Welke machine als hulpmiddel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Welke machine als hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 21:26

Ik heb momenteel twee paarden thuis en een piste+ weides.
Omdat ik alles alleen met de hand doe en fulltime moet werken is het soms best zwaar. De piste hark ik bijvoorbeeld met de hand.
Daarom zou ik willen vragen welke machine jullie aanbevelen om het werk wat te verlichten.

En wat qua prijs kwaliteit nog de moeite is natuurlijk.

Waarbij ik zoal hulp kan gebruiken:
Het omkeren van de mesthoop
Het opscheppen van de mesthoop
Het frezen van de piste
Het slepen van de piste
Het slepen van de weides
Het inzaaien van de weides
Weides bemesten en kalken

Welke machine zou het meest kunnen voldoen of wat zou nu op dit moment volgens jullie de beste investering zijn?
Ik twijfel aan een mini tractor of zo of een iets met een grijparm of een zitmaaier waar ik wat achter kan hangen.

Graag tips !! :)

pillow

Re: Welke machine als hulpmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:32

Voor al deze zaken zul je toch aan een normale tractor met voorlader moeten denken. En daar dan toebehoren (bakvlakker frees weidesleep kunstmeststrooier) bij kopen, alles in 1 machine zul je niet vinden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:37

- waarom zou je dat willen doen. 1x per jaar - gewoon deels vers - laten uitrijden over je wei of anders laten afvoeren

- waarom zou je dat willen doen. Je laat een loonwerker de mesthoop 1x per jaar leegmaken en uitrijden (of afvoeren)

Het frezen van de piste
- laat je 1x in de 3-4 jaar doen door je loonwerker

Het slepen van de piste
- tractor plus sleep aanschaffen

Het slepen van de weides

- inzaaien doe je 1x in de 6-7 jaar. Daar huur je een loonwerker voor in.

- koop een kunstmeststrooier voor achter je tractor, daar kan je ook korrelkalk mee verspreiden. Dierlijke mest laat je uitrijden/injecteren door je loonwerker

Wat wel handig kan zijn:

Je mestput laten verdiepen. Een lege kruiwagen omhoog uit een put kruien is makkelijk dat een volle een bult oprijden.
Een veegmachine aanschaffen.

En als je toch een tractor koopt: een bloter kopen om de mestplekken te maaien.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 22:28

Ibbel schreef:
- waarom zou je dat willen doen. 1x per jaar - gewoon deels vers - laten uitrijden over je wei of anders laten afvoeren

- waarom zou je dat willen doen. Je laat een loonwerker de mesthoop 1x per jaar leegmaken en uitrijden (of afvoeren)

Het frezen van de piste
- laat je 1x in de 3-4 jaar doen door je loonwerker

Het slepen van de piste

Het slepen van de weides

- inzaaien doe je 1x in de 6-7 jaar. Daar huur je een loonwerker voor in.

- koop een kunstmeststrooier voor achter je tractor, daar kan je ook korrelkalk mee verspreiden. Dierlijke mest laat je uitrijden/injecteren door je loonwerker

Wat wel handig kan zijn:

Je mestput laten verdiepen. Een lege kruiwagen omhoog uit een put kruien is makkelijk dat een volle een bult oprijden.
Een veegmachine aanschaffen.

En als je toch een tractor koopt: een bloter kopen om de mestplekken te maaien.

Ja het omkeren doe ik omdat de mest dan sneller zou composteren en ik dacht dat een hoop een paar jaar moet liggen alvorens je die kan uitrijden op een weide waarin ze grazen?

De piste wordt hier jaarlijks gefreesd omdat het eigenlijk geen echte piste is maar leem en kleigrond waarvan het gras is kapotgelopen. Deze grond is echt jaarlijks een steen. Maar zo te lezen is een tractor dan toch het meest dringende om te kopen zodat ik er een sleep achter kan hangen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:34

Een elektrische kruiwagen scheelt ook al werk.Ik ben er zelf heel blij mee.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:37

Mest wordt hier jaarlijks uitgereden.

