Verharde voerplek maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CleopatraVII

Verharde voerplek maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 21:58

We willen een verharde voerplek maken, zodat de paarden niet in de modder staan in de herfst/winter. Stenen gaan waarschijnlijk verzakken. Welke opties zijn er nog meer?

Ik wil echt verharding, dus niet die paddockroosters met zand eroverheen, want dan staan ze alsnog in nat zand als het regent.

Hebben jullie ideeën? Of wat je zelf thuis hebt/op het pension hebt?

Hilary

Re: Verharde voerplek maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:59

Stelconplaten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:07

Koeienroosters. Echt ideaal. Doe maar een pb voor foto als je interesse hebt. Wij hebben 200 m2 met koeienroosters (zijn betonnen tegels van 1mx2m met sleuven), al zo’n 4 jaar en ben er nog elke dag blij mee.

CleopatraVII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:43

Hilary schreef:
Stelconplaten

Dankjewel voor je reactie! Heb jij deze zelf?

Als je deze zelf hebt:
Heb je met zo'n ijzeren rand of niet? (en waarom?).
Hoeveel heb je er bij elkaar liggen?
Hoe heb je ze laten leggen? Ik zag op een website dat het nogal een secuur werkje is, dus wel door een bedrijf laten doen?

CleopatraVII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 22:44

Poekkie schreef:
Koeienroosters. Echt ideaal. Doe maar een pb voor foto als je interesse hebt. Wij hebben 200 m2 met koeienroosters (zijn betonnen tegels van 1mx2m met sleuven), al zo’n 4 jaar en ben er nog elke dag blij mee.

Ik heb even een foto Gegoogled! Komt door die sleuven geen water omhoog? (als het dus veel geregend heeft en het weiland/de paddock nat is).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:53

CleopatraVII schreef:
Hilary schreef:
Stelconplaten

Dankjewel voor je reactie! Heb jij deze zelf?

Als je deze zelf hebt:
Heb je met zo'n ijzeren rand of niet? (en waarom?).
Hoeveel heb je er bij elkaar liggen?
Hoe heb je ze laten leggen? Ik zag op een website dat het nogal een secuur werkje is, dus wel door een bedrijf laten doen?

Een vriendin heeft ze, met en zonder metalen rand. Gelegd door een bedrijf inderdaad. Bij haar liggen ze tussen de stal en de paddock. Een vlak van 3x7 grote platen en een stuk met 4x6 betonnen platen met een andere afmeting (past een vrachtwagen op).
Haar paarden hebben geen ijzers trouwens, ooit wel, rondom, maar eigenlijk nooit problemen mee gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:25

Bij Stelconplaten met een ijzeren rand kun je ze ook ondersteboven laten leggen. Dan zijn ze ook minder glad voor paarden en de gleufjes die je dan krijg gooi je vol met zand/grit...loopt het water ook nog beter weg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:29

CleopatraVII schreef:
Poekkie schreef:

Ik heb even een foto Gegoogled! Komt door die sleuven geen water omhoog? (als het dus veel geregend heeft en het weiland/de paddock nat is).

Nee helemaal niet, het water kan juist makkelijker weg door die sleuven. Eronder is een laag zand gestort dat goed draineert. Hiervoor hadden we een klein stukje betonplaten met een hooiruif op, maar dat was juist miserie. Het water liep daar af en dan had je achter de beton een ‘ultra slijk zone’. Dankzij de koeienroosters helemaal geen last meer van.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:10

Ik heb een grote betonplaat waar mijn schuilstal op staat.
Koste wat, maar is wel echt fijn. Geen verzakkingen of iets en paarden glijden er zeker niet op uit ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 01:40

Castellon schreef:
Ik heb een grote betonplaat waar mijn schuilstal op staat.
Koste wat, maar is wel echt fijn. Geen verzakkingen of iets en paarden glijden er zeker niet op uit ook.

Maar dat kan je niet lukraak zomaar op grond storten.

Als je iets wil leggen wat goed blijft liggen en water eronder kan afvoeren, zal je toch de grond eronder wel leg klaar moeten maken.

Grotere, zware platen zullen machinaal gelegd misschien langer, stevig liggen, maar verstandig is echt de grond goed voorbewerken.

Wij hebben wel gewoon bestrating. Maar er was al een deel en we willen nog uitbreiden en het bevalt prima zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 06:27

Ik heb betonnen koeienroosters voor de stal. Wij zitten op de klei en hebben een stukje afgegraven, zand gestort en daar de roosters opgelegd. Een kant is iets verzakt maar dat komt omdat rijkswaterstaat het een handig idee vond om met hun grote machine erover heen te rijden ipv het andere hek te gebruiken. De rest ligt nog even strak als toen het 14 jaar geleden gelegd is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 07:25

Grastegels kan je ook vullen met grind dan staan ze dus niet op nat zand :D
Zou dan wel een gronddoek gebruiken eventueel. Of grind tegels die hebben een witte gronddoek aan de onderzijde.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 07:31

Wij hebben betonplaten voor de stal. Perfect en staan ze fijn op. Ze hebben ook uitloop naar een paddock maar die wordt nat in de winter