk is durf ik niet te zeggen. Wel dat wanneer je een zeil neemt.. je de zeilstroken aan elkaar moet nieten.
Bij ons was dat niet gedaan met als gevolg dat er zand/onder kwam waardoor stukken zeil krullend naar boven kwam. Levensgevaarlijk.

Oei, heel goed punt! Maar bij jullie hebben ze dus, als ik het goed begrijp, tapijtsnippers direct op het zeil liggen? En dat gaat wel gewoon goed qua grip van de paarden?

Deel van mijn zorg is namelijk dat het tapijt te weinig grip heeft op het zeil en het daardoor glibberig zou worden ofzo.

Knight_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 18:09

maj0 schreef:
Wij hebben er geen zeil onder liggen.

Dank voor je input. Hebben jullie er last van dat het met het zand gaat vermengen? Want mijn overweging om er zeil onder te leggen zit hem deels in dat het tapijt te veel met de laag er onder zou gaan mengen, en dan wil ik voorkomen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:15

Knight_Rider schreef:
SjonnieZ schreef:

Oei, heel goed punt! Maar bij jullie hebben ze dus, als ik het goed begrijp, tapijtsnippers direct op het zeil liggen? En dat gaat wel gewoon goed qua grip van de paarden?

Deel van mijn zorg is namelijk dat het tapijt te weinig grip heeft op het zeil en het daardoor glibberig zou worden ofzo.

Bij ons het zand met de tapijtsnippers vermengd. Was dacht ik ook de bedoeling.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 19:59

Bedoel je met zeil misschien doek? Worteldoek? Of echt zeil, want dat ken ik niet.
Normaal doe je worteldoek op de afgegraven grond en in de drainagegeulen. Daarin leg je de drainage buizen met kokos en die vul je op met grind. Dan komt er een flinke laag zand en daarbovenop een toplaag met speciaal zand en snippers.

Knight_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-21 20:21

SjonnieZ schreef:
Bij ons het zand met de tapijtsnippers vermengd. Was dacht ik ook de bedoeling.

Ah nee, ik bedoel echt zo'n volledige tapijtsnipper toplaag. Niet met zand vermengen, alleen de snippers. Zoiets als dit bijvoorbeeld: https://www.zandcompleet.nl/product/toppad/.

Suzanne F. schreef:
Bedoel je met zeil misschien doek? Worteldoek? Of echt zeil, want dat ken ik niet.
Normaal doe je worteldoek op de afgegraven grond en in de drainagegeulen. Daarin leg je de drainage buizen met kokos en die vul je op met grind. Dan komt er een flinke laag zand en daarbovenop een toplaag met speciaal zand en snippers.

Ja precies, iets als worteldoek. Dus wel netjes water doorlatend. Maar dan dus direct de toplaag tapijtsnippers ipv zand.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:28

Alleen 15cm tapijtsnippers en daaronder zeil lijkt me niet zo praktisch. Sowieso alleen snippers wordt dacht ik niet gedaan. Hier ontmengt het sowieso al van het zand bij droge periodes, en dan ziet mijn piste er soms uit als een half geschoren schaap als het teveel de ene of de andere kant opgaat. En ik denk dat het ook moeilijk te egaliseren/slepen zal zijn als het enkel snippers zijn. Combi van vochtig zand + snippers valt wel redelijk goed te bewerken.

Maar Zandcompleet geeft wel goede adviezen, dus je kan hen best eens bellen of mailen wat hun mening is hierover.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:46

Tapijtsnippers / Toppad
Toppad zijn grove tapijtsnippers welke worden toegepast bovenop het zandpakket. Door de toepassing van Toppad blijft de bodem zelfs bij strenge vorst goed bruikbaar. Toppad wordt voornamelijk toegepast bij een paardenbak waarbij de huidige toplaag / zandlaag niet voldoet.

Even deze tekst lezen staat in de link die je hebt geplaatst daar staat je antwoordt al. Ik heb mijn rijbak door zandcomleet laten aanleggen deze bevalt prima.

Knight_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 23:06

Thanks, ik zal eens even contact opnemen met Zandcompleet. Fijn om te horen dat er goede ervaringen mee zijn geweest.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:42

Alleen tapijtsnippers heb ik een keer in gereden. Voor springen is het geen ideale bodem. Je kreeg behoorlijke gaten bij de landing en afsprong. Dressuur ging op zich wel, voorkeur gaat toch uit naar zandbodem. Op de een of andere manier vond ik het niet natuurlijk ofzo, kan het moeilijk uitleggen. Reken wel mee dat als je het ooit moet afvoeren dat het een prijzig geintje wordt.