Biodiversiteit in PP verhogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Biodiversiteit in PP verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 11:46

Van bloemrijke akkerranden (zonder JKK en andere troep) tot levendig bodemleven; ik ben op zoek naar do's & don'ts voor een biodiverse PP met zo min mogelijk "made-by-men"-elementen!

Dit jaar richt ik mijn plekje voor de paarden opnieuw in! Op ca. 1,6ha heb ik nu een flink uitgeput weiland en ik ben met de loonwerker aan de slag om daar track+weides van te (laten) maken. Allerlei onderwerpen passeren de revue en ik ben nieuwsgierig naar tips en ervaringen van andere bokkers over:

- Beplanting; er staat nu berk (2x bosje) en wilg (2x boom)
- Kruiden; kamille behouden? Aanvullen met ... (?), binnen of buiten bereik van de paarden?
- Houtwallen (als windbreker); hoe hoog/breed/diep? Tussen/in het (levende) berkenbosje of als apart element?
- Andere natuurlijke windbrekers?
- Andere natuurlijke schuilmogelijkheden?
- Hoe help ik insecten en weidevogels? Vorig jaar heb ik kievit gezien, die mag in de buurt blijven!

Betreft Brabantse zandgrond, vrij droog gebied (de weides worden beregend bij droogte).

Voor een impressie van hoe het wordt:

H: Hooi en W: Water
Een droge poel (blauw) en een speelberg (bruin) zijn al aanwezig :j
De (gele) longeerkraal moet ik nog maken, lijkt jullie dit een handige plek?
2x schuilstal met allebei de opening op NW, niet ideaal maar bij wind uit die richting zoeken ze (nu) de luwte van de berg. Tips?

Afbeelding

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:39

Qua beplanting zou ik langs de weideranden (bovenkant en linkerkant van de foto, de quasi rechte stukken) opteren voor een diverse haag of heg. Na een aantal jaren heb je dan ook de ideale windbreker + schuilplaats voor allerlei dieren en vogels + bescherming van je eigen land tegen mogelijk spuiten van herbiciden / pesticides op aangrenzende percelen. Afhankelijk van keuze voor haag of heg denk ik aan meidoorn, sleedoorn, hazelaar, hondsroos,... In de haag of heg kunnen eventueel ook nog bomen aangeplant worden. Op de stukken weiland zou je enkele hoogstam fruitbomen kunnen planten, daar heb je zelf ook nog iets aan.

Ik zou opteren voor een afgesloten kruidenstrook, zodat de kruiden rustig kunnen groeien en het zaad zal zich dan sowieso verspreiden naar de aangrenzende stukken zodat daar ook kruiden beginnen te groeien. In de winter wordt zo een kruidenstrook ook bezocht door allerlei dieren bvb. distelvinken vinden er zaden en voedsel.

Wat bedoel je met een houtwal? Een takkenwal? Je kan deze met zowel fijne takken als dikkere takken maken. Bij een takkenwal met dikkere takken kunnen er ook vogels in schuilen.

De poel is droog lees ik? Ik neem aan dat dat enkel in de zomer zo is en dat er wel water in staat in de winter? Je zou een deel van de poel kunnen afsluiten voor de paarden om ook amfibieën een kans te geven op voortplanting. Dit heeft uiteraard enkel zin als er in het voorjaar nog water aanwezig is in de poel. Op het afgesloten stuk langs de poel kan je dan ook nog een stapelmuurtje maken zodat er ook amfibieën en allerlei insecten kunnen in overwinteren.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Biodiversiteit in PP verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:15

Wilgen zijn tof, zeker op nattere stukken. Verder ben ik een grote rozenliefhebber omwille van de bottels. Hondsroos is een mooie inheemse soort. Verder is linde een fijne boom, maar je moet hem niet zetten als je last hebt van pollen. Je kan gemengde hagen bestellen. Paard en Plant is een toffe website om verschillende planten te bekijken, daar staan ook de specificaties bij omtrent bodem, eetbaarheid,...

