geschoren paard staat vol schuurplekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lschotsmans6

geschoren paard staat vol schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 18:35

hallo iedereen,
ik heb mijn paard geschoren net zoals alle jaren maar ineens staat die vol schuurplekken. Op de borst, maar daar heb ik al zo een borstbeschermer voor gekocht. waar mijn martingaal ligt, op de bovenbenen en wat ik gek vind heeft die het ook bij de rand van het zadeldekje

ik gebruik mijn zachtste zadeldekje, maar toch. Hij heeft er echt veel last van. Het liefst zou ik tips willen voor de benen en het zadeldek (andere tips mogen natuurlijk ook hé :) )
Jullie zouden me echt helpen!!

nouklime

Re: geschoren paard staat vol schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:41

Ben je ondertussen van stal gewisseld? Of ruwvoer beleid? Ik heb dit ook gehad toen mijn paard te weinig ruwvoer kreeg op een stal en niet de energie over had om dat in zijn vacht te steken...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:48

Is hij door een andere persoon geschoren? Of met een ander scheerapparaat? Als ik je tekst zo lees lijkt het me dat er te kort geschoren is waardoor je paard nu gewoon geen bescherming meer over heeft tegen wrijvingen. Je zou kunnen overwegen even een pause in te lassen en daarmee de haren de kans geven om te groeien. En anders werken met bontjes, bij je martingaal en ónder je dekje. Met een dekenbeschermer zou ik trouwens goed oppassen, bij mij gleden de dekens daardoor naar achter waardoor ze strak om de schouder en schoft kwamen te liggen en daar schuurplekken veroorzaakten. Terwijl ze zonder gewoon netjes lagen en geen schuurplekken veroorzaakten.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:49

Bovenbenen en borst hebben meestal te maken met de pasvorm van je deken, deze zit dan waarschijnlijk niet goed. Ik heb ook een merrie die zeer gevoelig is voor plekjes, met haar oude deken had ze overal kale plekken, zowel op de borst, haar schoft als op de bovenbenen.
Nu met haar nieuwe deken heeft ze nergens meer last van.

Heb alleen wolletjes om mijn teugels moeten doen om schuurplekken op de hals tegen te gaan.

Op plekken waar het heel erg is spray ik vaak wat equishine of smeer ik wat babyolie, al voordat de kale plekken ontstaan. Hierdoor blijft het gladder en heb je minder kans op schuurplekken.

lschotsmans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 18:55

@nouklime, ik ben inderdaad van stal gewisseld, ze krijgen s'ochtends en s'avonds 1 schep gewone basismengeling, maar moet ik dan extra vitaminen bijgeven zoals bv. een vitaminenkoek?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:57

Oja en een toevoeging ik heb gemerkt dat de mijne gladde dekens veel beter verdraagt dan dekens met fleece voering. Hier ligt er standaard een 0 gr rekendeken met halfhoge hals en daarover een gevoerde weidedeken afhankelijk van het weer.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:24

Mijn haf werd afgelopen winter ook kaal van het dekje aan de randen. Ik heb toen de lemieux sensitive gekocht waar er dus een bontje zit rondom de hele rand van het dekje. Ideaal en daarmee was het probleem ook weg! Als zijn vacht langer werd kon ik weer een ander dekje pakken

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:30

Hier hetzelfde probleem, bij ons ook de achterkant van het dekje en de plek waar je voeten zitten.
Al elke keer dat probleem gehad, 3 verschillende stallen.
Ander paard bij ons op stal ook.
Beide paarden staan goed op gewicht of (waren) zelfs iets te zwaar. Altijd goed gedoseerd geweest in vitamines.
Pauze inlassen helpt niet, tenzij je het voor langer dan een tweetal maand zou doet ofzo.

Dit jaar hadden we speciaal een zadel op de rug laten staan met langere haren, maar helaas toch nog altijd een kale plek. In de zomervacht heeft hij het nooit. Dus ik gok dat het bij ons gewoon aan een gevoelige wintervacht ligt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 19:53

Het komt door de rui.
Mijn geschoren paard heeft het ook. Een klein beetje waar de teugels de hals raken en bij de achterkant van het dekje. Ik rij nu even met een met fleece onderkant.

Met de zomervacht straks is het zo weer over.

Een beetje glansspray op de plekken voorkomt erger

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:24

Hier is het ook ineens begonnen, ik had er niet aan gedacht dat het door de rui komt! Ik ga het eens proberen met de glansspray

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:47

Altijd je zadeldekje laten zitten en vooral niet te kort maken: dat voorkomt dat het achter je zadel gaat schuren.

Schuurplekken op de borst komen door je deken, dan past hij niet mooi.

Heb je een foto van je paard? Is hij niet te kort geschoren?

lschotsmans6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:04

@change3x ik zal morgen foto's proberen te nemen en zal ze erbij zetten!

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:20

Misschien volgende keer iets eerder scheren, dat er nog een beetje vacht aangroeit weer maar niet zoveel als zonder scheren

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:34

lschotsmans6 schreef:
@nouklime, ik ben inderdaad van stal gewisseld, ze krijgen s'ochtends en s'avonds 1 schep gewone basismengeling, maar moet ik dan extra vitaminen bijgeven zoals bv. een vitaminenkoek?

Bij mij kwam het door te weinig ruwvoer. Het probleem loste zo op toen ik naar een stal ging waar ze wel onbeperkt ruwvoer voerde!

Ik zou dat is gaan navragen hoeveel kg ze op een dag krijgt.