Paard en shet in 1 stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deborah_D

Paard en shet in 1 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 17:10

Ik heb thuis een inloopstal van 4 op 4,5 meter, in de winter wil ik de paarden graag kunnen binnen zetten moest het weer echt niet meezitten, dit door de klei/leem ondergrond die extreem modderig wordt. Het plan is al om mudcontroll matten te leggen. Ik was zelf aan het denken om een deur te maken aan deze stal dat ik ze dicht kan doen zodat ze wel nog naar buiten kunnen kijken. Is dit een goed idee om ze samen te zetten of is dit te gevaarlijk?

Om hooi te eten staat ze altokd naast elkaar in de stal dus vriendjes zijn het wel.

Maar graag wil ik jullie meningen en ervaring weten hierin

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:28

Tja, hier staan ze ook naast elkaar hooi te eten maar eer mijn haflinger het zat is krijgt de kleine een schop en moet ie ergens anders eten. Persoonlijk zou ik het niet doen, als de kleine in een hoek word gejaagd en een trap krijgt kan hij geen kant op. 4 bij 4.5 meter is ook niet belachelijk groot.

Moonlight17

Re: Paard en shet in 1 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:37

Sluit ze is een paar uur op met hooi op een 4x4,5 stukje of de stal terwijl je er bij kan blijven.
Werkt dat al niet, dan zou ik de moeite niet eens nemen om de stal verder af te sluiten.
Gaat dat goed dan, zou je er is een gokje op kunnen wagen met een nachtje.
Gaat dat nog steeds goed, dan zou ik de gok wel aandurven.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:42

Hoe groot is het paard?
Ik heb mijn shet een tijd met mijn ruin samen gehad toen ik ze nog in stallen zetten. Die stonden samen in 7 x 3. Dat ging prima, shet kon ver genoeg weg lopen. Dat is in een meer vierkante ruimte anders.
Nu staan mijn boxen open waardoor mijn merrie bij de shet en ruin staat.
Ze hebben de grote box ( 2 uitgangen, eigenlijk 2 boxen zonder tussenschot) en 1 kleine box ( 3 x 3.5) maar ook het stuk ervoor (totaal 11 bij 4.5 voor de boxen).

Uitkomst is dat de shet en ruin samen in de kleine box liggen, merrie in de grote. Shet wil soms over lopen naar de merrie.
Ruin wil altijd in de kleine box staan, jaagt merrie eruit, das zijn plek geworden volgens hem.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:56

Ik heb mijn paard van 1,65 en mn pony van 1.40 in 1 stal van 3x6(normaal een merrie&veulen box)
Echt de beste keuze ooit... mijn paard is nogal een zenuwpees op stal, pony enorm netjes én de baas. Dus paard heeft maar te luisteren..
Als ze normaal(op een klein stukje) erg goed met elkaar kunnen zou ik niet zien waarom het niet zou kunnen.
Toen ik er nog 4 had(nu 3) stonden ze altijd schouder aan schouder te eten, ook als er meerdere voerbakken waren. ik had niet de meest handige schuilstal toen, 2 boxen met een halve tussenwand, maar als ze met slecht weer wel op stal stonden stonden ze met zijn 3en (2 grote paarden en pony) gesandwicht in een box van 2,85 bij 2,85, er was echt wel een andere optie, maar zij vonden dit blijkbaar de beste...
als de verhouding zo is dat dit probleemloos gaat, dan prima.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:58

Is er geen mogelijkheid om een stuk te bestraten? Dan kan je eventueel een voerplek in de stal maken maar wel de deur open laten. Zo kunnen ze als ze elkaar zat zijn ook nog droog buiten staan.

deborah_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 18:04

Dit zijn ze, 2 ruinen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het plan is wel om 65m2 mudcontroll matten te leggen aan de stal.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:13

Tja.... hoe meer ruimte hoe beter....

" vroeger " (15 jaar terug) was het op de manege echter hip om een paard en shet samen te zetten in een box van 3 x 3..... of het fair is voor het dier is een tweede, maar er zijn nooit problemen geweest.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:26

Het hoeft maar 1x fout te gaan en persoonlijk vind ik de ruimte veel te klein voor 2paarden.

