Verhoogde poel/vijver/veedrinkplaats ervaringen gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Verhoogde poel/vijver/veedrinkplaats ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:31

Dag allemaal!

Helaas mogen we op ons terrein niet dieper dan 30cm graven. Een poel voor de paarden wil ik HEEL graag en daarom denk ik: dan maar de hoogte in.

Ik wil dus eigenlijk een poel uitgraven van 30cm diep, en de uitgegraven grond (en desnoods nog meer) gebruiken om de grond eromheen te verhogen zodat de poel uiteindelijk toch dieper wordt.

Ben wel bang dat het een beetje een 'vulkaan' gevoel wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ervaringen, ideeën en foto's zijn meer dan welkom!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:17

Je wil een poel voor de paarden. Wat moeten die paarden ermee doen?

Hoe wil je aan water komen om de poel te vullen en gevuld te houden?

Ik denk dat je op een behoorlijke (lees lomp) grote oppervlakte moet gaan werken om je randje met een werkbaar stevige helling/talud aan te leggen?

Waarom mag je maar 30cm diep? Is er sprake van een schone leeflaag op verontreinigde grond die je niet mag doorbreken?

SafeHaven

Re: Verhoogde poel/vijver/veedrinkplaats ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 14:28

Het is voor drinkwater, speelgelegenheid en afkoeling indien gewenst. Verder een aanvulling voor insecten en amfibieën.

De poel vullen we met opgevangen regenwater/kraanwater/keertje droog laten staan.

We mogen niet dieper omdat het agrarische grond is en we geen agrariërs zijn, en dus absoluut niks mogen op ons eigen land.

Het zou een deel helling kunnen zijn, maar ook een deel wat steiler en dan met een soort trapjes werken dacht ik, die eventueel ook beplant kunnen worden. Zo bespaar ik aan 1 kant veel ruimte.
Het moet natuurlijk ook geen meter hoog bouwwerk worden, als we 30 of 40cm kunnen verhogen geeft dat toch al wat meer diepte in de poel..

Ik weet het nog niet zo goed:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:34

En denk je dat je wél een kunstmatige heuvel mag aanleggen dan?
Ik vermoed zo maar dat je het grondlevel twee kanten niet op mag wijzigen. Niet graven en niet ophogen...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:53

SafeHaven schreef:
Het is voor drinkwater, speelgelegenheid en afkoeling indien gewenst. Verder een aanvulling voor insecten en amfibieën.

De poel vullen we met opgevangen regenwater/kraanwater/keertje droog laten staan.

Ik kan me niet voorstellen dat er vaak/lang water in zal staan als je niets doet aan afwerking (leemlaag of plastic) en plastic/vijverfolie is alvast geen optie met paarden. Of het moet nu al een hele natte plek zijn, dan zou het nog kunnen.

SafeHaven

Re: Verhoogde poel/vijver/veedrinkplaats ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 23:45

Er komt inderdaad folie in, en daar 50cm grond overheen als bescherming tegen paardenhoeven. We graven dus wel wat dieper, maar uiteindelijk is de poel maar 30cm diep dus bij controle niks te zien :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:08

Maar als de paarden de poel instappen gaan ze toch ook op de rand staan of er dwars doorheen lopen.Iets van lompheid en paarden :o?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:16

SafeHaven schreef:
Er komt inderdaad folie in, en daar 50cm grond overheen als bescherming tegen paardenhoeven. We graven dus wel wat dieper, maar uiteindelijk is de poel maar 30cm diep dus bij controle niks te zien :=

Op agrarische grond mag een permanent "bouwwerk" niet. En een poel met folie waar water in staat valt op. Én mag niet.
Tip: bespaar jezelf het gedoe..

Bovendien, aanvoer van gekeurde grond is duur.
Met wat pech moet je ontvangende bodem ook gekeurd, ook duur.

Ik zou als verrijking een bundel wilgentakken wegleggen en wat kruiden bij voeren.
En een waterpartijtje in je tuin realiseren, waar die wel mag..

Alternatief is een bestemmingswijziging aanvragen, of een afwijking op bestemmingsplan indienen. Als je via die route toestemming krijgt om dieper dan 30 cm te gaan kan je wat moois aanleggen :)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:21

Britta31 schreef:
Maar als de paarden de poel instappen gaan ze toch ook op de rand staan of er dwars doorheen lopen.Iets van lompheid en paarden :o?

Er komt niet echt een 'rand', het loopt heel flauw af en het folie wordt ver en diep genoeg gelegd..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 13:22

Bedenk bij dit soort wanden ook dat ze heel erg 'vlak' moeten zijn, dus een lage hellingshoek. En dat dit soort bouwwerken ook nog weleens willen verzakken. Ik heb ervaring met kampvuur kuilen/theaters, en daarin is afwatering soms wel een probleem (maar dat betekent meer een paar cm, en volgens mij wil jij veel meer), verzakkingen zijn daar vaak ook al een probleem, terwijl daar toch wel steen/bielzen zijn gebruikt ter versteviging, en er geen 400+kg lompe paarden overheen stampen. Dat scheelt toch wel denk ik.

Ik denk dat het een leuk, creatief idee is, maar misschien niet heel haalbaar.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 13:29

Akshay schreef:
SafeHaven schreef:

Op agrarische grond mag een permanent "bouwwerk" niet. En een poel met folie waar water in staat valt op. Én mag niet.
Tip: bespaar jezelf het gedoe..

Bovendien, aanvoer van gekeurde grond is duur.
Met wat pech moet je ontvangende bodem ook gekeurd, ook duur.

Ik zou als verrijking een bundel wilgentakken wegleggen en wat kruiden bij voeren.
En een waterpartijtje in je tuin realiseren, waar die wel mag..

Alternatief is een bestemmingswijziging aanvragen, of een afwijking op bestemmingsplan indienen. Als je via die route toestemming krijgt om dieper dan 30 cm te gaan kan je wat moois aanleggen :)

De folie is niet te zien, dus zal niet opvallen. Water blijft op lager gelegen delen wel vaker staan, het folie wordt aangebracht om deze periode te verlengen..

Er wordt geen grond aangeleverd, maar uitgegraven grond van de poel (30cm x 7m x 7m) gebruikt.

We hebben al verrijkingen genoeg, waaronder takken en kruiden ;) dat is het punt niet.

Bestemmingswijziging is ons via informele route verteld dat dat niet gaat gebeuren.

Het gaat er dus om of er mensen zijn die iets dergelijks hebben en hier foto's van hebben.
Of een ander leuk idee voor een verhoogde oever hebben.