Tips: Aanhanger om mest weg te brengen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:36

Hey vraagje aan mensen met een kipper, watvoor bodem hebben jullie?

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:09

Hier een elektrische kiepaanhanger in combinatie met een Sherpa mini loader. Een flinke investering maar het is het waard! De mini loader kan zelfs in de stal dus je hoeft amper meer iets met de hand te doen. De mini loader functioneert hier dus ook als elektrische kruiwagen, bijvoorbeeld tijdens het uitmesten van de paddock. Handmatig de kar omhoog pompen vond ik persoonlijk ook nog best een work out vandaar dat we later voor de elektrische variant zijn gegaan.

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:04

GMekkes schreef:
Hier een elektrische kiepaanhanger in combinatie met een Sherpa mini loader. Een flinke investering maar het is het waard! De mini loader kan zelfs in de stal dus je hoeft amper meer iets met de hand te doen. De mini loader functioneert hier dus ook als elektrische kruiwagen, bijvoorbeeld tijdens het uitmesten van de paddock. Handmatig de kar omhoog pompen vond ik persoonlijk ook nog best een work out vandaar dat we later voor de elektrische variant zijn gegaan.


Wat een geniaal ding die Sherpa!

Wij hebben 6 paarden en 2 pony's aan huis en brengen 1 keer per week de mest weg. We hebben een normale mestput (betonnen bak) op grond niveau dus makkelijk inrijden en kruiwagens legen. Als hij vol is word de Kubota mini graver (1,5 ton) gestart en leeggeschept in de kiep aanhanger (elektrisch). Dit is zo'n 15 min werk en dus enorm luxe want je zit droog en alleen de handen bedienen de machine := We brengen de mest bij een biologische boerderij een dorp verder. Mijn ervaring (vanaf 2005) is dat we steeds meer zijn gaan investeren in gemak omdat het echt zware werk uiteindelijk toch op gaat breken.

De mini graver en kieper zijn beide aangekocht in 2022 maar hiervoor hadden we beide al tweedehands. Die raakte wel 'op' en hebben we dus gekozen om één keer alles nieuw te kopen :$ De auto die ervoor staat, want vergis je niet in een volle lading (natte) mest met bodembedekking is ook een dikke land rover, die gelukkig hobby is van mijn vader :Y) Maar het is echt een ideale manier om het werk een beetje in toom te houden. Het onderhoud van het erf is verder al meer dan genoeg werk en je blijft toch zoeken om het allemaal wat eenvoudiger en vooral lichter te maken.

daantjuhhh

Berichten: 26872
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:08

Mer1980 schreef:
Ik zou echt heel graag een kiep aanhanger willen hebben, maar ik heb dus een aanhanger en deze wordt steeds door eigenaren van moestuintjes leeg geschept. Dus misschien kun je een advertentie zetten in je regio om je mest op te laten halen.

Ik rij met een kruiwagen de mest erop met 2 planken.
[ [url=m/lpQsQP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben nog nooit mest hoeven weg te brengen.

Advertenties plaatsen op marktplaats/Facebook en dergelijke en een bordje aan de weg met gratis paardenmest.

Er zijn zelfs mensen die met een boodschappen tas mest ophalen.