Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisje88 schreef:Als hij zonder deken schuurt en met deken niet dan is voor mij de keuze snel gemaakt. In dat geval wordt het dan toch een vliegendeken aangezien ik zo’n pleeborstelstaart echt geen porum vind. Voor het paard is het natuurlijk ook niet fijn om jeuk te hebben
Moonlight09 schreef:pluisje88 schreef:Als hij zonder deken schuurt en met deken niet dan is voor mij de keuze snel gemaakt. In dat geval wordt het dan toch een vliegendeken aangezien ik zo’n pleeborstelstaart echt geen porum vind. Voor het paard is het natuurlijk ook niet fijn om jeuk te hebben
Inderdaad, die pleeborstel nee!
Dan een gewone vliegendeken of een met een waterdichte rug?
Ineke2 schreef:Je weet dat aarswormen niet naar voren komen in mestonderzoek?
In het kader van het zoeken naar de oorzaak van de jeuk;
Wat krijgt je pony te eten?
Hoeveel vrije beweging en staat je pony op een grote wei met veel gras in het voorjaar / zomer?
Lindsey_99 schreef:Wat zit er in die sportbrok? Als dat op basis van Luzerne is dan zou ik een luzernevrije gaan proberen. Sommige paarden reageren op luzerne met jeuk. Er zijn brokjes op basis van timothee. Als hij in de zomer op gras staat dan kan beperken van graasduur ook helpen, of een graasmasker. Sobere pony's kunnen lang niet altijd goed tegen gras, helemaal als het voorjaarsgras is, en bemest is.
Ineke2 schreef:Sportbrok zit meestal luzerne en veel suiker in.
Krijgt hij echt hooi of verpakte voordroog?
Gras zit veel suiker in, vandaar dat ik dat aanhaalde. Van veel suiker krijgen sobere dieren namelijk behoorlijk vaak jeuk.
Dus suiker inname beperken kan echt helpen en dan hoef je niet met dekens te klooien.
Regelmatig de staart wassen met zwavelteer shampoo is misschien ook een optie. Dat is jeukstillend.
DubbelFun schreef:Voordroog -al is het nog zo droog- heeft doordat het afgesloten zit een heel ander fermentatieproces als gewoon normaal gedroogd hooi.............. Een hoop paarden krijgen daar uiteindelijk toch op eea manier problemen mee; de ene krijgt een gevoelige maag/maagzweren, de ander gaat schuren/huidproblemen.