Slowfeeder gevaarlijk of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Slowfeeder gevaarlijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 18:16

Hoi,

Ik vraag mij af of jullie een slowfeeder als gevaarlijk ervaren of juist niet? Ik bedoel dan zo'n zak die je aan de 2 bovenste punten kan bevestigen en dan tegen het tralies van de stal aan.

Ik lees wel eens van mensen die bang zijn dat het paard er met de benen achter blijven hangen of bang zijn dat ze met de tanden achter de mazen blijven hangen.

Zelf twijfel ik of ik er een neem, mijn paard poept en plast namelijk op het hooi en gooi ik dus uiteindelijk een aardige hoeveelheid hooi weg..

Laurievc

Re: Slowfeeder gevaarlijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:29

Ik heb hier 14 boxen op slowfeeder staan en buiten 1 clown waarbij ik de zak hoger moet hangen omdat hij er anders in zit met zijn hoefijzer, nooit problemen.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:53

Bij ons alle paarden met slowfeeder, behalve die van ons: ze hangt zichzelf op aan een slowfeeder. Geen goed plan, zij krijgt haar hooi dus los in stal.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:24

Hier heb ik alle slowfeeders opgehangen met tayraps, als het druk op het net komt te staan dan schiet de tayrap los. Hier een keer gehad dat een pony begon te stijgeren in de stal (omdat maatje weg ging) landen met het been in de slowfeeder, was toen toch blij dat hij los ging, was toen niks aan de hand. Wel wat dikkere tyraps gebruiken, anders schieten ze continue los. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 20:01

kaylee schreef:
Hier heb ik alle slowfeeders opgehangen met tayraps, als het druk op het net komt te staan dan schiet de tayrap los. Hier een keer gehad dat een pony begon te stijgeren in de stal (omdat maatje weg ging) landen met het been in de slowfeeder, was toen toch blij dat hij los ging, was toen niks aan de hand. Wel wat dikkere tyraps gebruiken, anders schieten ze continue los. :)

Dit vind ik idd wel een goede tip!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:21

Hier indd ook voor t hele spul slowfeeders in de schuilstallen en gelukkig nog nooit iets geks gebeurd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:54

Ik was laatst in het donker bij mijn paard en toen ik weg wilde gaan dacht ik dat hij stond te schuren in zijn stal. Ik bleef even staan en opeens zie ik een voorbeen in het hooinet vast zitten.

Wegens astma moet hij zo laag mogelijk eten maar ik heb hem toch maar hoger gehangen en nu gaat het goed.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:57

Hier hebben ze ook alle drie er een in de stal. Nooit problemen mee gehad.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:23

Ik heb er eentje gevonden met zijn voorbeen in het net. Hoe lang hij daar op drie benen heeft staan wachten weet ik niet. Hoewel hij veel bloed had, bleef hij dus toch wachten. Geen kwetsuur.
Nu heb ik hooinetten met kleinere mazen en zorg ik dat de onderkant toch altijd 80 cm boven de grond hangt,
De speelvogel krijgt geen net meer.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:29

Ik heb ze in netten, als net oveer hooi heen in een bak en in een kliko (zodat hooi droog blijfft) en werkelijk nog nooit problemen gehad.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:44

Ik gebruik al jaren slowfeeder-netten in 14 stallen (voor de vakantie en pensionpaarden)
Nooit geen problemen.
Ze hangen hier wel ruim een meter van de grond af.
Ze hangen aan 5 aanhangerrubbers (ook wel schapenrubbers geheten) zodat er wat rek in zit als ze er aan trekken (eten) daardoor blijven ze langer heel.
Met deze netten doe ik nu al 4 jaar.

Maar ik moet zeggen mijn eigen paarden lopen 24/7 buiten met schuilstal mijn ene merrie sloopt binnen no time alles wat net is dus die eten hun hooi uit bakken :+

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 00:45

Ik Hang de nette hoog en heb geen problemen.
Afbeelding

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 00:54

Afbeelding
Wij hebben de slowfeeders zo tegen de stalwand vastgemaakt met musketons. Nooit problemen mee gehad. Ze zouden al heel wat moeite moeten doen om er met een hoef oid in vast te geraken, daarvoor hangt het vrij hoog. Paarden dragen nooit halsters in de paddock en hebben geen hoefijzers dus er kan ook werkelijk niets blijven aanhaken. Daarbij zijn de mazen vrij klein.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 01:02

Hier helaas wel een negatieve ervaring met zo’n rechthoekig net die aan de 2 bovenpunten hangt (zelfde als hierboven, maar kleine variant). Pony is met rollen er in terecht gekomen. Het net is achter zijn ijzer blijven hangen en compleet vast gaan zitten. Door het stribbelen had hij ook nog zijn andere achterbeen erin gekregen. Stalhouder trof hem ‘s ochtendsvroeg ondersteboven aan in stal :(
Onderkant van het net hing op schouderhoogte, dus al vrij hoog, en ook nog in een hoek waar het rollen niet echt aannemelijk was...maar toch gebeurd. Gelukkig heeft hij er niks aan over gehouden behalve wat schrammen.

