Aanschaf zitmaaier voor maaien paardenwei: hoeveel vermogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Aanschaf zitmaaier voor maaien paardenwei: hoeveel vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 14:06

Hoi,

We zijn ons aan het orienteren om een zitmaaier aan te schaffen. In de buurt zit een Husqvarnadealer waar we goed gevoel bij hebben, en Husqvarna is ook een goed, degelijk merk. Dus hoogstwaarschijnlijk wordt het een Husqvarna.

Maar, nu twijfelen we tussen 2 modellen. Beide hebben 107cm snijvlak, grote verschil zit in het vermogen (en daardoor de prijs :Y) ). De ene heeft een vermogen van 10.1kW bij 2600 tpm, de ander 14.1kW bij 2600 tpm.
De verkoper zegt uiteraard dat meer vermogen beter is, maar we vragen of af of het en die €1000 prijsverschil waard is, en of het geen overkill is. We hebben een wei van 4000m2, en we willen ons gazon/ tuin ermee kunnen maaien.

Hoeveel vermogen hebben jullie zitmaaiers?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:10

Wij hebben een hele oude 18,5 PK met 2 cilinders. Met name het aantal cilinders blijkt van belang.
Wij slepen de bak ook met de zitmaaier.

Wanneer we overgaan tot vervanging (kan ieder jaar weer aan de orde zijn, ding is echt oud haha) dan willen we absoluut 14PK of hoger, en minstens 2 cilinders. Vorig jaar was dat met een budget van 1.000-1.500 euro tweedehands goed te doen. Voor een nieuwe moet je inderdaad heel erg diep in de buidel tasten, vind ik persoonlijk zonde. Ze staan in overvloed op marktplaats.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-03-21 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:11

Mijn zitmaaier heeft echt we flink te lijden op de wei. Zal het niet aanraden. Maar als je het perse wil kies een robuust model die wel wat klappen kan vangen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 14:23

Dees schreef:
Wij hebben een hele oude 18,5 PK met 2 cilinders. Met name het aantal cilinders blijkt van belang.
Wij slepen de bak ook met de zitmaaier.

Wanneer we overgaan tot vervanging (kan ieder jaar weer aan de orde zijn, ding is echt oud haha) dan willen we absoluut 14PK of hoger, en minstens 2 cilinders. Vorig jaar was dat met een budget van 1.000-1.500 euro tweedehands goed te doen. Voor een nieuwe moet je inderdaad heel erg diep in de buidel tasten, vind ik persoonlijk zonde. Ze staan in overvloed op marktplaats.

Verschil in vermogen is 14.1pk versus 19.2pk. En beide hebben 2 cilinders (even gecheckt net haha).

V.w.b. tweedehands, staan we zeker voor open maar niet particulier maar via een dealer. Zodat je wel wat qua garantie/ onderhoud kan afspreken. We kunnen zelf net een schroevendraaier vasthouden zeg maar. En als je pech hebt kan goedkoop duurkoop worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:15

Dat gaat je meevallen met zitgrasmaaiers, die zijn kwa techniek niet complexer dan een Trabant. Reparaties zijn niet duur en er zit altijd wel een bedrijfje in de buurt dat hem voor je fixen kan.

Trouwens, zo vaak hebben ze geen aandacht nodig. Wij hebben in dit soort dingen ook 2 linkerhanden, dus besteden het uit. Die van ons hebben we al 20 jaar, overgenomen van een camping waarvoor hij te oud werd. Geloof dat hij in die 20 jaar 4-5 x wat heeft gehad, vaak de accu.

O ja, ik ging voor de 19pk, mocht het budget dat toelaten :D

rina

Re: Aanschaf zitmaaier voor maaien paardenwei: hoeveel vermogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:22

Mijn zitmaaier heeft 14 PK. en die kwam op zich goed erdoor. Maar door Mulcher gingen de messen hier sneller van tijd. (Dan staan ze niet meer goed tegenover elkaar en tikken tegen elkaar aan, waardoor je messen bot worden.) Een volgende maaier voor mij dus ook zeker geen mulcher meer. Is echt fijn maaien hoor, maar zet ze in het lange gras en je hebt problemen.

