De paarden krijgen binnenkort een nieuwe stal/schuilstal. Ik zie telkens advertenties voor stalmatten. Waar zijn stalmatten voor bedoeld? Ik heb daar geen ervaring mee want we deden altijd vlas op de stenen vloer. Wat is het voordeel van stalmatten? En kunnen deze het vlas vervangen of gooi je een laag vlas over de matten?
Ik heb in mijn stal matten en gooi hier een laag vlas over. Best wel handig als je een woeler hebt, want dan kan die nooit op de beton staan/liggen en kom je ook toe met minder vlas. De andere stallen hebben geen matten, vlas op beton. Dat verbruikt imo iets meer omdat ik dan de laag veel dikker moet houden zodat ze het niet opzij kunnen schuiven en hun onderlaag altijd behouden.
Als je een afwateringsputje in je stal hebt, denk ik dat matten ook wel handiger zouden zijn in de zin dat het vlas minder nat wordt (een deel sijpelt er door dan) En je zo bezuinigt.
Alleen rubber matten heb ik op een vorige stal eens gehad en is een drekbende. Nooit aan beginnen.
Meer grip, minder kans op verwondingen met liggen. Ik vind de matten wel fijner schoonmaken.
Caresse07
Geplaatst: 22-02-21 13:47
Ik had vroeger stalmatten omdat mijn merrie altijd schraapte tijdens het eten en echt haar hoeven verknalde daarmee. Met de matten minder schade aan de hoeven.