Beetje rare titel maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit doen.
Ik woon zelf in het westen van Nederland in de randstad. Probleem: natte veengrond en slechte uitrij mogelijkheden zonder trailer. Nou heeft jaren terug een oud stalgenoot van mij haar paard op volpension in noord braband in de bossen gestald om in de weekenden te gaan rijden. Ik vroeg mij af zijn er meer mensen die hun paard bijv. Op meer als een uur reistijd stallen en hoe is jullie ervaring op de lange termijn hierover. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Het is meer een gedachten die af en toe op komt maar ik denk dat ik dan meer zal denken aan een paddock paradise of iets dergelijks op volpension en dan idd 2 a 3x per week komen.
superpony
Geplaatst: 26-02-21 13:18
Dat ligt aan je eigen wensen en behoefte's.
Wij woonden op de veluwe en daar waren ook mensen uit het westen die hun paard op de veluwe hadden staan voor de weekenden om in de bossen te rijden. Ik snap dat die mensen zeggen; doordeweeks weinig tijd, ze staan goed en de weekenden zijn om te genieten.
Maar je moet wel een plek vinden waar je je paarden vertrouwd neer kan zetten. Je bent er niet dagelijks, dus hebt geen 100% controle. Aan de andere kant; als je ergens staat en 's avonds een uurtje komt, ben je er de rest van de tijd ook niet bij en moet je ook dat vertrouwen hebben.
Ik doe graag alles zelf, maar heb om verschillende redenen ook weleens paarden op grotere afstand gehad. En ergens went dat wel een beetje. Het is dan raar dat je er niet naartoe moet en voelt in het begin wat vreemd, maar als je de keus ergens om maakt, weet je ook die achterliggende gedachte.
En je kan altijd terug. Je kan ook zeggen; voor de mooie maanden wil ik veel buiten rijden. Valt het daarna erg tegen, kan je altijd nog weer dichterbij iets zoeken.
Ik vind het je sowieso al sieren dat je erover nadenkt want veel mensen gaan toch voor hun eigen gemak Je paard moet er wonen. Dag in dag uit. Maar je moet voor jezelf bedenken of het haalbaar is. Dat verschilt per persoon. De een vind een half uurtje in de auto lang, de ander rijdt 3 uur op een dag en daar een uurtje bovenop maakt ook niks uit En idd goed selecteren op een plekje. Je moet er wel echt een goed gevoel bij hebben wil je je paard er gerust achterlaten.
aalstreep
Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-21 13:23
Heen en weer verhuizen van mijn paard zal niet echt een optie zijn. Daar is ze te gevoelig voor. Ze staat op de huidige stal in principe lekker maar ze is gevoelig voor straalrot en ik vind het hier in het westen buitenrijden niet echt lekker te doen met haar.
Amber_anne
Geplaatst: 26-02-21 13:25
Ik heb geen ervaring maar ik vind dit niet eens zo gek klinken. Als het paard de rest van de week goed staat kan je in het weekend zelf extra genieten
Wij staan op drie kwartier rijden van ons huis, dat is niet ruim een uur, maar alsnog een flink eind. We hebben dat ook gedaan omdat we de perfecte stal voor ons paard wilden en hebben daar ook best wat faciliteiten voor onszelf (o.a. binnenbak, of überhaupt een bak) voor opgegeven. Geen seconde spijt gehad, we zijn er enorm gelukkig.
Suzan_bobar
Geplaatst: 26-02-21 13:27
Hier een vriendin uit Aalsmeer die haar paard op de Veluwe heeft staan bij een andere vriendin. Ze komt 2-3 keer per week langs en kan uren rijden en tuttelen. Als ze niet kan, laat ze haar paard door iemand anders trainen. Paard staat lekker droog, PP 24/7 buiten en loopt fantastisch. Hiervoor steeds blessure leed door te lang op stal staan. Dus tja,... Ik snap de keuze dan wel. Dan kies je evt voor je paard
MissSicarius
Geplaatst: 26-02-21 13:29
Ik heb er zelf geen ervaring mee, daar wil ik allereerst mee beginnen, maar je moet jezelf wel afvragen of je het wil doen.