SandAndOak
Berichten: 153
Geregistreerd: 18-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:28

Super leuk topic en plan! Heb zelf ook nog veel lijstjes met plannen dus leuk om hier extra te kunnen lezen en inspiratie te doen.
Op het gebied van houtwallen, voor zover ik weet zijn er geen standaard "regels". Zelf begin ik gewoon met bouwen (meestal snoeiafval) en wordt de wal in de loop der tijd hoger. Ik combineer ook allerlei materiaal, kleine takjes en grote takken door elkaar. Enige waar je rekening mee moet houden is dat wanneer je ook giftig snoeiafval toevoegt de wal buiten bereik van je dieren moet zijn. Ik zie hier erg veel dieren genieten van de houtwalletjes. Vooral kleine vogels (roodborstjes) vinden het erg fijn, maar ook wezeltjes maken er graag gebruik van!

Insecten helpen op een natuurlijke manier is relatief simpel, dure insectenhuisjes zijn leuk maar vaak niet perse nodig als je zelf kan dealen met een wat wildere omgeving. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van een muurtje door middel van oude bouwmaterialen als dakpannen, stenen etc. Als hier groeven etc tussen zitten kunnen veel insecten (zoals solitaire bijen en vlinders) al mooi een nest en overwinter plaatsje vinden. Voor bijen is water ook van belang, dus een klein vijvertje met drijvende planten waar ze op kunnen gaan zitten om te drinken is echt top voor ze. Verder kan je hier en daar bulten maken en daar stengels van dode bloemen en grassen verzamelen (ipv composteren/versnipperen). Veel bijensoorten leggen eitjes in de holle stengels.

Als je insecten wilt helpen, bedenkt dan dat er de hele zomer door wat te eten moet zijn en dat je ook rekening moet houden met het verschilt tussen een plant waar ze van eten en een plant waar ze eitjes op leggen/de jongen/rupsen etc van kunnen eten. Bv een citroenvlinder kan zelf prima vooruit met vlinderstruiken etc, maar de eitjes worden maar op twee soorten boompjes gelegd (vuilboom en wegedoorn). Als je uitzoekt welke insecten wat nodig hebben (of gewoon heel biodivers aanplant met inheemse soorten) dan kom je al een heel eind met het helpen/stimuleren van je insecten.

Voor vogels zou je kunnen denken aan een rand met bloemen die zaden geven die blijven hangen een deel van de winter (bv zonnebloem, kaardebol, teunisbloem etc.) Als je de bloemknoppen niet afsnijd kunnen de vogels ze leegeten). Vogels zullen ook weer profiteren van houtwallen, bosjes, heggen etc. Je kunt een vogelrand combineren met soorten voor insecten die bijvoorbeeld ook eetbaar zijn voor paarden en dan langs de rand van je weide zaaien. Zo heb je 3 of 4 dubbel doel (vogels, insecten, paarden, eventueel snijbloem voor jezelf).

Gemengde eetbare paardenheg is op dit moment 1 van mijn projecten. Door de heg zo te kiezen dat er ook wat soorten in zitten die bessen geven voor de vogels kan je de effectiviteit van je heg voor de biodiversiteit ook weer vergroten. Als je een heg redelijk wild laat en niet te kort snoeit geeft die afhankelijk van de soorten mogelijk ook stuifmeel (voor insecten) en vruchten als bijvoorbeeld hazelnoten etc. Ook weer leuk voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:44

Gaaf!

Als je zoekt op "biodivers paarden weiland zaden" dan kom je diverse paardvriendelijke zaadmengsels tegen die je in (of rond) je weide kan zaaien.
Bijvoorbeeld:
https://www.bio-ron.com/producten/grasz ... ngsel.html
https://purehorse.nl/product/weide-kruiden-mengsel/
https://www.tuinplantenzaden.nl/product ... loemenmix/

Daar kan je ook zien wat er in de mengsels zit en evt zelf de soorten aankopen als je geen mix wilt.

