Hooi opslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Hooi opslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 16:13

Mijn hersenen geven het op :')

Ik ben opzoek naar creatieve ideeën hoe jullie je hooi hebben opgeslagen!

Ik loop tegen 2 dingen aan
- grote (ingewikkelde) balen kan ik niet kwijt/ verplaatsen
- ik heb een ‘zoldertje’ boven de stallen maar die gebruik ik liever niet / geen idee hoe stevig die is

Het zouden dus kleine balen moeten worden die buiten opgeslagen zouden moeten worden. Ik kan wel bijv een pak of 5 bij elkaar ingeseald hebben en deze dan bij openen verplaatsen naar een ‘gang’ ( lees net geen meter breed) achter de stal, hier liggen ze dan wel droog en uit de wind etc. Maar word zoiets geleverd/gemaakt?

Ik zal 1 dames paard en 2 Shetties gaan herbergen die 24/7 op de track lopen, en op gezette tijden het gras op gaan dus ze zullen moeten gaan genieten van onbeperkt ruwvoer wat ik wil aanvullen met wat stro in de netten zodat ze zich niet tonnetje rond eten

Maar hoe hebben jullie buiten het hooi opgeslagen! Ik zoek leuke (creatieve) oplossingen!

Oh en Fouragehandel die in Ravels (belgie) levert mag ook getipt worden!

tamary

Re: Hooi opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:16

Ik heb grote gewikkelde balen buiten staan en verplaatsen kan ik ze ook niet. Gaat al bijna 11 jaar goed, mits je ze op de goede manier open snijd of afdekt en ze liefst in de schaduw staan.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 16:17

tamary schreef:
Ik heb grote gewikkelde balen buiten staan en verplaatsen kan ik ze ook niet. Gaat al bijna 11 jaar goed, mits je ze op de goede manier open snijd of afdekt en ze liefst in de schaduw staan.

Oeh, dat geeft de mens hoop! Hoeveel paarden heb je staan en hoe snel voer je het op? En dek je het af met een afdekzeil met autobanden oid?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:19

Onze balen staan buiten op pallets en onder een afdekzeil. Afdekzeil zit vast met touwen aan de pallets. Opstapelen gaat wel met behulp van een trekker, maar als je maar een paar baaltjes neerzet, is stapelen niet nodig.
Verder rollen we ze gewoon naar binnen wanneer een nieuwe baal nodig is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:22

Week of 2-3 afhankelijk van gewicht en tijd van het jaar. Eten 2 pony's en nu 4 schapen van. Totaal zo'n 15-25kg/dag afhankelijk van hoeveelheid gras.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:23

Ik gebruik nu kleine ronde ingepakte balen.
Wegen ca 120-130 kilo en kun je zo rollen.
Voor 2 1/2 paard gebruikte ik er 3 per 2 weken.
Wij kunnen er 3 halen op de aanhanger en dat werkt voor ons ideaal.

Voor volgend jaar ga ik kijken of wij er meer laten bezorgen in 1 x, maar dan moet er eerst worden opgeruimd :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:24

Wij hebben ook voordroogbalen, de boer gevraagd om ze echt zo droog mogelijk te hebben en je ziet geen verschil met hooi.
Ze worden 1x per jaar geleverd in de zomer, een 40-tal balen voor een zestal D/E ponies. Verplaatsen doen we ook niet, geen idee hoe ik daar aan zou moeten beginnen.
Wat we wel doen is in het weekend een baal uitladen in een hokje ernaast zodat we er altijd makkelijk bij kunnen als het regent of slecht weer is zonder dat het nat wordt of schimmelt.
We hadden zowel op pallets als zo op de grond en ik merk geen verschil tussen beiden.
Afdekken is wel nodig, dit jaar hadden we enkele kapot gepikt door de vogels tijdens die koude periode. Vroeger deden we dat met grote dekzeilen (dan is het handig de balen op pallets te zetten zodat je het zeil aan de pallet kan binden), maar die houden het maar een jaar vol bij ons. Volgend jaar gaan we proberen om er dunne rubberen matten bovenop te leggen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:26

Afdekzeil heb ik hier in de vorm van kuilkleed of wat de term ook is. Is een soort dik, stijf horregaas materiaal en hoewel er hier en daar wat gaatjes in zitten houden die het al ook iets van 8-10 jaar uit..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:29

Ik heb een aanhangwagentje en daar kunnen juist 2 grote pakken droog hooi op. Ik ging het hooi dan bij de boer halen, aanhangwagen thuis afkoppelen, zeil erover en klaar. :D

Ik heb nu een nieuwe leverancier gevonden die midi-balen maakt. Echt een uitzondering in deze streek !
Zo'n baal rol je gewoon op z'n plek of kan je buiten op palletten zetten en afdekken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:30

tamary schreef:
Afdekzeil heb ik hier in de vorm van kuilkleed of wat de term ook is. Is een soort dik, stijf horregaas materiaal en hoewel er hier en daar wat gaatjes in zitten houden die het al ook iets van 8-10 jaar uit..