Hoe lief ze samen ook zijn er kan zo een irritatie komen en als ze dan niet weg kunnen komen dan worden er rake klappen uitgedeeld.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:32

Is het geen optie om rondom de stal een stukje betonplaten neer te leggen? Dan blijft de uitloop schoon. Dan is ook de noodzaak om ze op te sluiten wat minder groot.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:00

Autumnn schreef:
Tja.... hoe meer ruimte hoe beter....

" vroeger " (15 jaar terug) was het op de manege echter hip om een paard en shet samen te zetten in een box van 3 x 3..... of het fair is voor het dier is een tweede, maar er zijn nooit problemen geweest.

Maar 3x3 is al vrij klein voor een gemiddeld-groot paard, dus ja, dát is te klein.

Ik verbaas me er over hoeveel mensen er 'tegen' zijn, enig idee hoeveel opfokstallen er zijn met vrijwel hetzelfde concept maar dan met grotere groepen..
ik ken véél stallen waar het zeer gebruikelijk is om 2 jaarlingen in een box van 3,50 bij 3,50 te zetten. Moeder en veulen staan ook samen.
Als je paard dus gewoon sociaal is en de box groot genoeg dan is er imo net zoveel kans dat het mis gaat in een box dan ergens anders.

Overigens waar ik wel wat zenuwachtig van word is schuilstallen met "kleine" openingen(zeg gelijk aan een gewone box, of zelfs nog groter) en dan een groep paarden die niet zo gezellig met elkaar is, of een nieuw paard wat erbij komt.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:15

Mijn paard van 1.70 en mijn shet van 95cm hebben met de sneeuw van de afgelopen periode samen in een stal gestaan. Normaal staat de shet buiten maar doordat haar schuilstal ingesneeuwd was moest het wel. Omdat het dikke vriendinnen zijn, ze overdag samen buiten staan en mijn paard een stal van 4x9 meter heeft durfde ik het wel aan.
Het nadeel vond ik dat de shet wel heel veel hooi kon eten :+ . Normaal gesproken staan ze snachts in haar schuilstal met afgepast hooi..

Afbeelding

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:11

Volgens mij zie ik je shet al groeien zo in het hooi hallala :+

Maar jou stal is al een keer zo breed,dan hebben ze al veel meer vlucht ruimte en kan het ook prima.

Ze staan er wel erg lekker en gezellig bij in zoveel stro/hooi.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:28

Als slecht weer stuk is 4 x 4.5m veel te klein voor 2 paarden. Met een flink stuk verharding er aan waar je ook voert kan er veel zolang ze elkaar inderdaad zo aardig vinden. Of die mudcontrol platen genoeg doen qua geschikte ondergrond in zo'n geval weet ik niet. Hier gebruik ik 2e hands grote tegels, makkelijk aan te komen, zeer betaalbaar en makkelijk schoon te houden (mits goed gelegd). Verharding en dus andere ondergrond maakt ook dat de hoeven in het werk beter tegen verschillende ondergronden kunnen.

Eef_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:46

deborah_D schreef:
Ik heb thuis een inloopstal van 4 op 4,5 meter, in de winter wil ik de paarden graag kunnen binnen zetten moest het weer echt niet meezitten, dit door de klei/leem ondergrond die extreem modderig wordt. Het plan is al om mudcontroll matten te leggen. Ik was zelf aan het denken om een deur te maken aan deze stal dat ik ze dicht kan doen zodat ze wel nog naar buiten kunnen kijken. Is dit een goed idee om ze samen te zetten of is dit te gevaarlijk?

Om hooi te eten staat ze altokd naast elkaar in de stal dus vriendjes zijn het wel.

Maar graag wil ik jullie meningen en ervaring weten hierin

Mijn paard (161) staat met een pony (145) in een inloopstal van 3,5 x 4,5. Als de deur écht dicht moet als de regen gaat inwaaien splitsen we de stal in twee. Dat is misschien ook nog een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:54

Kun je de deur dan niet gewoon open laten? Kunnen ze zelf kiezen en als er wat is kan 1 van de 2 toch weglopen.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 13:13

Afbeelding

Ik heb een inloopstal van ca. 3,5 bij 4 m, met een extra hoekje.... Voor een KWPN merrie van 1.70 m en een minishet van 90 cm. De deur naar de paddock staat altijd open, en de mini heeft een eigen veilig hoekje.
Het oogt hier vrij kaal, was vlak na de verbouwing.
Zo ziet het er nu uit.

Afbeelding