Onderhoud idd wat Dees al zegt, valt reuze mee. Die van mij stond vaker bij de reparateur om de messen weer op tijd te zetten dan anders wat. En mijn beestje is ook al oud. Heb em al 20 jaar, en we hebben hem toen zelfs gebruikt gekocht.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 16:11

Dees schreef:
O ja, ik ging voor de 19pk, mocht het budget dat toelaten :D

Dat scheelt dus ruim €900.. we vragen ons af of dat het waard is, lastig :D

V.w.b. reparaties: we keken eerst naar Castlegarden als merk, daar zit veel elektronica in schijnt. Printplaatjes e.d., en dat gaat nog wel eens kapot. In dat opzicht is de Husqvarna wat degelijker, volgens verkoper vanochtend. Maar goed, nieuw komt met 2jr garantie.. daar willen we wel voor betalen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 16:12

@rina: we kopen juist eentje met opvangbak i.p.v. mulchen. Schijnt heel slecht te zijn voor paarden om dat gemaaide gras te eten (en we hebben niet zoveel wei dat we het na het maaien maanden kunnen laten liggen).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:14

Wij hadden een John Deere L120 met 20 pk.
Ik zou dus voor de 19 gaan minimaal.
Met hoge stukken gras had die van ons er flink moeite mee soms.
Wij hebben m 2e hands gekocht en 5 jaar gehad.
Keer accu vervangen, de aandrijfriem en de messen slijpen en vervangen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:09

Mloes schreef:
@rina: we kopen juist eentje met opvangbak i.p.v. mulchen. Schijnt heel slecht te zijn voor paarden om dat gemaaide gras te eten (en we hebben niet zoveel wei dat we het na het maaien maanden kunnen laten liggen).

Heb Mulcher met opvangbak ;) En ja paarden dat gras laten eten is bijna garantie op koliek.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 22:34

rina schreef:
Mloes schreef:

Heb Mulcher met opvangbak ;) En ja paarden dat gras laten eten is bijna garantie op koliek.

Ah ok! Deze heeft wel mulch-functionaliteit maar dan in combi met opvangbak wellicht.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 01:49

Ja en precies dat wil ik dus niet weer. Mulcher heet dat er meerder paren messen onder zitten om dat gras echt kort te maken.
En die messen moeten precies op een bepaald punt tegenover elkaar staan zodat ze elkaar niet raken tijdens het werk. De meer messen eronder de makkelijker, bij even van tijd af, ze elkaar gaan raken. Een mulcher met hoog gras vind ik geen goede combi. Ik weet niet hoe de techniek nu is, die van mij is een oud beestje, en of je die extra messen ook apart aan en uit kan zetten. Maar zoals ik het ken mulchmessen eronder is altijd mulchen of je nou wel of niet de bak erachter hebt. Is voor mij dan wel iets om even goed na te vragen. Wie weet kan het wel al hoor, dat durf ik echt niet te zeggen. Ik maaide met die van mij eigenlijk altijd de mestplekken in het land, en dat vond de machine niet echt leuk zeg maar. Kon dan ook alleen maar halve baantjes maken, vol erin ging niet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:07

Toevallig gingen we vorige week bij een bedrijf naar een 23pk zitmaaier kijken.
Doel: maaien boomgaard (ca 250m2),maaien gazon (ca 100m2), maaien hoge stukken paardenwei en slepen van de rijbak.

Voor wei en rijbak werd ons toch echt een minitrekker aangeraden en werd ons de zitmaaier afgeraden.
De zitmaaier is meer om gazons te doen.

