Zware rijbak laten walsen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Zware rijbak laten walsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 11:59

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het walsen van een zware rijbak?

Heeft dat iets geholpen? Zoja, hoe lang?

Dier_en_arts

Re: Zware rijbak laten walsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:39

Ik lees even mee, onze rijbak is ook zwaar helaas. Ooit tapijtsnippers doorheen laten mengen, dat heeft maar kort geholpen.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:56

We hebben dat gedaan om dezelfde reden. Heeft bij ons niet geholpen, het enige wat hier helpt is de bak goed nat te maken en water dan weg laten zakken zodat het zand inklinkt en meer samenhang krijgt.
Maar het blijft behelpen.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:08

Hier ook ervaring dat het niet helpt. Tijdelijk, voor een korte termijn doet het iets. Uiteindelijk was nathouden en rechttrekken de beste optie (als je niet erg veel geld wilt uitgeven aan het aanleggen van een goede bak).

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:17

Hier helpt het de eerste rondjes was, maar zodra je wat langer in de bak rijdt, geen positief effect. Zoals eerder geopperd, nathouden en rechttrekken en structuurverbetering (vlokken of ander type zand doormengen).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 13:23

Beste zou idd snippers of vezel zijn, maar sta op een compleet doe het zelf stal en de eigenaren hebben zelf ook geen paarden oid. Ze hebben gewoon een huis gekocht met stallen etc wat ze nu verhuren. Maar ik ben dan toch een beetje bang dat ze over een jaar of 2 toch zeggen, we gaan verhuizen en ik bijna 2000,- besteed heb aan de bak :+

Vandaar dat ik hoop op een goedkopere oplossing, desnoods iets wat vaker gedaan moet worden.

De bak word regelmatig gesleept, maar dat helpt helaas niks. Hij is mooi glad dan, maar 1 keer rijden en het is weer onbegaanbaar voor een D pony. Als ik een poosje longer is het deel waar ik op sta wel hard, vandaar dar ik hoop dat walsen iets doet.. Al is het maar tijdelijk. Maarja ze lopen het natuurlijk snel weer los. Nu rijden we vaak op een pad langs de wei, maarja dat is ook alleen maar rechtuit..

Dit is na het slepen -O-
Afbeelding

Als de bak nat is, is hij ongeveer hetzelfde trouwens. Vooral in het midden van de bak.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:41

Dan helpt walsen ook niet. Er ligt eigenlijk gewoon verkeerd zand in. Je kan het iets fiksen met houtsnippers of tapijtsnippers maar mijn ervaring is dat het goede zand heel belangrijk is. Anders blijft hij zwaar, ook met snippers. Dan krijg je kuilen zeg maar.

hortensia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:57

wij hebben ook een zware bak die heel snel droog is. eerst was hij ook nog heel ongelijk. die hebben ze laten rechttrekken en ze hebben een landrol achter de trekker. dat in combinatie met zoveel mogelijk sproeien maakt hem redelijk begaanbaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:24

hortensia schreef:
wij hebben ook een zware bak die heel snel droog is. eerst was hij ook nog heel ongelijk. die hebben ze laten rechttrekken en ze hebben een landrol achter de trekker. dat in combinatie met zoveel mogelijk sproeien maakt hem redelijk begaanbaar.

Dit hadden wij ook. Maar wij hebben er eerst houtsnippers doorheen geroterd en toen met een zware rol achter de trekker aanrollen. En dat moest zeker 2x per week.
Maar achteraf lag er dus gewoon verkeerd zand in. Degene die hem aan had gelegd dacht dat een droge bak het belangrijkste was. Dus niet echt rekening gehouden met het feit dat een bak ook te zwaar kan zijn.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:47

Maar dat is het hele eieren eten toch ook? Een zware bak ga je nooit echt goed krijgen omdat er verkeerd zand in ligt. De vraag die je jezelf moet stellen is: vind ik dit acceptabel of niet? En als je dat niet vindt, dan heb je 2 opties: investeren of weggaan.
Bij mijn huidige stalling hebben we ook een zware bak. Ik rijd daar maar 1 tot hooguit 2 keer per week in. De rest van de tijd rijden we buiten en hij staat het hele jaar in het weiland. Die drie kwartier overleefd ie wel in de zware bak, vind ik. Wij rijden overigens ook geen hogere dressuur, want dat is vrijwel onmogelijk in een zware bak...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:46

De bak heeft een toplaag nodig, wij hebben ook dit zand..zonder toplaag redt je het niet. Toplaag en sproeien..wellicht kun je kijken naar goedkope oplossingen zoals gratis houtsnippers via de gemeente krijgen.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 10:57

Er ligt verkeerd zand in, net wat Suzanne f zegt. Nieuw zand op laten brengen kost je wel wat meer dan 2000.... en anders is het enige wat je kan doen steeds heel nat houden en blijven rollen, maar dan blijf je aan de gang. Je kan een tapijt of houtvezel toevoegen, maar helemaal goed krijg je het niet, dus zou ik ook weer zonde van het geld vinden, maar dat is verder aan jou.