manen heel houden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

manen heel houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 09:11

Mijn jonge haflinger heeft vorig jaar een stukje manen weg geschuurd. Alleen wilt het niet echt terug groeien. Nu weet ik waarschijnlijk wel de oorzaak.

Hij staat namelijk in een hitactief stal en soms scharrelt hij wel eens langs de hekken, en doet hij dan zijn hoofd door het hek. (want de grasjes aan andere kant van het hek zijn lekkerder,staat alleen niet veel gras) En precies waar dan de bovenste balk komt is dat schuur plekje.

nu heb ik laatst wel vlechten in gedaan.. Maar presies die ene vlecht raak altijd in de war, waardoor er laatst weer een stukje vlech is afgebroken.. Nu twijfel ik heel erg om de rest van de manen ook af te knippen.

Afbeelding
op de foto de 3e vlecht van bovenaf.

Afbeelding
hier zie je hap uit de manen. Ik dacht eerst misschien een hengstenvlecht.. Maar denk niet dat dat gaat helpen.

Iemand tips? 1 stukje is nog erg kort denk 5 cm. Misschien dat ik wacht tot dat plukje wat langer is zodat alles op 10/15 cm afgeknipt kan worden.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:13

Ai, ik zit op dit moment met precies hetzelfde probleen met mijn paard. Afgelopen zomer heeft een ander paard een flinke hap uit haar manen genomen maar dan aan de achterkant. Dit is kort, iel en ontzettend breekbaar. Een hengstenvlecht helpt ook niet, dan breekt het alleen verder af dus ik raad je af om dat te doen. Het paard van mijn stalgenootje heeft het op ongeveer dezelfde plek als die van jou gehad, zij heeft het in een iets te korte sportcoupe geknipt en daarna goed bijgehouden. Zo is het plukje netjes terug gegroeid en nu zijn haar manen weer een stuk langer en je ziet er niks van. Mijn gevoel zegt dan ook, sportcoupe knippen en het beetje bij beetje bij laten groeien.. Maar ja het zijn toch je manen he :+

plutolover

Re: manen heel houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 10:21

bedoel je met goed bijhouden dat ze steeds bij afknipte? of gewoon 1x knippen en dan laten groeien?

mijn andere haf heb ik laatst de puntjes van zijn manen geknipt.Geloof me dat heb ik al jaaaaren niet meer gedaan. Komt omdat hij van zich zelf niet al te lange manen heeft.

Maximus (hierboven) heeft wel meer aanleg voor langere manen, maar dan moet hij ze wel heel houden haha.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 10:53

Met bijhouden bedoel ik eens in de zoveel tijd indd bij knippen. Het afgebroken stukje was kwetsbaar en groeit dus ook minder hard dan de rest van de manen. Ze heeft vorig jaar lente de manen geknipt en afgelopen winter was er niks meer van te zien. Ze heeft al die tijd de manen op de zelfde lengte gehouden. Is het een optie om te zorgen dat hij niet meer met zijn hoofd tussen het hek door kan? Dan zouden de manen wat rust krijgen en kan het bij gaan groeien ipv dat het steeds opnieuw afgeschuurd wordt. Knippen is namelijk een optie, maar uiteindelijk zinloos en zonde van je manen als het plukje steeds opnieuw geschuurd wordt :(

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-21 11:13

Keeth schreef:
Met bijhouden bedoel ik eens in de zoveel tijd indd bij knippen. Het afgebroken stukje was kwetsbaar en groeit dus ook minder hard dan de rest van de manen. Ze heeft vorig jaar lente de manen geknipt en afgelopen winter was er niks meer van te zien. Ze heeft al die tijd de manen op de zelfde lengte gehouden. Is het een optie om te zorgen dat hij niet meer met zijn hoofd tussen het hek door kan? Dan zouden de manen wat rust krijgen en kan het bij gaan groeien ipv dat het steeds opnieuw afgeschuurd wordt. Knippen is namelijk een optie, maar uiteindelijk zinloos en zonde van je manen als het plukje steeds opnieuw geschuurd wordt :(

nee helaas is dat geen optie. Of je moet presies tussen die balken een draadje of iets spannen. Maar de stalbaas ziet me al aan komen. hahah

Ik wacht het nog even af, ook omdat hij nu natuurlijk aan het verharen is, en ook meer jeuk heeft door het verharen.

tamary

Re: manen heel houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 11:48

Lang 3e oor scheren, helpt ook als er wel stroomdraad gespannen wordt om tik door te laten komen voordat er ellende ontstaat. Maar gewoon negeren en zo laten, pony heeft er geen last van. Hier 1 gewoon lang en los, andere is ivm structuur manen (klit alsof het een soort wol is en kammen is niet leuk voor beide partijen) afgeknipt.