Michellette schreef:Voor dit jaar zul je er voor je paard nog geen graasweide aan hebben.
Nee hoor dat hoeft niet. Als je zodra het een cm of 5 tot 8 is gelijk begint te maaien, kan je heel snel een goede dichte grasmat hebben.
Ik heb met dat bijltje al heel vaak gehakt omdat het land wat wij hadden elke 5 jaar zwart gemaakt moest. Duitsland en hun regels voor de landbouw
Elke 5 jaar kon ik dus opnieuw beginnen. En ik begon dan met een bodemmonster te laten trekken. Er zijn meerdere bedrijven die bodemonderzoek uitvoeren. Daarmee weet je dan precies wat er genoeg in het land zit en wat er mist. Daarop pas je je bemesting aan.
Daarna laat je dus inzaaien enz enz. En na een aantal weken als het gras een 5 tot 8 cm is, maaien. Omdat ik het altijd teveel werk vond de maaier achter de trekker te hangen pakte ik de zitmaaier
En ja ik roste dan rustig een halve tot een hele Ha onder de maaier door. Door het steeds weer te maaien steekt het gras meer energie in wortels maken waardoor je grasmat dichter wordt. Ligt een beetje aan het weer hoe snel je er dan paarden op kan laten. Heel droog en warm zorgt voor weinig groei, net zoals nat en koud
Maar ga er vanuit dat je ze zeker voor juli er niet op kan laten.
Net als het wel of niet hooien. Het ligt er maar net aan hoeveel paarden erop komen, hoe lang ze er staan, wat het weer doet. De laatste paar jaar hebben we steeds zon droge periode in de zomer dat het gras geel op het land staat, daar hoef je ze dan ook niet op te zetten of te denken aan hooi. Er zijn dus zoveel factoren die daarin meespelen.
Ik reken voor die van mij, staan elke dag 4 tot 6 uur op de wei (rest paddock) 2 paarden voor 1 Ha. Wil je ze 24/7 op het land ga je dan dus heel snel omhoog met de hoeveelheid land die je nodig bent. Dit is overigens wel een berekening voor het hele jaar door elke dag op de wei. Tuurlijk ook ik moest wel eens een pauze inlassen, maar dat was dan vanwege het weer. Te droog of te nat. Maar in principe wil ik ze elke dag op de wei hebben. Waarbij die 4 uur dan in het voorjaar is, heb sobere type paarden en dan moet je oppassen met het voorjaarsgras. Das dan te lekker
Dat bouwde ik dan uit naar die 6 uur, die ook wel eens 8 uur werden hoor, en dan richting winter ging ik weer langzaam richting die 4 uur.
Voor jou is een maaier, of dat nou een zitmaaier is of 1 achter de trekker, dat is wel een ding die je echt nodig bent en ik zeker zou aanschaffen. Een maaier gebruik je niet alleen om te hooien. Af en toe moeten ook de mestplekken gemaaid worden. En onder je omheining door, niet iedereen heeft zon spagaatvreter als ik. Ik heb er dus echt 1 die onder de omheining vreten veel leuker vind dan gewoon in de wei eten
Maar goed onkruid als distel, brandnetel en zuring moeten wel bijgehouden worden.
Hooien is ook geen plicht. Ik heb nu ook een stuk land van 1,2 Ha die ook nog moet worden ingezaaid overigens. Maar mijn berekeningen geven mij al aan dat ik er geen hooi van zal kunnen trekken. Mijn wederhelft denkt van wel, maar die gaat nog een verrassing krijgen
Let overigens ook op met hooien, op giftige planten. Heet vaak erdoorheen lopen om checken. Maar ook kijk wat het je kost. De hoeveelheid land waar je op kan hooien is al 1, een halve Ha levert niet zoveel op. Maar kijk ook, want je zult het vermoedelijk moeten uitbesteden, in welk formaat er gepakt wordt. Veel loonwerkers doen niet meer aan kleine HD baaltjes (dat zijn van die kleine 25 kg pakjes). Die grote moet je wel kwijtkunnen of voordroog (plastic erom) van laten maken. En voordroog moet je dan ook wel willen voeren. Plus de kosten van de loonwerker, als zij het maaien, keren en dat moet een x aantal dagen achter elkaar (ook hier weer ligt aan het weer hoe snel het droogt) het oprillen (dus op rijen leggen voor de pers. En het persen ervan in pakken. Plus dan evt ook nog het naar binnen rijden. Het kan aardig in de papieren lopen. En kleine stukjes land zijn de meeste loonwerkers niet echt blij mee. Grote machines, draaien op van die kleine stukjes wat lastig is. Dus goed overwegen en kijken of het zich rendeert om dat uberhaupt te laten doen. Zelf dat soort machines in kleiner formaat aanschaffen zou kunnen, maar veel van die kleinere machines zijn gebruikt oud en eigenlijk wel af. Vragen best wel onderhoudt. En nieuw zijn ze echt niet te betalen.
Ok sorry veel te lang geworden
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel