Ideeën voor 1000m2 zandpaddock

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Ideeën voor 1000m2 zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 19:44

Hoi Bokkers!
Ik beschik op het moment over een zandpaddock van 1000m2 in een L vorm. Dit is een oude luchtfoto maar is voor de beeldvorming wel handig:

Afbeelding

De langste zijdes zijn 40 x 40m

Op de foto is een berg te zien, die is nu weggehaald ivm de werkzaamheden maar ik wil wel weer iets ervoor terug want de paarden stonden er regelmatig. Het kan langwerpig worden, of gewoon weer een ronde heuvel.

Het liefst heb ik geen voerplekken hier, ten eerste omdat ik het risico op zandkoliek niet wil lopen en ten tweede omdat hier al de schuilstal is en de poel ligt ook heel vlakbij. De voerplaatsen hou ik dus allemaal op de track om zoveel mogelijk beweging te stimuleren.

Ik ben dus op zoek naar tips en inspiratie want aan een grote zandvlakte hebben ze niet per se veel :=

Ik zit te spelen met het idee van een heel ondiepe kuil. Er komt dus nog een berg. En ik heb nog 3 kleine picea's staan die ik misschien ergens neer kan zetten met een hek eromheen, zodat er toch nog iets is waar ze omheen moeten/kunnen lopen ofzo.

Alle tips zijn welkom!

wendely

Re: Ideeën voor 1000m2 zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:50

Misschien een idee om er een bergje ook te maken waar ze overheen kunnen, de ene kant vlak omhoog en de andere kant tredes. Boomstammen vinden ze ook geweldig om vanalles en nog wat mee te doen. Grote trekkerbanden opvullen bv. zodat ze daar ook op of overheen kunnen. Een poel zou ook nog een optie kunnen zijn. Een voerplek hoeft geen probleem te zijn, dat kun je gewoon betegelen. Misschien zou je ook ergens een grote boom kunnen plaatsen voor evt schaduw.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:23

De zandpaddock is dus een aanvulling op een stuk met een schuilstal en nog een track waar gevoerd wordt? En ergens is er ook nog een poel? Dat klinkt super en dan zou ik in de paddock inderdaad niet gaan voeren.

Ik zou de heuvel en de kuil die je noemt maken en dat aanvullen met op een paar plekken wat (hoge) struiken waar ze omheen moeten om te zien wat er aan de andere kant zit. Ik zou dan struiken kiezen die veilig zijn om van te snoepen: je zet ze af en wat binnen bereik van de paarden komt mogen ze snoeien/snoepen. Boomstammen zijn ook altijd leuk.

Marijke_85

Re: Ideeën voor 1000m2 zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 18:09

Ja zoals wat hierboven al wordt gezegd. Misschien leuk afwisseling van de grondvlakte. dus een paar heuveltjes, paar keultjes. Misschien verschillende soorten grond? Om je paarden aan te laten wennen als je buitenritten maakt?

LauraTNW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:21

Ik zou een berg aanleggen, misschien met een brugje, en aankleden met wat struiken en planten (die je kan afschermen). Zo is het minder kaal, maar wel uitdagender :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 15:21

Ik zou het wel fijn vinden om een grote ruimte te hebben, dus ik zou het juist weer niet te klein opdelen.
Een heuvel is leuk en een bosje hoge struiken vind ik ook een leuk idee.
Maar daar zou ik het dus geloof ik bij laten :)
Banden ed vind ik persoonlijk niet ongevaarlijk. Zou niet mijn keuze zijn.