We gaan nu op zoek naar een minitrekker met een handbenzinemaaier erbij.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:06

Wij zijn juist van een maaidek achter onze mini tractor over gestapt op een zitmaaier. Dat maaidek achter de tractor beviel echt niet. Die sloeg kraters en liep ook om de haverklap vast. En ik vond het zelf een heel gedoe om te wisselen van de sleep naar het maaidek, waardoor je altijd te laat ging maaien. Nu spring ik zo op de zitmaaier om 5 pollen te maaien. En klaar weer.
We hebben een Stiga Estate 5092H (92cm maaibreedte, 12pk). Bevalt goed! Je moet het uiteraard niet door een halve meter nat gras willen laten rijden, want dan stikt hij. Maar ik vind hem echt fijn.
Met opvangbak en dus geen gras meer op het land. Naast dat ik geen koliek wil, heb ik ook nog eens een paard met een slokdarmverlamming, dus ook daar maar het gras niet ophopen (niet op weg naar binnen of op weg naar buiten).
De opvangbak is wel snel vol, maar ja al was hij 2x zo groot, had ik het nog te snel gevonden :D

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:09

Met 12PK kun je geen bak slepen, zo'n lichte is voor ons gebruik daarom niet geschikt. Het is wel een mooi ding om te zien zo :D

@boemel, ik snap een dergelijk advies wel, maar als je een zware zitmaaier hebt (zoals de 23pk) en een lichtere sleep dan kun je prima jouw gebruik met een zitmaaier doen. Scheelt je een bak geld!
Wij hebben een sleepje gemaakt van betongaas met daaraan gelast een paar verticale pinnen. Mochten we de bak echt eens grondig los willen laten trekken, bel ik een loonbedrijf of een plaatselijke tractor-eigenaar.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 15:38

Sanet schreef:
Wij zijn juist van een maaidek achter onze mini tractor over gestapt op een zitmaaier. Dat maaidek achter de tractor beviel echt niet. Die sloeg kraters en liep ook om de haverklap vast. En ik vond het zelf een heel gedoe om te wisselen van de sleep naar het maaidek, waardoor je altijd te laat ging maaien. Nu spring ik zo op de zitmaaier om 5 pollen te maaien. En klaar weer.
We hebben een Stiga Estate 5092H (92cm maaibreedte, 12pk). Bevalt goed! Je moet het uiteraard niet door een halve meter nat gras willen laten rijden, want dan stikt hij. Maar ik vind hem echt fijn.
Met opvangbak en dus geen gras meer op het land. Naast dat ik geen koliek wil, heb ik ook nog eens een paard met een slokdarmverlamming, dus ook daar maar het gras niet ophopen (niet op weg naar binnen of op weg naar buiten).
De opvangbak is wel snel vol, maar ja al was hij 2x zo groot, had ik het nog te snel gevonden :D

[ [url=m/U02v4E.jpg]Afbeelding[/url] ]

En hoe groot is je wei, en hoe lang doe je er ongeveer over?

De zitmaaier waar we naar kijken heeft 107cm maaibreedte en dus 14pk. Als ik jouw ervaring zo lees zou dat prima gaan dus, goed om te lezen!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:00

Moest de bak er ook mee gesleept worden? Nee toch?

Dat zou ik sowieso niet met een zitmaaier doen, die is daar niet voor bedoeld :)

@Mloes, dit stuk wei is 120x20 (gek smal stuk, weet ik, maar wij hebben nu eenmaal smal land :) ). Ik durf niet te zeggen hoelang ik er over doe, hangt er ook vanaf hoeveel gras er stond natuurlijk. Als het super hoog is en je maait op de laagste stand, kun je 5 meter maaien, bakje vol. Dan duurt het erg lang allemaal natuurlijk :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:11

Bak slepen gaat hier met onze oude 18,5 pk al 20 jaar goed hoor :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 22:09

Sanet schreef:
Moest de bak er ook mee gesleept worden? Nee toch?

