Paard te koud? Geschoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_h

Paard te koud? Geschoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 22:43

Mijn paard 23 jaar is geschoren heeft normaal altijd goede dekens op.
Vandaag was het relatief warm 17/18 graden..
Ze mocht een paar uurtjes zonder deken de wei op
Nu zijn de staleigenaren zonder dit te vermelden weg gegaan en zouden pas rond 9 uur thuis komen vanavond en dan de paarden binnen zetten.
Mijn paard heeft vanaf de middag tot vanavond half 8 (toen ik dit wist) zonder deken gestaan... daarna ben ik gelijk naar stal gegaan om haar een deken op te doen en binnen te zetten.
Ze rilde verder niet en toen ik de deken op deed voelde ze er ookal vrij snel weer warm onder.
Toch zit ik er een beetje mee in m’n maag met dat ze misschien toch wel kou heeft gevat en ziek wordt.
Hoe zit dit precies?
Koelen paarden (geschoren) heel snel af, of is zoals in mijn geval het wel goed gegaan? :(

Anoniem

Re: Paard te koud? Geschoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:46

Met deze temperaturen hoeven ze echt geen deken op hoor :) . Je zet ze snel te warm nu wat veel slechter is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:47

Het was om 1930 nog 16 graden. Ik ben absoluut niet anti-deken, maar je kunt ook te snel in paniek raken.

Mijn koukleum-prinses-op-de-erwt ging ook pas naar binnen en kreeg haar pyjama aan toen ik klaar was met lesgeven en voeren. Was een uurtje later.

LieZ_Horses

Wanneer is je paard geschoren? Kort geleden of al even terug?

In principe kunnen ze nu prima zonder deken. Er stond een heerlijk zonnetje de hele dag.

snorkel1986

Euh.. had je echt met hun afgesproken deken op tijd weer op te doen?Of op tijd op stal te zetten.. of ging je er van uit .. vind beetjes nalatig klinken en met een vervelend vingertje na je stal houder ( zo komt het op mij over)
Ten aanzien van je paard valt denkik wel mee al had ik ze zelf ook eerder onder deken gezet of niet afgedaan ( bij mij op stal worden geen dekens verwisselden wat hij op heeft gaat hij mee naar buiten / binnen )

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 22:52

De stalhouder zet ze iedere dag half 5/5 uur binnen bij uitzondering geven ze dit aan.
Ik ben uiteraard geen persoon de m’n hele paard heel warm in pakt totaal niet zelfs, maar ik maakte me wel een klein beetje zorgen..
Ze heeft een goeie conditie hoor daar ligt het niet aan, maar ze is natuurlijk wel wat ouder. Bovendien is de helemaal kaal (zit echt nog kort in de vacht)
Maar wat ik zo begrijp kunnen deze paar uren geen kwaad en koelen ze dus niet zo snel af.
Weer een leer voor de volgende keer natuurlijk!

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 22:58

snorkel1986 schreef:
Euh.. had je echt met hun afgesproken deken op tijd weer op te doen?Of op tijd op stal te zetten.. of ging je er van uit .. vind beetjes nalatig klinken en met een vervelend vingertje na je stal houder ( zo komt het op mij over)
Ten aanzien van je paard valt denkik wel mee al had ik ze zelf ook eerder onder deken gezet of niet afgedaan ( bij mij op stal worden geen dekens verwisselden wat hij op heeft gaat hij mee naar buiten / binnen )

Nee zo is het zeker niet bedoeld hoor absoluut niet zelfs!
Dit was wel netjes afgesproken, maar ik neem ze het niet kwalijk.
Dan had ik vanmiddag de deken maar op moeten laten.
Als ik zo lees kan het geen kwaad en hoef ik me er ook niet druk over te maken! :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:26

Met de temperaturen van vandaag hoef je je echt geen zorgen te maken om een paar uurtjes langer zonder deken.
Als ze het koud hebben gaan ze eten en bewegen. Juist buiten (met ruwvoer) is er weinig aan de hand. Op stal krijgen ze zichzelf een stuk moeilijker warm!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:33

Ellis_h schreef:
snorkel1986 schreef:

Nee zo is het zeker niet bedoeld hoor absoluut niet zelfs!
Dit was wel netjes afgesproken, maar ik neem ze het niet kwalijk.
Dan had ik vanmiddag de deken maar op moeten laten.
Als ik zo lees kan het geen kwaad en hoef ik me er ook niet druk over te maken! :)
oké top

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 04:53

Ik zou me met deze temperaturen eerder zorgen maken dat ze met deken te warm zijn, dan dat ze zonder deken te koud zijn.. Ook bij de geschoren paarden ;) Dus maak je vooral geen zorgen dat ze het koud gehad heeft! :)