Paard stallen aan andere kant van het land.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 08:38

Ik heb een paard in training staan op ruim 5 kwartier rijden van mijn huis. Met baan en kind red het ik het niet vaker dan om eens in de twee weken die kant op te gaan. Dit doe ik al een jaar lang. Hij staat daar top, wordt heel goed verzorgd en getraind. Ik moet eerlijk bekennen dat de rit me af en toe wel tegenstaat. Die A2 lijkt geen einde aan te komen pffff

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:31

superpony schreef:
Ragdollcat schreef:
Wat als jouw pasrd ziek wordt?
Ga je dan dagelijks op en neer en soms 2 x per dag?

En, je kan niet n hele week niets doen met je paard om ineens in het weekend flinke ritten te gaan maken. Dat vraagt ook om problemen.


Dat kunnen mensen die werken en een gezin hebben vaak ook niet. Wil niet weten hoe vaak ik 100 redenen/smoesjes heb gehoord waarom mensen niet konden komen, niet zelf iets konden verzorgen etc.


Meestal is er dan wel sprake van een verdeling van de taken. Stalhouder die de ochtendzorg voor zich neemt en eigenaar paard doet het dan 's avonds.
Dat een paardeneigenaar zijn handen er helemaal van aftrekt en zegt: 'doe jij maar alles, stalhouder', gebeurt zelden, zeker wanneer de zorg langer duurt. Dan moet je ofwel met een flinke financiële bijdrage over de boeg komen ofwel gaat het irritatie creëren bij stalhouder/andere stalklanten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:49

Ik zou het nooit doen. Stel je paard krijgt een peesblessure en je moet er iedere dag mee stappen. Of een wond die iedere dag verzorging nodig heeft. Buiten dat, je rijdt wat af. Wij zijn om die reden ooit dichter bij huis gaan staan. Stonden eerst op 30 minuten enkele reis. Dat vonden wij al ver weg. Nu max 10 minuutjes met de auto. Ik heb paarden gezien hoor, die zo gehouden werden. Je moet wel echt een top plek hebben wil zoiets werken. Ik heb een paard om zelf (bijna) dagelijks te zien en meerdere keren per week lekker mee te tutten en te rijden. Ik zou het niks vinden om alleen in het weekend te kunnen gaan.

superpony: daar moet je als stalhouder gewoon heel duidelijk in zijn en een duidelijke grens aangeven.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:14

SusanH schreef:
Ik zou het nooit doen. Stel je paard krijgt een peesblessure en je moet er iedere dag mee stappen. Of een wond die iedere dag verzorging nodig heeft. Buiten dat, je rijdt wat af. Wij zijn om die reden ooit dichter bij huis gaan staan. Stonden eerst op 30 minuten enkele reis. Dat vonden wij al ver weg. Nu max 10 minuutjes met de auto. Ik heb paarden gezien hoor, die zo gehouden werden. Je moet wel echt een top plek hebben wil zoiets werken. Ik heb een paard om zelf (bijna) dagelijks te zien en meerdere keren per week lekker mee te tutten en te rijden. Ik zou het niks vinden om alleen in het weekend te kunnen gaan.

superpony: daar moet je als stalhouder gewoon heel duidelijk in zijn en een duidelijke grens aangeven.

Ik dus ook niet. Dan zoek ik net zo lief een bijrijdpaard voor een paar dagen per week.

En toen Titane zn blessure kreeg, was ik heel blij dat ie op 10 minuten fietsen staat. Had ie nog op 70 minuten met de auto gestaan, dan was het niet te doen om dagelijks 2x te koelen/ stappen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:19

IlonavL schreef:
Dit vind ik echt kul, er zijn genoeg paarden die 23 uur per dag op stal staan en nooit iets krijgen en je hebt pechvogels. En pechvogels XXXXXXL.


Dat kun je vinden....
Maar een paard dat 23 uur in een stal staat is geen gezond en geen gelukkig paard.

Wescha
Berichten: 735
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:39

Ik ken iemand die heeft haar paard jaren in het noorden op pension gehad en zij kwam uit het westen. Enkele reis van 3 uur. Zij had hier wel een woning.
Zij kwam op vrijdagavond. En vertrok weer op maandag ochtend. Paard stond op volpension. Zij had zelf een bijrijdster die 1x reed in de les. En 1x longeerde. Bij blessures / extra zorg deed de bijrijdster dat. In de vakanties was ze er ook vaker

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:31

Dilan93 schreef:
Ragdollcat schreef:
Wat als jouw pasrd ziek wordt?
Ga je dan dagelijks op en neer en soms 2 x per dag?

En, je kan niet n hele week niets doen met je paard om ineens in het weekend flinke ritten te gaan maken. Dat vraagt ook om problemen.

Ik heb dus 2 maanden lang 2x per dag op stal moeten zijn om mn paard te koelen.

Had mn paard op 2u rijden gestaan, had ik dat dus niet kunnen doen ivm werk en de hoeveelheid uren in een dag :=


Dat dus!
Ik zou een ander of stalhouder er niet mee willen belasten. Want het is toch jouw paard.

Dus ik zou nooit mijn paard te ver willen stallen.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:40

superpony schreef:
Ragdollcat schreef:
Wat als jouw pasrd ziek wordt?
Ga je dan dagelijks op en neer en soms 2 x per dag?

En, je kan niet n hele week niets doen met je paard om ineens in het weekend flinke ritten te gaan maken. Dat vraagt ook om problemen.


Dat kunnen mensen die werken en een gezin hebben vaak ook niet. Wil niet weten hoe vaak ik 100 redenen/smoesjes heb gehoord waarom mensen niet konden komen, niet zelf iets konden verzorgen etc.

En je kan prima in het weekend een leuke bosrit maken als je paard de hele week voldoende vrij kan bewegen.
Als je paard vrij kan bewegen is 2 dagen intensieve dressuur en spring training misschien wat veel. Maar een gewone bosrit kan echt prima.
Er zijn eerder mensen die teveel trainen en hun paard te weinig rust tussendoor geven. Maar alles valt of staat met voldoende vrije beweging.



Ik vind het schandalig, dat er eigenaars zijn die met allerlei smoesjes komen. Ze wilden toch graag een eigen paard. Dus het hoort erbij!

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 14:30

Ik heb mijn paarden In het buitenland in training staan en zelf 45 km verderop gestaan ( ging ik 4x per week heen dus 90km per keer) met m’n paarden. Mits ze volpension staan en dus alles maar dan ook alles gedaan word is dat geen enkel probleem. Je betaald daar echter wel het volle pond voor maar dan weet je ook dat er goed voor ze gezorgd word.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:07

Het maakt nogal uit of je een paard in training hebt of vooral veel zelf wilt rijden.
Een paard waar ik niet op rijd mag best wat verder weg staan.
Dus opfok, pensioen of elders in training.
Maar als ik er op rij wil ik wel de mogelijkheid hebben om te kunnen gaan wanneer ik zin heb.
Met een drukke baan (ook dat maakt uit natuurlijk) zou voor mij 20 minuten wel de max zijn.
Maar goed, ik heb ze al jaren thuis, dus eigenlijk geen recht van spreken :) .