Inspiratie gezocht: eigen zadelkast maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kristy1998x

Inspiratie gezocht: eigen zadelkast maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 21:03

Opzoek naar zadelkast inspiratie!

Gezien ik binnenkort verhuis naar een andere stalling en hier zelf voor een zadelkast moet zorgen kwam mijn vriend met het aanbod er zelf een in elkaar te knutselen. De zadelkast zal gemaakt gaan worden uit hout(platen) en zal in de deuren 2 figuurtjes krijgen. Ik ben opzoek naar wat inspiratie m.b.t de indeling. Het liefst heb ik 2 deuren/vakken. Hoe ziet jullie eigengemaakte kast er uit, welk slot hebben jullie, en hoe hebben jullie deze ingedeeld? Foto's van enkel de indeling van een 2 deurs kast zijn ook altijd welkom :o.
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 27-02-21 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Re: Inspiratie gezocht: eigen zadelkast maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:04

er is een topic over zadelkasten en kamers, misschien kun je dar inspiratie opdoen

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 21:34

Dankje voor de tip, heb ik al even in rondgekeken!
In dit topic toch wat specifieker opzoek naar zelfgemaakte kasten en de indeling ervan!

Lynn_Nikita schreef:
er is een topic over zadelkasten en kamers, misschien kun je dar inspiratie opdoen

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:37

Ik heb gewoon een archiefkast gekocht op Mp en die omgetoverd tot zadelkast:

Zo was hij eerst;

Afbeelding

Na een weekje hard aan het werk:

Afbeelding
Afbeelding

* ik weet dat de schapjes scheef zitten, helaas kon dit niet anders... kast was scheef :(

En met de inhoud;

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 12:50

probleem met veel archiefkasten is dat ze te ondiep zijn, 45 cm standaard, hou daar wel rekening mee ts
ik zelfs zou ook liever een metalen dan een houten hebben, hout is ook duur !

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:26

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:37

Lynn_Nikita schreef:
probleem met veel archiefkasten is dat ze te ondiep zijn, 45 cm standaard, hou daar wel rekening mee ts
ik zelfs zou ook liever een metalen dan een houten hebben, hout is ook duur !

Dat is zeker waar, deze was toevallig 60 cm diep, maar dan zit je wel met dekjes die niet makkelijk kunnen worden neergelegd, vandaar het kettingsysteem.

Zidore schreef:
https://www.woodandplay.nl/c-4676965/zadelkasten/ ik vind dit hele mooie, ik zou er liever hier 1 bestellen dan zelf maken (qua prijs verschilt het ook niet zoveel denk ik) maar ik ben liever lui dan moe haha

De kast kostte zelf €20,- en materiaal denk ik totaal €30,- dus scheelt denk ik nog wel een groot deel :j

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:48

Zidore schreef:
https://www.woodandplay.nl/c-4676965/zadelkasten/ ik vind dit hele mooie, ik zou er liever hier 1 bestellen dan zelf maken (qua prijs verschilt het ook niet zoveel denk ik) maar ik ben liever lui dan moe haha

Ik heb hier een kast vandaan, en hoewel ik er over het algemeen tevreden mee ben, heb ik er toch zelf nog wel het één en ander aan moeten doen. De deuren vallen bijvoorbeeld een stukje naar voren, waardoor we bovenop een extra haak moesten zetten. En tussen de deuren zat een spleet waar muizen doorheen konden. Dus daar moest ook weer een extra houtje. Vond ik toch een beetje jammer voor het geld.
De indeling daarentegen is wel echt heel erg fijn!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:31

Helaas geen foto meer en de kast moeten weg doen.
Kast op wieltjes, dus makkelijk te verplaatsen.
3 deurs kast.
Linker deur zadel gedeelte voor 2 zadels, laarzen en haken voor hoofdstellen/borsttuigen/longeersingels.
midden en rechterdeur was een planken gedeelte met 5 vakken. Breed genoeg om opgevouwen dekens of dekjes opgestapeld in kwijt te raken. Aan de deuren hangers voor reserve halsters en overige items die kunnen hangen. Planken waar de reserve halsters tegenaan kwamen waren iets korter, zodat de deuren goed bleven sluiten en ik de meeste diepte gewoon kon gebruiken.

Tips: ronde buizen, niet breder als het tussenkanaal van je zadel zijn het beste voor je zadel.
Meet je zadel goed op en voeg wat extra toe, zodat hij ook goed in de kast past.
Zorg dat je zadel op hanteerbare hoogte hangt, niks zo lastig als een zadel pakken en terughangen boven of onder je macht.
Spullen die je het meest gebruikt op pak hoogte leggen.

Wat ik nu anders zou doen.
Verzorgingsspullen in 1 van de deuren kwijt kunnen. Dekjes op kunnen hangen om te drogen. Peesbeschermers kunnen ophangen om te drogen.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 09:19

@Iesje0485 ohh dat is ook wel een goed idee, er zelf een om te bouwen ipv geheel te bouwen <3! Heb hier op zolder nog een kast staan met potentie, heeft deze ook eens een doel. Zat eerst te kijken naar iets zelf maken met hout maar hout is zoals gemeld ongelooflijk duur en met een kleine op komst heb ik niet zoveel behoefte aan dergelijke onnodige uitgaven als ik zelf een potentiële kast op zolder heb staan. Lijkt qua grootte een beetje op die van jou. Hoe heb je de steunen voor de dekjes gemaakt? Moet zeggen dat ik dat erg gaaf gemaakt vind. Gebruik voor nu tijdelijk even de kast van mijn staleigenaresse, zal vanavond een foto posten van de potentiële kast en mijn huidige kast/indeling.

Iesje0485 schreef:
Ik heb gewoon een archiefkast gekocht op Mp en die omgetoverd tot zadelkast:

Zo was hij eerst;

[ [url=m/HwSE2S.png]Afbeelding[/url] ]

Na een weekje hard aan het werk:

[ [url=m/MiJCkF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8qOE1n.jpg]Afbeelding[/url] ]

* ik weet dat de schapjes scheef zitten, helaas kon dit niet anders... kast was scheef :(

En met de inhoud;

[ [url=m/a3GnXo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij zijn juist heel erg van het zelf bouwen/dingen zelf ontwerpen, althans; ik heb een idee, mijn vriend voert het uit en ik dirigeer tijdens de uitvoering hiervan :P :P. De kasten op site die je doorstuurde zijn een beetje wat ik voor ogen heb! Maar denk dat dat iets voor in de toekomst is, kan altijd nog. Voor nu zal de kast op zolder gebruikt gaan worden, die staat momenteel doelloos te zijn dus blazen daar maar nieuw leven in.

Zidore schreef:
Laatst bijgewerkt door Kristy1998x op 03-03-21 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 09:25

ja dat begrijp ik, zeker als je het zo vele malen goedkoper kan doen, hier kan een slotje dan begrijp ik?

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 09:31

Een omgebouwde kast is in mijn ogen ook een eigen gemaakte kast dus inspiratie/tips hierin zijn vooralsnog welkom, voornamelijk qua indeling. Doel van dit topic was grotendeels eventueel bouwtekeningen/eigen kast bouw ontwerpen en hoe dit in werking is gegaan etc. Gezien er al een zadelkasten topic bestaat waar ik qua indeling wel inspiratie weg kan halen mag dit topic van mij wel gesloten worden :o.

Zidore schreef:
ja dat begrijp ik, zeker als je het zo vele malen goedkoper kan doen, hier kan een slotje dan begrijp ik?