Als het door afstand en reistijd alleen in het weekend haalbaar is om jouw paard te zien dan zal het betekenen dat je wel ieder weekend volgepland hebt om naar jouw paard te gaan. Als je dan een weekend overslaat dan zie je gelijk jouw paard twee weken niet.
Daarnaast kan je zelf niet jouw paard monitoren. Mocht er een keer wat zijn (maagzweer, beginnende koliek, stijfheid, enz.) dan zou jou dit opvallen aangezien jij het paard door en door kent en op hem let. De staleigenaar (of stalmedewerker) die jouw paard op de weide/paddock zet zal het mogelijk niet opvallen wanneer hij ander gedrag vertoont of anders loopt.
Daarnaast is het verhuizen van een paard natuurlijk een aanslag op het gebied van stress. Het is voor een paard belangrijk dat jij de komende week/weken er wel dagelijks bent.
Alleen in het weekend rijden lijkt mij ook niet echt verstandig, zeker niet als het weer iets kouder wordt, maar dit is ook afhankelijk van het paard zelf.
Ik keur het ook zeker niet af. Er zijn wel mogelijkheden waardoor het een succes kan zijn: - Zoek iemand die jouw paard in de gaten houdt en die jij vertrouwd. Ik zou persoonlijk voor iemand gaan die zelf ook paarden heeft en weet waar hij/zij mee bezig is. Deze persoon is in feite jouw ogen en oren. - Zoek een leuke bijrijder/leaser waaraan jij jouw paardje toevertrouwd. Ik zou wel voor een tussenpersoon kiezen (die ik hierboven heb omschreven) en niet jouw bijrijder/leaser. Je weet nooit hoe eerlijk mensen zijn als jij zelf geen zicht hebt op jouw paard. - Ga ieder weekend heen en blijf wel leuke dingen doen met jouw paard. Jij bent immers nog wel het geliefde baasje!
Ik zou al bijna mezelf gaan aanbieden als tussenpersoon
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 26-02-21 13:30
Een vriendin van mij heeft jaren bij mij het paard gestald. Dat was ook 3 kwartier, dus niet ruim een uur. Dat scheelt natuurlijk ook weer. Maar zij had ineens veel minder tijd, dus kon door de week toch al moeilijk. Door de week kwam er een fijne bijrijder zodat het paard in conditie bleef. Ik deed complete verzorging en zij kwam om lekker even te rijden zonder verdere zorgen.
oji
Geplaatst: 26-02-21 13:32
Ik zou er niet voor kiezen. Als je paard elke week 5 dagen achter elkaar staat niets te doen, is het niet realistisch om in het weekend beide dagen even vollop te gaan genieten van alle uitrij mogelijkheden. Tenzij je genoegen neemt met hele rustige stapritjes. Elk weekend uren in de auto zitten om naar je paard te gaan, hapt elke keer een behoorlijk gat in je weekend. Dus als je een weekend ook andere dingen te doen hebt, zal het er al snel bij inschieten.
Mijn paard staat op 40 minuten enkele reis afstand. Inderdaad ook omdat de mogelijkheden bij mij in de buurt niet optimaal zijn. Maar ik ga wel (vrijwel) elke dag of in ieder geval 6 x in de week. Dus paard blijft fit en als ik dan een keer in het weekend een lange rit wil maken, is mijn paard daar ook fit genoeg voor.
Saskia9
Geplaatst: 26-02-21 13:32
Ooit stal genoten gehad die dit deden. Kwamen uit de randstad, keer of 2/3 per week naar het paard. Paard stond heerlijk buiten verder en alles werd geregeld. Wanneer je iemand kunt vinden op de huidige stalling die je paard regelmatig controleerd, waarom niet? Vind het geen gek idee om te doen.
