Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Shanbam schreef:Ik heb de filosofie dat je veeel beter sportpaarden op een 24/7 paddock paradise kan stallen, dan op zo'n stal zonder weidegang.
_Nelleke_ schreef:Alles valt of staat met goed management. Dus het ene is niet per definitie goed en het andere niet per definitie slecht.
Je paard kan gezonder en blijer zijn op een 'traditionele' stal met goed management dan op een paddock Paradise met slecht management.
Slecht management komt in beide varianten veel voor helaas.
fokfanaat schreef:ik merk dat mijn paarden veel blijer zijn op het gras dan op een paddock, soms kan het niet anders, maar weidegang met schuilgelegenheid zou voor mij altijd de voorkeur hebben
ruitje schreef:Een van de voordelen van je sportpaard niet op een PP hebben zou het optimaal kunnen monitoren van je ruwvoer/krachtvoer verhouding kunnen zijn.
Als je veel krachtvoer moet voeren voor de prestaties is het enorm belangrijk te monitoren hoeveel ruwvoer een paard binnen krijgt.
Daarnaast kun je aan hoeveel een paard eet, zien of je op of over een grens aan het trainen bent( je paard van de bak af trainen zou niet moeten maar kan wel gebeuren als je echt op niveau werkt )
Echter denk ik dat de drafsport een vreemde eend in de bijt is, want in onze sport is buiten lopen echt heel erg normaal. Niet in een PP, maar wel in de paddock of op het land. Dus de vergelijking is niet zo zwart wit in onze sport
Poekkie schreef:Ik heb de beste ervaringen met overdag buiten en ‘s nachts op stal. Zowel qua vacht als voor de mogelijkheid om het voermanagement individueel af te stemmen. Heb ook de ervaring dat de paarden ‘s nachts ook echt wel zelf naar stal willen van zodra het kouder/natter wordt en dan niet gewoon uit gewoonte maar echt na 6 maand buiten opeens voor de draad blijven wachten.
Bevriende stal hebben een pp maar halen hun beste paarden ook speciaal ‘snachts binnen. Die zagen er ook opmerkelijk beter uit (meer glans, beter in de spieren door meer uitgekiend voer).
Mijn voornaamste bezorgdheden op een pp zijn (1) mogelijk te weinig rust in de winter. (2) individuele voerbehoeftes, (3) mok etc door veel door de modder lopen in de winter. Sportpaarden zijn hier toch gevoeliger aan heb ik gemerkt, al dan niet door het scheren. (4) hoefijzers
Maarja... ook ik zou wel pp verkiezen boven 24/7 stal natuurlijk.
pol013 schreef:Poekkie schreef:Ik heb de beste ervaringen met overdag buiten en ‘s nachts op stal. Zowel qua vacht als voor de mogelijkheid om het voermanagement individueel af te stemmen. Heb ook de ervaring dat de paarden ‘s nachts ook echt wel zelf naar stal willen van zodra het kouder/natter wordt en dan niet gewoon uit gewoonte maar echt na 6 maand buiten opeens voor de draad blijven wachten.
Bevriende stal hebben een pp maar halen hun beste paarden ook speciaal ‘snachts binnen. Die zagen er ook opmerkelijk beter uit (meer glans, beter in de spieren door meer uitgekiend voer).
Mijn voornaamste bezorgdheden op een pp zijn (1) mogelijk te weinig rust in de winter. (2) individuele voerbehoeftes, (3) mok etc door veel door de modder lopen in de winter. Sportpaarden zijn hier toch gevoeliger aan heb ik gemerkt, al dan niet door het scheren. (4) hoefijzers
Maarja... ook ik zou wel pp verkiezen boven 24/7 stal natuurlijk.
Hier wil ik wel even op reageren.
1. rust kun je in een stabiel (klein) groepje prima faciliteren.
2. ik zet mijn paarden 3x per dag voor een krachtvoer beurt in een stal. Dan kun je al meer maatwerk doen. De paarden met een hogere voerbehoefte krijgen dan een goede portie pulp met het benodigde krachtvoer. De schraalste krijgt allen een beetje Vital met DailyPlus.
3. Het is een klus. Maar ik heb geen modder. Dat hoeft niet inherent te zijn aan buiten staan wat mij betreft.
4. steeds minder nodig met al die zandbodems. En ik weet dat sommige stallen ze niet graag hebben in een groep. Maar ik kan ze hier zo weer terug op ijzers zetten als dat nodig is.
Dus dan ben je voor je sportpaard vooral op zoek naar een passende 24/7 buitenhuisversting. En daar stel je mogelijk dan inderdaad wel meer eisen aan op basis van bovenstaande criteria.
ruitje schreef:Ik ben geen fan van voerstations vanwege de voernijd die ik daaromheen heb zien ontstaan en daarnaast valt niet te realiseren wat ik mijn koerspaard dan allemaal voer aan verschillende soorten voer/supplementen/olies waarvan ik precies wil weten wat hij heeft opgenomen.
En dan weet ik dus nog steeds niet hoeveel ruwvoer hij die dag heeft gegeten.
Ik denk dat de term sportpaard ook verschilt, voor echt precies voer management is het gewoon niet passend. Voor een paard wat minder precies gevoerd moet worden prima toch