Inzaaien doe je idd toch niet jaarling?

Voor de rest traktor met sleep en kunstmeststrooier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 22:47

Compostwormen komen vanzelf en die doen veel van dat werk gratis (zolang er grond contact is tenminste, anders kijken of je aan een lading kan komen om jouw hoop te starten, maar wel zorgen dan dat er altijd mest voor ze te composteren is). Afdekken helpt tegen uitdrogen. Je kan ook er een goede gaasafrastering omheen zetten en er een toompje kippen op loslaten. Machine zou niet mijn eerste keuze zijn, en voor wat echt zo moet zoek ik liever een loonwerker/oud boertje met lichte trekker (gewicht verdicht je grond) die dat in een paar uurtjes gedaan heeft. Bak/wei slepen mogen de pony's doen, onkruid/mestplekken paarden bloten doen de schapen (gelijk met bestrijden wormen en bemesten, flexnet spant stukje af waar ik ze wil hebben), veel beter voor je wei, en leuk om naar te kijken (genieten is nl ook heeeel belangrijk!).

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 23:01

tamary schreef:
Compostwormen komen vanzelf en die doen veel van dat werk gratis (zolang er grond contact is tenminste, anders kijken of je aan een lading kan komen om jouw hoop te starten, maar wel zorgen dan dat er altijd mest voor ze te composteren is). Afdekken helpt tegen uitdrogen. Je kan ook er een goede gaasafrastering omheen zetten en er een toompje kippen op loslaten. Machine zou niet mijn eerste keuze zijn, en voor wat echt zo moet zoek ik liever een loonwerker/oud boertje met lichte trekker (gewicht verdicht je grond) die dat in een paar uurtjes gedaan heeft. Bak/wei slepen mogen de pony's doen, onkruid/mestplekken paarden bloten doen de schapen (gelijk met bestrijden wormen en bemesten, flexnet spant stukje af waar ik ze wil hebben), veel beter voor je wei, en leuk om naar te kijken (genieten is nl ook heeeel belangrijk!).

Mijn mesthoop is 1 grote plakkerige brij die volgens mij te nat is. Het stinkt en plakt allemaal aan elkaar. Men zei mij dat het hierdoor niet verder composteert en dat het omkeren zou kunnen helpen er weer lucht in te krijgen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 23:03

tengeltje11 schreef:
Mest wordt hier jaarlijks uitgereden.

Inzaaien doe je idd toch niet jaarling?

Voor de rest traktor met sleep en kunstmeststrooier.

Maar als ik het goed begrijp halen jullie mest uit de weide in de zomermaanden om het nadien in het najaar terug in de weide uit te rijden ?

Hier strooi ik enkel in het voorjaar fertigreen en in het najaar korrelkalk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 23:07

Hier niets uit de wei, maar de mest(en stro) van tijdens de wintermaanden op de composthoop. Blijft dan veel de zomer liggen en wordt in het najaar uitgereden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:21

Ik sleep de wei en verspreid daarmee de mest. Ik begin er niet aan om 2 hectare uit te mesten, ben gekke gerrit niet :+
Ik laat mest injecteren (koemest), en de paardenmest van de wintermaanden gaat ook in het voorjaar over het land. Gewoon (deels) vers.
Als je goed ontwormt is zowel het verspreiden van de mest als het uitrijden van verse mest geen probleem. Het verteert nl prima op de plek waar je ook wilt dat het voedsel in de grond brengt. Dat is niet anders dan een verse hoop keutels die je laat liggen/verspreidt.
En laten verteren op je composthoop (composteren) maakt dat (een deel van) het "voedsel" in de mest domweg in de bodem van je mesthoop verdwijnt. En daar hoef je geen vruchtbare grond te hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:58

Ik zou eerder voot een kniklader of weideman kiezen. Kleiner en compacter,met de mestbak kan je gemakkelijker werken, je kan er een mestvork of balenpress op zetten om hooi en strobalen op te pakken, en er kan ook een sleep achter.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:14

En voor hoeveel uur kun je een loonwerker inhuren voordat je zo'n machine er uit hebt?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:40

Ibbel schreef:
En voor hoeveel uur kun je een loonwerker inhuren voordat je zo'n machine er uit hebt?

