mijn paard krijgt telkens opnieuw sneetjes in zijn mondhoeken, ik heb 4 bitten geprobeerd. Bij het ene bit kwam het omdat de ringen konden ronddraaien en omdat te scherp was (13,5), dan hebben we een dikker bit en een maat 14,5 genomen (dit raadde de vorige eigenaars aan) dit was veels te groot dus teruggestuurd. Dan bit geleend --> redelijk dik. Kreeg hij terug wondjes en nu hebben we een iets smaller bit (12,5) en krijgt hij weer wondjes.
Ik gebruik al sinds het eerste bit mondboter en heb sinds het 3e bit ook bitringen voor gevoelige paarden. Maar ik ben op van ideeën. Er komt waarschijnlijk een bitfitter, maar toch. HEBBEN JULLIE TIPS?
Sommige paarden zijn allergisch voor bepaalde bitten dus zou even kijken naar het materiaal. En anders even een tijdje bitloos om het goed te laten helen
LoveBodin
Geplaatst: 19-02-21 09:47
Zijn de wondjes wel volledig genezen voor je er een nieuw bit in doet? Want als er nog wat irritatie zit, kan het goed zijn dat het makkelijker open gaat. Wat voor type vaste ringen gebruik je? Heb je foto's van je bitjes?
Goed laten helen en inderdaad ander materiaal kan helpen, rubber bit, zeemlap op het bit, argentaan bit en rubber bitringen kunnen wellicht ook helpen.
Los van kijken naar materiaal, vorm en werking van het bit helpt een beetje vaseline in de mondhoeken voor het rijden ook. Na het rijden kun je een beetje sudocreme gebruiken
ik laat de wondjes altijd goed genezen, omdat ik merk dat het ook echt pijn doet. Ik zal straks foto's nemen van het bitje en van zn wondjes dan kunnen jullie zien hoe het eruit zijt! Alvast bedankt voor de tips!
Ik laat bijna jaarlijks wel eens een bloedje trekken bij mijn paarden om te controleren of ze ergens een te kort hebben. Op basis daarvan geef ik supplementen.
Anoniem
Geplaatst: 19-02-21 14:44
even bloed laten prikken dan kun je zien of er een tekort is
bij mensen is er meestal een kort aan: mineralen, zoals ijzer, zink en vitamine B2
kan ook door een slechte mond hygiene, kan een "schrapje maken " door de dierenarts opheldering geven kan een schimmelinfectie zijn of een ontsteking ergens in de mond
een zuurstofrijke gel verhoogd de genezing maar het is het beste om de oorzaak te vinden
Ik heb dit ook gehad met mijn pony. Bij hem is het opgehouden nadat hij een juist bit aangemeten heeft gekregen van de bitfitter. Hij loopt op een anatomisch bitje van Neue schule (verbindend). Mijn advies zou dus zijn, haal er een goede! bitfitter bij.
lschotsmans6
Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-21 11:59
@MCE nu gaat alles beter. ik moest van de osteopaat hem op echt mijn zit gaan rijden, waardoor het al veel beter gaat.
Anoniem
Geplaatst: 23-03-21 14:14
lschotsmans6 schreef:
@MCE nu gaat alles beter. ik moest van de osteopaat hem op echt mijn zit gaan rijden, waardoor het al veel beter gaat.
dank voor je reactie, soms is de oplossing heel simpel
_Charlot
Geplaatst: 23-03-21 14:26
Freekfuchs schreef:
Heb je de stübben golden wings al geprobeerd? Dat werkte bij die van ons heel goed
Deze werkt inderdaad goed! Deze zou ik ook eens proberen.
Misschien handig om de sneetjes goed dicht te laten groeien en dan een ander bit.
Bij mijn paard smeer ik de mondhoeken in met levertraan zalf. Ook na het rijden smeer ik het weer in. Dit werkt super goed en herstelt de huid ook weer.
Hij kwam bij ons met aan beide kanten een snee van minstens 1/2 cm diep.