Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pandora2 schreef:Niet elk paard is gemaakt om aan een all you can eat-buffet te staan.
Ik heb 2 warmbloeden en een PRE en hier vreet niks meer onbeperkt.
Eéntje is bevangen geweest en de 2 merries hebben cushing. Welvaartsziekten dus![]()
Ik heb mijn lesje geleerd ondertussen. Alleen echt zonde dat ik het zo ver heb laten komen destijds.
Sinds het gelimiteerde eten, gaat alles al jaren prima. Less is more.![]()
Ik heb al 40 jaar paarden en nog nooit ééntje gehad met symptomen van maagzweren of iets dergelijks door niet 24/7 te kunnen eten.
Suzanne F. schreef:Dat onbeperkt hooi is de laatste jaren inderdaad flink uit zijn verband getrokken en kan zeker niet altijd. Vroeger waren er paarden die 2 X per dag een klein plakje hooi kregen en echt geen maagzweren of koliek hadden. Ik denk dat de middenweg het beste is. Porties hooi verdeeld over de dag en afgestemd op wat het paard nodig heeft.
Sizzle schreef:Ik kan mijn paard echt niet onbeperkt hooi voeren, dat gaat helemaal mis, ze krijgt voldoende arm hooi in porties en daarnaast vermaakt ze zich maar net stro.
De beste stal waar ik gestaan heb mixte eigen bio-stro in hun hooi en hadden dan ook nog een dubbel fijnmazig net en zelfs dan was er geen slank paard bij.
Dat weerhoudt me helaas van groepsstallingen waar de meerderheid gewoon moddervet is.
ruitje schreef:Niet al het ruwvoer is hetzelfde he, het maakt veel uit hoeveel er in zit
Daarnaast maakt de hoeveelheid arbeid uit. En hoeveel krachtvoer je voert.
Het is een totaal plaatje natuurlijk![]()
Heb je al wel eens je je voer laten analyseren?