Heel wat uurtjes, jaren.... En vergeet het onderhoud aan je machines niet. Kun/doe je dat zelf? En heb je stallingsruimte ervoor?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 17:03

criollo_yess schreef:
Ibbel schreef:

Heel wat uurtjes, jaren.... En vergeet het onderhoud aan je machines niet. Kun/doe je dat zelf? En heb je stallingsruimte ervoor?

Hier tellen ze ongeveer 60 euro per uur zonder btw voor een loonwerker

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:19

Tweedehands beginnen ze bij 15.000 euro, zo even snel te zien. Da's 250 uur loonwerker. Dat is 25 jaar lang 10 uur per jaar een loonwerker kunnen inhuren.
En dan mag je de BTW voor de loonwerker rekenen voor onderhoud en brandstof van je kniklader.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:22

Duhelo schreef:
Ik zou eerder voot een kniklader of weideman kiezen. Kleiner en compacter,met de mestbak kan je gemakkelijker werken, je kan er een mestvork of balenpress op zetten om hooi en strobalen op te pakken, en er kan ook een sleep achter.

In een utopische wereld zou ik ook graag een weidemann willen, maar dit is iets wat je meestal bij grote stallen aantreft. Hier doen we álles ermee(behalve kunstmest strooien) maar ja grote stal van 50+ paarden, dan kan het uit.
Maar die krengen zijn duur :+ :+

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:36

Britta31 schreef:
Een elektrische kruiwagen scheelt ook al werk.Ik ben er zelf heel blij mee.

Welke heb je?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:01

Helemaal met Ibbel eens.
Wij hebben ook al die dingen niet, de loonwerker wel :D

Wij hebben een trekker, een weidesleep, een bloter, een mestverspreider en een cultivator.
En daarmee komen heel flink uit de voeten.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 18:26

DuoPenotti schreef:
Helemaal met Ibbel eens.
Wij hebben ook al die dingen niet, de loonwerker wel :D

Wij hebben een trekker, een weidesleep, een bloter, een mestverspreider en een cultivator.
En daarmee komen heel flink uit de voeten.

Maar die trekker, een weidesleep, een bloter, een mestverspreider en een cultivator trek je toch ook met iets?
Want ik heb hier dus letterlijk niks en doe alles met de hand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:29

Dat is de trekker :D
Tractor kun je hem ook noemen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:52

Begin gewoon maar eens met een tractor en een sleep. Zo te horen is je bak slepen je grootste klus met de hand die je vaak doet. Of beleer je paard voor de sleep, heb je alleen die sleep maar nodig.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:16

Duhelo schreef:

Weidemann is een duits machinemerk en geen machine op zich.Er worden onder ander knikladers gemaakt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:44

Ibbel schreef:
En laten verteren op je composthoop (composteren) maakt dat (een deel van) het "voedsel" in de mest domweg in de bodem van je mesthoop verdwijnt. En daar hoef je geen vruchtbare grond te hebben.

Je mesthoop hoort op een dichte vloer te liggen, dus dat kan als het goed is niet.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 23:42

Ibbel schreef:
Begin gewoon maar eens met een tractor en een sleep. Zo te horen is je bak slepen je grootste klus met de hand die je vaak doet. Of beleer je paard voor de sleep, heb je alleen die sleep maar nodig.

Hmmm kan je met een kniklader niet beiden ? Een sleep erachter hangen en vooraan scheppen?
Waarom nemen mensen dan een kniklader en een tractor?
Maar je hebt gelijk hoor. Die bak slepen is de grootste ellende. Ik ben er ongeveer 11u aan het harken voor het klaar is ... dus het wordt verspreid over meerdere dagen.