Weide opnieuw in gebruik nemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hefke

Weide opnieuw in gebruik nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 10:31

Wij kunnen de beschikking krijgen over een weide. Deze weide is 3 jaar geleden gemaaid voor hooi. Daarna is er niets meer mee gedaan. Dus 3 jaar gras gegroeid, uitgebloeid en omgevallen. Nu staat er dus uitgebloeid oud gras. Wat kunnen we het beste doen? Maaien en het gras afvoeren of maaien en het gras laten liggen of andere opties? Ik hoor graag jullie adviezen.

belle_boef

Re: Weide opnieuw in gebruik nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:42

Paarden erop. Laten kaalvreten en omploegen door hun en daarna frezen en opnieuw inzaaien. Eerste jaar hooien en dan de paarden erop.

Of laten kaalvreten en kijken wat de grond en het gras doet.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:44

Idd de paarden erop, ze vreten het meestal wel redelijk kaal.
Komt vast vanzelf weer van alles omhoog.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:57

Bij het huis wat wij vorig jaar gekocht hebben zitten ook 2 weitjes. En het huis heeft 2 jaar leeg gestaan, maar dat er paarden stonden was nog langer geleden. Ook alles overgroeit ed. Ik heb ze erop gesmeten en ze hebben het goed kaal gemaakt. 1 stuk heb ik ze ook een groot deel van de winter nog gegeven. Dat moest zelfs kapot gelopen worden (super veel brandnetel en zuring). Hebben ze ook goed gedaan :D Die wordt dit voorjaar geploegd of geëgd, en dan opnieuw ingezaaid.

Hefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 11:14

Oké. Dank jullie voor de info. Moet je bij dat gras ook rekening houden met bevangenheid, dus rustig opbouwen of gewoon erop? Dat gras zal wel niet zo suikerrijk zijn of wel?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:23

Hangt er vanaf wat je paarden gewend zijn en hoe ze in elkaar zitten.

Te dikke Shetlanders die alleen mooi staan te zijn kunnen er bijvoorbeeld minder goed tegen dan een gemiddelde kwpn'er die vol in de sport loopt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:33

belle_boef schreef:
Paarden erop. Laten kaalvreten en omploegen door hun en daarna frezen en opnieuw inzaaien. Eerste jaar hooien en dan de paarden erop.

Zou niet gaan ploegen, frezen en inzaaien. Het kost best wat tijd eer een grasmat voldoende stevig is om er paarden op te laten. En zonde van de grasmat en het bodemleven dat je hebt.

Ik zou het de paarden laten kaalvreten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:53

In principe zal in dat lange gras niet veel tot geen voeding zitten op dit moment, uitproberen hoe ze er op reageren, gaan ze aan de race dan korter er op blijft de mest mooi vast gaat het goed.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:12

Ik zou dan eens kaal gevreten het onkruid maaien, dit moet voor het in bloei komt en dit herhalen. Het gras groeit sneller dicht als het onkruid, maar dan moet je wel zelf met regelmaat kunnen maaien. Het afgesneden laten liggen is voeding voor het gras. Met onkruid wel opletten dat je geen giftige planten laat liggen, want gemaaid hebben ze de neiging alles op te eten. Als je paard gevoelig voor HB is zou ik het niet geven.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:56

Solleke_Noah schreef:
belle_boef schreef:

Zou niet gaan ploegen, frezen en inzaaien. Het kost best wat tijd eer een grasmat voldoende stevig is om er paarden op te laten. En zonde van de grasmat en het bodemleven dat je hebt.

Ik zou het de paarden laten kaalvreten.

Ligt er heel erg aan wat er allemaal groeit. Als er weinig gras groeit zou ik voor opnieuw beginnen gaan. Vreten ze het kaal en blijkt er best gras te staan hoef je natuurlijk niet zoveel te doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:57

Hefke schreef:
Oké. Dank jullie voor de info. Moet je bij dat gras ook rekening houden met bevangenheid, dus rustig opbouwen of gewoon erop? Dat gras zal wel niet zo suikerrijk zijn of wel?

Als het gras dat hoog is allemaal dood is zullen de meeste daar niet hard aan eten maar de jonge scheuten pakken onderin. Is het nog redelijk groen van kleur zou ik gewoon strook begrazing doen en elke keer een stuk kort laten eten. Krijg je het mooiste kort

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:02

belle_boef schreef:
Hefke schreef:

Als het gras dat hoog is allemaal dood is zullen de meeste daar niet hard aan eten maar de jonge scheuten pakken onderin. Is het nog redelijk groen van kleur zou ik gewoon strook begrazing doen en elke keer een stuk kort laten eten. Krijg je het mooiste kort

Sowieso krijg je met strookbegrazing het vaak het mooiste kort, dus misschien sowieso slim

Ik heb mijn hb-gevoelige cushingpony 2 winters lang probleemloos op een(goed bemest) stuk van ca. 3 hectare kunnen laten lopen(samen met 3 andere paarden) ik lette zelf erg goed op het weer, en of het gras weer groener begon te worden etc.
Zoals afgelopen weekend dat het vrij warm was, dat zijn risico-dagen, maar als de temperatuur(en uren zon) laag genoeg blijven is er vrij weinig risico.
Ook zorgde ik ervoor dat ze wel een "bodem" met hooi al hadden.

Hefke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 13:49

Ligt er heel erg aan wat er allemaal groeit. Als er weinig gras groeit zou ik voor opnieuw beginnen gaan. Vreten ze het kaal en blijkt er best gras te staan hoef je natuurlijk niet zoveel te doen.[/quote]

Op het moment zie het eruit als een uitgebloeide heide. Er stond met name gras, maar ook distels, berenklauw en zuring. Maar alles is dor. Weinig groen meer te zien.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:54

Ik zou het maaien, gras afvoeren, land bespuiten, mest erop en dan de paarden erop (wel met de tussenpozen die nodig zijn na de bewerkingen)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:29

Ik zou de weidebloter eroverheen halen en waar nodig wat kalk en ruige mest erop gooien.