Waar heb je dit gehaald ? Lijkt me best een langere levensduur als zo'n gewoon afdekzeil :P

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:31

Kijk naar de optie midibaal.die kan je in je eentje rollen en wij voeren 2 paarden hier 1 week mee. En kan je gewoon buiten opslaan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:36

Pandora2 schreef:
tamary schreef:

Waar heb je dit gehaald ? Lijkt me best een langere levensduur als zo'n gewoon afdekzeil :P

https://www.marktplaats.nl/q/kuilkleed/
of
https://www.kuiper-landbouw.nl/stal-en- ... leden.html (zit bij mij in de buurt) Belgie heb ik geen adressen voor je.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 16:39

Bowo schreef:
Onze balen staan buiten op pallets en onder een afdekzeil. Afdekzeil zit vast met touwen aan de pallets. Opstapelen gaat wel met behulp van een trekker, maar als je maar een paar baaltjes neerzet, is stapelen niet nodig.
Verder rollen we ze gewoon naar binnen wanneer een nieuwe baal nodig is.

Ik zou idd onze buurman kunnen vragen voor het stapelen, das nog geen uitdaging, maar ik kan ze binnen nergens kwijt -O-

tamary schreef:
Week of 2-3 afhankelijk van gewicht en tijd van het jaar. Eten 2 pony's en nu 4 schapen van. Totaal zo'n 15-25kg/dag afhankelijk van hoeveelheid gras.

Dankjewel!

Brainless schreef:
Ik gebruik nu kleine ronde ingepakte balen.
Wegen ca 120-130 kilo en kun je zo rollen.
Voor 2 1/2 paard gebruikte ik er 3 per 2 weken.
Wij kunnen er 3 halen op de aanhanger en dat werkt voor ons ideaal.

Voor volgend jaar ga ik kijken of wij er meer laten bezorgen in 1 x, maar dan moet er eerst worden opgeruimd :+

Rolde je die in je eentje?
Poekkie schreef:
Wij hebben ook voordroogbalen, de boer gevraagd om ze echt zo droog mogelijk te hebben en je ziet geen verschil met hooi.
Ze worden 1x per jaar geleverd in de zomer, een 40-tal balen voor een zestal D/E ponies. Verplaatsen doen we ook niet, geen idee hoe ik daar aan zou moeten beginnen.
Wat we wel doen is in het weekend een baal uitladen in een hokje ernaast zodat we er altijd makkelijk bij kunnen als het regent of slecht weer is zonder dat het nat wordt of schimmelt.
We hadden zowel op pallets als zo op de grond en ik merk geen verschil tussen beiden.
Afdekken is wel nodig, dit jaar hadden we enkele kapot gepikt door de vogels tijdens die koude periode. Vroeger deden we dat met grote dekzeilen (dan is het handig de balen op pallets te zetten zodat je het zeil aan de pallet kan binden), maar die houden het maar een jaar vol bij ons. Volgend jaar gaan we proberen om er dunne rubberen matten bovenop te leggen.

Die had ik idd gehoord! Goed extra afdekken. Maar ik wil er geen 40 hebben staan op mijn terrein :') ik ga denk voor een wat sneller opvolgende levering

tamary schreef:

Die zijn zwart he? Ik denk dat ik weet wat je bedoeld

Pandora2 schreef:
Ik heb een aanhangwagentje en daar kunnen juist 2 grote pakken droog hooi op. Ik ging het hooi dan bij de boer halen, aanhangwagen thuis afkoppelen, zeil erover en klaar. :D

Ik heb nu een nieuwe leverancier gevonden die midi-balen maakt. Echt een uitzondering in deze streek !
Zo'n baal rol je gewoon op z'n plek of kan je buiten op palletten zetten en afdekken.

