Engerlingen en kalkcyanamide.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

insun

Engerlingen en kalkcyanamide.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 13:24

Wij hebben engerlingen in ons weiland.
Afgelopen najaar hebben we daarom een gedeelte weiland gespoten en omgeploegd, met de intentie om het dit voorjaar opnieuw in te zaaien.

Ongeveer 4 weken geleden het land opnieuw omgeploegd en nog steeds blijken er engerlingen te zitten. Nu inzaaien heeft dus geen zin, de wortels van het nieuwe gras worden aangevreten zodat er nooit een mooie grasmat kan groeien.

Goed rondgespeurd op internet en kalkcyanamide schijnt (behalve ook de rest van het bodemleven) engerlingen te doden. Prijstechnisch is dit een aantrekkelijke optie.
Kalkcyanamide is giftig voor bijen en vogels: het land ligt braak, dus geen bijen en ik zie eigenlijk ook geen vogels in de grond woelen.
Maar we hebben wel 4 stalkatten. Zie hun nooit over dat stuk land lopen, maar wil absoluut niet het risico lopen dat ze vergiftigd worden.
Nb: land is ongeveer 2 weken geleden geïnjecteerd met drijfmest.

Mijn vraag; wie heeft ervaring met het bestrijden van engerlingen door kalkcyanamide en wie weet of ik het kan gebruiken zonder mijn katten te vergiftigen.
nb: land is 3 weken geleden geïnjecteerd met drijfmest. Kan dan nog kalkcyanamide gebruikt worden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:00

Drijfmest is sowieso niet echt geschikt voor paardenweides. Maar als dit er al op zit dan kan je niet nog een keer met een meststof aankomen. In drijfmest zit stikstof en in kalkcyanamide natuurlijk ook. Dat moet je niet willen.
Kan je de engerlingen niet met aaltjes bestrijden?

tamary

Re: Engerlingen en kalkcyanamide.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:01

Varkens zullen die krengen ook wel lusten. Kan je er een paar op zetten voor een paar weken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:06

Onder water zetten is ook een tip die ik vaker gehoord heb, geen idee hoelang en of dat eventueel te doen is

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:23

Hier afgelopen zomer ook engerlingen in de weide gehad. Krengen zijn het!

Bestrijden met aaltjes is mij toen afgeraden omdat dit enorm kostbaar is omdat je er nogal wat van nodig hebt en er ook genoeg gronden bekend zijn waarbij de grond weer aangetast is door een teveel aan aaltjes.

Hier hebben de vogels zo zitten pikken dat de grasmat helemaal verwoest werd. De engerlingen eten de wortels van je gras op en ze vogels pikken in die kapot gevreten grasmat naar de engerlingen en dan is alles naar de .... ;)
Toen hebben we alles omgeploegd, de vogels ze verder op laten pikken en vervolgens kalk over land gegooid. Grasmat ziet er in hoeverre dat nu kan ivm de kou prima uit.
Volgens de boer die dit aangeraden heeft krijg je ze normaliter niet terug dan.
Maar je kunt natuurlijk altijd pech hebben.

Ik vond net dit artikel met iets dat voor mij nog onbekend is. Wellicht heb je er iets aan.
https://www.biocontrole.nl/webwinkel/na ... ingen.html

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 14:24

Met aaltjes bestrijden is een enorm kostbare oplossing. Afgezien daarvan moet je weten van welke kever de engerlingen komen en moeten ze (afhankelijk van welke kever) op het juiste tijdstip gebruikt worden. Omstandigheden ( temperatuur, droogte) moeten dan ook nog eens gunstig zijn.

Onder water zetten gaat niet lukken. We zitten op hoge zandgrond. Ideaal, nooit natte weides. In dit geval is dat even jammer.

Varkens :') Zou niet weten waar ik ze vandaan moet halen. Daarbij zijn onze weilanden niet ‘varkensproof’ omheind. (Krijgt visioenen van Dik Trom :D )

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 14:25

@Pattypaard, welke kalk hebben jullie gebruikt?

Nematode zijn tochaaltjes?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:28

2019 stuk gehad met die ellende, was al zover stuk dat ik de hark gepakt heb en elke dag een laagje in een emmer verzameld heb die bij de kippen gekiept. Daarna kalk gestrooid, schapen er over gehad (met flink hooi er bij) en toen de regen het bodemleven weer wakker had heeft de mol de rest opgevreten (randen zaten ze ook, maar daar was het gras nog te goed). Nu groeit er gewoon gras (niet gezaaid, zat nog genoeg graszaad in de bodem).

Maar omdat bij TS de boel al braak ligt en geploegd is, en met de hand enkel op kleine stukjes te doen is, zou ik hier echt voor varkens kiezen. Kippen zijn te lastig te beschermen en op het perceel te houden zonder allerlei maatregelen, varkens blijven achter 2 draadjes goed stroom.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:21

Kalkcyanamide is traag vrijkomende kunstmest, en kun je best over een maand oid strooien ook al heb je al drijfmest gebruikt. Op arme zandgrond kan je best wat extra gebruiken, juist weinig bemeste grond is gevoelig voor plagen zoals engerlingen. Met een goede dichte zode (omdat je flink bemest) heb je er minder last van.
Ik heb hier nooit enig giftig effect van kalkcyanamide gemerkt (ondanks die cyanide-groep die er in zit) op de (huis)dieren. Of het voldoende zal werken tegen engerlingen durf ik echter ook niet te zeggen.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:02

Toen wij hier pas kwamen wonen zat de wei ook vol met engerlingen/emelten. Hebben toen Perlka laten zaaien door de loonwerker. Wel zei hij dat er wel een kans is dat je dit moet herhalen na 2 a 3 jaar. Ik weet dat onze buurvrouw het om de twee jaar preventief doet, maar die fokt herten en is afhankelijk van het gras. Ik ben er nu, twee jaar na het zaaien, nog geen meer tegen gekomen en de grasmat ziet er heel mooi uit. Nog steeds genoeg ruimte voor klavers die we ook in ons weidemengsel hebben.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 11:57

Dankjewel voor jullie reacties!
We gaan het proberen met kalkcyanamide. :)