Dat zou ik sowieso niet met een zitmaaier doen, die is daar niet voor bedoeld :)

@Mloes, dit stuk wei is 120x20 (gek smal stuk, weet ik, maar wij hebben nu eenmaal smal land :) ). Ik durf niet te zeggen hoelang ik er over doe, hangt er ook vanaf hoeveel gras er stond natuurlijk. Als het super hoog is en je maait op de laagste stand, kun je 5 meter maaien, bakje vol. Dan duurt het erg lang allemaal natuurlijk :D

Ohja, ons stuk is ong. 4000m2.
En nee, we hoeven de bak er niet mee te slepen. Alleen de wei en gazon in de tuin.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:46

Ik doe ook onze tuin en gazon en het stuk groenstrook van de gemeente voor ons huis ermee. Maar langs de weg vangen we niet op, dan hebben we de stop erin, dan much-t hij en komt het dus niet in de bak.

Meer vermogen mis ik niet perse. Grotere bak dus wel. Ik ga ook niet met 20km/u grasmaaien, daar wordt het niet mooier van :)

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:24

Ik zou in ieder geval niet gaan voor een maaidek waarvan de messen op tijd staan, zoals hierboven beschreven. Dat geeft alleen maar meer kans op problemen, vooral als je er een weide mee gaat maaien.
Ook een mulchdek is minder geschikt als je niet elke week gaat maaien, dat vraagt veel meer vermogen en als je gaat opvangen is het ook niet nodig.

Als je vaak de weide gaat maaien zou ik toch voor iets meer vermogen gaan. Is het maar twee keer per jaar, dan kun je ook gewoon langzamer gaan.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 11:19

Ik twijfel nu ook of er uberhaupt of dat mulchen er wel/ niet op zit. Het gaat om de Husqvarna tc 242t (of tx), maar zie het niet bij de specs staan verder. Misschien dan toch alleen opvangbak.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:30

Zelf gebruik ik een Partner zitmaaier (13pk dacht ik) maar het merk staat verder niet zo goed bekend aldus degene die hem vorig jaar een onderhoudsbeurt gaf. Bij mij doet hij wel wat hij moet doen in ieder geval. Mijn buurman heeft een Stiga met mulch, dat is ook een goed merk. Ook ik mulch altijd ondanks ik een opvangbak heb, behalve als ik boterbloemen er af maai, maar verder gebruik ik vooral de bosmaaier.

Ook ik sleepte de bak wel eens met de zitmaaier, maar het is inderdaad niet aan te raden. Nu doe ik het gewoon met mijn auto.
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:00

Ik heb afgelopen zomer een nieuwe zitmaaier gekocht nadat de startmotor van mijn ca. 25 jaar oude zitmaaier de geest had gegeven. Is ook voor het maaien van gazon en voormalige paardenwei/paddock (behoorlijk hobbeldebobbel).

Bij de dealer die zowel Stiga als Husqvarna heeft, werd mij de Stiga aangeraden ipv de Husqvarna.
De Stiga is, volgens hun, motorisch beter dan de Husqvarna, en de Stiga zou ook qua roestbescherming ed beter zijn.
We, ik had mijn broer mee, hebben bij beide zitmaaiers staan kijken en verkoper heeft van beide voor- en nadelen laten zien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:07

-O-
Roodvos schreef:
Ik heb afgelopen zomer een nieuwe zitmaaier gekocht nadat de startmotor van mijn ca. 25 jaar oude zitmaaier de geest had gegeven. Is ook voor het maaien van gazon en voormalige paardenwei/paddock (behoorlijk hobbeldebobbel).

Bij de dealer die zowel Stiga als Husqvarna heeft, werd mij de Stiga aangeraden ipv de Husqvarna.
De Stiga is, volgens hun, motorisch beter dan de Husqvarna, en de Stiga zou ook qua roestbescherming ed beter zijn.
We, ik had mijn broer mee, hebben bij beide zitmaaiers staan kijken en verkoper heeft van beide voor- en nadelen laten zien.

Wij hebben een stiga en ik vind het een mechanisch slechte maaier. Banden vliegen er inmiddels bij de gerichtste hobbel eraf. Wij hebben er ook de weide mee gemaaid maar daar vind ik hem niet geschikt voor. Ding rammelt uit elkaar maar de motor is indd goed