Deze optie hou ik in mijn achterhoofd, maar om nu 4 aanhangers weg te zetten wordt misschien veel van het goede :')

veranadautje schreef:
Kijk naar de optie midibaal.die kan je in je eentje rollen en wij voeren 2 paarden hier 1 week mee. En kan je gewoon buiten opslaan

Hoe zwaar zijn die meestal?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:42

tamary schreef:

Zo doen wij het ook. We hebben een aantal grote gewikkelde balen staan (geen ronde balen, maar hoekige), we snijden deze aan 1 kant deels open en dan zo dat we het met dat plastic weer goed kunnen afdekken. Dit gaat heel goed. Nu doen wij ook niet enorm lang met een baal met 4 paarden. En wij laten dus regelmatig een aantal balen leveren ipv steeds grote leveringen. Die kunnen wij ook niet kwijt.
Ik heb dat eens met 2 paarden moeten doen en toen deden we te lang over een baal. Toen moesten we echt een deel uitschudden op een droge plek om te bewaren anders kwam de broei er in en ging het schimmelen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:44

Voor 1 paard en 2 shets zou je er ook geen 40 nodig hebben hoor :). Wij voeren 6 balen per maand aan 6 d/e ponies (zo’n 40-60 kg per dag aan hooi ongeveer afhankelijk van de koude).
Kleine leveringen kan altijd maar bij ons zijn van november tot april ongeveer de weides te nat om met een trekker door te rijden. Dan gaat alles stuk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 16:48

ik heb een aanhangertje waar 20 baaltjes oppassen, daar gooi ik gewoon een zeiltje over.
Dat aanhangertje is wel leeg in ten laatste 2 weken, als je langer wil bewaren zou ik kiezen om het aanhangertje onder een zeil te zetten en te parkeren onder een vorm van party tent oid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:25

Die van 120 kilo kan ik in mijn eentje met gemak rollen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:27

Wij hebben zelf een klein hok gebouwd en grotendeels aan de zijkanten afgemaakt met winddoek. Was niet te duur en werkt heel goed, vereist wel wat handigheid.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:29

Ik begon ooit met kleine onverpakte baaltjes. Had n hooiopslagje bijgebouwd zodat ik er 100 kon opslaan. Echter zat er altijd zoveel stof en prut in. Paarden gingen ervan hoesten ondanks binnen liggen en nieuwe snede etc..

Uiteindelijk voor de winter overgestapt op midibalen en dat bevalt beter. Kan voor de hele winter buiten opslaan en rol ze gewoon naar binnen toe zodat ze droog liggen als ik ze open heb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:57

tamary schreef:
https://www.marktplaats.nl/q/kuilkleed/
of
https://www.kuiper-landbouw.nl/stal-en- ... leden.html (zit bij mij in de buurt) Belgie heb ik geen adressen voor je.

Thanks ! Hiermee kan ik aan de slag met zoeken.

Billy 4 aanhangers ? := Je kan toch met 1 aanhangertje telkens bijhalen ? Ik heb 3 grote paarden staan en doe ongeveer een maand met 2 grote pakken hooi in de wintermaanden.

De midibalen bij mijn nieuwe leverancier wegen om en bij de 100k voor droog hooi en 60k voor stro.
Rolt gemakkelijk :P

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:23

veranadautje schreef:

Hoe zwaar zijn die meestal?[/quote]

Ik denk rond de 120 kilo maar eerlijk waar niet echt een idee.
Toen er nog veel gras was deed ik 10 dagen met een baal. Met die sneeuw en onbeperkt hooi 5 dagen(krijgen ook extra stro in de stal wat geknabbeld word) nu wordt het gras wat minder (²⁴/⁷ ) kunnen ze in de wei en doen ze er een weekje mee

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:27

20 balen en kan/kon de hele winter voeren. Afbeelding

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:34

Wat is de ruimte die je binnen hebt ? voordat ik over ging op voordrooghooi 450 KG balen had ik hooibaaltjes, die haalde ik zette ik op een pallet en reed ze naar binnen.
met een kleine ruimte kan je het ook zo vol mogelijk stapelen :)

Hoeveel stallen heb je? Mocht het er 3 zijn kan je zeggen dat je er 1 op offert om daar je hooi opslag te maken (( Mits het geen ruime boxen zijn natuurlijk !

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 02:27

Oude trailer voor je opslag.
Houten/ijzer/kunststof tuinhuisje plaatsen voor kleine baaltjes.
Grote balen in plastic, die voer je wel optijd op, en anders heb je midi variant nog. Iets duurder als klein baaltje hooi maar wel ingeseald en met de hand verplaatsbaar.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 07:07

veranadautje schreef:
20 balen en kan/kon de hele winter voeren. [ [url=m/8kLxih.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit, ideaal. En als de balen te zwaar zijn vraag je even wat hulp. Hier twee sterke mannen die altijd wel even willen helpen (lees spierballen tonen :D. )