Wat ook helpt is om het gras/kruiden op een paar plekken te laten doorschieten, dus zo te planten/omheinen dat de paarden niet alles geheel kaal eten.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Biodiversiteit in PP verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:20

Als je wilt vergroenen ga dan aan de slag met planten die op zandgrond groeien. Niet proberen om een klein stukje te vergroenen naar jouw wensen, de planten in de buurt raken dan het weinige water dat er nog is kwijt.
Jouw kadastrale grens is niet gelijk aan de grens van de bodemsoort waar je wat op wil laten groeien. Is geen kritiek maar een manier van denken om iets te willen wat ook moet kunnen.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 21:50

_/-\o_
Wauw, wat een uitgebreide reacties en goede tips!!

Een muurtje van grove stenen staat bij deze op de planning en het kiezen van planten/bomen/heesters op zowel bodemtype, zon/schaduwlocatie als broed- en voedselplaats wordt het nieuwe puzzeltje.

Ik kreeg de tip om te kijken voor een (nieuw) stroomapparaat wat ook bij flinke begroeing een stevige tik blijft geven: voorlopig de AKO Power Profi Ni7000 op 't lijstje gezet...

Anoniem

Re: Biodiversiteit in PP verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:44

Oh, en bij nieuwe aanplant; kijk ook een beetje naar wat konijnen/hazen lekker vinden en wat niet. Mijn ouders zijn een deel van de wei aan het omvormen naar biodiverse tuin. De konijnen hebben het echter zo naar hun zin dat alle nieuwe aanplant meteen tot op de grond wordt opgevreten. Voor een deel staat het er ook voor, maar dat ze echt alles (zelfs de stam van een appelboom was bijna door...) met de grond gelijk zouden maken was nu ook weer niet de bedoeling ;)

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:22

Eldmodur schreef:
- Beplanting; er staat nu berk (2x bosje) en wilg (2x boom)
- Kruiden; kamille behouden? Aanvullen met ... (?), binnen of buiten bereik van de paarden?
- Houtwallen (als windbreker); hoe hoog/breed/diep? Tussen/in het (levende) berkenbosje of als apart element?
- Andere natuurlijke windbrekers?
- Andere natuurlijke schuilmogelijkheden?
- Hoe help ik insecten en weidevogels? Vorig jaar heb ik kievit gezien, die mag in de buurt blijven!

Berk en wilg zijn ok, ze zullen wel netjes gesnoeid worden.
Linde kan ook.
Hoogstamfruitbomen zijn leuk voor de paarden, zorgen er ook voor dat ze extra bewegen want uiteraard moet er regelmatig gecontroleerd worden of er geen appeltjes rijp zijn.
Kamille is ook ok.
Kievit is een typische weidevogel, die ga je waarschijnlijk kwijtraken want die heeft net grote open weides of akkers nodig.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biodiversiteit in PP verhogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 03:50

Zoals is gezegd, op paard en plant kijken, daar lees je al veel eetbare soorten.

Wij zijn ook nog bezig met aanplanten.
We hebben inmiddels; Voor als windbreker uit bereik paarden; Dennen. Voordeel dat ze hele jaar groen blijven, dus juist wanneer ze er moeten zijn.
Lijsterbes, els, 3 soorten wilg, vlier, kornoelje, framboos, zwarte bes en nog wat soorten. Braam

We zijn bezig met neerzetten van; meidoorn, rozenbottel, beuk

We zoeken nog mooie linde's. Die hadden we op een vorige plek en gaf veel schaduw.

We hebben een schuilstal die vrij open is en groen windbreekgaas gebruikt ipv dichttimmeren bijv. Werkt erg goed.
In een hoek ook een overdekte hooi corner.
En verder nog wat plekken voor hooi.

In de poel staan wat veilige planten en we hebben een heuvel die ik vol had gezet met kruiden, maar niet alles overleeft, dus even zien. Ze vonden de salie, echinachea, citroenmelisse, tijm en munt erg lekker :(

LauraTNW

Berichten: 32
Geregistreerd: 15-07-20
Woonplaats: Melsele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 16:27


ukie

Berichten: 934
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:56

Leuke plannen! En takkenril mag niet ontbreken, daar kunnen veel beestjes inkruipen.

Zelf heb ik zadenmixen samengesteld die eetbaar zijn voor paarden en nuttig zijn voor insecten, je vind ze op www.fjordukie.nl