Drinkbak met vlotter aansluiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Betjo

Drinkbak met vlotter aansluiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 13:16

Hi allemaal,

Onlangs is een drinkbak bij ons gesneuveld en hebben wij een drinkbak met vlotter aangeschaft. Alleen zit de wateraanvoer nu op een andere plek van de drinkbak dan dat we voorheen hadden, dus moeten we een extra leiding plaatsen. De huidige situatie heb ik geupload als foto.

Afbeelding

We hebben 2 drinkbakken daar hangen en de drinkbak die zichtbaar is werkt nog goed en is niet relevant voor dit probleem.

De koperen pijp is 15mm en dit is de drinkbak die we hebben aangeschaft: https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... et-vlotter
Het heeft een 1/2"-aansluiting.

Er moet dus een extra leiding komen om het water bij de aanvoer van de drinkbak te krijgen. Ik vermoed dat het een afstand van zo'n 50 centimeter aan buis zal zijn. Ik las ergens dat tyleen niet goed is om te gebruiken, omdat dat slecht kan tegen UV straling. Ik ben iemand die beperkte ervaring heeft met klussen, maar wel graag wilt leren en dit zelf wilt oplossen dus mijn vragen zijn:

1: Welk koppelstukken moet ik aanschaffen om allereerst op het uiteinde van de koperen leiding te zetten en zo de koperen leiding te kunnen verlengen.
2: Welk koppelstuk moet ik aanschaffen om de koppeling te maken tussen de drinkbak en de koperen leiding?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Loonwerker

Re: Drinkbak met vlotter aansluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:35

Zoiets is het snelst: https://webshop.adl.nu/Flexibele-Waters ... gLOQvD_BwE
Als je een stukje van dat koperen buisje afzaagt, zou het zo moeten passen.

Je kunt ook dezelfde koperen buis halen, met een passende knelkoppeling met 1/2" aansluiting en die ertussen buigen. Dat is het meest vandalisme-proof. Het stukje wat er nu aanzit zou ik eraf halen en dan uit één stuk maken.

Tyleen kan in principe ook goed, voor zonlicht ben ik niet echt bang, meer voor nieuwsgierige paarden. Je kunt dat stukje koper er dan ook helemaal tussenuit laten.

Sintara

Re: Drinkbak met vlotter aansluiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 10:49

Zo irritant he, bij geen enkele waterbak zit gewoon instructie om hem aan te sluiten.. Ik ben niet intuïtief handig _O-

Betjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 17:31

Loonwerker schreef:
Zoiets is het snelst: https://webshop.adl.nu/Flexibele-Waters ... gLOQvD_BwE
Als je een stukje van dat koperen buisje afzaagt, zou het zo moeten passen.

Je kunt ook dezelfde koperen buis halen, met een passende knelkoppeling met 1/2" aansluiting en die ertussen buigen. Dat is het meest vandalisme-proof. Het stukje wat er nu aanzit zou ik eraf halen en dan uit één stuk maken.

Tyleen kan in principe ook goed, voor zonlicht ben ik niet echt bang, meer voor nieuwsgierige paarden. Je kunt dat stukje koper er dan ook helemaal tussenuit laten.

Super bedankt voor je reactie. Die flexibele waterslang ziet er inderdaad goed uit. Ik ga dat maar eens proberen. Thanks!

@Sintara, haha ik ook niet, maar probeer het wel te leren. Vandaag dus weer wat geleerd. Nu maar eens zien of ik het allemaal waterdicht kan aansluiten.