Paard en shetlander klikken niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SMariffa

Paard en shetlander klikken niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 20:30

Ik heb een paard (1,75m) en een shetlandertje nu ruim een jaar bij elkaar staan en ze waren echt beste maatjes (meerdere keren per dag kroelen enz). Nu lijkt er iets gebeurt te zijn waardoor de shetlander bang is geworden van het paard. Ik heb alleen geen idee wat.

Wel is mijn paard vaak jolig/speels en loopt mijn shetlander wat stijver waardoor ze niet meer samen spelen. De laatste tijd gaat het shetje gewoon verstijfd in een hoek staan als mijn paard eraan komt.

Wel zoeken ze elkaar op om te eten en dit gaat ook goed. Maar zodra de shet naar het midden van de paddock gaat ziet mijn paard kans om te spelen en gaat het fout.

Herkent iemand dit of heeft iemand een idee hoe en of ik dit op kan lossen...

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 20:35

Een veilige plek creëren voor je shet? Hoek paddock bijvoorbeeld afzetten met een draad waar de shet onder door kan en je paard niet. Zo kan hij zich terugtrekken als hij geen zin heeft om te spelen.

tamary

Re: Paard en shetlander klikken niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:48

Laat de DA je shet eens goed nakijken, want stijf kan best pijn zijn en dan is spelen echt niet leuk meer.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:13

Stijf lopen bij shetjes is vaak bevangenheid, helemaal als ze op gras staan. Beste is de DA laten komen en de shet laten nakijken.
Bijna een jaar geleden was ze ook bijna bevangen lees ik.
Bij jongere shets komt het niet zo vaak voor maar misschien speelt ppid een rol.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 23:37

Klinkt als of de shet echt pijn heeft, ik zou er een veearts bij halen.

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 23:39

Hoefbevangen is ze 100% niet. Dit is nagekeken! Ze heeft nu ook al enkele maanden geen gras meer gehad. Die stijfheid heeft ze al langere tijd en wordt nu met fysiotherapie aangepakt!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:05

Wil toch even opmerken dat hoefbevangenheid niet altijd herkend wordt. Loopt ze stijver op een harde ondergrond dan op een zachte? Heeft ze moeite met een scherpe draai op een harde ondergrond?

Verder, pony's kunnen ook hoefbevangen worden van hooi. Ik wist dat ook niet tot onze welsh ineens midden in de winter hoefbevangen werd. Ik had tweede snede hooi, maar de dierenarts zei dat het geregeld voorkwam. Zeker als er daarbij nog brok/brood/appel etc wordt gegeven.

Ook luzerne (zonder melasse) zorgt bij sommige paarden/pony's voor hoefbevangenheid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:13

Dat hele kleine spul bij grote paarden vind ik vaak eng....
In het spelen gaat het snel verkeerd en lopen ze zomaar iets op.

Ik zou er een goede dierenarts/ chiropractor bijhalen en kijken of er niet iets scheef zit. Het is overduidelijk bang voor impact, dat herken ik van de mijne... die weet feilloos dat de grotere pony's sterker zijn (C pony's) en heeft dus altijd mogelijkheden om onder het draad door te gaan en een veilige plek te zoeken.

Dus zorg voor goede hulp, en een goede vluchtweg.

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 11:54

Ze loopt op het harde precies hetzelfde als op het zachte, kort draaien gaat juist wel goed.
Haar voer is helemaal goed afgestemd. Ze krijg metazoa op advies van de DA en heel schraal hooi (met voeranalyse onderzocht). Appels/wortels gaan er niet in alleen bleekselderij voor vitamine C.
Hoefbevangenheid is door de hoefsmid, DA en fysiotherapeut uitgesloten. Dit looppatroon is waarschijnlijk overgebleven toen ze het wel was en is haar nieuwe normaal. Met behulp van fysio zijn we dit aan het verbeteren en daar reageert ze ook goed op.

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 11:56

De metazoa krijgt ze trouwens maar de minimale hoeveelheid om ervoor te zorgen dat ze geen tekort krijgt in vitamines/mineralen en is door een voerspecialst voor haar aanbevolen

Marijke_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:36

Ik zou eigenlijk je shetlander nachecken of het niet ergens last van heeft.
Als jij ergens last van heb wil je het graag met rust laten en niet dat er nog een blije persoon aandacht vraagt en wilt spelen. Misschien ook een idee om voor de shet een plekje of een uitweg zodat die eigen keuze heeft. Want een groot paard is altijd sterker dan een kleine shet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:39

Ja soms kan een dier andere behoeftes krijgen. De een wil meer spelen en bij de ander neemt het af.

Dus ik ga mee in de Shetlander een veilige plek geven. Zodat hij zich terug kan trekken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:11

Spelen is echt niet voor beide partijen altijd leuk als ze zo in grootte en kracht verschillen. De behoefte tot spelen wordt er niet minder van, dieren moet niet "alleen maar" gezelschap hebben, ze moeten een maatje in hun maat hebben bij voorkeur, als het om spelen gaat. Bij merries speelt dat natuutlijk minder.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:18

Hoe zie jezelf de oplossing. Is het lichamelijk ongemak oplossen de oplossing. Of is misschien een andere keuze?

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:21

sumic schreef:
Een veilige plek creëren voor je shet? Hoek paddock bijvoorbeeld afzetten met een draad waar de shet onder door kan en je paard niet. Zo kan hij zich terugtrekken als hij geen zin heeft om te spelen.

Ik zou dit idd doen. Een ruime hoek afzetten, dat pony eronder door kan en het paard er niet bij. Wel breed genoeg dat het paard ook niet alsnog met het uitstrekken van zijn nek bij de shetlander kan.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:59

Wij hebben de afrastering dusdanig gemaakt dat het kleine grut (nu mini shetjes, maar voorheen ook een welsh A) altijd weg kan van de grote paarden...

Die kleintjes vinden het spelen van die grote paarden echt niet leuk... ze glippen dan altijd standaard onder de draden door naar een plek waar de grote niet kunnen komen..

Samen eten gaat prima... samen spelen is hooguit 2 minuten samen in de weide zijn en dan zijn alle mini's in no time op een andere plek... (ik durf eigenlijk zelfs te zeggen dat die 2 minuten vaak gewoon echt vluchtgedrag zijn) heel sneu voor de grote die wel wil spelen... maar het is gewoon niet fijn voor die kleintjes om met in hun ogen zulk impossant krachtig dier rond te huppelen... en ja... ze zijn hier verder dikke maatjes... maar spelen moeten ze met hun eigen formaat soortgenoten doen...

Overigens denk ik ook niet dat je shet in orde is... als het probleem verholpen is, zou je verwachten dat hij niet meer stijf is... heb je al foto's gemaakt van de hoeven? Wellicht is er toch een hoefbeenkanteling van de eerdere bevangenheid?

SMariffa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 14:14

Mijn shetje loopt weer helemaal goed, 2 fysio behandelingen hebben haar helemaal losgemaakt. Er is ook geen onderliggend probleem zoals ik al eerder zei. Ze heeft waarschijnlijk haar lopen destijds aangepast en is hier nooit meer vanaf gestapt. Ik heb natuurlijk als eerste uitgesloten dat zij lichamelijk niet in orde is.

Ze heeft haar eigen plek in de paddock maar staat hier eigenlijk nooit. Ze zoekt zelf het paard op en nu ze weer soepel is staat ze die zelfs uit te dagen!