Zonder ijzers was het overigens wel goed gegaan dus dat zou je mee kunnen nemen in je beslissing.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 01:08

Hier slow feeders die wel gewoon op de grond steunen omwille van het gewicht en het de natuurlijke eethouding van het paard beter tegemoet komt.
Nog geen problemen mee gehad.

Ik gaf eerst hooi Los op de grond maar dan gebruiken ze het liever als toilet helaas :\

Hier lopen 3 paarden allemaal blootvoets en zonder halsters.
Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 01:19

Hier ook al sinds 2016 alles in slowfeeders, op stal en buiten. Nooit problemen mee gehad. Ooit wel eens een zak met een scheur in teruggevonden, maar paard had niets en nooit geweten hoe het gescheurd was.

Maar ik zou er wel op letten van altijd halsters af te doen en zakken niet te laag indien je paard ijzers heeft of brokkelstukken aan de hoeven.

Hefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:26

Wij hebben ook al een aantal jaren slowfeeders ophangen. Tot nog toe weinig problemen gehad. Een pony krijgt het klaar om met de gesp van zijn deken in het hooinet te blijven hangen. Gevolg was dat de deken volledig in flarden was gescheurd. We tapen nu de gesp af en de volgende deken wordt er een met klitteband.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:34

Helaas, ook hier laatst een hooinet geprobeerd. Volgende dag stond mijn shet met een voet in het net. Gelukkig wel rustig en geen verwondingen. Twijfel nu om er een te maken van een IBC vat, maar wel benieuwd of dit veiliger is...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:43

Afbeelding

Wij hebben ze zo hangen, enige wat ik nog mee heb gemaakt, is dat de andere pony met de gespen van de deken vast zat.
Hier hangen ze met kettingen om de spijlen, andere box heeft tiewraps, die pony bijt soms wel de tiewraps er af, maar dat is het enige.
Ik gok sinds 5 jaar hooinetten, en verder helemaal geen problemen mee gehad.
Geen ijzers en geen halsters

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:47

veranadautje schreef:
Ik Hang de nette hoog en heb geen problemen.
[ [url=m/wLupBn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op deze hoogte heeft mijn paard er eens met de gesp van de deken in gehangen toen ik het net ook in het midden had hangen.
Nu dus maar tegen de wand.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:30

Afbeelding

De mijne hangen zo. Bovenkant is niet dicht gemaakt. Alleen de twee hoeken bovenin zitten vast aan de spijlen van de stal. Ze hangen net niet op de grond.
Ik heb ze nu denk ik twee jaar hangen en ik heb er nooit problemen mee gehad. Nu moet ik wel zeggen dat mijn paard zelf kan kiezen om naar binnen of naar buiten te gaan en dat zijn stal niet zo iniminie is als de meeste stallen. Ik denk dat je vooral risico loopt met grote mazen of met kleine stallen omdat het paard dan niet anders kan dan tegen het hooinet aan liggen rollen.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:53

Hier nog nooit problemen gehad. Heb één slowfeeder in een palletbox dus die is sowieso veilig. En dan nog één die ophangt aan een hooiruif. Die hangt iets hoger dan borsthoogte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:37

kaylee schreef:

Tie wraps

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:07

Ik had ook een slowfeeder een meter van de grond hangen, groot paard, omdat hij er ook met zijn deken achter bleef hangen. Maar hij staat in zo'n rare houdingen uit het net te eten. Met rijden begon hij steeds erger met zijn hoofd te schudden. Dus vermoedelijk last van zijn rug ofzo door de rare houdingen. Net er uit en het schudden was na een week over. Dus hij krijgt geen slowfeeder meer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:41

Het eten uit een net en dus op grotere hoogte is gewoon niet ideaal. De slokdarm van een paard is gemaakt om vanaf de grond te eten en niet om vanaf borsthoogte of hoger te eten.
Ook stof kan sneller in de longen terecht komen.

Vandaag heb ik mijn netten vervangen door een eigen creatie:
De netten waren een tijdelijke oplossing omdat ze op hooi wat los op de grond ligt gewoon mesten en plassen en er dus teveel verspilling is.

Nu een hooibak gemaakt
Afbeelding