Anoniem
Geplaatst: 26-02-21 13:33
Hoewel het een mooi idee is denk ik voor de meeste mensen niet haalbaar (zeker niet zonder hulp). Ik werk 4 doordeweekse dagen tot 4 dus wordt het al lastig ivm de avondklok en in de weekenden zou ik zoveel tijd kwijt zijn aan het paard dat er weinig tijd is voor andere dingen.
anjali
Geplaatst: 26-02-21 13:35
Ik heb alleen een fiets en woon in de stad.Ik moet nu ook een uur fietsen enkele reis naar mijn paard. Maar die staat volpension dus ik hoef alleen te gaan als het me uitkomt.Al zou ik hem wel elke dag willen zien maar dat is geen haalbare kaart.Vroeger stond ik op een stal die zelfs nog verder weg was,5 kwartier fietsen enkele reis.Maar omdat de verzorging daar goed was heb ik dat toch 20 jaar gedaan.Voor mij is zoiets veel beter dan een stalling dichtbij waar de verzorging slecht is.Dan wordt het een verplichting om er elke dag zelf heen te gaan en je hebt geen rust.Maar dit is dan mijn persoonlijke ervaring...
Heel veel reacties super bedankt en fijn om te lezen. Ben ook wel benieuwd of er mensen zijn waarbij de reistijd op den duur opbreekt, je bent idd wel het halve weekend kwijt. Of die om andere redenen terug verhuizen naar een stal dichterbij.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Mijn vriendin heeft dat uiteindelijk wel gedaan toen ze zelf weer meer tijd kreeg. Want dan wilde ze ook even na het werk op en neer en dat was met 3 kwartier niet fijn haalbaar.
Ja dat klopt vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaring van mensen die deze stap gezet hebben
Amber_anne
Geplaatst: 26-02-21 14:05
Mijn paard staat ook op een uur fietsen, sinds kort een elektrische fiets dus dan een half uur. Ik ga een tot twee keer per week en mijn paard heeft het prima. Staat 24/7 op de wei met stal eigenaren die goed opletten en ik vertrouw er 100% op. Het went heel snel om andere dingen te doen in de avond.
Het is belangrijk om dit goed met je stal eigenaar te overleggen en wie wat doet bij ziekte etc
Mijn paard stond op 50 minuten rijden van huis. Op een gegeven moment ben ik verhuisd waardoor de reistijd 35 minuten werd. Ik heb nu geen eigen paard meer maar rijd nog wel 3/4 keer per week een bijrijdpaard op dezelfde stal.
jiehaaa
Geplaatst: 26-02-21 14:15
Ik zou er niet snel voor kiezen. Even spontaan naar je paard gaan is er niet meer bij. En als je paard ineens veel medische zorg nodig heeft (en jij je zorgen maakt), moet je bijna alles uit handen geven. Als je dan toch elk weekend die afstand wilt rijden, waarom doe je dat dan niet ieder weekend met paard in de trailer, en maak je heerlijke buitenritten waar je wilt?
Ninx
Geplaatst: 26-02-21 14:21
In belang van het paard zou het wel een goede keus zijn wellicht....
Zuid Holland is door zijn nattigheid gewoon niet erg geschikt voor het paardvriendelijk houden van paarden tenzij iemand echt goed investeert in gedraineerde uitloop.
Een paard dat heel veel vrije beweging buiten heeft, heeft gewoon een gezonder lijf en hoef je ook minder beweging te geven... dat doet het paard zelf.
Dus ja; ik zou het doen voor het paard en omdat ik het paard graag zolang mogelijk gezond zou willen houden.
Oud stalgenoten van mij hebben dat jaren zo gedaan. Zij woonden in Den Haag en hun paard stond op de Veluwe op een (vol)pensionstal. Zij hadden een stacaravan op de Veluwe, een dorp of 2 verderop dan waar hun paard stond en zij gingen op donderdagavond naar de stacaravan en op zondagavond weer terug. Zij reden dus 3 dagen per week.
Op de Veluwe heb ik tijdens vakanties met paard bij nog 2 andere stallen gehoord dat daar een paard in pension stond dat van iemand was die in de Randstad woont.